2018-07-29, 12:36
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/10-aring-kopte-appar-for-nastan-18-000-kronor-mamman-anmaler-google

"En kvinna i Oxelösund har anmält Google play till Allmänna reklamationsnämnden för att hennes son köpt spelappar för nästan 18 000 kronor. Hon menar att hennes 10-åriga son inte visste vad han gjorde."

"Kvinnan har anmält företaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och kräver att Google play häver köpen och betalar tillbaka pengarna.

– Jag tycker att det är förskräckligt. Google gnuggar väl händerna men även de borde ju förstå att det är något som inte stämmer om någon spelar upp nästan 18 000 på tre timmar, säger kvinnan."

Är Google play ansvariga eller har mamman brustit i tillsyn?
Citera
2018-07-29, 12:38
Medlem
Sooks avatar
Jag har fått tillbaka pengar som min son bränt på sånt. Dels för att man egentligen har rätt till det men också dels för att det är värt för företagen att slippa dålig publicitet när saker blir kända.

Vi får se hur det går.
Citera
2018-07-29, 12:43
Medlem
jay.simpsons avatar
Hahaha jag tycker inte att hon ska få ett öre tillbaka utan bli tvungen att betala av sonens inköp. Vars ligger det egna ansvaret? Nu behöver man lägga till ett kontokort för att ens kunna köpa appar.
Citera
2018-07-29, 12:43
Medlem
Jag har lösenordskrav för köp i Google play. Tar man bort det som förälder bäddar man för problem. Skulle aldrig anförtro min son att köpa spel själv. Han får komma till mig och fråga.
Citera
2018-07-29, 12:44
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Varför hade 10-åringen tillgång till hennes surfplatta? Sen tror jag inte Google "gnuggar händerna". 18.000 är en droppe för Google, men bara för det ska inte dem drabbas av en dum kärring som låter ungen ha tillgång till en surfplatta med ett kopplat kreditkort...
Senast redigerad av Grenkomp GRK 2018-07-29 kl. 12:47.
Citera
2018-07-29, 12:45
Medlem
Vår grabb gjorde något liknande. Köpte till någon skit på ett spel som debiterades på frugans telefonräkning.

Spelföretaget var baserat i New York så jag trodde nog att dessa hundralappar skulle vara försvunna för alltid.

Döm min förvåning när det räckte med ett enda samtal till kundsupporten så var pengarna tillbaks. Jag tror att de är så rädda för amälningar och badwill så de inte krånglar med återbetalning.
Citera
2018-07-29, 12:47
Medlem
Krusensnorres avatar
Google har inte gjort nått fel alls. Tycker hon kan få tillbaka pengarna men att skylla på google istället för hennes retarderade son är ganska osmakligt. Och vadå "fatta att nått är fel"? Tror hon på allvar att de sitter folk och kollar var alla betalningar kommer ifrån? Plus att det knappast är ovanligt att folk köper för tusentals kronor, vet en snubbe som köpte för 20k på några sekunder.
Citera
2018-07-29, 12:48
Medlem
Qusimotos avatar
En förälder som är oansvarig ska inte ha sina pengar tillbaka
Citera
2018-07-29, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
En förälder som är oansvarig ska inte ha sina pengar tillbaka

Det du skriver är extremt provocerande. Det händer att 10 åringar gör sådant. Hon ska ha pengarna tillbaka.
Citera
2018-07-29, 13:28
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Det du skriver är extremt provocerande. Det händer att 10 åringar gör sådant. Hon ska ha pengarna tillbaka.
.
Varför ger man ens tioåring tillgång till ens kontokort? Har inget minne av att jag fick tag i mina föräldrars kontokort som tioåring eller ens tillgång till det. Låser man inte möjligheten att köpa appar eller koppla ifrån kortet när man ger ett barn ens mobil eller platta är det på ens egna ansvar. Om hon tagit sitt egna ansvar och inte skyllt på Google har jag hållit med om att hon ska få pengarna tillbaka.
Citera
2018-07-29, 13:34
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Det händer att 10åringar betalar med sin morsas betalkort utan att hon gett honom tillgång till det? För om hon gjort det så är hon oansvarig.
Citera
2018-07-29, 13:38
Medlem
MrKleins avatar
Vilken dum jävla morsa

Antar att Teknikmagasinet ska betala för varorna som hennes horunge kommer snatta inom en snar framtid?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in