Citat:
Ursprungligen postat av
wazzobazzo
Om en tioåring hunnit med att spela bort 18k på Jack Vegas (obevakad under tiden det tog) så hade jag också skyllt på morsan måste jag säga. Ofoget med att sätta telefoner/surfplattor i händerna på sina barn istället för att uppfostra dem själv eller bara ge dem en boll och säga till dem att gå ut...
18k är dock för mycket lärpengar. Klart köpen ska hävas.
Nu blir jag nyfiken...vad är det för mobilspel som erbjuder skräp till de priserna? Vad exakt kan han ha köpt? 10 kr hit eller dit för några coins eller annat skit i pay2play-spel har jag noterat...men två nollor till?
Det händer i princip inte att ett barn spelar bort 18k på Jack Vegas, och det har mycket att göra med att de automaterna inte får marknadsföras till barn, samt såklart att det finns kontroller som ska hindra barn från att spela. Det spelar väldigt stor roll då marknadsförare är experter på att få något att bli den nya flugan på skolgården. När all marknadsföring från ett stort bolag riktas mot minderåriga så är det svårt för föräldrarna att förhindra sådant.
Självklart borde föräldrarna dock sätta sig in i tekniken och sätta spärrar på surfplattor, etc., men någon förstärkt lagstiftning behövs.
Angående dyra mikrotransaktioner så brukar det oftast vara "paket". Du spelar ett strategispel och köper tanks för 4 kr/st, samt flygplan för 8 kr/st, när du märker hur många det går åt så tipsat spelet dig om att du kan få rabatt genom att köpa ett paket som innehåller 400 tanks, och 200 flygplan för "bara" 1300 kr.