Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Låt oss hypotetiskt anta att AGW är ett verkligt problem. Vem anser du då skall göra något åt det? Tydligen ingen i Sverige, så vem?
Bra fråga. Kina, USA, Indien, Ryssland och Japan. Där har du 60% av världens koldioxidutsläpp, och de släpper ut mycket per capita (förutom Indien). Så be dessa länder skaffa kärnkraft samt vattenkraft, så får du se på minskade utsläpp. Eller gör som Nigeria, deras andel av utsläpp är ungefär lika låg som Sveriges men har 190 miljoner människor. Hur lyckas de? En anledning är att Nigeria bränner biomassa. Även fast det släpper ut koldioxid så räknas det som en förnyelsebar energikälla av EU och FN, då ny plantering kan ta upp koldioxiden, och nettoutsläppet blir noll (min gissning).
Citat:
Var sen inte så blygsam. Du kan gå ända ned på individnivå och säga att vi var och en bidrar med mindre än miljarddelen av de globala utsläppen, så vad har det för betydelse om just jag gör något. Fast om alla tänker så blir ju inget gjort.
Ja du har rätt, fast nu pratade vi ju om Sverige och vad staten sysslar med. Vi svenskar släpper inte ut mycket koldioxid per capita heller och en del av det där har ju att göra med vilken typ av energiförsörjning ett land har, vilket är lite svårt att påverka själv. Själv föredrar jag kärnkraft och vattenkraft som sagt, då det är rent och effektivt. Men olika länder har ju olika förutsättningar, så det är svårt att föreslå en lösning för alla länder.