2018-07-29, 17:32
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Forskare avlönas delvis genom forskningsanslag, eller hur får de annars pengar till uppehälle?

Citat:

En forskare kan vara anställd vid en fakultet som är skattefinansierad.

Se där! Du besvarade din egen fråga. Forskare undervisar även och handleder doktorander. För detta får de normalt en månadslön. Inte provision från någon som skulle tjäna på ett klimathot.
Citat:

Det var inte jag som lyfte det där med mutor, jag svarade "Enflugapavaggen" som påstod att oljeindustrin mutar forskare och att det finns massa pengar att tjäna om man går deras ärende. Då kontrade jag med att man kan tjäna pengar som klimatalarmist också.

Det gör de troligtvis också.
Citat:

Oil and gas companies have contributed to the Institute, including $736,500 from*ExxonMobil*between 1998 and 2005.[82][116]Greenpeace*reported that Heartland received almost $800,000 from ExxonMobil.[53]*In 2008, ExxonMobil said that it would stop funding to groups skeptical of climate warming, including Heartland.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Heartland_Institute

https://www.theguardian.com/environment/2012/feb/15/leak-exposes-heartland-institute-climate
Men om du inte tror att det finns några mutor åt andra hållet föreslår jag att du upphör med att antyda och hävda det.
Citat:

Högavlönade politiker som kan åka taxi eller flyga överallt och dra det som tjänsteresa drabbas knappast lika hårt som Svensson som måste köra bil till jobbet eller för att få vardagen att gå ihop.
Ju mer man tjänar ju mindre elasticitet får priserna. Visst. Men för att du ska ha något att komma med måste du ju visa hur ett konspirerat klimathot gagnar dem på ett personligt plan. Dessutom måste du ju visa vad tidsskrifterna skulle ha att tjäna på att sprida fakevetenskap. Men de är kanske också en del av konspirationen. How deep is the rabbit hole?
Senast redigerad av Trumpetflugan 2018-07-29 kl. 17:34.
Citera
2018-07-29, 17:44
Medlem
Citat:
Hur mycket pengar får stater in via olika miljöskatter?
En bråkdel av vad de får in via andra skatter, och alla miljöskatter har inte ens med klimatfrågan att göra. Anser staten sig behöva ta in mer skatt kan den göra det enklare än med koldioxidskatt eller bilskatter. Just bilen är ett känsligt kapitel som retar upp en hel massa folk.
Citat:
Hur mycket pengar tjänar producenter av alternativa bränslen/energikällor, ofta via subventioner från stater?
Jämfört med hur mycket fossilbränsleindustrin drar in är det närmast försumbart. Det är inget tvivel om vem som har mest pengar för lobbyverksamhet.
Citat:
Hur mycket pengar får forskare och politiker för att upprätthålla synen att det är människan som ligger bakom klimatförändringen?
Klimatforskare drivs knappast av pengar. Är man tillräckligt intelligent för att kunna doktorera finns det långt mer lukrativa karriärer än klimatforskning. Forskare drivs av nyfikenhet eller viljan att göra akademisk karriär, och den mäts i hur man övertygar andra forskare snarare än pengar. Den som kan hitta avgörande fel i teorin om AGW har karriären säkrad.
Citat:
Hur mycket pengar tjänar såna som Al Gore?
I USA tjänar f.d. ledande politiker vanligen mycket pengar oberoende av om de pratar klimat eller inte. Al Gore som är en bra talare skulle kunnat dra ihop lika mycket i stort sett vilken fråga han än drev. Se hur mycket Clinton dragit ihop. För båda är det dock struntsummor jämfört med sådana som bröderna Koch.
Citat:
Skulle såna som Martin Hedberg få hålla lika många föreläsningar om klimatet om han mest konstaterar att "människan påverkar så lite att det är meningslöst att tjata om klimatet"?

Om Hedberg inte såg klimatet som ett problem är det ju inte som att det skulle vara svårt för honom att istället hitta andra miljöproblem han fann viktigare att prata om. Utrotning av arter, giftiga kemikalier osv. Handlar det bara om att dra in pengar är mycket bättre att tala om utrotningshotade noshörningar. Då kan folk ge en slant och känna sig duktiga istället för att som med klimatfrågan få dåligt samvete för sina egna utsläpp och därför gärna förtränga problemet.
Citat:
Dessutom blir det en rundgång i debatten, där klimatalarmister ofta anlitas av myndigheter och organisationer som är statligt finansierade (som redan delar deras uppfattning), och därmed blir de finansierade av skattebetalare som kanske inte alls delar deras uppfattning.
Och vilka tycker du att man istället borde anlita? Det är rätt tomt i andra ringhörnan. Dessutom lider dina konspirationsteorier av svagheten att för att de skall fungera måste samtliga världens stater ha samma agenda, vilket är rätt orimligt. Varför tar inte fossilbränsleindustrier och länder som är beroende av dessa och sponsrar en massa forskning som visar att AGW är fel, om det nu vore så?
Citat:
Varför skulle det vara konstigt att folk tjänar pengar på olja? Som du kanske vet så är det än så länge den bästa energikällan vi har när det gäller fordonstrafik, och det finns fortfarande olja kvar att ta upp.
Den är bäst om du bortser från alla föroreningar från utvinning till vad som kommer ut ur avgasrören, och dessutom bortser från allt elände den ställt till med politiskt i Mellanöstern och andra områden med mycket olja.

Det som saknas i ditt inlägg är i alla händelser vetenskapliga argument för att AGW är fel.
Citera
2018-07-29, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det där med 97% är en myt. Det var en intellektuellt ohederlig typ som sammanställde vetenskapliga artiklar och fifflade med vad han kom fram till. 97% av forskarna är eniga om att co2 bidrar till växthuseffekten, men det är långt ifrån 97% av forskarna som anser att det är till 100% orsakat av människan eller att det skulle vara fara och färde.

Klimathysterin är ett sätt för de som styr och har makt att dels beskatta människor mer och att genomdriva en alltmer överstatlig styrning. Det är därför vänstern älskar klimatpropaganda, därför det handlar om högre skatter och större stat, som vänstern gillar.

Instämmer med ditt resonemang . Ett litet tillägg dock till det hela...högsta temperaturen i Sverige sedan mätningarna påbörjades för 262 år sedan då vi hade det så här varmt.......och då fanns inga bilar såvitt jag vet samt att i bibeln så framgår det klart och tydligt att Noak byggde en Ark pga översvämning......så klimatproblemet har funnits sedan urminnestider.
Citera
2018-07-29, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Se där! Du besvarade din egen fråga. Forskare undervisar även och handleder doktorander. För detta får de normalt en månadslön. Inte provision från någon som skulle tjäna på ett klimathot.

Nu är det väl som så att om staten beslutar att bevilja en massa forskningsanslag för just klimatförändringar så kommer det leda till att fler forskare anställs, och således är det ett politiskt beslut som grundar sig på en tro att det ens behövs forskas så ofantligt mycket om antropogen påverkan.

Citat:
Men om du inte tror att det finns några mutor åt andra hållet föreslår jag att du upphör med att antyda och hävda det.

Det förekommer säkert, när hävdade jag motsatsen?

Citat:
Ju mer man tjänar ju mindre elasticitet får priserna. Visst. Men för att du ska ha något att komma med måste du ju visa hur ett konspirerat klimathot gagnar dem på ett personligt plan. Dessutom måste du ju visa vad tidsskrifterna skulle ha att tjäna på att sprida fakevetenskap. Men de är kanske också en del av konspirationen. How deep is the rabbit hole?

Det personliga planet kan ju till exempel vara den ideologiska övertygelsen att världen håller på att gå under, och vi måste sluta köra bil för att rädda den. Storhetsvansinne. Känslobaserade argument, en tro på att människan står över Gud. Dessutom tjänar ju folk pengar på det, hur kan du inte se det?

"An unconvenient truth", tjänade Al Gore pengar på att göra den dokumentären? Det kan du ge dig fan på. Politiker som tjänar pengar på att slåss mot hjärnspöken? Byråkrater som vänder papper för att administrera alla dessa miljöskatter och beslut? Det finns en hel rad med personer som tjänar på att hålla igång den här karusellen.

Folk får naturligtvis tjäna pengar, men staten ska inte blanda sig i sånt här överhuvudtaget (jag vill inte ha någon stat alls egentligen).
Citera
2018-07-29, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
...

Det som saknas i ditt inlägg är i alla händelser vetenskapliga argument för att AGW är fel.

Orkar inte bemöta allt i ditt inlägg då jag inser att mitt tålamod för klimatalarmister och miljömuppar är förbrukat.

Och vet du vad det fina är? Jag behöver inte ens ha ett argument varken för eller emot AGW. Varför? För Sverige står för 2 promille av världens utsläpp av växthusgaser. Vem fan bryr sig? Enda anledningen till att jag skrev här är för att helt enkelt förklara vad den egentliga anledningen är, när det gäller miljöpolitiken.

2 promille, 0,2 procent allltså, och för det ska man införa trängselskatt, bonus-malus, skyhög bensinskatt, flygskatt osv. osv.
Man lever ju fan i ett dårhus.
Citera
2018-07-29, 19:35
Medlem
Citat:
Forskare avlönas delvis genom forskningsanslag, eller hur får de annars pengar till uppehälle? Extrajobb vid sidan om? En forskare kan vara anställd vid en fakultet som är skattefinansierad. Det var inte jag som lyfte det där med mutor, jag svarade "Enflugapavaggen" som påstod att oljeindustrin mutar forskare och att det finns massa pengar att tjäna om man går deras ärende. Då kontrade jag med att man kan tjäna pengar som klimatalarmist också.

Efter att jag läst min master på universitetet funderade jag själv på att doktorera och forska i statlig regi. Forskare tjänar extremt dåligt, och jag såg inte hur min ekonomi skulle gå runt i den branschen, varför jag valde en annan bana. I mitt fall skulle jag ha fått leva på bidrag om ca 16 000/ mån före skatt, utan egentlig semester (man skriver på sin avhandling även på ledig tid). Forskare åt industrier däremot, dom tjänar pengar. Så nej, man blir inte rik av statliga bidrag som forskare. Bättre då att sälja sig till industrin och jänta pengar eller jobba med annat.
Citera
2018-07-29, 21:04
Medlem
Hexen666s avatar
Man brukar ju få höra att vi har nått ca 0.8 graders ökning. Men det verkar ju inte stämma med faktiska mätningar utan är bara vad modellerna säger. Tittar man på den här bilden t.ex så ser man modelldata vs faktisk data. En rätt rejäl diff med andra ord. Är inte det ganska förödande för klimathysterikerna?
Citera
2018-07-29, 21:13
Medlem
Citat:
Man brukar ju få höra att vi har nått ca 0.8 graders ökning. Men det verkar ju inte stämma med faktiska mätningar utan är bara vad modellerna säger. Tittar man på den här bilden t.ex så ser man modelldata vs faktisk data. En rätt rejäl diff med andra ord. Är inte det ganska förödande för klimathysterikerna?

Jag litar mer på källan; nasa.gov än "whatsupwiththat.files.wordpress.com". Vet du vad källkritik är?

https://climate.nasa.gov/vital-signs/global-temperature/
Citera
2018-07-29, 21:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Vad man kan säga säkert om wattsupwiththat, som du länkar till, är att dom inte tillhandahåller tillförlitliga uppgifter.

NASA, kan man oftast lita på.

"Global Temperature
LATEST ANNUAL AVERAGE ANOMALY: 2017
0.9 °C"

Fakta är baserad på sanna uppgifter.
Att hitta på sin egen sanning och kalla det för "fakta" gör varken uppgifterna till fakta eller sanning. Vare sig du hittar på själv eller låter Anthony Watts hitta på åt dig.

Citera
2018-07-29, 21:19
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enflugapavaggen
Jag litar mer på källan; nasa.gov än "whatsupwiththat.files.wordpress.com". Vet du vad källkritik är?

Jojo, men jag kan inte riktigt lita på ens nasa när det gäller det här. Obama administrationen lät nasa "justera" historiska temperaturdata så att det skulle framstå som en högre temperaturökning än det faktiskt är. Och nasas graf är relativt till 1951-1980. Innan dess uppmättes temperaturökningar som är lika höga som idag. Sen sjönk det igen. Så nej, jag börjar mer och mer tro på det som Lars Bern säger att det ingår i en agenda där man medels skrämseltaktik vill få folk att gå med på en mer överstatlig globaliserad värld.
Citera
2018-07-29, 21:32
Medlem
Hexen666s avatar
Här är data från Roy Spencers sajt (UAH-satellite) : http://www.drroyspencer.com/latest-global-temperatures/
Citera
2018-07-29, 21:42
Medlem
Hexen666s avatar
Lite data från RSS dataset: http://www.remss.com/research/climate/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in