2018-07-28, 18:27
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Ökar knappast trovärdigheten för polisens vilja att lösa fallet precis!

Har det framgått någonstans om Ekholm sparat positionen för egen del?!

En vilja att lösa brottet torde polisen ha, men de inser nog att de själva har gjort olika tabbar och att det därmed blir svårt att lösa fallet. Det handlar då givetvis om bristande kompetens, och kanske lite lathet samt att de då inte får äran av att ha löst fallet.
Citera
2018-07-28, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja det är klart att GW har med Sten Ekholms uppgift samt att likhundarna markerade i gropen vid golfbanan i sin väl underbyggda teori. GW har varit med från början i Helena-fallet och har dessutom lärt sig av sina misstag under årens lopp, det känns som att han är rätt ute den här gången.

"Pilot-spåret" - En packad snubbe som saknar alibi känns kallt i jämförelse. Man förstå att han har kontaktat en advokat för att bli rentvådd.
Utredningen är uselt skött och nu verkar pilot gå samma öde till mötes som PR. Man famlar efter halmstrån, det ska tydligen se ut som att man fortfarande jobbar med fallet, trots att man schabblade bort det för 25 år sedan.

PR är numera struken på min lista.

Eftersom pilorspåret är aktuellt sedan 98 är det nog lite mer än en ”full snubbe” de har på honom men ok, instämmer att det är uselt skött.
Citera
2018-07-28, 19:08
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FdMariestadsbo
Läste nånstans att GW skulle vara med på Nyhetsmorgon idag och att han då pratade omeller iallafall nämde Helenafallet.
Kanske går att se i efterhand för den som är intresserad.

Ja, klippet finns på Youtube. Jag tittade på det nyss. Det handlar om så kallade sommarmord. Helefallet och andra fall nämns.
Citera
2018-07-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Sten Ekholm har seglat vidare, förhoppningsvis återgav han positionen för polisen.

Strax söder om Kroppholmen enligt detta inlägg

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Det inlägg från 2011 som du länkar till är ganska intressant. (Kvasta-Sara som skriver bra som vanligt samt gamle KK12 som verkade ha otroligt god personkännedom även om det var lite knepigt att hänga med ibland om man utrycker sig milt och han måste ha nämnt varenda manlig person i M-stad).

AB och AÖ som KK12 skriver om där kunde han tydligen lika gärna ha kallat A och B, han preciserar närmare i ett senare inlägg vilka han menar, se nedan. NMB och PU. Minns dåligt nu men är NMB någon M*gnusson? Det KK12 skriver om är tillgång till båt vid Lindholmen. Då, 2012, var han inte längre lika säker på att AB (NM/B) och AÖ (PU) umgicks vid tiden då Helena försvann.

Det finns massor av intressant men rörigt att läsa i tråden från samma tid. Gammal skåpmat som tas upp igen. Ursäkta. Det är tillgången till båt som är det intressanta, därför jag fastnade vid detta.

Från 2012
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Visst verkar mina teori från förra sommaren se klockren ut nu i efterhand med tanke på paret Ekholms iaktagelse. Teorin förutsåg dock om Herr AB (NMB) umgåts med AÖ (PU) -92 eller åren tidigare. det finns inga uppgifter nuläget som styrker detta. Korpholmen med hamn (golfbanan vid vattenverket) är precis raka vägen ut platsen dillö, också även hamnen Ekudden och villaområdet med hamn där polisen grävde efter att likhundar markerat.
Därmot kanske PU kan svara på om han hade nycklar till en klubb stuga i hamnen Mariestad (ett båtsällskap)stämmer de uppgifterna, sant eller inte? och även svara oss på tråden om platsen/platserna där han hade tillgång till båt när han var ute och åkte vattenskidor?
Och angående farled enligt dig (ekholms iaktagelse) så är väl farleden det säkraste vägen UT från hamnen och vad jag tror drar minst uppmärksamhet från andra eftersom den mesta båttrafiken går just farleden dag som natt (uppgifter).
Övrigt: Hade PN tillgång till båt?

Lite mer från 2011

Citat:
Har någon karta framför sig?
Leta på Google maps: Vattenverket Lindholmen.

Inte korpholmens båtplats m.m utan en lite mer skyddad tillvaro bland 2 hushåll (hus) med vattenverket på samma halv -ö. Denna halvö är inte ointressant ang. AB.!.
AB kände till rutiner på de 2-3 båtar som fanns förankrande där -92 och tidigare.

Från denna båtplats kan man med lätthet köra ned till ekudden. (bäcken).
(AB) har båt erfarenhet köra båt och känner till vikarna runt Ekudden sedan tidigare åren tillbaka eftersom lånat båt av S.W som hade sin mor på halvön vattenverket den tiden.
S.W är en av de som AB :s mor har sällskapat med tidigare genom åren.

Citat:
S.W har bara ägt båt och umgåts med AB:s mor och inget annat!
AB har lånat båten vid tillfällen genom åren och känner till förvarandet av båtplats! Därför är AB intressant!
Ja, denna AB är dömd för allehanda brott.
S.W har inget med detta försvinnande göra utan bara ägt båt och plats för båten genom hans Mor boende på Lindholmen då -92.

Citat:
Angående .
Denna person är synonym med annat namn på tråden som nämnts i omgångar! och kan líknas vid en Amerikansk blond badpojke och kört eller ägde en vit pe**ge*t 205 och var polare med en gympa kompis på M*c*es Gym M-stad (där H tränade). Den som vill veta namn på denna person och personer kan Pm; mig.

Citat:
Angående en AB.
Denna AB N.M -B har försagt sig och nämnt AÖ som inblandad fallet med H.
Denna AB och AÖ var polare med P.K med flera och hade kontakter till Helena med krets då särskilt till B.W med fler.
Men av vilken anledning AB sagt sig vara så säker till 100% på uttalandet att AÖ skulle vara inblandad vet vi vi inte idag eftersom denna AB gärna ville skryta o hävda sig efter annat som person den tiden runt -92.
Denna AB är på återgång tungt missbruk idag. AÖ verkar tagit sig i kragen och skärpt till sig vilket är ett gott tecken. Kanske han inte har med detta försvinnade göra?
Kan AB eller P.K eller annan med flera personer som figurerat på tråden vara bättre aktuellt?

Även Prinzezzan hade en del intressant att säga om diverse personer, som t ex BW, vid den här tiden.

Hoppas att jag inte rör till det alltför mycket nu bara. Tycker GW:s teori är värd att gissa på vilka han menar. Måste inte vara bröder. På mig låter det mer som två personer som vuxit upp på samma ställe och blivit bästa vänner. Eller så uttrycker GW sig kryptiskt. Kan ha varit bästa vänner just då - ett tag.
Den "större" vägen han nämner kanske bara betyder genomfartsled eller liknande, en större väg än den man befinner sig på. Tycker för min del att Lindängen ser intressant ut med sin lilla båthamn.

Nå, ni som känner till'at i Mariestad med omnejd, vilka ler och långhalmtyper kommer ni på? Som Helena kände? PU var väl några år yngre än Helena och om man ska tro PU så kände de inte varandra särskilt väl.
Citera
2018-07-28, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Det inlägg från 2011 som du länkar till är ganska intressant. (Kvasta-Sara som skriver bra som vanligt samt gamle KK12 som verkade ha otroligt god personkännedom även om det var lite knepigt att hänga med ibland om man utrycker sig milt och han måste ha nämnt varenda manlig person i M-stad).

AB och AÖ som KK12 skriver om där kunde han tydligen lika gärna ha kallat A och B, han preciserar närmare i ett senare inlägg vilka han menar, se nedan. NMB och PU. Minns dåligt nu men är NMB någon M*gnusson? Det KK12 skriver om är tillgång till båt vid Lindholmen. Då, 2012, var han inte längre lika säker på att AB (NM/B) och AÖ (PU) umgicks vid tiden då Helena försvann.

Det finns massor av intressant men rörigt att läsa i tråden från samma tid. Gammal skåpmat som tas upp igen. Ursäkta. Det är tillgången till båt som är det intressanta, därför jag fastnade vid detta.

Från 2012

Lite mer från 2011

Även Prinzezzan hade en del intressant att säga om diverse personer, som t ex BW, vid den här tiden.

Hoppas att jag inte rör till det alltför mycket nu bara. Tycker GW:s teori är värd att gissa på vilka han menar. Måste inte vara bröder. På mig låter det mer som två personer som vuxit upp på samma ställe och blivit bästa vänner. Eller så uttrycker GW sig kryptiskt. Kan ha varit bästa vänner just då - ett tag.
Den "större" vägen han nämner kanske bara betyder genomfartsled eller liknande, en större väg än den man befinner sig på. Tycker för min del att Lindängen ser intressant ut med sin lilla båthamn.

Nå, ni som känner till'at i Mariestad med omnejd, vilka ler och långhalmtyper kommer ni på? Som Helena kände? PU var väl några år yngre än Helena och om man ska tro PU så kände de inte varandra särskilt väl.

Man får utgå ifrån att det var några i Helenas ombedelbara närhet. Då blir det lättare att sålla för er med kännedom. Avser inte personer som hon bara kände till och kanske hejade på.
Citera
2018-07-28, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Man får utgå ifrån att det var några i Helenas ombedelbara närhet. Då blir det lättare att sålla för er med kännedom. Avser inte personer som hon bara kände till och kanske hejade på.
Ja, hur bra kände hon bröderna Ohlsson t ex?
Citera
2018-07-28, 21:16
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Ja, hur bra kände hon bröderna Ohlsson t ex?

Enligt Freija "kände bröderna Helena" medans Freija själv "kände dom lite".

Helena bör ha känt MO väl eftersom han var/är en nära vän till BW. DO var född samma år som HA.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-28 kl. 21:26.
Citera
2018-07-28, 21:31
Medlem
Enligt GW finns GM i HA "OMEDELBARA NÄRHET"
Citera
2018-07-28, 21:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Tror du att kroppen dumpades i sjön samma natt, eller gjordes en ”tillfällig förvaring” timmarna efter dådet och den ”slutliga” söndag natt mot måndag?

Kom ihåg Lockerudsvittnets uppgifter, där en man springer från sjukhusparkeringen på natten. Den kan passa in här.

Vilken dag gjorde likhundarna markering vid golfbanan? Räcker det med att gm lagt kroppen inlindad i något (säck/väv/hölje) på marken i samband med utlastning från bilen, för att likhunden ska markera?

För att det ska ha kunna varit Helenas kropp som Sten Ekholm körde på dagen efter försvinnandet dvs. sön 14/6 så måste man ha dumpat henne samma natt. Men oavsett om SE körde på HAs kropp eller inte så tror jag att man ville bli kvitt kroppen så fort som möjligt och eftersom tidpunkten på dygnet var den rätta när det plötsligt blev aktuellt så tror jag att man bara körde på.

Jag har ingen aning om vilken dag lik/ sökhundarna markerade vid golfbanan, tänkte själv ställa den frågan men du hann före. Vet ej heller något om vilka förutsättningar som krävs för att dom ska markera.

Ja mannen på sjukhusparkeringen sågs ju vid ca. 04:20, menar du att man skulle ha hunnit med att köra till båtplatsen, bära kroppen från bilen, placera kroppen i en plastsäck, lasta den i båten, åka ut på Vänern, fästa tyngder, dumpa "paketet" i vattnet, köra tillbaka båten, städa undan synliga spår och sedan sätta sig i bilen för att åka tillbaka in till Mariestad för att där slutligen parkera den på sjukhusparkeringen? och allt detta ska ha skett på 1 timme och 50 min?

Nej jag tror faktiskt inte att personen på sjukhusparkeringen har med försvinnandet att göra. Hur tänker du kring att den vittnesuppgiften skulle kunna passa in här?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-28 kl. 22:06.
Citera
2018-07-28, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Enligt GW finns GM i HA "OMEDELBARA NÄRHET"

Kan tolkas olika:

Omedelbara närhet under kvällen eller ”generellt” i livet?!
Citera
2018-07-28, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
Någon som vet om de har sökt av området med dykare där?
Det undrar jag också. Antagligen har de inte det. Någon som vet hur väl skelett bevaras i vatten efter 26 år? Kan inget om sjöbottnar men saker flyttar väl på sig lite efterhand.

Någon fritidsdykare som vill göra ett försök? Man vet aldrig, med lite tur så kan man hitta saker.
Citera
2018-07-28, 22:02
Medlem
Citat:
Kan tolkas olika:

Omedelbara närhet under kvällen eller ”generellt” i livet?!
Letar ni GW GM så är det "generellt i livet". Det har han påtalat många gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in