2011-09-28, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Vill bara lägga in ett inlägg med tanke på debatten Dödskalle och annat som hör till gravfriden till.

Fet stil ovan:
Gm kan ha fått idén i tanken. Var är bästa platsen gömma ett lik på? Kan det vara där ingen människa eller polis med största sannolikhet letar? Är inte en gammal gravhög med stenröse en bra plats gömma något i?
Eller en Kyrkogård med gravar som har så kallade sarkofaglock som stenlocket på sarkofagen lätt kan bänstas undan med par personers hjälp med hygge och stoppa ned kropp i sarkofagen? Vem letar där?

Gravfriden gäller ju även så kallade äldre gravar som stenrösen som från järnåldern och framåt! - även de platserna rösena kan vara en plats Gm valt av orsaken ingen kollar där normalt och vet att området är skyddat enligt lag.

KK12

I instruktionerna till skallgångskedjorna sades även att titta efter nygrävda platser men också stenhögar mm där mossa osv saknades, så viss del av de rösen som finns i trakterna är kontrollerade.

Gamla rösen mm faller under Fornminneslagen.

// MickeR
Citera
2011-09-28, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balkongman
Fråga till Micke.R
Hur kommer det sig att du har så tajt kontakt med Jenvén, du ger intrycket att du känner honom väl.
[/quote]

Inte för att jag förstår varför du ställer frågan, men jag svarar ändå...

Nej, någon "tajt" kontakt har vi inte. Vi känner varandra såpass att vi hälsar när vi möts på stan.
Jag känner honom genom hans yrke och dels så har han varit ledare i Friskis&Svettis där jag var medlem tidigare.

// MickeR
Citera
2011-09-28, 12:36
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeR
Om den hade det så betyder det nödvändigtvis inte att den är "färsk"...det beror ju helt på i vilken miljö en kropp ligger.
Titta bara på "Bockstensmannen" som hittades i slutet på 30-talet. Han har mer hår än vad jag har och han är gissningsvis från 1300-1400 talet.

// MickeR

Jag håller med dig i det du skriver. (Dessutom: Bockstensmannens hår är imponerande och det är häftigt stt det sitter kvar så mycket av det efter alla dessa år.)

Jag funderar på om det finns/fanns - åtminstone - två skallar i omlopp: en med påmonterade vikingahorn (som den som visades på Hasslegstan inte ska ha haft) samt den på Hasslegatan. I och för sig är det personligen inte så intressant, då, som jag skrivit tidigare, jag skulle bli förvånad om någon/några skulle ha vågat visat upp skallen till höger och vänster, om den skulle ha tillhört Helena. Det skulle ha varit riskabelt och "osmart" öht. Men eftersom inte mycket förvånar mig nu för tiden, så utesluter jag det inte - helt.

Förresten, fick du någon respons från Jenvén ang. denna skalle?
Citera
2011-09-28, 13:05
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
I instruktionerna till skallgångskedjorna sades även att titta efter nygrävda platser men också stenhögar mm där mossa osv saknades, så viss del av de rösen som finns i trakterna är kontrollerade.

Gamla rösen mm faller under Fornminneslagen.

// MickeR
Hej Micke!
Jo, kollade skallgången/polisen upp Kyrkogårdar (sarkofaglocken?)Normalt så brukar det finns ett antal sarkofag gravar utomhus på de flesta kyrkogårdar och då framför allt de äldre familjegravarna.

KK12
Citera
2011-09-28, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag håller med dig i det du skriver. (Dessutom: Bockstensmannens hår är imponerande och det är häftigt stt det sitter kvar så mycket av det efter alla dessa år.)

Jag funderar på om det finns/fanns - åtminstone - två skallar i omlopp: en med påmonterade vikingahorn (som den som visades på Hasslegstan inte ska ha haft) samt den på Hasslegatan. I och för sig är det personligen inte så intressant, då, som jag skrivit tidigare, jag skulle bli förvånad om någon/några skulle ha vågat visat upp skallen till höger och vänster, om den skulle ha tillhört Helena. Det skulle ha varit riskabelt och "osmart" öht. Men eftersom inte mycket förvånar mig nu för tiden, så utesluter jag det inte - helt.

Förresten, fick du någon respons från Jenvén ang. denna skalle?

Den skallen som fanns på Hasslegatan är samma som den som bl.a. hade påmonterade horn.
Den hade emellanåt även hjälmar & mössor och en massa annat på sig.

Jo, jag pratade med Pelle i Måndags och samma dag så lämnades kraniet in till polisen i Mariestad fvb till Pelle.
Han ville undersöka den för att kunna avsluta det "spåret".

// MickeR
Citera
2011-09-28, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Hej Micke!
Jo, kollade skallgången/polisen upp Kyrkogårdar (sarkofaglocken?)Normalt så brukar det finns ett antal sarkofag gravar utomhus på de flesta kyrkogårdar och då framför allt de äldre familjegravarna.

KK12

Ja, det var instruktionen till skallgångskedjorna att se om mossa etc var borta vid springorna runt locken.
Om polisen gjort liknande kontroller kan jag inte svara på.

// MickeR
Citera
2011-09-28, 18:28
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ja, det var instruktionen till skallgångskedjorna att se om mossa etc var borta vid springorna runt locken.

// MickeR

Tack för bra svar.
Snokar runt lite extra mycket om eventuella förvaringsplatser utöver gruvhålen.
Hur gick skallgången till på alla gödselbrunnar omgvivningarna Mariestad?
Gick det ut ett direktiv till alla lantbrukare med gödselbrunnar kolla upp brunnarna extra mycket eller annat Du vet med facit i hand hur det gick till?

KK12
Citera
2011-09-28, 20:02
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:

// MickeR

Hej Micke igen!
När man ändå håller på angående skallgång och polisens undersökningar efter Helena på marken så finns frågor om dykningar i vatten med bilden.

Frågor är: Hur omfattande var dykningarna Ekudden (Ekudden med villaområde) med brygga med Missionärshuset?

Bryggorna Marinan vid Ekuddens Camping med båtupptällningsplats?

Bryggorna nere vid hamnen centralt Mariestads marina?

Bryggorna hamnen sandviken golfbanan?

Och hur långt från bryggorna är dykningarna gjorda? Tänker på de Y-bojar med kättingar som är länkade till betongfundament på flertalet båtplatser hamnar/bryggor som diskuteras ovan!
De Y-bojarna kan ju sticka UT bra långt ut från bryggorna säkert 10 talet meter eller mera!
Är De Y -bojarna med kedjor med länkar till betong fundament kollade på samtliga bryggor och hamnar som nämns ovan?

De som inte är infödda Mariestadbor kan jag ju säga att sikten i Maristadsfjärden är lika med ca några dm upp mot halvmetern (i bästa fall metern) nära hamnen stadskärnan och Ekudden.

Hur omfattande är igentligen dykningarna båtbryggorna Mariestad med omnejd? Finns dykningar med på skallgångskartor?

KK12
Senast redigerad av kungkarl12e 2011-09-28 kl. 20:08.
Citera
2011-09-28, 20:40
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balkongman
någon gång på 80/90 talet, det sägs att de hittat en "grav" i anslutning till st:ek kapell.
Hur mycket sanning det ligger i det, ja det vet jag inte.
Men jag vet att vissa personer i anslutning till herrgården på 90 talet, ägde en teater skalle.
förövrigt så har jag själv sett vad man påstår är lårben från en kvinna.Men med tanke på hur "nykter" den kvinna som visade mig detta brukar vara.....SÅ.
Hon är förövrig släkt på nära håll med en annan omskriven D,S, Hon har förkärlek till att visa runt i källaren på herrgården och prata om spöken.

Kanske inte såååååå konstigt att det spekuleras kring dessa personer.
Fet still ovan:
Har Du pratat med Jenvén om detta lårben?
Och även om det ryktet graven med anslutning til st.Ek kapell 80-90 -talet?

KK12
Senast redigerad av kungkarl12e 2011-09-28 kl. 20:44.
Citera
2011-09-28, 21:55
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Om jag får fylla på listan?

8. Enligt flera av varandra oberoende personer, personlighetsförändrad efter Helenas försvinnande. (Kan dock ha en helt naturlig förklaring, då de var kompisar.)

9. Har, enligt ett par olika källor, motiv. (Kan själv inte svara för sanningen i detta påstående. Vet det ev. motivet, men vill inte gå ut med det; det kan i så fall de som vet med sig ha berättat detta för mig, berätta.)

10. Har enligt flera av varandra oberoende källor varit intressant för polisen. (Kan också förklaras naturligt, då de personer som fanns runt Helena - speciellt samma kväll - borde ha intresserat polisen.) Ska ha förhörts ett flertal gånger relativt tidigt i utredningen.

11. Enligt olika uppgifter ska BW blivit/bli (?) personlighetsförändrad vid intag av alkohol. Han ska, enligt uppgift, också ha använt droger. (Om dessa uppgifter är korrekta, kan jag inte svara för.) Ex. amfetamin kan - åtminstone - vid alkoholförtäring ge en ökad aggressivitet, maktkänsla, sexdrift osv. (Även detta enligt källa; har ingen personlig erfarenhet, så här får jag utgå från källans kunskaper i ämnet.)

Anm. Ang. att BW ska ha erkänt. Vi får också komma ihåg här att PR också ska ha "erkänt" och att detta var helt fel; tolkning gjord utifrån hans "obetänksamma" uttalande. "AÖ" ska också ha erkänt inblandning. Men om uppgifterna om BW kommit från flera oberoende källor, är de naturligtvis intressanta.
Angående .
Denna person är synonym med annat namn på tråden som nämnts i omgångar! och kan líknas vid en Amerikansk blond badpojke och kört eller ägde en vit pe**ge*t 205 och var polare med en gympa kompis på M*c*es Gym M-stad (där H tränade). Den som vill veta namn på denna person och personer kan Pm; mig.
Citera
2011-09-28, 22:13
Medlem
kungkarl12es avatar
Angående en AB.
Denna AB N.M -B har försagt sig och nämnt AÖ som inblandad fallet med H.
Denna AB och AÖ var polare med P.K med flera och hade kontakter till Helena med krets då särskilt till B.W med fler.
Men av vilken anledning AB sagt sig vara så säker till 100% på uttalandet att AÖ skulle vara inblandad vet vi vi inte idag eftersom denna AB gärna ville skryta o hävda sig efter annat som person den tiden runt -92.
Denna AB är på återgång tungt missbruk idag. AÖ verkar tagit sig i kragen och skärpt till sig vilket är ett gott tecken. Kanske han inte har med detta försvinnade göra?
Kan AB eller P.K eller annan med flera personer som figurerat på tråden vara bättre aktuellt?
Citera
2011-09-29, 00:00
Medlem
kungkarl12es avatar
Oj. det känns som man nästan är ensam med inläggen.
Men hoppas vi kan köra utredningen åt rätt håll och avföra sådant som inte är av vikt utan ta till oss det som är av vikt idag.
Bråten och lockerud är intressant. menar då de som bodde där då -92 försvinnadet.
Även Sjukhuset med UG ungdomsgården (Gamla lockerudsgården) med omnejd är intressant.
Även vit bil som tokkört upp mot Lockerud och in på gårdarna Lockerud tidig morgon strax efter skrik på Ekudden.
Vit bil som setts Trankärr sena morgonen (oroliga personer i bil).

Kan ju säga det att det finns ett grumligt tips om att vit bil med någon som liknar helena i kan ha setts till på parkeringen minnesfjället tidigt på morgonen 14.juni. Men om detta är sant eller inte kan jag inte svara på eftersom det mest liknar en skröna från någon som kan ha hittat på det för sin egen vinnings skull.
Även de tips från gruvorna och områdena dag och dagar efter försvinnadet som inte vanliga svenssons har rätt till från Polis om att det finns saker som vi vanliga svenssons inte får veta eller har rätt till i utredningen från Polis kan vara osagt tillvidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in