2018-07-27, 23:41
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Båt

Jag anade det. Tack!
Citera
2018-07-28, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
För mig är det i stort sett dött lopp mellan honom o t.ex KM o PU. Samtidigt är det svårt att helt släppa PR, trots bl.a GW's åsikt. I dagsläget gäller det nog att ha ett öppet sinne i frågan, outsider kan dyka upp.

BW påstås som sagt, till skillnad från bl.a KM o PU, ha ett "vattentätt" alibi i form av ett kvinnligt vittne. Har lite svårt att tänka mig att ett typ "one night stand" skulle gå med på att ljuga i ett sådant här fall. Falska alibi skulle möjligen tänkas från fru (sambo), syster, mamma. I det förstnämnda fallet torde förhållandet vara pågående o välfungerande. Prinzezzan verkar vara en av få (möjligen ende) i tråden som överhuvudtaget har hört något om detta alibi, finns det något mer att hämta där tro?
Trorl att om det finns 1 sånt här alibi-----------så kan det mkt väl vara så att det kommer från"prinzezzan" då ign annan verk veta om det,isåf kan hon mkt väl av ngn anledn vilja leda bort spåren

från BW. Vilda spek från min sida-------som inte beh stämma,men prec som i Palme-utredn kan näst igt alls uteslutas. GW yrar ju envist om 2 gm----tkr själv oxå det verk vettigt. Prec som du,har jag både BW+KM som mkt heta----------men kan det verkl vara de 2 som gjorde detta ihop ? Har iaf svårt att se ngn av dessa helt utan skuld här. Båda 2 har ju bev funnits i Helenas närh eft att hon lämn Stadt och börj gå hemåt !
Senast redigerad av deakpeasley 2018-07-28 kl. 01:39.
Citera
2018-07-28, 01:48
Medlem
Citat:
Finns det någon kontakt/ samband att BW känner någon polis i Skövde/Mariestad?
Inte omöjl alls !----------men då jag bor åt helv för långt bort från dessa platser=det mkl lättare för folk som bor nära att ge 1 bättre svar på din fråga !
Citera
2018-07-28, 08:50
Medlem
En titt på kartan ger infon att vägen från Karlsund genom skogen ansluter till platsen där "Trankärrs-observationerna" gjordes på söndagsmorgonen. Halvintressant.
Citera
2018-07-28, 09:01
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
GW är väl övertygad om den mannen som rapporterad in att de "kört" över ett liknade "människopaket" - att detta skulle vara just HA.

Sten Ekholm såg inte vad det var han körde på med sin segelbåt
Citera
2018-07-28, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Sten Ekholm såg inte vad det var han körde på med sin segelbåt

Rätt - men det verkade skumt.

Ur dagens GT:s (13 juli 2012) papperupplaga.

"Lämnade uppgifter för 20 år sen - slarvades bort"

"Sten Ekholm från Kungälv var
ute på båttur på förmiddagen
den 14 juni 1992. Han körde på
något tungt och mjukt i närheten
av Mariestad.
Jag visste inte att det hade
skett något, så jag tänkte att det
kunde vara ett djur eller en
säck med något i. Min fru tittade
i vattnet, men vi såg inget, säger
Sten Ekholm."

När Ekholm fick reda på att Helena försvunnit, gick han direkt till den närmaste polisen, det var den i Karlsborg. Han lämnade in sjökort med exakt utprickad position för "fyndet". De lovade vidarebefordra det till polisen i Mariestad. Ekholm hörde inget därifrån.

I vintras ville Ekholm åter höra om det tips han lämnat. han pratade med Jenvén, som inte kände igen tipset, men som skulle kolla igenom pärmarna. Ekholm fick inte heller denna gång någon återkoppling. GT kollade dock med Jenvén och han har tittat igenom pärmarna, men inte hittat tipset.

"-Det kan vara så att någon*
polis har varit ute och undersökt
tipset, men att det inte ledde
någonstans. Då åkte det i pap-
perskorgen, säger Pelle Jenvén.

[---]

-Jag får utgå ifrån att de
beslut som tagit [sic!] då var rele-
vanta, säger Pelle Jenvén."

Ekholm är upprörd över att hans tips kan ha kommit bort och säger i artikeln att det är svårare att se en kropp med hjälp av ekolod så här många år senare.

Före detta överåklagare Sven-Erik Alhem uttrycker i en separat artikel i samma tidning att hanteringen av Ekholms tips är "skandalöst" och säger att detta: "Är helt oförlåtligt".

Ja, vad säger man?

(Reservation för fel vid avskrift och i återgivning.)*
Citera
2018-07-28, 10:37
Medlem
Citat:
Rätt - men det verkade skumt.

Ur dagens GT:s (13 juli 2012) papperupplaga.

"Lämnade uppgifter för 20 år sen - slarvades bort"

"Sten Ekholm från Kungälv var
ute på båttur på förmiddagen
den 14 juni 1992. Han körde på
något tungt och mjukt i närheten
av Mariestad.
Jag visste inte att det hade
skett något, så jag tänkte att det
kunde vara ett djur eller en
säck med något i. Min fru tittade
i vattnet, men vi såg inget, säger
Sten Ekholm."

När Ekholm fick reda på att Helena försvunnit, gick han direkt till den närmaste polisen, det var den i Karlsborg. Han lämnade in sjökort med exakt utprickad position för "fyndet". De lovade vidarebefordra det till polisen i Mariestad. Ekholm hörde inget därifrån.

I vintras ville Ekholm åter höra om det tips han lämnat. han pratade med Jenvén, som inte kände igen tipset, men som skulle kolla igenom pärmarna. Ekholm fick inte heller denna gång någon återkoppling. GT kollade dock med Jenvén och han har tittat igenom pärmarna, men inte hittat tipset.

"-Det kan vara så att någon*
polis har varit ute och undersökt
tipset, men att det inte ledde
någonstans. Då åkte det i pap-
perskorgen, säger Pelle Jenvén.

[---]

-Jag får utgå ifrån att de
beslut som tagit [sic!] då var rele-
vanta, säger Pelle Jenvén."

Ekholm är upprörd över att hans tips kan ha kommit bort och säger i artikeln att det är svårare att se en kropp med hjälp av ekolod så här många år senare.

Före detta överåklagare Sven-Erik Alhem uttrycker i en separat artikel i samma tidning att hanteringen av Ekholms tips är "skandalöst" och säger att detta: "Är helt oförlåtligt".

Ja, vad säger man?

(Reservation för fel vid avskrift och i återgivning.)*

Ökar knappast trovärdigheten för polisens vilja att lösa fallet precis!

Har det framgått någonstans om Ekholm sparat positionen för egen del?!
Citera
2018-07-28, 10:39
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Finns en äldre halvbror på mammans sida.
Enligt (vag) uppgift så hade pappa K en mindre motorbåt, kapelltäckt. Låg troligen i hamnen i Mariestad, men här var uppgiften väldigt osäker.
K har även en bror (In*emar) som jobbade/jobbar(?) på Alig. Han var lite kufisk, inte nån vanlig svensson.
Glöm mitt inlägg om den andra "77:an"
Dessa 4 bröder har styrelseposter nu i företaget enligt Ratsit.
1961-07 MIKAEL OLSSON Bangatan 6
1969-09 MATTIAS OLSSON Karlslund 1098
1970-10 DANIEL OLSSON Karlslund 1098 (Marieholmsv 28)
1977-11 DAVID OLSSON Karlslund 1098
Adresser enligt 1990-92
Citera
2018-07-28, 10:46
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Ökar knappast trovärdigheten för polisens vilja att lösa fallet precis!

Har det framgått någonstans om Ekholm sparat positionen för egen del?!

Sten Ekholm har seglat vidare, förhoppningsvis återgav han positionen för polisen.

Strax söder om Kroppholmen enligt detta inlägg

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Senast redigerad av Sculley 2018-07-28 kl. 11:07.
Citera
2018-07-28, 11:04
Medlem
Enligt PR gick utredarna hårt på honom, han blev ordentligt grillad en längre tid och fortsatt anklagad efter att han blev avförd av vissa av dom.

När jag hävdade att det var upprörande hur han blivit behandlad och allt pga anonyma tips och gm profil så tillbakavisade han det med att det egentligen inte var så farligt och han kunde hantera det. Med tanke på det fam Andersson går igenom så var det ingenting, menade han. Han uppsökte föräldrarna och hade ett bra möte med dem då han var huvudmisstänkt. Men någon annan skulle nog brutit ihop av utredarnas behandling, men han visste hela tiden att de inte skulle hitta något för han visste att han själv var oskyldig. Det viktigaste av allt för honom var att sönerna skulle veta att han var oskyldig.

Han hävdade att under förhören så var de övertygade att de var han som tagit Helenas liv i dungen vid genvägen. Allt stämmer överens med efterlyst rekonstruktion av händelsen med PR som huvudman. (GW verkar fortfarande ha samma teori fast han bytt ut PR som gm)

Det som de inte berättade om var de övrig spåren som fanns. Han antog att de höll dessa hemliga till en ev rättegång. Viktigt att det enbart är känt för gm och polis vilka de övriga spåren är.

Summan av allt, utretarna, rikskrim, och uthängningen som skyldig framför vänner och öv, aldrig riktigt frikänd av vissa osv...är jag förundrad över att han orkade ha den attityd och driva på så länge........Varför? Skulle varit lättare att visa samarbete för att bli utredd på egen begäran.
Citera
2018-07-28, 11:18
Medlem
Läste nånstans att GW skulle vara med på Nyhetsmorgon idag och att han då pratade omeller iallafall nämde Helenafallet.
Kanske går att se i efterhand för den som är intresserad.
Citera
2018-07-28, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Sten Ekholm har seglat vidare, förhoppningsvis återgav han positionen för polisen.

Strax söder om Kroppholmen enligt detta inlägg

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Högintressant.
Det var trafikerat vatten, om det varit Helena skulle det uppdagas av fler? Kommer upp till ytan, driver iland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in