2018-07-19, 17:26
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Som jag tidigare skrivit i tråden så har jag gått ur kortposition i byggbolag och bostadsutvecklare och istället gått kort banker. Detta gjorde jag i september förra året när bostadspriserna vände skarpt neråt.
Nu börjar bankernas Q2 rapporter att rassla in. Vinsterna är stora, som förväntat, räntenettot svagt, som förväntat.

Utveckling av börskurserna sen toppen 2017:
Swedbank -16%
SEB -19%
Handelsbanken -18%

Imorgon kommer Nordea med sin rapport.

Vill påstå att du har rätt men timingen är fel. Det behövs en större, nationell, omvärdering av fastigheter/mark innan de brutala nedskrivningarna i bostadsobligationer kommer.

Q2 lär se bra ut. Man har helt enkelt inte börjat omvärdera bolån ännu. Det behövs röster i denna fråga och de kommer från mäklerier, och deras statistik som ligger ett år efter för att de själv försöker hålla marknaden uppe.

Kan du köpa LEAPS, vilket brukar funka om du kör private banking, så bör du kolla optionspriserna. Ruggigt billigt, då vissa bolag skulle gå under vid en nedskrivning om 30-40% i bostadsutvecklingsportföljen, och du kan gå kort i 4-5 år till under 2% av aktiepriset.

/HMH
2018-07-19, 18:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Statistiken är relativt mild, väldigt svagt fall under våren. Men gick på lite anekdot-jakt, och det har verkligen blivit värre där. Folk som köpt för många år sedan och bara får skambud som skulle innebära nominell(!) förlust. De säljer ju obv inte om de inte måste dock.

Volvo är så extremt snåla med löner att de lyckas med konsstycket att till visa mån kyla ned vissa löner över hela brancher (de är ju fortfarande stora, bra karriärsstege osv). Sitter hon inte i ledningsgruppen svider nog den förlusten.
Hörde om ett par som köpt nyprod på kontrakt. Nu ett par år senare när det varit tillträde så har deras gamla lägenhet tappat i pris istället för att stiga. De har dessutom upptäckt att andra gått in i år och köpt osålda lägenheter till ett betydligt lägre pris än vad de skrev på för. Kul sitta i sin nya Brf med friserade amorteringsplaner och veta att grannens snarlika lägenhet kostade 10.000–15.000 kr /kvm lägre än vad man själv köpt för.

Vi ser en bilkrasch i ultrapaid.
2018-07-19, 19:30
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Man är inte insolvent bara för att tillgångarna understiger skulderna. Har man en regelbunden inkomst så kan man sköta betalningarna ändå.

Panträtt innebär inte heller att banken kan sälja bostaden hursomhelst. Först om låntagaren inte betalar sina räntor och amorteringar så kan banken ansöka om betalningsföreläggande och sedan indrivning. Då kan bostaden tvångsförsäljas och banken har företräde till det som försäljningen inbringar.

Något beslut kan jag inte länka till gällande panträtt eftersom det inte skett någon principiell förändring där sedan urminnes tider vad jag vet iaf.

Det som är nytt är begränsningar i möjlighet att säga upp lån p g a dålig säkerhet. Om ett lån sägs upp så kan låntagaren naturligtvis hamna på obestånd eftersom han antagligen inte kan betala ett miljonlån på ett bräde. Själva panträtten har alltså inte begränsats.

Är sällan här, då jag driver något annat. Du är helt ute och cyklar som många andra här på forumet. Ditt första stycke bekräftar vad människor tror men är fel.

Att man ens behöver påtala detta är så jävla humoristiskt.
När en långivare kräver ställd säkerhet för den belåning och det pantbrev som är utställt, och inte får denna. Så försätter man givetvis individer i konkurs.

Panträtten kan inte utnyttjas om inte individen är i konkurs. Regelbunden inkomst kan du ju kolla om du tar höjd för i pantbrevet, vilket du inte gör. Så panträtten är gilltig då individen är i konkurs, då ytterligare säkerhet inte kan ställas.

Ska checka in här oftare. Ni idioter med icke-värdig kunskap florerar i överflöd.
Senast redigerad av HanMedHornen 2018-07-19 kl. 19:37.
2018-07-19, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Vill påstå att du har rätt men timingen är fel. Det behövs en större, nationell, omvärdering av fastigheter/mark innan de brutala nedskrivningarna i bostadsobligationer kommer.

Q2 lär se bra ut. Man har helt enkelt inte börjat omvärdera bolån ännu. Det behövs röster i denna fråga och de kommer från mäklerier, och deras statistik som ligger ett år efter för att de själv försöker hålla marknaden uppe.

Kan du köpa LEAPS, vilket brukar funka om du kör private banking, så bör du kolla optionspriserna. Ruggigt billigt, då vissa bolag skulle gå under vid en nedskrivning om 30-40% i bostadsutvecklingsportföljen, och du kan gå kort i 4-5 år till under 2% av aktiepriset.

/HMH

Vilka är dom stora innehavarna av svenska bostadsobligationer? Vad tror du krävs för att det ska bli ske nedskrivningar i bostadsobligationer? Kommer man försöka mörka det så länge det går som under subprime eller är det svårare för svenska banker att lyckas med något sånt?
2018-07-20, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Har en fråga till er som hemnetknarkar och eventuellt är ute efter bostad.
Jag har haft bevakning på 2rok, på Kungsholmen & Vasastan. Jag börjar nästan tro att det är värre än vad det ser ut samt rapporteras i media.

Är själv ute efter att köpa bostad i nått av de två områdena men det som kommer ut på hemnet senaste halvåret, är samma lägenheter som låg ute för nått år sedan eller några månader tillbaka.

Hur väl stämmer alla valueguard siffror och liknande? Kan det verkligen vara så mycket som säljs?
Nu har jag iofs enbart koll på 2rok som jag tycker borde vara relativt lättsålt.

Därför som jag undrar om ni andra som har bevakningar upplever samma sak? Känns som 8 av 10 lägenheter som kommer ut, är samma lägenheter som låg ute för några månader sen.

Mvh

Ang återvinningen vet jag ej,

Men som jag nämnt i tidigare inlägg så är HOX en begränsad indikator iom att den endast visar SÅLDA objekts priser om jag förstått VG rätt. Dvs om vi befinner oss i ett läge där endast russinen i kakan säljs (som jag tror åtm till viss del) så håller Hox skenet uppe i sin graf, men berättar inget om omsättningen av bostäder. Det vore intressant att se sådan data bredvid Hox-linjen på något sätt.
2018-07-20, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Densa
Ang återvinningen vet jag ej,

Men som jag nämnt i tidigare inlägg så är HOX en begränsad indikator iom att den endast visar SÅLDA objekts priser om jag förstått VG rätt. Dvs om vi befinner oss i ett läge där endast russinen i kakan säljs (som jag tror åtm till viss del) så håller Hox skenet uppe i sin graf, men berättar inget om omsättningen av bostäder. Det vore intressant att se sådan data bredvid Hox-linjen på något sätt.

Själva grejen med HOX är ju att det tar hänsyn till om det bara är russinen i kakan som säljs. Till skillnad från de ursprungliga siffrorna från mäklarstatistik. HOX är kvalitetsjusterat.
2018-07-20, 07:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serxez
Själva grejen med HOX är ju att det tar hänsyn till om det bara är russinen i kakan som säljs. Till skillnad från de ursprungliga siffrorna från mäklarstatistik. HOX är kvalitetsjusterat.
Dock så planar rimligen HOX ut stora svängningar upp och ned. Modellen tar hänsyn till typ av bostad, storlek, läge etc. En trea med balkong i ett finare område skall kosta mer än en tvåa utan balkong i ett mindre attraktivt läge etc.
Så jag skulle påstå att HOX visar en något trögare prisutveckling upp och ned beroende på vilken typ av bostäder som säljs.
2018-07-20, 10:26
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serxez
Men det förändrar inte att HOX i sådana fall inte är en jättebra bra indikator för priser på kort sikt. Aggregerade marknadspriser mäts bättre via bud än genomförda affärer. Det spelar inte så stor roll när säljare och köpare möts i stora volymer, men desto större roll vid tex fallande marknadspriser.
2018-07-20, 12:02
Avslutad
Hur mycket uppskov har Svensson i skuld? Är det medräknat i privatskulder för Sverige? Känns som de borde vara en del pengar med tanke på stigningen och hur mycket som har köpt o sålts.
2018-07-20, 14:01
Medlem
Bostadsrätter får kraftig konkurrens av hyresrätter byggda med investeringsstöd.

Totalt 3,93 miljarder kronor har spenderats på cirka 12 400 nya hyresbostäder och 2 200 studentbostäder, och antalet beviljade stöd har ökat med nästan 40 procent sedan årsskiftet, skriver Näringsdepartementet.

Beviljat investeringsstöd till och med 30 juni 2018, fördelat per län:
Blekinge 10 084 720
Dalarna 167 379 000
Gotland 19 541 091
Gävleborg 136 610 765
Halland 309 806 070
Jämtland 15 766 594
Jönköping 36 819 066
Kalmar 205 533 523
Kronoberg 33 587 541
Norrbotten 165 008 806
Skåne 856 307 238
Stockholm 380 714 559
Södermanland 126 821 703
Uppsala 124 275 172
Värmland 60 150 582
Västerbotten 57 088 357
Västernorrland 42 779 325
Västmanland 170 927 355
Västra Götaland 813 708 966
Örebro 156 864 767
Östergötland 40 252 685

Summa: 3 930 027 885

https://fastighetsnytt.se/2018/07/eriksson-lagenheter-for-hela-folket/
2018-07-20, 18:16
Medlem
Besqab tror att priserna ligger stilla resten av året och att det på något års sikt kommer bli en bristvara med nybyggda bostäder. Mellan raderna: priserna kommer stiga, var lugn köp nybyggt.

Citat:
På frågan om när det kan vändas till ett bli utbudsunderskott säger Anette Frumerie att Besqab räknar med en avvaktande marknad "till årsskiftet i alla fall".

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/07/20/nybyggt-snart-en-bristvara.html
2018-07-20, 21:33
Medlem
Det konstigaste för mig är att en lägenhet på bästa ställe/våning kostar nästan lika mycket som den på värsta ställe (Samman hus). Jag förstår inte hur kunde man köpa den värsta utan betydligt prissänkningen, för mig är det helt ointressant att köpa visa lägenheten även priset är 50% mindre

I en riktig marknadsekonomi, är det inte så att priset variera ganska mycket p.g.a riktning/våning?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in