2018-07-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Räkna med 2% ränta...
Du jobbar inte på bank, va? T ex SHB vill att låntagaren klarar 7%.
2018-07-28, 13:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Du jobbar inte på bank, va? T ex SHB vill att låntagaren klarar 7%.
Nix, men ändå betalar jag inte alls så mycket som 2%. Min låneränta är på ungefär 1.3%.

Det SHB menar med 7% är att de vill att låntagaren ska klara den räntan. inte vad det kostar.
2018-07-28, 14:00
Medlem
Citat:
Min låneränta är på ungefär 1.3%.
Och hur långt in i framtiden förväntar du dig att ha 1.3%?
2018-07-28, 14:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Och hur långt in i framtiden förväntar du dig att ha 1.3%?
Mitt lån är ganska nyligen bundet till tre år. Vill man ha lånet bundet till tio år kostar det strax över tre procent. Då börjar man närma sig vad en skaplig trea kostar i min ort.
2018-07-28, 14:14
Medlem
Citat:
Mitt lån är ganska nyligen bundet till tre år. Vill man ha lånet bundet till tio år kostar det strax över tre procent. Då börjar man närma sig vad en skaplig trea kostar i min ort.
Låter som att du förväntar dig att kunna rulla det bundna lånet om 3 år med en ränta lägre än 3%. No further questions.
2018-07-28, 14:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Låter som att du förväntar dig att kunna rulla det bundna lånet om 3 år med en ränta lägre än 3%. No further questions.
Om tre år har inflationen ätit lite, och på samma tid lär lönerna öka något. På samma tid lär hyrorna öka.

Men visst, jag tror att räntorna kommer vara ungefär desamma om tre år.

Om det är min personliga boendekostnad du oroar dig över, så räknade jag precis ut att jag långvarigt skulle klara en ränta på ungefär femtio procent. Har låga lån tack vare tidig ingång på bomarknaden. Lite spännande dock att det var i början på nittiotalet, vid den stora krisen. Det var svettigt ett år där... :-)

Trots att jag inte arbetar på bank, eller vad det var du skrev.
Senast redigerad av constant 2018-07-28 kl. 14:30.
2018-07-28, 14:32
Medlem
Citat:
Om det är min personliga boendekostnad du oroar dig över, så räknade jag precis ut att jag långvarigt skulle klara en ränta på ungefär femtio procent.
Nej då, jag skrev ett inlägg om medel-Svenssons framtida problem med sina boendekostnader i orter utanför storstäderna. Sedan halkade vi av någon anledning in på dina personliga lån. Jag kan inte bedöma din kreditvärdighet.

Det är inte otänkbart att styrräntorna kommer att vara låga även framöver. Dock tror jag att realräntorna kommer att stiga, och att allt fler låntagare inte kommer att kunna kvalificera sig för bolån på dagens låga nivåer. Det kan komma att bero på en lågkonjunktur med deflation och en bitande arbetslöshet, likaväl som inflation. Jag är som bekant ganska så "bearish".

Givetvis kan människor som du, med god kreditvärdighet, fortsätta låna med låg ränta. Om du klarar en räntenivå på 50% så uppfattar jag det snarare att du har ditt lån som en lång placering med en övertygelse om fortsatta goda tider.
2018-07-28, 14:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Nej då, jag skrev ett inlägg om medel-Svenssons framtida problem med sina boendekostnader i orter utanför storstäderna.
Jag svarade på ett inlägg där du skrev att 4 miljoner för ett hus var dyrt, och det kanske det är, men jag räknade fram att det inte är dyrare än en trerums hyresrätt.
Citat:
Sedan halkade vi av någon anledning in på dina personliga lån.
Det var du som påstod att min ränta inte kan vara densamma om tre år. Då förklarade jag för dig att jag mer än väl kommer att klara det.
Citat:
Givetvis kan människor som du, med god kreditvärdighet, fortsätta låna med låg ränta. Om du klarar en räntenivå på 50% så uppfattar jag det snarare att du har ditt lån som en lång placering med en övertygelse om fortsatta goda tider.
Eller så har jag ett väldigt enkelt boende med låga lån.
2018-07-28, 14:59
Medlem
Citat:
Jag svarade på ett inlägg där du skrev att 4 miljoner för ett hus var dyrt, och det kanske det är, men jag räknade fram att det inte är dyrare än en trerums hyresrätt.
Att privatleasa en XC90 är också dyrare än att köpa en ny, så det är också det mest ekonomiska valet för den som kan få ett lån att köpa en sprillans med alla tillval.

Dessutom kan det också med sanning bevisas att fem myror är fler än fyra elefanter.

Citat:
Det var du som påstod att min ränta inte kan vara densamma om tre år. Då förklarade jag för dig att jag mer än väl kommer att klara det.
Det har jag aldrig påstått. Citera det inlägget tack.

Citat:
Eller så har jag ett väldigt enkelt boende med låga lån.
Så kan det förstås vara. Men i och med att du inte löste det vid omläggningen så ser du ju det som en god affär. Tror att det är rätt bedömning av dig!
2018-07-28, 15:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Det har jag aldrig påstått. Citera det inlägget tack.
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Citat:
Så kan det förstås vara. Men i och med att du inte löste det vid omläggningen så ser du ju det som en god affär. Tror att det är rätt bedömning av dig!
Det var inte frågan om att lägga om något lån, utan om att binda ett som varit rörligt i tio år. Dels för att få en lägre ränta, dels för att jag ville vara säker i alla fall några år framöver.
2018-07-28, 15:07
Medlem
Citat:
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Det står inte där att jag misstror att du kan få samma ränta om 3 år. Tack för diskussionen. Den är härmed slut.
2018-07-28, 15:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Det står inte där att jag misstror att du kan få samma ränta om 3 år. Tack för diskussionen. Den är härmed slut.
Så vad menade du med ditt inlägg?
Citat:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in