2018-07-27, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej dom hade ju en otrolig tur som inte sågs av fler än bara dom ytterst få vittnen som tycks finnas. Men det stora frågan är ju om HA verkligen sänktes i Vänern? det är ju just detta förfarande som hela GWs teori hänger på känns det som. Varför kan dom inte bara ha kört vidare hemåt med HA kvar i bilen, tillbaka mot bostaden i sina hemtrakter/ barndomstrakter och sedan grävt ner kroppen på ett väl valt ställe? Jag förstår inte varför GW är så envis och övertygad om att hon är sänkt just från en båt?

Om man nu skall gora sig av med en kropp snabbt, enkelt och "riskfritt" sa ar cementstovlar i vatten ganska nara till hands. Som maffian vetat om i manga herrans ar.

Att grava ar tidskravande, det kraver viss utrustning. stor risk att bli pakommen under gravandet och framfor allt sa ar det pa ett stalle dar djur/andra manniskor etc kan hitta kroppen valdigt enkelt, antingen genom slumpen eller via tips. Vatten har manga fordelar. Kraver viss forberedelse med tyngder fasta pa korrekt satt och lite planering att transportera paketet till baten, men val ute ar det bara att valja ett stalle djupt nog for att undvika fritidsdykare och se till att diskret rulla i paketet i drickat. Ratt utfort sa tar fiskarna hand om resten. Ingen risk att nagot dyker upp pga slumpen. En enslig sommarstuga med egen batplats ar perfekt for ljusskygga andamal.

Jag haller med GW helt och hallet, det ar tva garningsman. Annars gar inget ihop. Som jag skrev tidigare i traden for nagot ar sedan :

"Spontant skulle jag saga att ni letar efter tva personer mellan 20-30 ar som ar antingen ett par eller mycket nara vanner vid tidpunkten som rorde sig i omradet med bil. Darav sekretessen. Dom kommer inte att prata bredvid mun (om det ar tva GM). Inte en chans. En av personerna ar en man med tillracklig fysisk styrka att kunna flytta en kropp. Mycket bra lokalkannedom. Tillgang till en sommarstuga eller liknande i naromradet dar man enkelt kan gomma en kropp och dar allmanheten inte har tillgang. Kanner HA val och vet hennes vanor pa vag hem fran en utekvall. Har mycket att forlora pa att anmala en olycka istallet for att ta risken att komma undan med nagot som kan ha varit en total olyckshandelse. Leta inte efter nagon som stadar en bil, leta efter nagon som reparerat en bil strax efter denna tidpunkt. Alternativt bytt bil men inte salt den gamla, istallet stallt undan den eller skrotat den. Skulle inte alls vara forvanande om en av GM (om det ar tva) ar en kvinna och dar ar kopplingen till HA. Alla letar efter en man, men kanske kopplingen finns att hitta bland hennes tjejkompisar istallet. Mig veterligen finns det ingen information i traden har om vilka tjejer hon traffade ute den kvallen, vad dom gjorde vid stangningsdags, vilka de traffade efterat och mest intressant, var de akte."

Nycklarna har ar tillgang till bil (och nykter forare), extremt bra lokalkannedom och att personen/personerna kan utan problem fa in HA i en bil sent pa natten. Forsta steget for alla amatordetektiverna har pa flashback ar att klura ut vilka personer som uppfyller dessa kriterier :

- var pa Stadt den aktuella kvallen
- kande HA mycket val
- hamtades efter stangningsdags i bil av sambo/kompis/fru/man/etc.
Senast redigerad av MrConwell 2018-07-27 kl. 19:28.
Citera
2018-07-27, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krukfot
Det fetade här tror jag det ligger något i, beror väldigt mycket på vem/vilka vittnet/vittnena på stadshotellet är. Vännerna kanske inte såg något konstigt i uppträdandet och Helena kanske inte kände något obehag. Men det gäller ju inte bara BW, det kan ju appliceras på KM också.

Försök ha ett öppet sinne angående detta, stirra er inte blinda på MMPG!
Tänk på att mannen på bron inte är identifierad. Polisen kopplar ihop vittnesmål från hotellet med brovittnets uppgifter, men det är ju inte bekräftat att det är samma man.

I intervjuerna med den misstänkte mannen säger han att han inte har något med Helenas försvinnande att göra och att han inte minns att han varit på bron med Helena.
Det kan ju faktiskt vara så att han talar sanning, nästan alla tolkar att han inte minns som "minnesluckor", det kan ju vara så att han inte minns för att han inte var där.

Jag tror att antingen är det någon riktigt nära familjen som gjort detta och lyckats få familjen att tro att denna inte har något med saken att göra, eller så är det en eller två helt utomstående personer.
Hade det varit en person i kretsen där KM rörde sig hade snacket varit igång nästan omedelbart.

Intressant teori Krukfot har. Har haft samma tänk. Mannen som var anhållen mindre än ett halvår dygn, som sedemera åklagaren släppte. Att han har blivit pressad av polisen på olika senarior som dom tror att han har varit närvarande vid. Eftersom han inte har gjort något och är oskyldig så har man låst sig vid att han har minnesluckor. Det som inte faller till hans fördel är att han är inte sed av hört vittne för än runt 03.15 03.30 på väg hem.
Citera
2018-07-27, 21:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Om man nu skall gora sig av med en kropp snabbt, enkelt och "riskfritt" sa ar cementstovlar i vatten ganska nara till hands. Som maffian vetat om i manga herrans ar.

Att grava ar tidskravande, det kraver viss utrustning. stor risk att bli pakommen under gravandet och framfor allt sa ar det pa ett stalle dar djur/andra manniskor etc kan hitta kroppen valdigt enkelt, antingen genom slumpen eller via tips. Vatten har manga fordelar. Kraver viss forberedelse med tyngder fasta pa korrekt satt och lite planering att transportera paketet till baten, men val ute ar det bara att valja ett stalle djupt nog for att undvika fritidsdykare och se till att diskret rulla i paketet i drickat. Ratt utfort sa tar fiskarna hand om resten. Ingen risk att nagot dyker upp pga slumpen. En enslig sommarstuga med egen batplats ar perfekt for ljusskygga andamal.

Jag haller med GW helt och hallet, det ar tva garningsman. Annars gar inget ihop. Som jag skrev tidigare i traden for nagot ar sedan :

"Spontant skulle jag saga att ni letar efter tva personer mellan 20-30 ar som ar antingen ett par eller mycket nara vanner vid tidpunkten som rorde sig i omradet med bil. Darav sekretessen. Dom kommer inte att prata bredvid mun (om det ar tva GM). Inte en chans. En av personerna ar en man med tillracklig fysisk styrka att kunna flytta en kropp. Mycket bra lokalkannedom. Tillgang till en sommarstuga eller liknande i naromradet dar man enkelt kan gomma en kropp och dar allmanheten inte har tillgang. Kanner HA val och vet hennes vanor pa vag hem fran en utekvall. Har mycket att forlora pa att anmala en olycka istallet for att ta risken att komma undan med nagot som kan ha varit en total olyckshandelse. Leta inte efter nagon som stadar en bil, leta efter nagon som reparerat en bil strax efter denna tidpunkt. Alternativt bytt bil men inte salt den gamla, istallet stallt undan den eller skrotat den. Skulle inte alls vara forvanande om en av GM (om det ar tva) ar en kvinna och dar ar kopplingen till HA. Alla letar efter en man, men kanske kopplingen finns att hitta bland hennes tjejkompisar istallet. Mig veterligen finns det ingen information i traden har om vilka tjejer hon traffade ute den kvallen, vad dom gjorde vid stangningsdags, vilka de traffade efterat och mest intressant, var de akte."

Nycklarna har ar tillgang till bil (och nykter forare), extremt bra lokalkannedom och att personen/personerna kan utan problem fa in HA i en bil sent pa natten. Forsta steget for alla amatordetektiverna har pa flashback ar att klura ut vilka personer som uppfyller dessa kriterier :

- var pa Stadt den aktuella kvallen
- kande HA mycket val
- hamtades efter stangningsdags i bil av sambo/kompis/fru/man/etc.

Ja men dom här lokala killarna lär inte ha jobbat enligt maffians metoder. Att förbereda en säker sänkning av en kropp när man befinner sig mitt i en extremt stressig mardrömssituation mitt i natten - att bara ens tänka klart kan vara nog svårt. Det är inga yrkesmördare eller tv-serie torpeder vi pratar om här. Att gömma människor i naturen eller delvis gräva ner en person i tex en grund grav hör inte till ovanligheterna, det kan en GM göra helt på egen hand vilket det finns otalifa exempel på och därför är det här ett minst lika trovärdigt alternativ enligt mig. Har man dessutom egen mark inom familjen eller en ödsligt belägen sommarstuga där ingen utomstående människa någonsin kommer att sätta sin fot så är det vattentätt. HA försvann i juni, hur mycket tror du hade funnits kvar av henne efter att naturen hade haft sin gång?... Naturen tar fort hand om en kropp som ligger halvt öppet, delvis gömd/övertäckt under en hel lång varm sommar.

Att det skulle vara ett par, en kvinnlig vän/väninna till Helena som tillsammans med sin kille/sambo är GM ser jag som helt uteslutet. Nog för att det här fallet är knepigt men SÅ mycket fiction är det inte.

2-3 väldigt nära vänner med ev. även blodsband inblandat känns betydligt mer trovärdigt.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-27 kl. 21:12.
Citera
2018-07-27, 21:13
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
GW är väl övertygad om den mannen som rapporterad in att de "kört" över ett liknade "människopaket" - att detta skulle vara just HA.

Det låter troligt.
Citera
2018-07-27, 21:16
Medlem
Citat:
Då kanske det ändå var så att man hade en båt på Ekudden med tanke på att DO bodde på Marieholmsvägen 1992.

Fanns det båtplatser ute vid Sjöängen och golfklubben?
Inte vad jag kan komma ihåg men kan hända att det fanns till de privata tomter som fanns där och när man kommit förbi sjöängen en bit finns det väl någon/några mindre ställen

Skull dock varken kalla åsenvägen eller vägen förbi golfbanan för större.
Citera
2018-07-27, 21:54
Medlem
Citat:
GW är väl övertygad om den mannen som rapporterad in att de "kört" över ett liknade "människopaket" - att detta skulle vara just HA.

Någon som vet vart i Vänern detta ska ha skett? Om jag uppfattat rätt var det söndag eftermiddag, således c:a 8-9 timmar efter en ev. dumpning i sjön skett.
Senast redigerad av Propparn 2018-07-27 kl. 22:00.
Citera
2018-07-27, 21:56
Medlem
Citat:
Ja men dom här lokala killarna lär inte ha jobbat enligt maffians metoder. Att förbereda en säker sänkning av en kropp när man befinner sig mitt i en extremt stressig mardrömssituation mitt i natten - att bara ens tänka klart kan vara nog svårt. Det är inga yrkesmördare eller tv-serie torpeder vi pratar om här. Att gömma människor i naturen eller delvis gräva ner en person i tex en grund grav hör inte till ovanligheterna, det kan en GM göra helt på egen hand vilket det finns otalifa exempel på och därför är det här ett minst lika trovärdigt alternativ enligt mig. Har man dessutom egen mark inom familjen eller en ödsligt belägen sommarstuga där ingen utomstående människa någonsin kommer att sätta sin fot så är det vattentätt. HA försvann i juni, hur mycket tror du hade funnits kvar av henne efter att naturen hade haft sin gång?... Naturen tar fort hand om en kropp som ligger halvt öppet, delvis gömd/övertäckt under en hel lång varm sommar.

Att det skulle vara ett par, en kvinnlig vän/väninna till Helena som tillsammans med sin kille/sambo är GM ser jag som helt uteslutet. Nog för att det här fallet är knepigt men SÅ mycket fiction är det inte.

2-3 väldigt nära vänner med ev. även blodsband inblandat känns betydligt mer trovärdigt.

Att det ar minst 2 garningsman och en bil inblandat ar ju ganska sjalvklart. Bilen ar i princip nyckeln till alltihopa. Vem eller vilka besokte forst Stadt och korde/akte bevisligen bil den natten fran Stadt och langs HA's promenadvag ? I den listan finns mordaren/mordarna.

Vad galler vattnet sa ar det den enkla, snabba och sakra losningen med tanke pa att Vanern finns ett stenkast bort. Forutsatt att man har tillgang till en enslig plats med bat. Det ar ganska enkelt att sanka en kropp om man vet hur. Da ar kroppen dessutom borta fran allt som kan lankas till en person geografiskt sett.

Sedan sa vad galler en kvinnlig bekant.....jag har last som nyfiken observator i traden och det har dragits upp sjuttielvatusenmiljoner initialer pa varenda nagot sa nar manlig person i Mariestad snart, men inte en enda person har letat efter en koppling mellan en tjejkompis och HA. Jag vaxte upp i en annan svensk mellanstor stad och var mycket ute i svangen pa 90-talet, tjejernas skvallerkedjor var battre an CIA/FBI/KGB och Mossad ihop nar det gallde att se vem som var intresserad av vem, vem som gick hem med vem, vem som hade efterfester, vem som kunde skjutsa hem och sa vidare. Sa vilka tjejer var HA ute med den kvallen och vad har dom att saga ? Dom vet ju med sakerhet det som spekulerats i traden.

Tank inte "garningskvinna", tank koppling till handelseforlopp och framfor allt nyckel till motiv. Ett motiv ar oftast karlek, droger eller pengar och en kvinna kan vara mer an inblandad i en kedja rorande alla tre som ledde till ett handelseforlopp ingen kunde forutse.
Senast redigerad av MrConwell 2018-07-27 kl. 22:14.
Citera
2018-07-27, 21:57
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Jag har för mig att GW har berättat om HAs sista samtal med "vännen" utanför stadt vid något tidigare tillfälle men inte efter 2012 väl? Så antingen är det utredningskänsligt eller så är BW helt enkelt inte intressant alls i GWs teori.

Nej dom hade ju en otrolig tur som inte sågs av fler än bara dom ytterst få vittnen som tycks finnas. Men det stora frågan är ju om HA verkligen sänktes i Vänern? det är ju just detta förfarande som hela GWs teori hänger på känns det som. Varför kan dom inte bara ha kört vidare hemåt med HA kvar i bilen, tillbaka mot bostaden i sina hemtrakter/ barndomstrakter och sedan grävt ner kroppen på ett väl valt ställe? Jag förstår inte varför GW är så envis och övertygad om att hon är sänkt just från en båt?

I ett sådant läge tror jag inte att man har sinnesnärvaro att agera logiskt. Skulle man förhört gärningsmännen dagen därpå (om man visste vilka de var vill säga) så tror jag inte att de båda hade kunnat beskriva förloppet särskilt bra.
Citera
2018-07-27, 22:00
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

Kört över med bil eller båt?
Citera
2018-07-27, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Att det ar minst 2 garningsman och en bil inblandat ar ju ganska sjalvklart. Bilen ar i princip nyckeln till alltihopa. Vem eller vilka besokte forst Stadt och korde/akte bevisligen bil den natten fran Stadt och langs HA's promenadvag ? I den listan finns mordaren/mordarna.

ER bl.a. Listan kan säkert göras längre.

PU åkte däremot taxi hem efter kl 03. Kr*mer fick lift av ordningsmakten 👨‍✈️
Citera
2018-07-27, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
ER bl.a. Listan kan säkert göras längre.

PU åkte däremot taxi hem efter kl 03. Kr*mer fick lift av ordningsmakten 👨‍✈️

Det fanns en släkting till ER i tråden tidigare, kommer inte ihåg nick och pm borta. Du får väldigt gärna höra av dig igen.
Citera
2018-07-27, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Kört över med bil eller båt?

Båt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto