2018-07-27, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hur stor måste en bostad vara för att uppnå statusen "livsnödvändig resurs" 20kvm per man? 50kvm? 200 kvm?

Jag har bott på mindre än 20kvm mef delat kök i flera år. Hade jag då en "livsnödvändig bostad"?

20? Jävla lyx, pjosk och dalt. Jag bodde på 17....

Mina förfäder levde i små soldattorp utan vatten och el. Eftersom de inte blev så gamla och huvuddelen av deras barnkullar hade en tendens att dö inom enstaka veckor efter födseln bedömer jag att en högre bostadsstandard än så är livsnödvändig.

Så en uppvärmd bostad med dusch och toalett kanske...
Citera
2018-07-27, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Förslagsvis tar du en tur ut till Rinkeby Torg eller motsvarande dagtiden och kollar runt lite på folket där och ställer dig frågan hur stor andel av dessa som betalar sina bostäder med egna hoptjänade löneinkomster.
D Carnegie som har köpt hyreshus av Allmännyttan där kollade inför köpet upp hur stor andel av inkomsterna som är försörjningsstöd. Det får inte vara för högt för då fungerar inte deras affärsmodell. Det var inte för högt. (Kommer dock inte ihåg nivån).

D Carnegie renoverar lägenheterna när de omsätts. Nya hyresgästen får en renoverad och moderniserad lägenhet med högre hyra. Man har också en intern kö till folk som vill få sina lägenheter renoverade. Dvs sådana som accepterar en hyreshöjning för att få en finare lägenhet.

D Carnegie har även genomfört ombildning. Dvs där hyresgästerna i Rinkeby bildar BRF och köpt loss fastigheter.

Problemen i Rinkeby är knarkande/knarklangande ungdomar. Skulle dessa kastas i fängelse så skulle det bli ganska lugnt och fridfullt där. Hindret för att detta sker är ni inom vänstern. Det är ni som sedan 70-talet drivit linjen att folk inte blir bättre av att sitta i fängelse, och därför inte skall göra det.
Det är ni inom vänstern som drivit att när folk är kriminella är det problem inom familjen och det är något som socionomer skall lösa.

Att ni inom vänstern helt misslyckats har inte gjort att ni ändrat er.

Problemet för polisen är att åklagarna inte driver fallen till rätten. Problemet för åklagarna är att domstolarna inte fäller. Och då ska inte åklagarna driva sådana mål. (Samma visa när kvinnor är brottslingar).
Att domstolarna inte fäller beror på att det sitter fullt med nämndemän från er till vänster där. Och eran lösning är att det är någon socionom från socialen som skall prata folk tillrätta.

Ett bidragande till problemen är att mycket av detta sköts inom offentlig sektor. Och offentlig sektor skriker alltid efter mer resurser. Annars prioriterar de inte om. Men eftersom offentlig sektor är ett svart hål har dom aldrig tillräckligt med resurser. Lösningen är att privatisera. Men det går inte så länge ni till vänster hindrar det.

Problemet i grunden är ni till vänster.
Citera
2018-07-27, 15:11
Medlem
Citat:

Mina förfäder levde i små soldattorp utan vatten och el. Eftersom de inte blev så gamla och huvuddelen av deras barnkullar hade en tendens att dö inom enstaka veckor efter födseln bedömer jag att en högre bostadsstandard än så är livsnödvändig.

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-centralt-tidaholms-kommun-hjalmgatan-8-13534116

Här har du en etta på 26.5 kvm. Månadsavgift 2071/mån. Pris 80 KSEK.
Boendeutgift för kapital och månadsavgift = 2140/månad.
Tillkommer drift och div övriga kostnader. Säg marknadshyra på ca 2500/månad. Det är 1132/år och kvm.

Varför skulle du inte klara av att betala den marknadshyran även med ett låglönejobb. Förklara det.
Citera
2018-07-27, 15:39
Avslutad
Citat:

Om vi skulle kunna nöja oss med 20 kvm per man hade marknadshyror löst bostadsbristen omedelbart. Snittytan i Sverige per person är lång mer än dubbelt så hög. I tätbebobba Sthlms innerstad har man en bra bit över 30kvm per person. Marknadshyror gör det inte värt att bo för stort. Två heltidslöner räcker utan problem till 150 kvm 5 rok på Östermalm med hyresregleringen. Varför ska två bo så stort subventionerat av staten?
Citera
2018-07-27, 15:39
Avslutad
bort
Citera
2018-07-27, 18:51
Medlem
Big Bosss avatar
Intressant ledare: https://www.dn.se/ledare/signerat/unga-betalar-det-hogsta-priset-for-allt-dyrare-bostader/

Jag tillhör även dessa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/rekordmanga-unga-bor-hemma

Även om jag är över 30 pga detta: https://www.svd.se/dorren-stangd-for-bolan-till-hel-generation--tjanar-for-lite

Så för egen del känns det mesta hopplöst. Bo hemma så här innebär en hel del stigma + orsakar en hel del ångest.
Senast redigerad av Big Boss 2018-07-27 kl. 18:53.
Citera
2018-07-27, 19:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Intressant ledare: https://www.dn.se/ledare/signerat/unga-betalar-det-hogsta-priset-for-allt-dyrare-bostader/

Jag tillhör även dessa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/rekordmanga-unga-bor-hemma

Även om jag är över 30 pga detta: https://www.svd.se/dorren-stangd-for-bolan-till-hel-generation--tjanar-for-lite

Så för egen del känns det mesta hopplöst. Bo hemma så här innebär en hel del stigma + orsakar en hel del ångest.

Att bara posta länkar känns rätt ointressant, hade du något eget att säga?
Och vems ansvar är det att du bor hemma?
Citera
2018-07-27, 19:32
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att bara posta länkar känns rätt ointressant, hade du något eget att säga?
Och vems ansvar är det att du bor hemma?

Ansvar? Som det tydligt står hade jag inte fått ett lån ändå.
Citera
2018-07-27, 19:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ansvar? Som det tydligt står hade jag inte fått ett lån ändå.

Jag frågade vems ansvar det är att du bor hemma.
Citera
2018-07-27, 19:41
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Jag frågade vems ansvar det är att du bor hemma.

Beror väl på vems ansvar det är att de ködagar (~1000) jag har inte räcker till att hyra någonstans alls. Eller vems ansvar det är att jag inte kan ta lån även ifall jag hade idogt sparat ihop till handpenning.
Senast redigerad av Big Boss 2018-07-27 kl. 19:43.
Citera
2018-07-27, 19:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Beror väl på vems ansvar det är att de ködagar (~1000) jag har inte räcker till att hyra någonstans alls. Eller vems ansvar det är att jag inte kan ta lån även ifall jag hade idogt sparat ihop till handpenning.

Vems ansvar är det att du inte är kreditvärdig?
Citera
2018-07-27, 19:48
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Vems ansvar är det att du inte är kreditvärdig?

Så alla som inte tjänar tillräckligt bra har ett ansvar att tjäna bättre så de kan bo någonstans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in