Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Man ska alltså ta från de som har mer än de behöver och ge till de som behöver. "Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov", ett uttryck som brukar tillskrivas Karl Marx.
Är du alltså kommunist? Det trodde jag verkligen inte.
Nyss var jag nyliberal och nu är jag kommunist. Verkligt bildat och vuxet folk på hyresregleringssidan, må jag säga.
Vi provar igen med frågorna. Kanske kan vi få ett svar istället för halmgubbar den här gången? Om vi återigen inte får något svar i sak är det förstås ganska talande det också...
Varför skall samhället ge lajbanspengar till miljonärer, miljardärer och andra som inte behöver samtidigt som fattigvården går på knä? Varför är du så emot att samhället främst hjälper de svaga?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Om det nu är som du säger så finns det säker också folk som inte är miljonärer som bor i lägenheterna med "reahyra". Det är ett ganska trubbigt vapen i kampen mot dessa rika hyresgäster att införa marknadshyra, eftersom detta kommer drabba alla som bor i hyresrätt. Vore det inte enklare att beskatta de väldigt rika mer, det drabbar ju ingen fattig? Om nu kommunen behöver mer pengar till soppköken...
På vilket sätt är det trubbigt att behovspröva? Då gör man ju specifikt en individuell prövning. Det är betydligt mindre trubbigt än generella skattehöjningar. Dessutom är det fortfarande så att kommunalskatterna inte är dubbelprogressiva - förstår inte varför du har så svårt att begripa det.