2019-02-11, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Du skrev att det var fråga om seriösa forskare. När det i verkligheten bara var fråga om rapportpropaganda beställd och betald av hyresgästföreningen et al. Inte mitt fel att du gör bort dig.

Klart att du inte har läst någon av rapporterna. Kan du inte ta fram lite personkopplingar
också så att alla kan se att rapportförfattarna är betalda av partiet (inte ditt parti som
dock kraftfullt motsatt sig marknadshyror) ?
Citera
2019-02-11, 10:32
Medlem
"Bostads- och fastighetsborgarrådet Dennis Wedin (M) säger till SVT att cirka 20 000 hushåll i områdena kommer att få ett erbjudande innan sommaren."
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/har-vill-gronbla-ombilda-hyresratter/repsbk!urzdiCpdVdMzCE9ak8Dw/

Spännande gissningstävling utlyses : Kommer den nya majoriteten att låta bygga fler
allmännyttiga bostäder än man säljer ut under de kommande fyra åren ? 20.000 kan
låta lite men jämför det med 600.000 drygt i bostadskön.

Nytt är dock att utförsäljningarna skall ske lugnt, stilla och lagenligt, alltså inte hysteriskt
vilda västern som tidigare. Inte så att man har lärt sig men det såg lite illa ut förut ibland.

https://www.svd.se/extrema-rabatter-gjorde-hyresgaster-till-mangmiljonarer
Citera
2019-02-11, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Av just denna anledning, att amatörer som sitter hemma och gissar, inte ska bli någon sorts facit görs seriösa beräkningar. INGEN seriös beräkning stödjer det du påstår. VISA den isf.

Nej, visst är det tråkigt att det inte går att utföra (djurförsök) i nationalekonomi, denna helt
verklighetsfrämmande och okänsliga s k vetenskap med sitt konstanta ovanifrånperspektiv.

Men du har väl aldrig betalt ockerhyra ?
Citera
2019-02-11, 10:45
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Klart att du inte har läst någon av rapporterna. Kan du inte ta fram lite personkopplingar
också så att alla kan se att rapportförfattarna är betalda av partiet (inte ditt parti som
dock kraftfullt motsatt sig marknadshyror) ?
Jag har inget parti. Har inte varit medlem i något på över 15 år. Vad nu det har med saken att göra.

Om du har fakta från dessa rapporter som du tycker har bäring på debatten så får du förstås gärna redovisa dem här i tråden och argumentera utifrån dem. Att vi andra skulle sitta och läsa beställningspropaganda på vinst och förlust kan du glömma. Ungefär lika knäppt som om en asylinvandringsvurmare skulle säga att det finns seriösa forskare som visat på att asylinvandring är en jättevinst, peka på PWC:s sandvikenrapport och sen förvänta sig att folk skulle läsa skiten.
Citera
2019-02-11, 10:53
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Man ska alltså ta från de som har mer än de behöver och ge till de som behöver. "Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov", ett uttryck som brukar tillskrivas Karl Marx.
Är du alltså kommunist? Det trodde jag verkligen inte.
Nyss var jag nyliberal och nu är jag kommunist. Verkligt bildat och vuxet folk på hyresregleringssidan, må jag säga.

Vi provar igen med frågorna. Kanske kan vi få ett svar istället för halmgubbar den här gången? Om vi återigen inte får något svar i sak är det förstås ganska talande det också...

Varför skall samhället ge lajbanspengar till miljonärer, miljardärer och andra som inte behöver samtidigt som fattigvården går på knä? Varför är du så emot att samhället främst hjälper de svaga?
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om det nu är som du säger så finns det säker också folk som inte är miljonärer som bor i lägenheterna med "reahyra". Det är ett ganska trubbigt vapen i kampen mot dessa rika hyresgäster att införa marknadshyra, eftersom detta kommer drabba alla som bor i hyresrätt. Vore det inte enklare att beskatta de väldigt rika mer, det drabbar ju ingen fattig? Om nu kommunen behöver mer pengar till soppköken...
På vilket sätt är det trubbigt att behovspröva? Då gör man ju specifikt en individuell prövning. Det är betydligt mindre trubbigt än generella skattehöjningar. Dessutom är det fortfarande så att kommunalskatterna inte är dubbelprogressiva - förstår inte varför du har så svårt att begripa det.
Citera
2019-02-11, 10:55
Medlem
Till alla fåntrattar som sitter och väntar på marknadshyrorna som skall köra ut de sista
vanliga människorna från s k attraktiva lägen : Vad tänker ni göra åt t ex Svenska
Akademien, denna ärovördiga institution som faktiskt fullt medvetet subventionerar
hyrorna åt åtminstone en av sina medlemmar. Längre bort från marknadshyra går
det inte att komma. Eller kan det kallas omvänd sådan ?

Tänker ni tvinga fastighetsägarna att ta ut de där rejäla överhyrorna eller kommer
ni att välkomna en lagstiftning där det blir brottsligt att INTE ta ut ockerhyra ? I
likhet med åtskilliga andra fastighetsägare (Akademien äger ett antal fastigheter
och har såvitt känt inte ombildat utan låtit medlemmar, deras släktingar och liknande
bo i dessa fastigheter) har man inget primärt intresse av absolut vinstmaximering
utan av att hjälpa sina egna. Ofta lämnar man inga lägenheter till den kommunala
bostadskön vilket man borde göra. Och där kan jag se ett problem. Men inte ni.

Man drar sig till minnes kritikstormen för att nuvarande utrikesministern tilläts hyra
i andra hand av Kommunal. Många fåntrattar (ofta sådana som per automatik hatar
s k "sossekärringar" oavsett vad de gör/inte gör/inte gjort) tyckte att detta var sååå
orättvist mot alla som inte kunde stå i den för alla (!) självfallet öppna kön till en
viss hyresvärds bostadsbestånd.

Väx upp en smula även om det förstås är svårt för åldrande moderatstudenter.
Citera
2019-02-11, 11:06
Medlem
Citat:
Att hyresgästen inte sällan inte behöver pengarna och att andra behöver dem mer. Varför skall samhället ge lajbanspengar till miljonärer, miljardärer och andra som inte behöver samtidigt som fattigvården går på knä? Varför är du så emot att samhället främst hjälper de svaga?

"Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov." Men det är väl inte på den
kanten du hör hemma i normalfallet ? Fåntratt !
Citera
2019-02-11, 11:55
Avslutad
Citat:
Frisk ? Men det heter ju just avundSJUK ! Nog ingen slump.

"Extrema" och "exklusiva" ! För att man råkar bo någonstans ?

Om tex alla som var födda på 90-talet hela livet fick alla sina matköp prisreglerade till en femtedel av priset (staten pröjsar mellanskillnaden). Skulle du då tycka det var bra? Skulle de som inte tycker det var fair vara "avundsjuka"? 90-talisterna "råkar ju bara äta mat".
Citera
2019-02-11, 11:57
Avslutad
Citat:
Nej, visst är det tråkigt att det inte går att utföra (djurförsök) i nationalekonomi, denna helt
verklighetsfrämmande och okänsliga s k vetenskap med sitt konstanta ovanifrånperspektiv.

Men du har väl aldrig betalt ockerhyra ?

Jag har bott i andra hand och betalat mycket mer än jag skulle gjort med marknadshyror jo. Jag har bott i betongklumpar med allehanda suspekta individer.

Numera bor jag dock tryggt i stor villa i ett av Sveriges mest exklusiva områden. Har aldrig fått ett piss av någon utan är helt self-made. Jobbat mig upp och haft allehanda enkla arbeten. Vad detta nu har med något att göra..
Citera
2019-02-11, 11:59
Avslutad
Citat:
"Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov." Men det är väl inte på den

Så att de som bor i HR i exklusiva områden har mycket höga snittinkomster är alltså åt var oxh en efter behov? Du kan ju för fan inte ta upp det när HR inte behovsprövas. De som njuter av de bästa HR är välbeställda.
Citera
2019-02-11, 12:00
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Nyss var jag nyliberal och nu är jag kommunist. Verkligt bildat och vuxet folk på hyresregleringssidan, må jag säga.

Vi provar igen med frågorna. Kanske kan vi få ett svar istället för halmgubbar den här gången? Om vi återigen inte får något svar i sak är det förstås ganska talande det också...

Varför skall samhället ge lajbanspengar till miljonärer, miljardärer och andra som inte behöver samtidigt som fattigvården går på knä? Varför är du så emot att samhället främst hjälper de svaga?
Det är din alldeles egen personliga uppfattning att bruksvärdeshyra skulle gynna miljonärer, fastän en absolut majoritet av hyresboende inte är rika.
https://www.hemhyra.se/nyheter/allt-fler-fattiga-bor-i-hyresratt/
Men du kanske har siffror som visar att det mest är miljardärer som bor i hr?
Det bästa sättet för samhället att hjälpa de svaga är att hålla nere boendekostnaderna.

Citat:
På vilket sätt är det trubbigt att behovspröva? Då gör man ju specifikt en individuell prövning. Det är betydligt mindre trubbigt än generella skattehöjningar. Dessutom är det fortfarande så att kommunalskatterna inte är dubbelprogressiva - förstår inte varför du har så svårt att begripa det.
Varför vill du förnedra fattiga med genom att tvinga in dem i ett bidragsberoende? Låt folk få bo kvar i sina lägenheter och betala vad det kostar med bruksvärdeshyra. Lite stolthet kan de väl få ha kvar?
Jag är säker på att fastighetsägarna klarar sig bra utan din hjälp, även om vi alla vet hur sugen du är på att ta hyresgästernas pengar och ge till de rika husägarna.
Citera
2019-02-11, 12:20
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Jag tillhör de som tycker att de som inte kan jobba och försörja sig själva (t ex för att de är gamla, arbetslösa eller sjuka) skall få hjälp av samhället vilket i praktiken betyder de som jobbar, dvs skattebetalarna. De som inte behöver hjälp tycker jag inte skall få någon hjälp från samhället. Det har jag alltid tyckt.

På vilket sätt det gör mig till nyliberal och kommunist samtidigt är något oklart, skall jag villigt erkänna.

Citat:
Till alla fåntrattar som sitter och väntar på marknadshyrorna som skall köra ut de sista
vanliga människorna från s k attraktiva lägen : Vad tänker ni göra åt t ex Svenska
Akademien, denna ärovördiga institution som faktiskt fullt medvetet subventionerar
hyrorna åt åtminstone en av sina medlemmar. Längre bort från marknadshyra går
det inte att komma. Eller kan det kallas omvänd sådan ?
Varför skulle något göras åt det? Var och en ägare av egendom bör väl få lov att hyra ut den billigt om de vill? Är vi inte helt överens om den saken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in