2018-07-24, 18:59
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Några i tråden säger att jag inte vet vad jag pratar om, men, jo, jag känner en tydlig förbättring i leder när jag får i mig mineralvattten. Salt och vatten är helt nödvändigt i de här temperaturerna.

Det skadar definitivt inte med salt, mineraler, vätska och magnesium, som tidigare har nämnts. Om man nu inte får i sig tillräckligt med dessa, kan man ju alltid satsa på ett glas multivitamin brus på morgonen eller innan läggdags, samt att te ett glas med resorb per dag.
Citera
2018-07-24, 19:07
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Det skadar definitivt inte med salt, mineraler, vätska och magnesium, som tidigare har nämnts. Om man nu inte får i sig tillräckligt med dessa, kan man ju alltid satsa på ett glas multivitamin brus på morgonen eller innan läggdags, samt att te ett glas med resorb per dag.

Det där med leder och muskler i värme hade jag aldrig tänkt på innan jag hörde en intervju med Patrik Sjöberg för längesen. Han tränade nånstans i Afrika och sträckte sig nåt så in i helvete så han var borta, typ, två, tre månader. Han fick frågan om hur han kunde sträcka sig så illa i sånt fint klimat och svaret, enligt Sjöberg var att det är i just det klimatet och de temperaturerna det händer. Inte bara att det händer utan alltså att musklerna är så påverkade av värme att det blir riktigt illa också. Jag känner tydligt att jag klarar värmen rent fysiskt bättre med några rejäla slurkar Loka.
Citera
2018-07-24, 19:16
Medlem
Cleburnes avatar
Tillbringa så mycket tid som möjligt ute i solen. När man har bakat sig X timmar i riktig värme känns det bara svalt och skönt inomhus. Vänjer man sig vid 45 grader känns 35 grader nästan svalt och skönt.

Detta gäller självklart inte om man är allvarligt överviktig/kroniskt sjuk/gammal. Då gäller det snarare att göra så mycket is som möjligt i frysen och använda den för att kyla sig, se till att vädra ordentligt (speciellt nattetid), o.s.v.
Citera
2018-07-24, 19:28
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
De där rackarna fick jag nys om först för två veckor sedan, de verkar vara populära i år. Finns en massa budgetvarianter också. Blir garanterat att köpa två sådana med bra recensioner lagom till nästa sommar.

https://www.google.se/search?q=Arctic+Air.&oq=Arctic+Air.&aqs=chrome..69 i57j0l5.632j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

https://www.aliexpress.com/premium/arctic-air.html?d=y&blanktest=0&origin=y&SearchText=arcti c+air&tc=ppc&initiative_id=SB_20180724080700&isVie wCP=y&catId=0

https://www.amazon.com/Blu-Breeze-Portable-Air-Conditioner/dp/B07D933XKD

Folk som varit hemma hos mej de senaste dagarna (tre personer ) har beställt såna här.
dom trodde inte att de var så bra trots reklamen i TV.
Jag har bott i tropiska länder men det här är värre. Våra liv är inte anpassade för den här värmen inomhus.
De äldre försmäktar, de kan inte reglera temperaturen så bra. I andra länder har folk dött av värmeslag, i Japan och i Canada t ex.
Men de kanske bara gnäller och spelar döda?
Citera
2018-07-24, 19:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleburne
Tillbringa så mycket tid som möjligt ute i solen. När man har bakat sig X timmar i riktig värme känns det bara svalt och skönt inomhus. Vänjer man sig vid 45 grader känns 35 grader nästan svalt och skönt.

Detta gäller självklart inte om man är allvarligt överviktig/kroniskt sjuk/gammal. Då gäller det snarare att göra så mycket is som möjligt i frysen och använda den för att kyla sig, se till att vädra ordentligt (speciellt nattetid), o.s.v.

Stämmer inte. Jag har varit ute i solen konstant, men håller på att försmäkta på ett hotell utan luftkonditionering med +26 i rummet. Är vare sig sjuk eller överviktig. Gammal är ett relativt begrepp, men jag är inte pensionär.
Citera
2018-07-24, 20:02
Medlem
Cleburnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Stämmer inte. Jag har varit ute i solen konstant, men håller på att försmäkta på ett hotell utan luftkonditionering med +26 i rummet. Är vare sig sjuk eller överviktig. Gammal är ett relativt begrepp, men jag är inte pensionär.

Kan du vädra? Instängd värme är nåt helt annat än luftad värme.
Citera
2018-07-24, 20:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Kan du vädra? Instängd värme är nåt helt annat än luftad värme.

Fönstret är öppet. Har dock inte fläkt. Luften står stilla. Olidligt.
Citera
2018-07-24, 20:41
Medlem
Cleburnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fönstret är öppet. Har dock inte fläkt. Luften står stilla. Olidligt.

Jag förstår, men då är det inte värmen som är problemet. I ett växthus kan det bli outhärdligt även om det är kallt/svalt ute.
Citera
2018-07-24, 20:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag förstår, men då är det inte värmen som är problemet. I ett växthus kan det bli outhärdligt även om det är kallt/svalt ute.

Ja, fast känslan i sig är det som drabbar en. Det är naturligtvis i grunden en fråga om hur luften kan transporteras. Går jag ut i korridoren är det inte lika varmt. Tror emellertid att det kommer vissa synpunkter om jag lägger mig där.
Citera
2018-07-24, 21:16
Medlem
dialektikers avatar
Jag var i en sval och skön galleria idag. Var nästan lite kallt. Tack för okynnesbyggandet av stora gallerior (som jag tidigare varit emot) eftersom småskaligheten försvinner. I värmeböljan behövs de.
Citera
2018-07-24, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Konstigt att jag har hört det i hela mitt liv och själv använder uttrycket.

Hittade något om saken https://www.bukefalos.se/threads/svettas-som-en-gris.1185388/

Jag kan annars tänka mig att det är något med vätska som trängt ut eller kondens över svål. Jag får en inre bild, vet inte varför. Rätt trött för tillfället.

Det är sånt man funderar på ibland när man jobbar natt. Hästar svettas, men det låter inte lika coolt att säga att man svettas som en häst. Gris får duga så länge.
Citera
2018-07-25, 06:48
Medlem
Cheeswisss avatar
kudde i frysen 2 timmar innan sömn,, en blöt handduk runt halsen,,, mössa med is i... Och bara längta till oktober..
Vi nordbor är inte vana vid sådan här värme 3 månader i sträck
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in