2018-07-25, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Kronan är ju betalningsmedlet. Ju mindre värt betalningsmedlet är, desto mer av betalningsmedlet vill säljaren ha, allt annat lika.

Jo, men en extremt överväldigande majoritet av köparna har ju en extremt överväldigande majoritet av sina tillgångar i kronor (och fastigheter i Sverige), så hur kronans värde mot andra valutor kan påverka bostadspriserna så snabbt kan inte förklaras på det viset.
2018-07-25, 23:13
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Och på vilket sätt agerar kronförsvagningen egentligen krockkudde för bostadspriserna? Köper att det är så men vill gärna att det förtydligas lite mer för mig själv och trådens läsare. Är det helt enkelt så att svensson får mer pengar i form av ökade värden på exempelvis globalfonder eller andra placeringar i annat än SEK? Och på så sätt kan buda hårdare och mer. Är det kanske ökade löner för exportbranschen som gör att vissa kan betala mer? Eller är det utländska investerare som kommer in och stödköper bostäder här? Eller är det så att försvagad krona helt enkelt innebär fortsatt låga bolåneräntor och att det är därför priserna kunnat stabiliseras lite? Lägger min röst på detta men någon med bättre vetabde får gärna förklaraz

Ju mer jag tänker på det desto mindre självklart blir det till varför en svagare krona automatiskt skulle innebära starkare bostadsmarknad, även om det intuitivt faktiskt känns självklart.

Jag utgår från att det har att göra med det fetmarkerade: Riksbanken håller räntan låg så att BLT inte ska få panik -> Investerare säljer kronor och köper valutor som ger högre ränta -> Kronan sjunker i värde.

Så det är väl inte den svaga kronan i sig som gör det, utan den är en bieffekt av räntepolitiken. I denna rapport från 2016 nämner Ingves begreppet "skulddominanans", som uppstår när hushållens skuld som andel av disp.inkomst når 190%, och att den ekonomiska politiken då helt måste inriktas på att hantera följderna av detta. Har inte kollat aktuell skuldkvot men prognosen i rapporten är att vi når 190% nu i år.
http://intelligencewatch.org/wp-content/uploads/2016/04/Rapport-SE-i-ekonomisk-kris_apr16_lowres.pdf

Vissa konsekvenser av den svaga kronan gör ju oss alla fattigare (dyrare semester å sånt), så det påverkar ju kanske lite åt andra hållet.
2018-07-25, 23:21
Avslutad
När det gäller påståendet att allt är dyrare om 100 år, så gäller det bara obelånade reala tillgångar. En överbelånad BR-förening kan förstås bli värdelös. Dvs en bostadsrätt kan mycket väl kosta 0 kr och månadsavgiften fungera som en hyra.
2018-07-25, 23:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Jo, men en extremt överväldigande majoritet av köparna har ju en extremt överväldigande majoritet av sina tillgångar i kronor (och fastigheter i Sverige), så hur kronans värde mot andra valutor kan påverka bostadspriserna så snabbt kan inte förklaras på det viset.
Var inte så säker på det. BR-marknaden i Stockholm har, efter vad jag hört, uppvisat god korrelation med Stockholmsbörsen. Och Stockholmsbörsen i sin tur korrelerar väl med kronans utveckling.
2018-07-25, 23:52
Avslutad
Börsnoterade bostadsutvecklaren Besqab lämnar bra rapporter och presentationer som är intressanta att följa. Under Q2 i år sålde man 50 bostäder, av dessa 47 i Stockholm och 3 i Uppsala. Samtidigt uppger man att man säljstartade:

Vackra vägen, Sundbyberg i april 2018 - ej produktionsstartat
Tetris Hökarängen i maj 2018 - produktionsstartat i Q2
För projektet Myntan i Tyresö anger man säljstart i mars och produktionsstart i Q2.

Om man nu bara tittar på projektet Tetris så ser man att per idag 26 juli är 18 lgh sålda och 13 bokade. För Vackra vägen kan man se 20 bokade och för projektet Myntan, 6 sålda och 10 bokade.

besqab.se

=>
Av detta inser man genast att det är de nya projekten, med nya priser, som rönt intresse, medan i stort sett allt gammalt har en försäljning nära noll. Extra intressant är Tetris i Hökarängen där man alltså redan sålt eller bokat 31 lgh trots att det nyligen var säljstart. Till stor del handlar detta om 27 m2 stora ettor. Priserna på de kvarvarande små ettorna verkar ligga på 1,6 MSEK.
http://www.besqab.se/bostaeder/intresseanmaelan/hoekaraengen/bostaden-och-priser/

=>
Som icke-stockholmare kan jag inte bedöma Hökarängen, men här verkar vi ha ett segment och ett prisläge som funkar.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-07-25 kl. 23:56.
2018-07-26, 00:23
Avslutad
Skaplig mängd projekt som BoKlok har igång nu:
https://www.boklok.se/hitta-bostad/

Har tidigare skrivit om detta:

Citat:
BoKlok säljstartar sitt 71-lägenhetsprojekt i Bålsta på måndag.
http://www.boklok.se/boletare/hitta-bostad/till-salu/projekten/sverige/Uppsala-lan/balsta_teaken/

1,1 MSEK för ettor
1,7 MSEK för tvåor
2,0 MSEK för treor
2,3 MSEK för fyror

...är ju inte på något sätt billigt (även om det är halva priset av vad andra tar i Barkarbystaden). Dock är jag inte rätt person att uttala mig om hur attraktiv Bålsta är som ort.
24 mars
Citat:

Då kan vi nu börja följa detta projekt:

2 av 8 ettor lediga
18 av 26 tvåor lediga
17 av 25 treor lediga
11 av 12 fyror lediga

=>
23 bokade eller sålda direkt vid säljstart.
Nuläge:
1 av 8 ettor lediga
11 av 26 tvåor lediga
16 av 25 treor lediga
10 av 12 fyror lediga

=>
Ettor och tvåor verkar säljas av. Segt för de större bostäderna.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-07-26 kl. 00:36.
2018-07-26, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Jag utgår från att det har att göra med det fetmarkerade: Riksbanken håller räntan låg så att BLT inte ska få panik -> Investerare säljer kronor och köper valutor som ger högre ränta -> Kronan sjunker i värde.

Så det är väl inte den svaga kronan i sig som gör det, utan den är en bieffekt av räntepolitiken. I denna rapport från 2016 nämner Ingves begreppet "skulddominanans", som uppstår när hushållens skuld som andel av disp.inkomst når 190%, och att den ekonomiska politiken då helt måste inriktas på att hantera följderna av detta. Har inte kollat aktuell skuldkvot men prognosen i rapporten är att vi når 190% nu i år.
http://intelligencewatch.org/wp-content/uploads/2016/04/Rapport-SE-i-ekonomisk-kris_apr16_lowres.pdf

Vissa konsekvenser av den svaga kronan gör ju oss alla fattigare (dyrare semester å sånt), så det påverkar ju kanske lite åt andra hållet.

Man kan även tänka så här:

Alla råvaror handlas i USD och en svag inhemsk valuta gör då alltså att alla exporterande bolag tjänar mer = högre intäkter till staten. Titta till exempel på Bolidens halvårsrapport för att bättre visualisera detta fenomen. Ta då även LKAB som delar ut miljarder till staten varje år så har vi bara där ganska många miljarder extra. Räkna in arbetstillfällen osv så ser iaf inte jag några stora negativa effekter av en svag SEK.

Detta fenomen kommer att accelerera då vi går mot slutet av cykeln = folk tar hem vinster/känner sig rika = konsumtionen ökar osv. Snöbollseffekten är redan ett faktum, över hela världen...

Sverige kommer tjäna bra på detta under dom kommande åren (crash början på 2020 är mitt bet) men det är klart att det är lite tråkigt att man inte kan åka 3 veckor till Sydafrika och sedan 3-4 weekends/år. Trist, man vill ju kunna upptäcka världen, ha en shysst bil, bo ”fint”, äta ute, osv. för det är man ju värd, eller?
2018-07-26, 09:09
Medlem
Citat:
Börsnoterade bostadsutvecklaren Besqab lämnar bra rapporter och presentationer som är intressanta att följa. Under Q2 i år sålde man 50 bostäder, av dessa 47 i Stockholm och 3 i Uppsala. Samtidigt uppger man att man säljstartade:

Vackra vägen, Sundbyberg i april 2018 - ej produktionsstartat
Tetris Hökarängen i maj 2018 - produktionsstartat i Q2
För projektet Myntan i Tyresö anger man säljstart i mars och produktionsstart i Q2.

Om man nu bara tittar på projektet Tetris så ser man att per idag 26 juli är 18 lgh sålda och 13 bokade. För Vackra vägen kan man se 20 bokade och för projektet Myntan, 6 sålda och 10 bokade.

besqab.se

=>
Av detta inser man genast att det är de nya projekten, med nya priser, som rönt intresse, medan i stort sett allt gammalt har en försäljning nära noll. Extra intressant är Tetris i Hökarängen där man alltså redan sålt eller bokat 31 lgh trots att det nyligen var säljstart. Till stor del handlar detta om 27 m2 stora ettor. Priserna på de kvarvarande små ettorna verkar ligga på 1,6 MSEK.
http://www.besqab.se/bostaeder/intresseanmaelan/hoekaraengen/bostaden-och-priser/

=>
Som icke-stockholmare kan jag inte bedöma Hökarängen, men här verkar vi ha ett segment och ett prisläge som funkar.

Hökarängen ett område som historiskt har haft en väldigt dålig klang och är inget man skryter med att man bor i runt fikabordet. Däremot sker ju faktiskt en viss gentrifiering söderförort. Så det kanske är på väg att bli bättre.

Personligen skulle jag hålla mig undan dock. Däremot lirar faktiskt priserna med vad man kan tänka sig att en stockholmare utan karriär kan tänkas ha råd med.

Får det till att det bör räcka med 27-30 KSEK i månaden om man pytsar in 15%
2018-07-26, 11:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Hökarängen ett område som historiskt har haft en väldigt dålig klang och är inget man skryter med att man bor i runt fikabordet. Däremot sker ju faktiskt en viss gentrifiering söderförort. Så det kanske är på väg att bli bättre.

Personligen skulle jag hålla mig undan dock. Däremot lirar faktiskt priserna med vad man kan tänka sig att en stockholmare utan karriär kan tänkas ha råd med.

Får det till att det bör räcka med 27-30 KSEK i månaden om man pytsar in 15%
Det har hänt mycket i Hökarängen åt det positiva hållet. Den grenen av den gröna t-banelinjen är dessutom den avgjort bästa.
50 tals centrum, Sveriges första gågatan fritt ut minnet.
2018-07-26, 12:21
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordlandzor

Alla råvaror handlas i USD och en svag inhemsk valuta gör då alltså att alla exporterande bolag tjänar mer = högre intäkter till staten. Titta till exempel på Bolidens halvårsrapport för att bättre visualisera detta fenomen. Ta då även LKAB som delar ut miljarder till staten varje år så har vi bara där ganska många miljarder extra. Räkna in arbetstillfällen osv så ser iaf inte jag några stora negativa effekter av en svag SEK.

Detta fenomen kommer att accelerera då vi går mot slutet av cykeln = folk tar hem vinster/känner sig rika = konsumtionen ökar osv. Snöbollseffekten är redan ett faktum, över hela världen...

Sverige kommer tjäna bra på detta under dom kommande åren (crash början på 2020 är mitt bet) men det är klart att det är lite tråkigt att man inte kan åka 3 veckor till Sydafrika och sedan 3-4 weekends/år. Trist, man vill ju kunna upptäcka världen, ha en shysst bil, bo ”fint”, äta ute, osv. för det är man ju värd, eller?

Det finns ju någonting som heter import också, och en hel del exportföretag är beroende av importföretag som i sin tur måste justera priserna. Internationella investeringar får en rejäl uppförsbacke med svag krona också.
2018-07-26, 14:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Det där är U-landstänk. Det som händer med en svag krona är att alla som får lön och har tillgångar i SEK blir fattigare. Vinsterna som delas ut blir delvis luft. Ingen egentlig skillnad att hålla låg ränta och devalvera kronan som vi gjorde när växelkursen var fast. Nödvändiga rationaliseringar och effektiviseringar uteblir eller förenas. Att sänka räntan kan vara ett knep om vi drabbas av kris och behöver lite tid för omställning. Nu är vi inne i en högkonjuktur, dagens räntepolitik är sinnessjuk.
Räntorna kommer börja stiga, då pressas bomarknaden än mer.
2018-07-26, 14:30
Medlem
Trillskes avatar
Citat:

Wow. Du är så pass bekväm med att svenskar är fattiga (relativt invånare i andra i-länder) att du inte ser något som helst problem med att svenskar via politisk styrning blir ännu fattigare. Snacka om låga ambitioner.

Blir ömsom irriterad, ömsom avundsjuk.

SEK är bra för exakt två saker: korta skulder och evenutell långsiktig gambling (innefattar förstås bolån). Det är tråkiga nyheter för de 99% som på ett eller annat sätt arbetar i Sverige, eftersom det innebär kort utlåning i SEK.
Senast redigerad av Trillske 2018-07-26 kl. 14:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in