2018-07-21, 03:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ser ändå inte vad detta har med bevisning av Gud att göra?

Inte jag heller egentligen.
Citera
2018-07-21, 11:07
Medlem
Kort angående just Bibeln, att den är svår anser jag beror på att om den hade varit enkel hade dem bränt den och aldrig spridit den i den omfattningen dem gjorde.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

Vem vet. Däremot uppvisar du ju en ödmjukhet inför det du inte ännu vet som är uppfriskande och som jag uppskattar.

Tackar. Uppskattar själv din form av dialog och argument, sakligt och välgrundat, det ökar min förmåga att tänka och diskutera kring dessa frågor. Jag anser mig verkligen inte veta allt men jag är så pass säker i min tro att jag inte riskerar att bli emotionell över att diskutera tro.

Citat:
Som jag skrev då.
"Det utgår ifrån många presuppositioner om hur det måste vara utformat."
Alltså utgick man ifrån att RNA måste vara på ett visst sätt och det därför var osannolikt, men det är möjligen inte ett fall av irreducerbar komplexitet alls, det kan finnas mindre beståndsdelar som fungerar på egen hand. Därför kan det vara intressant om vi får se annat grundläggande liv på andra världar och hur det utformats och vilka vägar det tagit.

Dessa delar då som aldrig observerats i experiment när man simulerat en tidig jord. Små RNA bitar bildas under dessa förhållanden, men andra typer av molekyler som är "enklare" eller "mindre" har aldrig observerats. Dessa molekyler är bara hypotetiska och stoppas in som förklaring för att få teorin att ha vetenskaplig vikt.

Citat:
Frågan är fortfarande varför "Gud"-delen ska vara nödvändigt och på vilken grund man lägger till den. En faktuell grund, inte en på grund av "vad skulle det annars vara", som inte är bevis för något.

Nej inget bevis. För mig personligen som sagt är uppkomsten av liv i död materia ett tecken på att det finns en kraft som "drar" utvecklingen framåt. Livet är attackerat av allt möjligt som fanns före det i universum, strålning, värme, kyla osv. ändå tar det rot. Mirakel tycker jag.

Citat:
Ja, fast Gud är ju allt annat än enkelt.

Ja det beror väl på. En helt annan diskussion.

Tackar för din tid. Känner vi inte har så mycket mer att säga varandra? Om du inte har något du vill diskutera?
Senast redigerad av Izzachar 2018-07-21 kl. 11:15.
Citera
2018-07-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood

Det har skrivits tusen och åter tusen bättre, djupare, mer logiska, mänskligare, vettigare, mer underhållande och uppbyggande böcker än Bibeln/Koranen, alla inspirerade av Gud. Alster från de tio miljarder filosoferande och tänkande människor som har levt på jorden. Gud skulle kunna samla dem på ett ögonblick, men ni sitter och läser de brev och evangelier som fyra idioter och Paulus skrev. T.o.m. Björn Ranelid skriver bättre.

Meh, du tror att folk läser Björn Ranelid om 2000 år?

Jag gillar läsa vissa filosofiska texter också, i min värld är ju sokrates en tidig kristen, se bara på hur han ber och hur lik hans inställning till sitt öde är Jesus (i apology of sokrates och eh va den nu heter, crito?)

Sen sitter jag inte längre och läser Bibeln hela dagarna. Som du säger finns det så mycket annat inspirerat att ta del av, inte bara texter, musik också.
Citera
2018-07-23, 08:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izzachar
Nej inget bevis. För mig personligen som sagt är uppkomsten av liv i död materia ett tecken på att det finns en kraft som "drar" utvecklingen framåt. Livet är attackerat av allt möjligt som fanns före det i universum, strålning, värme, kyla osv. ändå tar det rot. Mirakel tycker jag.
Mirakel är väl upphävande av naturlagarna, per definition. Jag skulle behöva ha bra underlag för att kalla det något sådant.
Ja, universum är onekligen dåligt anpassat för människoliv.

För min del ser jag kraften som "tillförandet av energi i ett (någorlunda) slutet system", ex. solen i solsystemet. Tillför energi så kommer saker att påverkas. Påverkan över lång nog tid kommer att uttrycka sig i ökande komplexitet.

Citat:
Ja det beror väl på. En helt annan diskussion.
Nej, jag tycker det är samma diskussion (problemlösning med överkomplicerad lösning när man inte känner till svaret).

För att illustrera:
Om vi ser på universums utveckling över en tidslinje som en serie siffror som indikerar nivån på tillståndets komplexitet kan det se ut såhär:
23456789- etc
Två är då det minst komplicerade tillståndet vi känner till.
Människan vill naturligtvis veta vad som kom före två.
Religion vill att det som kom före två har nivå 1,000,000,000 i komplexitet. Det vill säga en allsmäktig, allvetande, allgod, tidlös och framför allt ytterst medveten entitet.
Visst kan det vara vettigt om tiden är en cirkel och slutresultatet förekommer början men i annat fall blir det mycket svårt att förklara närvaron av en sån entitet i början där allt var mycket enkelt i sin struktur. Därav en extra motivation av frågan om vad som skapade skaparen.

Det hela leder åtminstone mig att säga att jag inte vet och att det är förhastat att påstå vad som kom före två bara på grunden av att man inte kan föreställa sig vad det skulle kunna vara annat än något grundat på ett mytologiskt påstående.

Citat:
Tackar för din tid. Känner vi inte har så mycket mer att säga varandra? Om du inte har något du vill diskutera?
Tack själv. Kommunikation stärker oss alla.
Citera
2018-07-24, 07:58
Medlem
KungPungPats avatar
För mig som har astralrest i multiversum, besökt rymdskepp och andra planeter.. och haft lucid drömmar redan som barn.. för mig så är gudarna redan bevisade genom designerna i multiversum.

Jag ser de religiösa skrifterna som gudarnas ord.. eftersom jag vet vad symbolismen betyder i dom.. som att det står att kvinnor inte får prata i kyrkan.. och att ingen man är värdig att komma in i himmelriket.

Kvinna är ett ord som symboliserar ordet kropp..
Man är ett ord som symboliserar ordet medvetande.

Kyrkan symboliserar meditering, och kungariket av guld är inte kyrkor som smyckats av guld.. utan detta kungarike av guld symboliserar insidan av våra kroppar.. där cellerna finns.. och i cellerna finns gudarna som skapade oss.. och där kan man resa runt som en liten prick.. inne i sin egna kropp.. i sitt egna kungarike av guld.. om man lyckas överkomma de 7 dödliga synderna som egentligen är demoner i chakrapunkter.. och dessa demoner är där för att testa människors vilja att nå upp till kronchakran.

Det står även att jesus sa -kasta nätet på höger sida om båten så får du fisk.

Folk är bortom nerdummade om dom tror att bibeln är ordagran istället för symbolisk..
för det finns ingen som helst anledning att skriva ner något meninglöst åt kommande generationer av människor.. men samtidigt så kan dom ju inte berätta rakt ut om kungariket av guld på insidan.

För en ateist så kan jag förstå att varken gudar eller bibeln är speciellt trovärdiga.. med tanke på att det står saker i bibeln som dom inte kan förstå, men från deras perspektiv så ser det ju ut som en otrolig hjärntvätt av djupt troende sektmedlemmar som inte kan greppa varför det står om att kvinnor inte ska prata i kyrkan.. men dom gillar att tolka det ordagrant då det även står att kvinnan ska vara undergiven mannen.

Det betyder att kroppsliga begär inte ska få styra över medvetandet.. men i djupt troende sektmedlemmars ögon så ser det ut som att guden gud har uppmanat dom till att utnyttja undergivna kvinnor.

Kanske dags att bränna bibeln då?

..för bevis för gudar kanska är för svårt att se om ni måste ta eget ansvar för eran egna kontakt med gudarna, genom att först och främst erkänna bevisen för gudarna, som vi kan se överallt i universum och "iniversum".. men inte så mycket i kyrkor av guld.
Citera
2018-07-24, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
För mig som har astralrest i multiversum, besökt rymdskepp och andra planeter.. och haft lucid drömmar redan som barn.. för mig så är gudarna redan bevisade genom designerna i multiversum.

Jag ser de religiösa skrifterna som gudarnas ord.. eftersom jag vet vad symbolismen betyder i dom.. som att det står att kvinnor inte får prata i kyrkan.. och att ingen man är värdig att komma in i himmelriket.

Kvinna är ett ord som symboliserar ordet kropp..
Man är ett ord som symboliserar ordet medvetande.

Kyrkan symboliserar meditering, och kungariket av guld är inte kyrkor som smyckats av guld.. utan detta kungarike av guld symboliserar insidan av våra kroppar.. där cellerna finns.. och i cellerna finns gudarna som skapade oss.. och där kan man resa runt som en liten prick.. inne i sin egna kropp.. i sitt egna kungarike av guld.. om man lyckas överkomma de 7 dödliga synderna som egentligen är demoner i chakrapunkter.. och dessa demoner är där för att testa människors vilja att nå upp till kronchakran.

Det står även att jesus sa -kasta nätet på höger sida om båten så får du fisk.

Folk är bortom nerdummade om dom tror att bibeln är ordagran istället för symbolisk..
för det finns ingen som helst anledning att skriva ner något meninglöst åt kommande generationer av människor.. men samtidigt så kan dom ju inte berätta rakt ut om kungariket av guld på insidan.

För en ateist så kan jag förstå att varken gudar eller bibeln är speciellt trovärdiga.. med tanke på att det står saker i bibeln som dom inte kan förstå, men från deras perspektiv så ser det ju ut som en otrolig hjärntvätt av djupt troende sektmedlemmar som inte kan greppa varför det står om att kvinnor inte ska prata i kyrkan.. men dom gillar att tolka det ordagrant då det även står att kvinnan ska vara undergiven mannen.

Det betyder att kroppsliga begär inte ska få styra över medvetandet.. men i djupt troende sektmedlemmars ögon så ser det ut som att guden gud har uppmanat dom till att utnyttja undergivna kvinnor.

Kanske dags att bränna bibeln då?

..för bevis för gudar kanska är för svårt att se om ni måste ta eget ansvar för eran egna kontakt med gudarna, genom att först och främst erkänna bevisen för gudarna, som vi kan se överallt i universum och "iniversum".. men inte så mycket i kyrkor av guld.
Att inte tro på bibeln eller gudar är inget speciellt för ateister. Det finns många teister som inte tror på bibeln och/eller på gudar. De flesta teister förnekar hundratals gudar,
Citera
2018-07-24, 08:43
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Att inte tro på bibeln eller gudar är inget speciellt för ateister. Det finns många teister som inte tror på bibeln och/eller på gudar. De flesta teister förnekar hundratals gudar,

Troende människor och bevis går lixom inte ihop.. eftersom bevis är inget som man ska tro på.. bevis är nånting man greppar om man kan det.. men troende människor har valt att aldrig greppa nånting, och därför tror dom på teorier istället.

Det är därför varken troende ateister eller religiösa kan se bevis för gudarna som skapade dom och universum.. för dom valde att tro på obevisade teorier istället för att studera bevisen.

Lixom kom hönan eller ägget först. Jag hörde en vetenskaplig teori som sa att ägget kom först.. men man kan ju inte ens veta om dom är allvarliga med sin tro, eller om dom driver med troende ateister.. men det är uppenbarligen inte skrivet för tänkande människor.. för en tänkande människa vet att ägget måste komma ur en höna som måste komma ur ett ägg.. det var därför hönan skapades först såklart.
Citera
2018-07-24, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Troende människor och bevis går lixom inte ihop.. eftersom bevis är inget som man ska tro på.. bevis är nånting man greppar om man kan det.. men troende människor har valt att aldrig greppa nånting, och därför tror dom på teorier istället.

Det är därför varken troende ateister eller religiösa kan se bevis för gudarna som skapade dom och universum.. för dom valde att tro på obevisade teorier istället för att studera bevisen.

Lixom kom hönan eller ägget först. Jag hörde en vetenskaplig teori som sa att ägget kom först.. men man kan ju inte ens veta om dom är allvarliga med sin tro, eller om dom driver med troende ateister.. men det är uppenbarligen inte skrivet för tänkande människor.. för en tänkande människa vet att ägget måste komma ur en höna som måste komma ur ett ägg.. det var därför hönan skapades först såklart.
Och jag hörde en teori om att man kan skriva saker på internet, men jag tror inte på internet, så det måste vara båg. Internet är nog bara en teori.

Men nog om det, har du bara subjektiva belägg för dina gudar? Inget mera allmängiltigt?
Det är svårt att tro på alla övernaturliga historier i hela världen, och jag vet ingen bra metod för att avgöra vilka som är sann.
Citera
2018-07-24, 10:37
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Och jag hörde en teori om att man kan skriva saker på internet, men jag tror inte på internet, så det måste vara båg. Internet är nog bara en teori.

Men nog om det, har du bara subjektiva belägg för dina gudar? Inget mera allmängiltigt?
Det är svårt att tro på alla övernaturliga historier i hela världen, och jag vet ingen bra metod för att avgöra vilka som är sann.

Gudarna hade kunnat visa sig om dom vela det.. tro mig jag har sett gudar flyga ner till den här dimensionen med hjälp av ett lysande klot av energi.. vilket skyddar dom från högre dimensioner om dom måste åka ner till denna dimension.
Det är såklart inget som görs ofta, eller framför vem som helst.
Vännen som var med mig när det hände, han vågar inte ens prata om händelsen.. rädd för vad andra ska tro.. medans jag faktist inte bryr mig om vad andra människor tror efter att gudar just flög förbi i ett lysande ufo lixom.

Det är inte en övernaturlig his-story det där med bibelns symbolism.. men om du aldrig tar itur med de 7 dödliga synderna så kommer du aldrig blockera upp de 7 chakrapunkterna som leder upp till kronchakran.
Att gudarna går att träffa i ett kungarike gjort av guld.. det är nånting som man endast kan bevisa själv genom att ta stegen som det står om i bibeln.. som att ta itur med de 7 dödliga synderna.. kanske fasta i 40 dagar för då "bär det av" eftersom kroppen detoxar sig själv så länge man slutar fylla på med massa onaturliga substanser genom allt som man dricker och äter.

Att "kvinnan"/kroppen måste vara tyst när man mediterar/"är i kyrkan av guld".. är ganska logiskt eftersom meditering handlar om att vara fri från att ha tankar. Såfort en tanke dyker upp så ignorerar man bara att "spinna vidare" på den idén.
Så ja, du måste säga åt kroppen att vara tyst när du mediterar.

Det står även att "mannen" inte är värdig att komma in i himmelriket.. så antingen skrevs bibel av feminister eller så är det som jag har hört korrekt.. dvs att mannen symboliserar ordet medvetande, mind.
Denna symbolism betyder att det aldrig nånsin går att tänka, ta droger, be eller tro med ens medvetande för att öppna portarna till himmelriket.

Att kroppen är vårat medvetande är också ganska intressant att tänka på som ännu ett bevis för att gudarna kan designa både biblar och en människas kvinnliga och manliga sidor.

"Att kvinnan ska vara tyst i kyrkan" kan just betyda att man måste rensa ut alla gifter ur sin kropp innan kungariket av guld där gudarna bor kan öppna sina portar dvs tallkottkörteln.

Ganska enkelt att veta vem som talar sanning när du kan testa själv med din egna kropp.. eller söka på internet för att få ett större utbud av fakta, eller rena påhittade teorier som du kan välja att tro på.

Man kan även se upp på en stjärnfylld himmel på natten.. om man vill se bevis för att nån gud faktist har designat galaxer, solsystem och ekosystem på planeter.. för du vet ju absolut inget annat om system än vad du vet om system som människa, och hur system skapas av människor.. och du borde därför kunna se bevis för gudarna i de designer som du kan studera i universum eller i din egna kropp.

EDIT: typ intelligent design
Senast redigerad av KungPungPat 2018-07-24 kl. 10:40.
Citera
2018-07-24, 21:35
Medlem
Filosofen Stephan Molyneux lade fram ett tänkvärt argument att vetenskapen må kanske inte kunna bevisa att G-d existerar, men å andra sidan kan inte vetenskapen heller bevisa att saker som stater existerar.

Med detta menade han att det går att ta bilder på byggnader och personer som arbetar för staten, men själva staten som sådan går inte att fysiskt bevisa. Stater existerar inte, åtminstone inte fysiskt bevisbart. På samma sätt kan vetenskapen inte heller bevisa att plikt, ärlighet eller rättvisa existerar. Men trots att de inte går att bevisa så är de koncept som är viktiga i samhällsbygget.

Vi lever i den konceptuella världen och det är utifrån koncept som vi agerar. "Staten" befinner sig i den konceptuella världen och genom att förstå detta koncept så kan vi identifiera en stat och även hur vi ska göra för att bygga en stat.

Så till exempel är även den vetenskapliga metoden ett koncept, ett koncept för hur vi kan skaffa oss kunskap om den materiella världen. Men vi kan inte applicera den vetenskapliga metoden på den konceptuella världen eftersom den inte går att fysiskt bevisa. Vi måste helt enkelt tro att den finns och för det mesta så tar vi den för given och får den även bekräftad för oss dagligen.

På liknande sätt går det att resonera kring G-d och religion. Religion är inte fysisk, den lever i den konceptuella världen, men genom att följa dess koncept så kan vi uppnå resultat för oss själva och i den fysiska världen.

Religion skulle kunna sägas vara insikten om att när vi agerar utifrån ett koncept då är konceptet inte på något sätt skilt ifrån oss. Om vi ljuger då blir vi lögnare, om vi talar sanning då blir vi ärliga. Vi blir det koncept som vi följer. Så om en person följer en viss religion då kan vi även säga att den personen är den religionen. Jude, Kristen, Muslim, Buddhist, e.t.c.

Vi kan då resonera oss fram till vilken religion som är den bästa religionen genom att använda fler koncept. Den bästa religionen måste baseras på sanning och inte lögn, den måste främja liv och inte leda till död och lidande, och så vidare. Den bästa religionen är det bästa konceptet för både vårt sociala och själsliga liv.

Så låt säga att vi överlever kroppen och att våra själar fortsätter att agera i den konceptuella världen med samma koncept de har med sig från jordelivet, alltså på grund av att vi "blir" de koncept vi följer. Ponera att du hamnar bland själar med samma koncept som dig själv, vilket slags rike skulle du hamna i?

Jesus budskap om att vi inte ska söka hämnd på någon utan vända andra kinden till handlar om ett slags beteende som förväntas av någon som vill leva i det himmelska riket. Där vi söker förståelse och förlåtelse, där vi älskar varandra och lever i harmoni.
Senast redigerad av Heliarchos 2018-07-24 kl. 22:03.
Citera
2018-07-25, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Filosofen Stephan Molyneux lade fram ett tänkvärt argument att vetenskapen må kanske inte kunna bevisa att G-d existerar, men å andra sidan kan inte vetenskapen heller bevisa att saker som stater existerar.

Med detta menade han att det går att ta bilder på byggnader och personer som arbetar för staten, men själva staten som sådan går inte att fysiskt bevisa. Stater existerar inte, åtminstone inte fysiskt bevisbart. På samma sätt kan vetenskapen inte heller bevisa att plikt, ärlighet eller rättvisa existerar. Men trots att de inte går att bevisa så är de koncept som är viktiga i samhällsbygget.

Vi lever i den konceptuella världen och det är utifrån koncept som vi agerar. "Staten" befinner sig i den konceptuella världen och genom att förstå detta koncept så kan vi identifiera en stat och även hur vi ska göra för att bygga en stat.

Så till exempel är även den vetenskapliga metoden ett koncept, ett koncept för hur vi kan skaffa oss kunskap om den materiella världen. Men vi kan inte applicera den vetenskapliga metoden på den konceptuella världen eftersom den inte går att fysiskt bevisa. Vi måste helt enkelt tro att den finns och för det mesta så tar vi den för given och får den även bekräftad för oss dagligen.

På liknande sätt går det att resonera kring G-d och religion. Religion är inte fysisk, den lever i den konceptuella världen, men genom att följa dess koncept så kan vi uppnå resultat för oss själva och i den fysiska världen.

Religion skulle kunna sägas vara insikten om att när vi agerar utifrån ett koncept då är konceptet inte på något sätt skilt ifrån oss. Om vi ljuger då blir vi lögnare, om vi talar sanning då blir vi ärliga. Vi blir det koncept som vi följer. Så om en person följer en viss religion då kan vi även säga att den personen är den religionen. Jude, Kristen, Muslim, Buddhist, e.t.c.

Vi kan då resonera oss fram till vilken religion som är den bästa religionen genom att använda fler koncept. Den bästa religionen måste baseras på sanning och inte lögn, den måste främja liv och inte leda till död och lidande, och så vidare. Den bästa religionen är det bästa konceptet för både vårt sociala och själsliga liv.

Så låt säga att vi överlever kroppen och att våra själar fortsätter att agera i den konceptuella världen med samma koncept de har med sig från jordelivet, alltså på grund av att vi "blir" de koncept vi följer. Ponera att du hamnar bland själar med samma koncept som dig själv, vilket slags rike skulle du hamna i?

Jesus budskap om att vi inte ska söka hämnd på någon utan vända andra kinden till handlar om ett slags beteende som förväntas av någon som vill leva i det himmelska riket. Där vi söker förståelse och förlåtelse, där vi älskar varandra och lever i harmoni.
Tja, när man cherrypickar så kan ju religion låta bra, i alla fall på pappret.
Men de bra sakerna är ju bra oavsett om Jesus existerade eller ej, eller om det var någon annan som sade/gjorde de sakerna. Om det är som du säger, att vi kan resonera oss fram till vilken religion som är bäst, då kan vi även resonera oss fram till vilka ideer och åsikter som är bästa fastän de inte ingår i någon religion. Gud blir alltså onödig, då vi själva kan resonera oss fram till hur vi ska leva tillsammans, är min poäng.
Citera
2018-07-26, 03:57
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Den här tråden verkar vara full av oskulder som sitter och slickar varandra i röven och säger sig kunna något om att föra fram argument. Ni är inget annat än näsdukar som man kan torka sina händer på och denna okunnighet ni uppvisar äcklar mig.

Jag äcklas av detta icke kunskapernas högtid där den högsta formen av vetande är att vara ovetandes. Man kan omöjligt veta, alltså har man redan svaret på alla problem och kan sitta och dra upp en massa meningslöst dravel som inte ens liknar en diskussion.

Att ni säger att ovetandet är det högsta vetandet - då vill jag ha upp den som kan svara på hur ni bevisar att det INTE kan finnas en högre makt. Ni okunniga är så långt ifrån sanningen ni kan komma och en dag kommer den att hinna ikapp. Ni är servetter som man kan plocka upp och snart kommer ni behöva användas till högre syften av de som vet, alltså kommer eran pseudovetenskap snart att tas bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in