Citat:
Ursprungligen postat av
pk2
Jaha, nu blev det överkurs även för dig, du kan inte längre bortförklara hur det verkar ligga till.
Om jag ska definiera Gud, så säger jag att han är vår fader. Jag vill inte köra ned vissa
svårförklarliga saker i halsen på någon. Men faktum är att tillkomsten av hörselsinnet kan inte
förklaras med annat än att det finns en yttre intelligent kraft som styr evolutionen.
Jag kan spekulera om hur hörsel kommer till utan någon gudomlig skapare.
Först måste man förstå att evolution sker simultant. Det uppstår inte kompletta organ. Det hade varit magi om något.
Tänk dig en mycket enkel organism. Något pluttigt som glider runt i vattnet och äter allt som den stöter på. Tänk dig att något stöter mot det yttre höljet eller membranet av den här enkla organismen. Detta komprimerar höljet och trycker mot någon proto-variant av nerver. Detta får organismen att reagera.
Vad är då ljud? Det är vibrationer som förmedlas genom ett medium. I det tidigaste fallet förmodligen vatten. Vattnet förmedlar vibrationer eller rörelser och membranet på organismen "känner" förändringarna. Eftersom detta är en enorm evolutionär fördel kommer den här organismen överleva mer än organismer utan den fördelen.
Det är stort sett vad trumhinnan i örat är, om än en mer komplicerad version med större känslighet och en del i hjärnan avdelad för att processa vibrationerna.
Det är ingenting irreducerbart med hörseln (definitionen är något som i enklare former eller i mindre delar inte skulle fungera).
Det behövs ingen magi för att trolla fram färdiga öron när hörsel utvecklats redan från början.