2018-09-25, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Evolutionen bevisar hur allt liv har utvecklats fram på egen hand från en enda urorganism. Hur denna enda organism (förmodligen en bakterie) uppstod för 4 miljarder år sedan vet vi däremot inte.

Om Gud nu skapade livet på jorden så skapade han bara denna bakterie. Det finns inget som tyder på att han skulle ha lagt sig i evolutionen sedan dess.

Och jo, alla våra egenskaper som skiljer oss från bakterien vet vi från början har uppstått av en slump.

Förklara då hur tex hörselsinnet har kommit till, du måste ta till faktorer som arv och miljö.

Om du bara ser till faktorn arv och miljö, så kommer du fatta att det handlar om mer än en slump.
Citera
2018-09-25, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Förklara då hur tex hörselsinnet har kommit till, du måste ta till faktorer som arv och miljö.

Om du bara ser till faktorn arv och miljö, så kommer du fatta att det handlar om mer än en slump.
Först utvecklade olika varelser förmågan att känna av vibrationer i luften, vilket gav dem fördelar då de upptäckte anfallande rovdjur mycket snabbare, vilket gjorde att de överlevde i högre grad och fick fler barn, barn som i sin tur ärvde denna förmåga. De barnen som hade den bästa versionen (kanske till och med en bättre version än sina föräldrar) hade sedan större chans att överleva och föröka sig.

Sen fortsatte det så. Under miljontals år blev hörselsinnet lite bättre för varje ny generation. Så fungerar evolutionen.
Citera
2018-09-25, 21:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det talar för att det finns en "skaparkraft". Varför kan inte den traditionella guden vara den
"skaparkraften"?

God-of-gaps är inget "bevis". Det är bara en gissning.
Citera
2018-09-25, 21:59
Medlem
Citat:

Säg att ingen kan förklara detta, ”vinner” då ditt svar automatiskt?
Citera
2018-09-25, 22:47
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Varför skulle vi "ha hittat" bevis för "stor smäll av skapelse" när vi inte tror att det skett någon "stor smäll av skapelse"?

"Vi" tror inte heller "att system har designat sig själva av en slump".
Det är du som tror att vi tror det.

CERN maskinen håller fortfarande på att bevisa big bang och de partiklar som krashade in i varandra innan den stora smällen av skapelse hände.
Ateister är inte självtänkande och kan därför inte räkna ut att det måste finnas partiklar innan big bang.. om deras teori om CERN är bevis för att gudar inte existerar.
CERN kan egentligen endast bevisa att det fanns partiklar innan den stora smällen av skapelse hände.
Ni kommer inte få veta sanningen innan dom öppnar den där portalen som dom har lurat massorna att den ska bevisa att gudar inte existerar.. typ som att dom som kommer ur portalen inte vill att människor ska veta om sina skapare.
Citera
2018-09-26, 03:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
CERN maskinen håller fortfarande på att bevisa big bang och de partiklar som krashade in i varandra innan den stora smällen av skapelse hände.
Ateister är inte självtänkande och kan därför inte räkna ut att det måste finnas partiklar innan big bang.. om deras teori om CERN är bevis för att gudar inte existerar.
CERN kan egentligen endast bevisa att det fanns partiklar innan den stora smällen av skapelse hände.
Ni kommer inte få veta sanningen innan dom öppnar den där portalen som dom har lurat massorna att den ska bevisa att gudar inte existerar.. typ som att dom som kommer ur portalen inte vill att människor ska veta om sina skapare.

Och god-of-gaps spökar fortfarande?
Citera
2018-09-26, 07:23
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Big bang är beskriver fortfarande enbart universums expansion.
Citera
2018-09-26, 10:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ni pratar om självorganisernde komplexitet. Ser ni inte att vissa system i naturen tycks betyda att det finns en yttre eller större kraft som bara måste ligga bakom systemen som
skapats.
"Tycks"? Vissa system men inte andra? Nej, vi ser ju uppenbarligen inte det så förklara gärna exakt vad i dessa system som tyder på det så vi kan förstå vad du menar. Helt ärligt ställd förfrågan alltså. Jag vill veta vad det är ni ser. Det enda jag sett hittils är teister som hävdar "hur skulle det annars ske (än gudar)" när man inte förstår hur det kan ske.
Citat:
Jag har tidigare i tråden tagit upp ett exempel, och som jag hävdar starkt
talar för att Gud finns.
Antingen har jag missat det eller så faller det under "det är gudar eftersom jag inte förstår hur det skulle hända på något annat sätt än gudamagi".
Citat:
Jag håller med om såtillvida vad Bogomil kallar ökande komplexitet.
Alla som någon gång gått i skolan har igenomgått den processen. Men ökande komplexitet
förklarar inte dom samverkande faktorerna som krävs för att högre liv ska uppstå.
Menar du att det kan förklara det men att sannolikheten är lägre än om en gud skulle gjort det?
Citera
2018-09-26, 10:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Om man tänker efter ett steg längre i hur dom högre djuren tex fick sina hörselsinnen, så borde man, enligt mitt tycke se att det finns en "skaparkraft" bakom.
Menar du då "irreducerbar komplexitet"?
Citat:
I ditt inlägg talar du om Gud, men du utesluter den abrahamiske guden. Kan inte den abrahamiske gudens existens helt enkelt vara den korrekta uppfattningen?
Han uteslöt det inte, han undrade bara om det var möjligt. Varför är det mer möjligt, hypotetiskt, att det ska vara Abrahams Gud snarare än någon annan Gud? Ditt enda argument är att det är en skapande eller styrande Gud. Varifrån kommer det vidare beviset att det måste vara en specifik Gud?
Citat:
Våra kristna förfäder var inte korkade.
De såg helheten utan en massa krusiduller och accepterade saker som dom var.
Som att Tor orsakade åskan?
Citat:
Jag tror tex att 1700-talets visa män var långt mycket smartare än dagens intellekuella.
Det är bara att kolla på, förmodligen den mest kompletta konstitutionen som ett land har.
Den skrevs på 1700-talet och är USA:s konstitution. Det går inte hitta så visa män i dagens
moderna värld. Så det vad dom visste om Gud och sånt redan för flera hundra år sedan har
förlöjligats i dagens värld.
"Visste" om Gud?
Dessutom var ju många av dem kanske inte ateister, men åtminstone deister och förnekade en personlig gud.
Citera
2018-09-26, 10:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jaha, nu blev det överkurs även för dig, du kan inte längre bortförklara hur det verkar ligga till.

Om jag ska definiera Gud, så säger jag att han är vår fader. Jag vill inte köra ned vissa
svårförklarliga saker i halsen på någon. Men faktum är att tillkomsten av hörselsinnet kan inte
förklaras med annat än att det finns en yttre intelligent kraft som styr evolutionen.

"Hur skulle det annars hända"-ismen är en korkad tro. Jag föreslår att du överger den.
Den bevisar ingenting annat än att du inte förstår hur det annars skulle gå till.
Om du inte förstår något och föreslår trolldom (gudomlig eller ej) som lösning är du helt enkelt vidskeplig.
Citera
2018-09-26, 10:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jaha, nu blev det överkurs även för dig, du kan inte längre bortförklara hur det verkar ligga till.

Om jag ska definiera Gud, så säger jag att han är vår fader. Jag vill inte köra ned vissa
svårförklarliga saker i halsen på någon. Men faktum är att tillkomsten av hörselsinnet kan inte
förklaras med annat än att det finns en yttre intelligent kraft som styr evolutionen.

Jag kan spekulera om hur hörsel kommer till utan någon gudomlig skapare.
Först måste man förstå att evolution sker simultant. Det uppstår inte kompletta organ. Det hade varit magi om något.

Tänk dig en mycket enkel organism. Något pluttigt som glider runt i vattnet och äter allt som den stöter på. Tänk dig att något stöter mot det yttre höljet eller membranet av den här enkla organismen. Detta komprimerar höljet och trycker mot någon proto-variant av nerver. Detta får organismen att reagera.
Vad är då ljud? Det är vibrationer som förmedlas genom ett medium. I det tidigaste fallet förmodligen vatten. Vattnet förmedlar vibrationer eller rörelser och membranet på organismen "känner" förändringarna. Eftersom detta är en enorm evolutionär fördel kommer den här organismen överleva mer än organismer utan den fördelen.
Det är stort sett vad trumhinnan i örat är, om än en mer komplicerad version med större känslighet och en del i hjärnan avdelad för att processa vibrationerna.
Det är ingenting irreducerbart med hörseln (definitionen är något som i enklare former eller i mindre delar inte skulle fungera).
Det behövs ingen magi för att trolla fram färdiga öron när hörsel utvecklats redan från början.
Citera
2018-09-26, 10:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Jag upprepar:
CERN physicists collide heavy ions to free quarks - recreating conditions that existed in the universe just after the Big Bang
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in