2015-12-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Nej, jag tror inte något kommer hända Israel som inte Gud har koll på.
Jag tror dock inte bara på bibeln. Sedan har ju judarna som folk varit med om saker förr, för att
uttrycka det milt.
Japp, var var Gud då?
Och varför har Gud ett favoritfolk?
Citera
2015-12-16, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Vilket inte är ett bevis för någon Guds existens, utan bara ett argument from ignorans.

Vilket är en falsk dikotomi baserat på argument from ignorans, så det resonemanget ger jag inte mycket för..

Men det är det inte. Det är inte ens i närheten av ett bevis.

Men dessa belägg struntar du i att presentera och förväntar dig istället att vi ska nöja oss med logiska felslut baserat på logiska felslut?

Jag säger ju att staten Israel är ett belägg för att Gud finns..
Citera
2015-12-16, 17:23
Medlem
Fenixnewborns avatar
Citat:
Om man tar bibeln som källa: För att det står i bibeln att Gud ska samla sitt folk och ge dem ett land.

Om man tar utombibliska källor: Läsa lite om hur Israel agerar ute i världen, de är till viss del präglade av uppfattningen
av att de är Guds egendomsfolk.
1. Vem skrev bibeln enligt din uppfattning?
2. När iraelerna tror att de är guds utvalda folk så ska alla också tro så eller hur menar du?
3. Tror du att människan är guds avbild för att det står så i bibeln?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp, var var Gud då?
Och varför har Gud ett favoritfolk?

Det har jag ingen aning om, fast jag kan tycka att kristna också är litet favoriserade av Gud.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, men att staten Israel FINNS tycker jag är ett belägg för att Gud finns.
För dom är inte frågan OM Gud finns, utan stora delar av Israels befolkning tar det för givet att
han finns. Även fast Israels statsöverhuvud inte är troende jude, iallafall inte efter vad jag läst.

Så Gud finns därför att många personer tror att han finns?

Näe.. Ytterligare ett argumentationsfel. S.k Argumentum ad populum. "Popularitets-argument".
Citera
2015-12-16, 17:24
Medlem
Citat:
Jag säger ju att staten Israel är ett belägg för att Gud finns..

Och detta är ett bevis för Guds existens därför att?

Här får du allt utveckla.
Citera
2015-12-16, 17:28
Medlem
Citat:
Och detta är ett bevis för Guds existens därför att?

Här får du allt utveckla.

Israels agerande ute i världen, läs vad jag skrivit i de tidigare posterna.
Citera
2015-12-16, 17:28
Medlem
Citat:
Olika människor skrev bibeln och man är fri att antingen tro på bibeln eller inte tro på den.
Jag tror inte på allt i bibeln, kan jag säga. Men detta går väl off topic.

Japp. Bibeln har noll och ingenting att göra med "Gudsbevis". I alla fall inte innan det bevisats att allt som står i bibeln är sant.
Citera
2015-12-16, 17:33
Medlem
Citat:
Israels agerande ute i världen, läs vad jag skrivit i de tidigare posterna.

Följande är vad du skrivit angående "Israel-beviset":

De är ju enligt bibeln Guds egendomsfolk. Allt de gör är delvis präglat av detta.

För dom är inte frågan OM Gud finns, utan stora delar av Israels befolkning tar det för givet att
han finns. Även fast Israels statsöverhuvud inte är troende jude, iallafall inte efter vad jag läst.

Men om man läser bibeln och tror på den så står det att Gud ska samla sitt folk där de får bo.
Alltså dagens Israel.

Nu är jag ingen bibelfanatiker, utan jag grundar mitt påstående att staten Israel är ett belägg för
att Gud finns, på litet andra saker än bibeltexter.

Om man tar utombibliska källor: Läsa lite om hur Israel agerar ute i världen, de är till viss del präglade av uppfattningen

Vad av detta indikerar att Israel är ett belägg för att en Gud existerar, menar du?
Det är ju bara en massa påståenden som inte på något sätt härleder till en Gud.
Citera
2015-12-16, 17:39
Medlem
Citat:
Följande är vad du skrivit angående "Israel-beviset":

De är ju enligt bibeln Guds egendomsfolk. Allt de gör är delvis präglat av detta.

Men om man läser bibeln och tror på den så står det att Gud ska samla sitt folk där de får bo.
Alltså dagens Israel.

Nu är jag ingen bibelfanatiker, utan jag grundar mitt påstående att staten Israel är ett belägg för
att Gud finns, på litet andra saker än bibeltexter.

Vad av detta indikerar att Israel är ett belägg för att en Gud existerar, menar du?
Det är ju bara en massa påståenden som inte på något sätt härleder till en Gud.

Man får nog försöka klura ut litet på egen hand också, men jag kan iallafall säga att en del
israeliska myndigheter tar Gud på högsta allvar. Om man vet litet om detta så dyker det upp
belägg för att det med abrahamismens Gud, nog inte är påhittat, utan en reell verklighet.
Citera
2015-12-16, 17:46
Medlem
Citat:
Man får nog försöka klura ut litet på egen hand också
Så, du presenterar ett påstående som lyder: "Israel är ett bevis för att Gud finns" och förväntar dig sedan att vi andra ska "klura ut det själva"?
Det verkar ju rimligt..

Citat:
men jag kan iallafall säga att en del
israeliska myndigheter tar Gud på högsta allvar.

Detta är ytterligare ett popularitets-argument. Dvs, vem/vilka eller hur många som tror på en sak, har ingenting med sanningshalten i tron att göra.
Exempel:
Förr i tiden trodde så gott som alla att Jorden var platt. Detta är väl ändå inte ett belägg för att Jorden är platt, eller?

Citat:
Om man vet litet om detta så dyker det upp
belägg för att det med abrahamismens Gud, nog inte är påhittat, utan en reell verklighet.
Och om man förstår sig på grundläggande logik, så inser man att de argument du presenterar, egentligen bara är logiska felslut och därmed inga belägg för någonting.
Senast redigerad av Sir. 2015-12-16 kl. 17:48.
Citera
2015-12-16, 19:12
Medlem
Cloviuss avatar
För att möjligen spara lite tid samt frustration.

Det är troligen detta "argument" som nu ges en valhänt efterapning.

ThickShades on League Of Reason - BlogTV 1 of 5

ThickShades on League Of Reason - BlogTV 2 of 5

ThickShades on League Of Reason - BlogTV 3 of 5

ThickShades on League Of Reason - BlogTV 4 of 5

ThickShades on League Of Reason - BlogTV 5 of 5

Tldr version.
Viss text i bibeln har tolkats som en profetia av landet Israels skapande.
Detta hålls av vissa som ett argument för G-ds existens och bibelns korrekthet.
Det "argumentet" har svårt att hålla samman vid granskning och diskussion.

Men jag hoppas jag har fel och väntar med spänning på bevis för G-ds existens...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in