Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Att kalla någon för "pk-mupp", "vänster" etc är uttryck för en åsikt - man kan tycka allt från att det är kul och slagkraftigt till att det bara reflekterar negativt på den som yttrar orden. Att som kontrast avfärda människor som rasister är något helt annat. Rasist är ett ord som bär en betydelse och bruket av det är del av en härskarteknik ägnad att stigmatisera meningsmotståndare och det politiska samtalet. Tack vare sådana som dig (om du nu är lika frikostig med ordet utanför detta forum) har det politiska samtalet polariserats och nyanserade debattörer trängts undan till förmån för brunsmetande debattörer och dess lika goda kålsupare på andra sidan.
I linje med denna utveckling ser vi nu Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg sätta citationstecken för "demokratiskt" i sin hyllning till Ersson:
https://twitter.com/anneramberg/status/1022088321059745793
Det är samma andas barn. Samma destruktivitet. Även här har vi en som brunstämplar, som applåderar epitet som brunråttor och som nu tämligen onyanserat hyllar någon som (sannolikt) brutit mot lagen på bas av att Ramberg sympatiserar med den politiska ståndpunkt Ersson intagit.
När personer med makt (eller - som du - det politiska/massmediala komplexet åsiktsmässigt bakom sig) svartmålar de som säger "men vänta lite nu, det fanns ett utvisningsbeslut - ska inte sådana följas" som rasister och icke-demokrater är vi farligt ute. Personligen bryr jag mig inte om du kallar mig för rasist eller ej - men jag bryr mig vad sådana som du har gjort med det politiska samtalet. Med makt kommer ansvar. Någonstans på vägen glömde ni det.
Jag använder begreppet "rassar" och "brunskjortor" även privat. Men dessa begrepp är urvattnade och inte så hårda som jag tror att du tolkar dem. När jag kallar mina SD-bekanta för brunskjortor och rassar så blir de inte lika upprörda. För mig är det helt jämförbart med "vänster" och "PK-mupp" som även dessa används för att stigmatisera såväl meningsmotståndare som det politiska samtalet.
F.ö så bryr jag mig inte det minsta om makt. Enbart rättvisa och ödmjukhet.
Och du missade faktiskt min poäng. Jag svartmålar inte laglydiga medborgare för rasister. Jag svartmålar flashbackrassar för rasister. Det där med "sleven" du vet.
Hade du verkligen brytt dig om att inte förknippas med rassar, så hade du ju inte hängt här. Alternativt rensat ur dem eller deras jargong. Men det sker ju inte. Samtidigt som "min" påverkan på det politiska samtalet går alldeles utmärkt att uppröras över.
Fast, vet du, jag tror att vi tycker precis lika egentligen - bara att vi pekar våra fingar åt motsatt håll. Jag störs över vad "rassarna" gör med det politiska samtalet. Därav min snarstuckenhet och mina ömma tår gällande dem. För själv är jag naturligtvis både öppen, rättvis och ödmjuk.