Citat:
Ursprungligen postat av
Kattenx
Bra att de iallafall publicerar hur stort svarsbortfall de har! Krudos till skop. Väntar vi på att yougov och de andra också gör det.
SCB vet vi ju redan, de har ca 50% svarsbortfall och lyckas aldrig mäta SD korrekt, ändå ses de som "alla moders opinionsinstitut"...

Helt obegripligt. Ett stor jävla skämt.
SCB gör så många och extrema fel i sina mätningar av SD att det är svårt att veta var man ska börja, men en sak vet vi: att de mäter SD helt åt helvete tokigt, och årets majmätning kommer att vara så långt från valresultatet att det hela blir en parodi. Jo, jag vet att det finns en naturlig ökning för SD under perioden maj-sept, och då blir det än mer obegripligt att göra en "slutmätning" för partierna redan fyra månader innan valet. SCB:s majmätning måste vara den mest meningslösa av alla, och ändå hyllas den av alla journalister och tyckare landet över...
Som jag påpekat flera gånger senaste tiden: SD är en mardröm att mäta korrekt nu när de p g a sin ökande storlek når in i helt nya väljargrupper, även om man gör sitt yttersta för att få fram en korrekt siffra. När man sedan dessutom inte tycks uppvisa någon större vilja att göra korrekta SD-mätningar - som i SCB:s fall där man låg 60% off mellan maj och september för SD inför valet 2014 - då är det inte undra på att det blir än mer fel och resultat som hamnar helt uppåt väggarna.
Även om Yougov och Sentio har ca 30% svarsbortfall (Sentio tror jag uppgav 28% för något halvår sedan) så blir det ännu mer imponerande att dessa opinionsinstitut lyckas mäta SD så knivskarpt i jämförelse med flera av de andra "etablerade", "erkända" mainstreaminstituten. I synnerhet Sentio som ju är ett så pass litet, fjuttigt institut med endast ett tiotal anställda gör ett imponerande arbete med att mäta SD.
Hur fasen kan ett norskt litet "skitinstitut" baserat i Trondheim samt ett stort brittiskt institut som Yougov vara just de som lyckas bäst när det gäller SD, samtidigt som vi har sett stora svenska statliga SCB, Novus och andra svenska institut i stor sett göra bort sig i valet 2014 då det kommer till SD?
Oavsett hur Sentio och Yougov gör, hur de mäter, viktar och justerar, så gör de något förbannat rätt när de mäter SD - något som de andra helt missar.