2018-07-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Vill dock påstå att det sk rysshatet inte existerar i någon större omfattning bland vanligt folk, det är likt så mycket annat något media projicierat fram. Åkesson har dock även han hamnat i den fällan varför ett dylik event hade gjort att Åkesson fullständigt gjort bort sig och då helt i onödan...tror jag. Nu lär det iofs inte komma några bidrag österut så det behöver vi inte fundera på.

....och

Dra åt helvete vad jag velar dessa tider när det gäller sds opinionssiffror. Så sent som förra veckan kändes det i magen som om det var rejäl uppförsbacke, idag har jag fått tillbaka den goa känslan igen. Sveriges regering är så satans usel att det verkar totalt omöjligt att inte komma tillbaka i vinnarspåret.

Du har rätt, jag kände också av "svackan" för SD. Det har funnits abort-tjafs och Durmaz-effekt men tydligen bet inte detta så hårt.
Nu är dessa faktorer undanröjda och jag förutspår ytterligare förbättringar i opinionsläget men att det syns först runt den 15 augusti. Det är ju oerhört viktigt under vilken tid OU göres, för att kunna känna på valvinden och förstå vad som händer.
Det kan tänkas att etablissemanget kommer att trycka upp EU-kortet i facet på SD, viktigt att SD slipar på argumenten för på 5-6 års sikt är jag övertygad om att EU-kritik är en vinnande fråga.

Sossarna kommer att köra propaganda runt att SD minskar bidragen till kommunerna utan att fatta bakgrunden men jag tror inte detta biter. Jag kommer att ha en brakfest den 9 september.
2018-07-24, 23:03
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Dra åt helvete vad jag velar dessa tider när det gäller sds opinionssiffror. Så sent som förra veckan kändes det i magen som om det var rejäl uppförsbacke, idag har jag fått tillbaka den goa känslan igen. Sveriges regering är så satans usel att det verkar totalt omöjligt att inte komma tillbaka i vinnarspåret.

SD ligger högre än vi tror. Mycket högre. Opinionsinstituten lider av en sanslös underskattning när det gäller SD. I valet 2018 kommer samtliga att få stå vid skampålen, vänta bara. Är helt övertygad om att t o m Sentio och Yougovs nuvarande siffror är underskattningar. Och då pratar vi inte tiondelar...

Att vi "drabbas" av tvivel ibland beror nog främst på att opinionsinstituten och medierna mindfuckat oss så många gånger genom åren, under så lång tid - antingen med värdelösa mätmetoder (medvetet och/eller omedvetet) eller via snedvriden och vidrig anti-SD rapportering, rena lögner, påhitt, etc., etc. - att vi utan att reflektera över det eller förstått det har blivit indoktrinerade att tvivla. Tvivlet är mänsklighetens värsta fiende. Tvivlet är ett fruktansvärt effektivt vapen. Medierna vet att utnyttja tvivlet (och även en del som postar i denna tråd försöker använda detta gift).

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jo det har varit ett parti som har uppstått och fallit enbart pga en man, kanske passande för ett parti som har Jesus som förebild.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Skall jag vara helt ärlig så trodde jag faktiskt att Alf Svensson var död.

Kunde inte låta bli att le åt din kommentar. Farsan - som är 81 - sa samma sak när han såg Alf sitta i SVT:s Opinion Live från Almedalen för några veckor sedan: "Lever han? Trodde han var död."
Senast redigerad av Smoothman 2018-07-24 kl. 23:05.
2018-07-24, 23:15
Medlem
Det som talar för ytterligare ökning i opinionen är att den verkliga valspurten inte har börjat ännu.

Har sett lite reklam för M här och var, och S köpte ju reklamplatser överst på google när man googlar partier.

Undrar vad huvudspåret blir i årets SD-kampanj? Motsvarigheten till 2010:s ”välfärd eller invandring”
2018-07-25, 00:49
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Undersköterskor och vårdbiträden med delegering får dela medicin på äldreboenden oavsett om de är pursvenska eller invandrare. Praktikanter eller anställda som saknar utbildning får inte dela ut medicin. Att äldreboendena vill maximera vinsten genom att skära ned på antalet utbildad personal är ingenting som SD har någon avsikt att avhjälpa. Men jag tror på dig när det gäller att din familj och dina bekanta röstar på SD. Precis som min familj och mina bekanta, även de som jobbar inom vården, inte kommer att rösta på SD.

Ja, dessa kollegor har åtminstone inte denna kompetens eller rätt och det är ett stort problem och skapar problem i arbetet och i sammansättningen av personalen. Det har ingenting med resurser eller vad SD vill att göra. Det handlar enbart om att man kastar in icke svenskspråkiga, outbildade personer i äldreomsorgen. Det är kommunal äldreomsorg vi talar om. Det handlar inte om någon vinst.

Klart som fan att folk är trötta på detta, detta är en stor del av förklaringen till att SD ökar stort i opinionsmätningarna och valresultaten bland kvinnor, arbetare och även bland invandrare som kan språket och är kompetenta som såklart är spyless på alla invandrare som är kriminella eller får jobb dom inte klarar av överhuvudtaget.
2018-07-25, 03:12
Medlem
Angående senaste SKOP.

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2018/07/Metodbeskrivning-tele-SKOP-för-juni-juli-2018.pdf

Citat.
Basurvalet
Svarsprocent: 18,9

Webbpanel
Svarsprocent 19,3. Slut citat.

Kan man verkligen mäta en opinion med runt 80 procent svarsbortfall. Verkar snarare vara en gissningstävling.
2018-07-25, 03:18
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Angående senaste SKOP.

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2018/07/Metodbeskrivning-tele-SKOP-för-juni-juli-2018.pdf

Citat.
Basurvalet
Svarsprocent: 18,9

Webbpanel
Svarsprocent 19,3. Slut citat.

Kan man verkligen mäta en opinion med runt 80 procent svarsbortfall. Verkar snarare vara en gissningstävling.

Bra att de iallafall publicerar hur stort svarsbortfall de har! Krudos till skop. Väntar vi på att yougov och de andra också gör det.
2018-07-25, 05:49
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Det mest intressanta med dagens mätning är att sossarna ligger på nästan samma nivåer som när Juholt avsattes (25.9% i denna mätningen och 24,6% när Juholt avsattes).

I media talades det då om att "partiet är inne i en jättekris" och "historiskt låga siffror". Nu tycker jag inte det pratas speciellt mycket om det, allt fokus är på att SD växer.

Sossarna har alltid haft väldigt trogna väljare, dessa verkar fly nu. Själv tror jag att ca hälften av de som lämnat S tar sin tillflykt till vänster och att den andra halvan väljer höger.

SD har tydligen tagit en tiondel av S väljare. Det är cirka 3 procentenheter.

Det är då Skop som påstår det, så säg att SD tagit 4-5 procentenheter från S sedan senaste valet.

S har väl vant sig vid låga siffror nu, varav krisrubrikerna avtar något. Men det lär öka igen närmare valet. Då kommer ännu fler ansluta till Sverigedemokraterna.
2018-07-25, 08:16
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Bra att de iallafall publicerar hur stort svarsbortfall de har! Krudos till skop. Väntar vi på att yougov och de andra också gör det.

Bortsett från att det går utmärkt bra för SD i OU är det naturligtvis skrattretande, att OU med cirka 80 procents svarsbortfall som Skop, kan ha någon relevant statistisk trovärdighet!
2018-07-25, 08:53
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg (diskussion om vårdpersonal/SD) flyttade hit:
(FB) Faktorer och händelser som kan påverka SD opinionsmässigt

// mod
2018-07-25, 09:35
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Skop har varit allra uslast på Sd och räknats till de oseriösa. Men det är verkligen trevligt att tänka sig SD över 30%. Man undrar hur mycket de andra får av de 69,4% som finns kvar att dela på.

Skop har funnits i över 30år , bland de äldsta alltså. Att de bommat på SD tidigare är en sak men varifrån har du att de "räknas som oseriösa" ?
Bara nåt du slänger ur dig antar jag?
2018-07-25, 09:43
Medlem
ZilverZoddes avatar
Oddsbörsen Betfairs implicita sannolikheter för största parti i valet är:

SD 56%
S 39%
M 5%
2018-07-25, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Bortsett från att det går utmärkt bra för SD i OU är det naturligtvis skrattretande, att OU med cirka 80 procents svarsbortfall som Skop, kan ha någon relevant statistisk trovärdighet!

Ja du Mac-Arthur. Visst är det märkligt.

Här kan man se genomsnittlig felmarginal avseende alla partier inför valet 2014.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_ Sverige_2014#SVT_Valu

Skop hade en genomsnittlig avvikelse på 1,04 procent. Samtidigt som man missade SD med 4,86 procentenheter.

Sentio är överlägsna när det gäller just SD. Av powergirl kallad ett garageinstitut.

https://val.digital/ElectionAnalysis/

2014 missade man med 0,2 procentenheter.

https://val.digital/ElectionAnalysis/?year=2010

2010 missade man med 0,1 procentenheter.

Jag har på många olika ställen läst att till synes normalbegåvade personer inte litar på självrekryterande institut. Samtidigt som de litar på de med 80-procentigt svarsbortfall.

Slutsatsen måste bli att det inte handlar om kredibilitet eller statistisk trovärdighet. Det handlar om rent önsketänkande från motståndare till SD. Historisk statistik över faktiska händelser och utfall ljuger inte.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-07-25 kl. 10:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in