2018-07-19, 20:40
Medlem
Rakiis avatar
Köpte en nysläppt pocket idag, Bara ett barn av Malin Persson Giolito. Får se om hon lever upp till sin far (GW) vilket jag dock har svårt att tro, men hon verkar ha gott hem i stugorna med sin tidigare bok Störst av allt som även ska bli tv-serie på Netflix snart.
Citera
2018-07-24, 23:23
Medlem
chessjamts avatar
Gick ner till The Strand Bookstore i NY tidigare idag och köpte följande böcker som jag haft ögonen på. Blev ca 110 dollar totalt.

Novels 1942-1954: Go Down, Moses; Intruder in the Dust; Requiem for a Nun; A Fable av William Faulkner. Library of America.
Sanctuary av William Faulkner, Vintage, pocket.
William Faulkner - A Literary Companion av Nicholas Fargnoli, Pegasus Books, mjukband.
Underworld av Don DeLillo, Scribner, inbunden.
Discipline Equals Freedom av Jocko Willink, inbunden.
The House of the Seven Gables av Nathaniel Hawthorne, Norton Critical Editions, mjukband.
The Complete Short Stories of Ernest Hemingway, Scribner, mjukband.
The Adventures of Augie March av Saul Bellow, Everymans Library, inbunden.
Ravelstein av Saul Bellow, Penguin Classics.

Bara jänkare hela bunten.
Tycker inte så mycket om Hemingways romaner men har blivit desto mer imponerad av hans noveller. Hoppas därför att samlingsvolymen levererar.
Fortsätter att samla på mig Faulkner på originalspråk. Tycker att Library of Americas klassikerserie passar bra i det syftet. Riktigt glad också att jag hittade essä-samlingen på Faulkner då den inte ens verkar finnas på Bookdepository när jag sökt där.
Underworld inbunden var ett riktigt fynd till endast 9 dollar. Har inte läst DeLillo tidigare så det blir intressant.
Saul Bellow är en författare jag samlar mig till att börja läsa någon gång. Har redan införskaffat några av hans mer kända romaner sen tidigare och kompletterade med hans första och sista roman nu.
Greps starkt av Hawthornes språk och stil i The Scarlet Letter, tyckte det var fantastiskt skrivet. Hoppas att fortsätter i samma stil i denna.
Senast redigerad av chessjamt 2018-07-24 kl. 23:26.
Citera
2018-07-24, 23:37
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Underworld inbunden var ett riktigt fynd till endast 9 dollar. Har inte läst DeLillo tidigare så det blir intressant.

Trots att jag har läst en hel del av DeLillo så har jag aldrig orkat att ta mig igenom Underworld trots ett par försök utspritt över några år. Däremot gillade jag Vågen väldigt mycket, och Vitt brus var också riktigt fin!
Citera
2018-07-25, 15:32
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Trots att jag har läst en hel del av DeLillo så har jag aldrig orkat att ta mig igenom Underworld trots ett par försök utspritt över några år. Däremot gillade jag Vågen väldigt mycket, och Vitt brus var också riktigt fin!

Ah. Ska försöka spana in dem också. Han tippas ju ibland som en kandidat till att vinna nobelpriset i litteratur vilket har fått mig att hålla utkik på honom och läsa han någon gång framöver.
Citera
2018-07-25, 16:56
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Ah. Ska försöka spana in dem också. Han tippas ju ibland som en kandidat till att vinna nobelpriset i litteratur vilket har fått mig att hålla utkik på honom och läsa han någon gång framöver.

Min favoritkandidat till Nobelpriset var ju Philip Roth bra länge men han gick ju och dog tidigare i år så nu är det bara DeLillo och Cormac McCarthy kvar av de stora amerikanerna som man hoppas på.
Citera
2018-08-06, 07:28
Medlem
Ördögs avatar
En hel del köp från sista tiden har inte ännu nämnts på grund av glömska, slarv och depression, till exempel

Frederick Lewis Allen: Only Yesterday - An Informal History of the 1920's (Harper Perennial Modern Classics 2010, utkom ffg 1931)
Yuval Noah Harari: Homo Deus - A Brief History of Tomorrow (2017)
Yrsa Stenius: Orden i min makt (2016)

Efter Hararis magnifika Sapiens var det ett självklart beslut att inhandla uppföljaren också. Allens verk är en magnifik skildring av The Roaring Twenties. Stenius' bok är ett fint mänskligt dokument med roliga hågkomster från decennier av studentaktivism, publicistik och politik i Finland och Sverige. Och nej, jag håller inte med författarinnan (frid över hennes minne) i allt.
Citera
2018-08-06, 11:16
Medlem
Håkan Alexandersson: Magister Hoffmann
Håkan Alexandersson: Poste Restante, Texter 1992-2004
Simon Häggström: Skuggans lag
Simon Häggström: Nattstad
Roberto Bolaño: Tredje Riket
Sue Brandford: President Lula & Brasiliens arbetarparti
Christina Rickardsson: Sluta aldrig gå - Från gatan i São Paulo till Vindeln i Norrland

Detta blev ett improviserat köp, men Håkan Alexandersson's böcker har jag varit intresserad av att läsa under en längre tid och allting skrivet av Roberto Bolaño är obligatorisk läsning för mig.
Citera
2018-08-10, 21:27
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
En hel del köp från sista tiden har inte ännu nämnts på grund av glömska, slarv och depression

Så även

Alvin M. Josephy Jr. (ed): America in 1492 - The World of the Indian Peoples Before the Arrival of Columbus (1992)
Roy Jenkins: Gladstone - A Biography (1997)
Citera
2018-08-11, 00:57
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farssbinder
Håkan Alexandersson: Magister Hoffmann
Håkan Alexandersson: Poste Restante, Texter 1992-2004
Roberto Bolaño: Tredje Riket

Kan bara gratulera dig till utmärkt smak. Du har mycket trevlig läsning framför dig.
Citera
2018-08-11, 06:12
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Yuval Noah Harari: Homo Deus - A Brief History of Tomorrow (2017)

Efter Hararis magnifika Sapiens var det ett självklart beslut att inhandla uppföljaren också.

Den är inte i närheten av Sapiens, men likväl en intressant bok med spännande diskussioer om potentiella framtidscenarion.

Bra val!
Citera
2018-08-14, 17:44
Medlem
Rakiis avatar
Svängde förbi lokala boklådan idag och köpte Ensam på Mars (The Martian) av Andy Weir i pocket. Den finns på lokala biblioteket men varit utlånad under hela sommaren och nu då ändå den personens lånetid löpt ut är den försenad med några veckor i stället... Så orkar inte vänta och köpte den, hade 20% rabatt så kom skapligt billigt undan.

Men fan vad det är dyrt att köpa pocketböcker idag, går man till Akademibokhandeln så är 95kr det högsta priset... Var ju bara något år sedan som man tyckte att 85kr för en bok var dyrt. Å andra sidan har ju den kedjan alltid varit dyrast, men orkar man inte vänta på sega leveranser från Adlibris och vill ha boken direkt i handen så...
Citera
2018-08-15, 02:35
Medlem
Bactrianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Men fan vad det är dyrt att köpa pocketböcker idag, går man till Akademibokhandeln så är 95kr det högsta priset... Var ju bara något år sedan som man tyckte att 85kr för en bok var dyrt. Å andra sidan har ju den kedjan alltid varit dyrast, men orkar man inte vänta på sega leveranser från Adlibris och vill ha boken direkt i handen så...
Adlibris har faktiskt tre fysiska butiker numera, två i Stockholm och en i Göteborg. Samma priser som på nätet, påstår de. Men självklart inte samma stora urval.

För att besvara trådämnet också: Mitt senaste köp är Det germanska spåret av Lars Lönnroth. Den germanska dikt- och berättarkonstens historia är ett mycket intressant ämne, tycker jag – inte minst för en Tolkienvurmare som jag! Men jag har inte läst boken än, så jag kan inte säga något närmare om den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in