2015-07-04, 16:18
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Är på besök i Stockholm och tog en antikvariatrunda

Friedrich Dürrenmatt - Vinterkriget i Tibet

Nån som läst dessa? Hur är Böök som skönlitterär författare?
Trevlig liten bok!
Om du gillar den så måste du läsa Christian Krachts Jag kommer att vara här i solsken och i skugga.
Citera
2015-07-04, 20:05
Medlem
Krellyans avatar
Jag flyttade nyligen och blev således tvungen att packa ner och upp böckerna ur hyllorna, varvid en omorganisation skedde. Till min stora förskräckelse upptäcker jag att det blev tre stora hål som inte var hål tidigare. Ordnade det för någon dag sedan genom att beställa hem lite långt saknade klassiker:

John Milton: Paradise Lost and Paradise Regained
Robert Louis Stevenson: Dr Jekyll and Mr Hyde
Herman Melville: Moby Dick
Mary Shelley: Frankenstein: Or, the Modern Prometheus
F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby
Mark Twain: Tom Sawyer, Huckleberry Finn
Charles Dickens: Oliver Twist, A Tale of Two Cities, David Copperfield
Fjodor Dostojevskij: The Idiot

Men eftersom jag nu var inne i bokköpandet, vilket ni vet är lite... vansinnigt... ibland, så kände jag för att nörda mig lite ytterligare, och hittade en trilogi i engelska ord av Mark Forsyth:
The Elements of Eloquence: How to Turn the Perfect English Phrase länk
The Horologicon: A Day's Jaunt Through the Lost Words of the English Language länk
The Etymologicon: A Circular Stroll Through the Hidden Connections of the English Language länk
Citera
2015-07-05, 16:22
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krellyan
Jag flyttade nyligen och blev således tvungen att packa ner och upp böckerna ur hyllorna, varvid en omorganisation skedde. Till min stora förskräckelse upptäcker jag att det blev tre stora hål som inte var hål tidigare. Ordnade det för någon dag sedan genom att beställa hem lite långt saknade klassiker:

John Milton: Paradise Lost and Paradise Regained
Robert Louis Stevenson: Dr Jekyll and Mr Hyde
Herman Melville: Moby Dick
Mary Shelley: Frankenstein: Or, the Modern Prometheus
F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby
Mark Twain: Tom Sawyer, Huckleberry Finn
Charles Dickens: Oliver Twist, A Tale of Two Cities, David Copperfield
Fjodor Dostojevskij: The Idiot

Men eftersom jag nu var inne i bokköpandet, vilket ni vet är lite... vansinnigt... ibland, så kände jag för att nörda mig lite ytterligare, och hittade en trilogi i engelska ord av Mark Forsyth:
The Elements of Eloquence: How to Turn the Perfect English Phrase länk
The Horologicon: A Day's Jaunt Through the Lost Words of the English Language länk
The Etymologicon: A Circular Stroll Through the Hidden Connections of the English Language länk
Varför beställer du en rysk klassiker i engelsk översättning när den finns översatt till svenska? Beror det på att du tycker att engelska är ett så mycket bättre språk än svenska på grund av att det har så många ord?
Citera
2015-07-05, 19:28
Medlem
Krellyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Varför beställer du en rysk klassiker i engelsk översättning när den finns översatt till svenska? Beror det på att du tycker att engelska är ett så mycket bättre språk än svenska på grund av att det har så många ord?

Jag läser i princip uteslutande på engelska, mest för att det jag vill läsa är engelskt från början, men också för att bredda min förståelse för språket i största möjliga mån. Det faktum att Idioten hamnade på listan, översatt till engelska och inte svenska är av den enkla anledningen att jag beställde från amazon.co.uk och den poppade up bland förslagen, så bespara mig den nedlåtande attityden.
Citera
2015-07-08, 20:40
Medlem
Burnhams avatar
Under den senaste veckan under min avstängning köpte jag följande böcker på diverse antikvariat:

Bröderna Karamazov av Fjodor Dostojevskij
Idioten av Fjodor Dostojevskij
1984 av George Orwell Som jag läste ut igår
The great Gatsby av F. Scott Fitzgerald
Siddharta av Hermann Hesse
Therese Raquin av Emile Zola

Sedan köpte jag dessa från adlibris:

Anna Karenina av Leo Tolstoj
Pride and prejudice av Jane Austen

De som köptes från adlibris är på engelska.
Citera
2015-07-08, 23:10
Medlem
Köpte senast:

John le Carré - Tinker, Tailor, Soldier, Spy
Ray Monk - Ludwig Wittgenstein
Arthur Rimbaud - Collected Poems
Joris-Karl Huysmans - Against Nature
Eric Hobsbawm - How to Change the World: Reflections on Marx and Marxism
Marguerite Yourcenar - Memoirs of Hadrian
Cesare Pavese - Selected Works
Marcel Proust - På spaning efter den tid som flytt. 2, I skuggan av unga flickor i blom
Charles Baudelaire - Det ondas blommor
Essä : urval och inledning av Arne Melberg
Truman Capote - Frukost på Tiffany's
Karl Ove Knausgård - Min kamp 2

I sommar ska Proust och Knausgård avhandlas, och resten av listan förhoppningsvis.
Citera
2015-07-09, 17:55
Medlem
NoTruces avatar
Hittade Artur Lundkvists Berättelser för vilsekomna från 1961 på Röda Korset. Försöker samla på mig allt jag kan hitta av denne ändå relativt underskattade författare.

EDIT: 25 spänn kostade den.
Citera
2015-07-09, 19:25
Avslutad
Var inne på akademibokhandeln och såg en riktig bra deal. Gamla engelska klassiker för 79kr st. Köpte 3 Charles Dickens oliver twist , A christmas Carol & David copperfield samt Moby Dick.

Riktiga klassiker som det som man bör läsa. Fan vad jag ligger efter i mitt läsande. Tur att man fick semester idag har man tid att beta av några.
Senast redigerad av Captinhero 2015-07-09 kl. 19:37.
Citera
2015-07-09, 20:20
Medlem
bootboys avatar
Köpte två böcker från Adlibris och de damp ner i brevlådan idag!

Grimoire of Santa Muerte, Av Sophia DiGregorio , Anledning för jag är nyfiken på bakgrunden och ritualerna runt Santa Muerte.

Hostia-Secret teachings of the Order of Nine Angles , Av O.N.A, Anledning vill lära mig mer om O.N.A och har bara läst Satans Svarta bok av Conrad Robury innan. Samt att jag vill inte sitta och läsa på datorn en massa PDF-filer av O.N.A
Citera
2015-07-09, 22:51
Medlem
retrospectives avatar
Don Quijote, av flera skäl. Främst för att det ju är en klassiker av sällan skådad rang, och jag har aldrig läst den så det var väl dags att skrida till verket.
Citera
2015-07-09, 22:58
Medlem
Fried81s avatar
Vara och tid av Martin Heidegger. De sålde ut den ny på biblioteket för 2 (!) kr. Har länge varit intresserad av hans filosofi och såg detta som en bra möjlighet.
Citera
2015-07-09, 23:03
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fried81
Vara och tid av Martin Heidegger. De sålde ut den ny på biblioteket för 2 (!) kr. Har länge varit intresserad av hans filosofi och såg detta som en bra möjlighet.
Jag betalade typ 250 kr för min Vara och tid. Väldigt fin utgåva dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in