Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-24, 20:08
Medlem
Trist att YouGov mörkar. Jag tyckte tidigare att det institutet var relativt trovärdigt.

AfS bör i alla fall ha en god chans att ta sig in i Riksdagen redan i höst.
Citera
2018-07-24, 20:41
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men fattar ni trögt. Idag så har jag och en till kryssat i övriga i Yougov och man fick inte skriva i vilket parti man avsåg. Jag har aldrig kryssat i övriga förr i Yougov så med likadan men jag alltså inte just den detaljen. Men idag fick alltså inte jag och en till skriva något om man kryssade i övriga. Alltså kan inte Yougov särredovisa partier under övriga längre.

Jaha, där fick man äntligen reda på det. Synd att man behövde dra det ur dig, och att du reagerade som en surpuppa. Tydligen förstår du inte vikten av den här typen av detaljer.

För en månad sedan var det alltså motsägelsefulla rapporter om detta - vilket jag just ovan redovisat återigen. Vikten av sakliga och detaljerade rapporter blir därför ännu större. Det stod klart redan från början vad du upplevt ha hänt. Men om man jobbat i t.ex. helpdesk så vet man att man behöver ställa relevanta följdfrågor innan man kan ställa diagnos, i sådana här lägen.
Citera
2018-07-24, 20:53
Medlem
Kalksalpeters avatar
Citat:
Men fattar ni trögt. Idag så har jag och en till kryssat i övriga i Yougov och man fick inte skriva i vilket parti man avsåg. Jag har aldrig kryssat i övriga förr i Yougov så med likadan men jag alltså inte just den detaljen. Men idag fick alltså inte jag och en till skriva något om man kryssade i övriga. Alltså kan inte Yougov särredovisa partier under övriga längre.
Kan vara att det ej var en opinionsundersökning utan en marknadsundersökning där partisympati hade relevans. Var tidigare en diskussion med den slutsatsen om det i tråden om sd i OU
Citera
2018-07-24, 20:53
Medlem
Citat:

Då har dom gått ifrån principen att börja redovisa partier som har över 2% tre gånger i rad. Så behöver vi inte fundera mer över det.
Citera
2018-07-24, 21:28
Medlem
Även om det är sant så kommer vi ändå kunna se om "övriga" ökar eller ej. Visst det är sjukt dåligt och ytterligare ett steg för Sverige att bli en officiell diktatur, men de allra flesta kan nog räkna ut vilket parti det är som ökar om "övriga" får en boost i nästa mätning. I synnerhet om även FI är särredovisade samtidigt. Vore rätt tragikomiskt om "övriga" skulle börja få 6-7 % senare, men nepp ingen särredovisning.

Ärligt talat, om detta faktiskt är sant, så tror jag faktiskt att Sentio är mer intressanta att studera från och med nu, då de särredovisar allt förutom AfS, så det är bara att använda uteslutningsmetoden.
Citera
2018-07-24, 21:51
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Jaha, där fick man äntligen reda på det. Synd att man behövde dra det ur dig, och att du reagerade som en surpuppa. Tydligen förstår du inte vikten av den här typen av detaljer.

För en månad sedan var det alltså motsägelsefulla rapporter om detta - vilket jag just ovan redovisat återigen. Vikten av sakliga och detaljerade rapporter blir därför ännu större. Det stod klart redan från början vad du upplevt ha hänt. Men om man jobbat i t.ex. helpdesk så vet man att man behöver ställa relevanta följdfrågor innan man kan ställa diagnos, i sådana här lägen.
Men fattar du nu att idag så fick jag och en till inte skriva parti när vi kryssade i övriga? Har du fått in det i skallen nu? Alltså kan inte Yougov särredovisa partier utöver de nio alternativ som man direkt kan kryssa i. Gissningsvis så beror detta på att AFS har ökat kraftigt så uppdragsgivaren förbjöd Yougov att låta panelen skriva parti under övriga. Vikrigt ändå att säga detta så att Yougov kanske skäms lite iaf.
Citera
2018-07-24, 22:03
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Även om det är sant så kommer vi ändå kunna se om "övriga" ökar eller ej. Visst det är sjukt dåligt och ytterligare ett steg för Sverige att bli en officiell diktatur, men de allra flesta kan nog räkna ut vilket parti det är som ökar om "övriga" får en boost i nästa mätning. I synnerhet om även FI är särredovisade samtidigt. Vore rätt tragikomiskt om "övriga" skulle börja få 6-7 % senare, men nepp ingen särredovisning.

Ärligt talat, om detta faktiskt är sant, så tror jag faktiskt att Sentio är mer intressanta att studera från och med nu, då de särredovisar allt förutom AfS, så det är bara att använda uteslutningsmetoden.
Jo men hur ska man kunna lita på Yougov när de fular sig såhär? Men man får väl hoppas att de iaf redovisar övriga ärligt även om jag tvivlar. Andra OI håller ju övriga väldigt lågt trots att man kan misstänka att AFS ökar. Yougov är annars det OI som känns mest seriöst. Helt omöjligt att fuska i deras system när det finns en miljon kontrollfrågor och en massa annan skit.
Citera
2018-07-24, 22:06
Medlem
Sgt.Blands avatar
Här är dagens Skop.

Moderaterna: 19,2% (-3,7%)
Liberalerna: 4,9% (+0,4%)
Centerpartiet: 10,1% (+1,1%)
Kristdemokraterna: 3,3% (+0,8)
Socialdemokraterna: 25,9% (-0,4%)
Vänsterpartiet: 10,3% (+2,7%)
Miljöpartiet: 3,5% (-1,0%)
Sverigedemokraterna: 20,7% (+1,7%)
Feministiskt initiativ: 0,9% (-0,8%)
Övriga partier: 1,2% (-0,9%)

Som man kan se så minskar övriga rätt kraftigt.
Citera
2018-07-24, 22:10
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Här är dagens Skop.

Moderaterna: 19,2% (-3,7%)
Liberalerna: 4,9% (+0,4%)
Centerpartiet: 10,1% (+1,1%)
Kristdemokraterna: 3,3% (+0,8)
Socialdemokraterna: 25,9% (-0,4%)
Vänsterpartiet: 10,3% (+2,7%)
Miljöpartiet: 3,5% (-1,0%)
Sverigedemokraterna: 20,7% (+1,7%)
Feministiskt initiativ: 0,9% (-0,8%)
Övriga partier: 1,2% (-0,9%)

Som man kan se så minskar övriga rätt kraftigt.

SKOPs felmarginal för SD var helt enorm under förra valet, de lär ju inte kunna pricka Afs bättre, snarare tvärtom.
Citera
2018-07-24, 22:12
Medlem
Citat:
Jo men hur ska man kunna lita på Yougov när de fular sig såhär? Men man får väl hoppas att de iaf redovisar övriga ärligt även om jag tvivlar. Andra OI håller ju övriga väldigt lågt trots att man kan misstänka att AFS ökar. Yougov är annars det OI som känns mest seriöst. Helt omöjligt att fuska i deras system när det finns en miljon kontrollfrågor och en massa annan skit.
Enda sättet att få till en någorlunda tillförlitlig opinionsundersökning är om Afs själva beställer den?
Kostnaden för en sån borde vara värd sina pengar, och beställer man den utifrån sitt eget perspektiv, så borde den även kunna ge positiva besked och lite momentum i valarbetet.
Citera
2018-07-24, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
SKOPs felmarginal för SD var helt enorm under förra valet, de lär ju inte kunna pricka Afs bättre, snarare tvärtom.
Beställaren av en opinionsundersökning kan naturligtvis diktera villkoren för hur mycket procent "övriga" ska innehålla.
Att de som bedriver dessa verksamheter skulle ha några moraliska spärrar kan ni glömma.
Citera
2018-07-24, 22:30
Medlem
Om man inte har alternativet afs att kryssa i, utan bara ”övriga” tror jag att man får en rejäl underskattning av AFS. Vill man räcka 7-klövern fingret och påverka migrationsvansinnet kryssar många afs-are förmodligen i rutan för SD i brist på den egna preferensen hellre än att ”rösten” tillfaller Kalle Anka - gruppen.

Hur är det då med SKOP:s mätningar? Gissar att AFS inte finns med där heller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in