Citat:
Ursprungligen postat av
CaptainMagenta
Som flygkapten kan jag meddelat att mitt ansvar för passagerarna börjar när de kliver ombord på flygplanet jag för befälet över.
Med det ansvaret följer väldigt stora befogenheter, oavsett om flygplanet står på marken eller befinner sig i luften.
Elin Ersson gör sig skyldig till brott mot luftfartslagen när hon vägrar lyda besättningens order att sätta sig på sin plats och spänna fast säkerhetsbältet.
Om vi skall få ett slut på dessa dumheter måste det statueras exempel!
Åtala Elin Ersson för brott mot luftfartslagen, ålägg henne dessutom att betala skadestånd till flygbolaget samt att betala alla eventuella extra kostnader hon åsamkat flygbolaget.
Om man tar alla kostnader i beaktande kan det bli en ansenlig summa!
Förutom problem vid den direkta förseningen så påverkar det även besättningens tjänsgöringspoäng/tid, vilket i förlängningen kan medföra problem med schemaläggningen.
Tror inte riktigt hon tänkt igenom vilka problem hon ställer till.
Hjälp henne att förstå detta genom en rättegång.
Det måste statueras exempel nu!
Vilken paragraf i Luftfartslagen menar du skulle vara tillämplig? Här har du Luftfartslagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20100500.htm
Enda som ja ser skulle kunna vara tillämplig är Luftfartslagen 4:10:
Den som passagerare inte åtlyder vad befälhavaren bestämmer om ordningen ombord, Saken är dock att flygplanet, såvitt jag förstått inte var i luften eller ens hade börjat röra sig, de höll fortfarande på att borda planet. Jag är inte jurist men jag är tveksam till att Luftfartslagen är tillämplig på ett flygplan som står helt stilla och inte ens har taxat ut.
För brott mot paragrafen ovan så är det böter eller fängelse i högst sex månader. I det här fallet skulle jag tro, om hon skulle fällas, att det resulterar i böter och villkorlig dom. Det är helt klart värt att anmäla. Brottet faller under allmänt åtal så vem som helst kan anmäla det till polisen.
Citat:
Ursprungligen postat av
MuhammedsArsle
Ja turkiska polisen vet ju hur man svingar en batong kan man ju tro ?
De är nog vana vid trilskandes afghaner och kan nog lära dem att veta hut
Helt klart är att hade hon gjort det där i Istanbul så hade det inte snackats så mycket utan hon hade slängts av planet och utvisningen hade fortgått. Polisen i Istanbul, särskilt de som jobbar med turister, är professionella så jag tror inte de hade varit brutala men de hade definitivt visat vem som bestämmer. Det gör ju också (polisen?) som tilltalar Elin Ersson på slutet, polisen börjar tröttna på argumentationen och avslutar med något i stil med "Det är vi som bestämmer och du ska AV" och steget efter det hade blivit att Elin Ersson hade släpats av planet, ingen större skillnad mot hur turkarna hade agerat.