2018-07-24, 11:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Om man hamnar på en no-flylista är det alltid för alltid eller kan sådant tidsbegränsas (ex för mildare förseelser).
Jag vet inte. Det är nog olika för olika länder.
2018-07-24, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stampentrekant
En total katastrof.

Hade detta skett i stockholm, hade jag åkt dit och dragit ut henne!

https://www.facebook.com/elin.k.ersson/videos/10155723956991274/?hc_ref=ARS3_bXbDuD5FztH1WUKiZGqn60A4gnizyqKjzGKTp Xc0IYmkPPdLAxsm45SdxR-e8E

Vilken härlig kämparglöd Elin har. Nu fick den utvisningshotade en andra chans. Hennes tårar som kom när han fick stanna. Så beundransvärd handling att stoppa utvisningen. Nu kan denna metoden användas. Tack, det värmer inombords i hjärteroten.

#vistårinteut
#låtdeungastanna

Rymdkram.
2018-07-24, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Det är inte brottsligt att hindra en avvisning så länge man inte gör något annat som kan rubriceras som brott.

Helt klart är att Elin Ersson blir skadeståndsskyldig till flygbolaget för förseningen men frågan är om ett flygbolag skulle kräva henne, det är medialt väldigt känsligt att göra det. Hon kan också ha brutit mot lagen, problemet är att planet inte börjat röra på sig, jag är tveksam om det då kan röra sig om brott. Skadeståndsskyldig är hon helt uppenbart om bolaget skulle driva saken i domstol, förseningen beror ju helt och hållet på henne och förseningar är stor skada för flygbolaget, dels straffavgifter till mottagande flygplats, dels förlorat renommé mot kunderna. Det skulle troligen röra sig om hundratusentals kronor. Det är i alla fall vad de som orsakat förseningar med flit (tex att de är fulla och bråkar på planet och vägrar sitta ner) fått betala.

Det ska också sägas att en flygkapten har väldigt stora befogenheter på ett flygplan, våld får användas för att hålla en passagerare till ordning, i värsta fall slå denne medvetslös eller binda denne och även passagerare har rätt att bistå personalen för att hålla ordning ombord. Det har förekommit på transatlantiska flygningar att passagerare bundits, slagits medvetslösa, fått injektion med lugnande under tvång - allt för att hålla ordning och inte riskera andras säkerhet. Svensk lag ger väldigt stora befogenheter, frågan är dock om de gäller medan planet fortfarande står på marken, jag tror inte det. Så länge planet inte har lyft så är det här en polisiär fråga och enligt svensk lag så kan inte jag se att hon begått ett brott. Hon verkar ha analyserat detta själv också, hon säger det i videon. Så den risk hon tagit är krav på skadestånd från flygbolaget.

Om människor mailar hennes personuppgifter med filmen till flygbolaget så lär de i alla fall sätta henne på deras No fly-list.

Jag förutspår att flygbolaget inte kommer kräva henne på ersättning efter att hon suttit i TV-soffor, fått civilkuragepris och annat.

Som flygkapten kan jag meddelat att mitt ansvar för passagerarna börjar när de kliver ombord på flygplanet jag för befälet över.
Med det ansvaret följer väldigt stora befogenheter, oavsett om flygplanet står på marken eller befinner sig i luften.
Elin Ersson gör sig skyldig till brott mot luftfartslagen när hon vägrar lyda besättningens order att sätta sig på sin plats och spänna fast säkerhetsbältet.

Om vi skall få ett slut på dessa dumheter måste det statueras exempel!
Åtala Elin Ersson för brott mot luftfartslagen, ålägg henne dessutom att betala skadestånd till flygbolaget samt att betala alla eventuella extra kostnader hon åsamkat flygbolaget.
Om man tar alla kostnader i beaktande kan det bli en ansenlig summa!
Förutom problem vid den direkta förseningen så påverkar det även besättningens tjänsgöringspoäng/tid, vilket i förlängningen kan medföra problem med schemaläggningen.

Tror inte riktigt hon tänkt igenom vilka problem hon ställer till.
Hjälp henne att förstå detta genom en rättegång.

Det måste statueras exempel nu!
2018-07-24, 11:40
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Om någon skulle vilja maila dem till Turkish Airlines så att de kan stämma henne.

Varför mejlar inte du dem? Jävla slapptask som vill att andra ska göra ditt jobb.
Du tror inte flygbolaget har namnet på sina resenärer redan?
Nej, det du vill är att hon ska få hot och hat och sedan få gråta ut i Aftonbladet. Och baam, alla de som anser att hennes tilltag är helt orimligt blir sedda som nazister.
Bra jobbat mongopojke.
2018-07-24, 11:42
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Varför mejlar inte du dem? Jävla slapptask som vill att andra ska göra ditt jobb.
Du tror inte flygbolaget har namnet på sina resenärer redan?
Nej, det du vill är att hon ska få hot och hat och sedan få gråta ut i Aftonbladet. Och baam, alla de som anser att hennes tilltag är helt orimligt blir sedda som nazister.
Bra jobbat mongopojke.

Idén var inte min, det var användaren jag citerade. Hot och hat får hon nog redan så det räcker och blir över och varje full fungerande människa borde skita i snyftartiklar som Aftonbladet publicerar. Gör man en sådan här sak och stoltserar med att gå ut i tidningen med det så får man skylla sig själv.

Dessutom, om det nu var så mongoaktigt av mig, så är du ju precis lika mongo som citerar mig och ser till att uppgifterna sprids ännu mer.
2018-07-24, 11:43
Medlem
Citat:
Om någon skulle vilja maila dem till Turkish Airlines så att de kan stämma henne.

Du tror inte de har hennes uppgifter från passagerarlistan?
2018-07-24, 11:46
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Sverige är ett patetiskt land. Kommer man ändra sina rutiner nu så detta inte sker igen? Nej.

Varför kallar man inte på vakt/polis och arresterar sabotörerna!?
För att Poliserna är lika patetiska som medborgarna.
2018-07-24, 11:47
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Idén var inte min, det var användaren jag citerade. Hot och hat får hon nog redan så det räcker och blir över och varje full fungerande människa borde skita i snyftartiklar som Aftonbladet publicerar. Gör man en sådan här sak och stoltserar med att gå ut i tidningen med det så får man skylla sig själv.

Dessutom, om det nu var så mongoaktigt av mig, så är du ju precis lika mongo som citerar mig och ser till att uppgifterna sprids ännu mer.

Tack, ändrat det sistnämnda nu.

Kontakta nu TA och polis, sitt inte där och låt Sverige förstöras.
2018-07-24, 11:47
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror faktiskt att risken att hamna på en no-fly-lista, för resten av livet, skulle avskräcka många. Mer än vad kraftiga böter skulle göra.

Förmodligen har du helt rätt. Lite dagsböter kan man nog leva med och kanske till och med få lite "lajks" för, men att inte längre kunna åka på semester? Nej, där blir priset nog lite för högt för de flesta av dessa haverister.
2018-07-24, 11:48
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Även om hon blir åtalad skulle det ändå inte leda till något hårdare än dagsböter och villkorlig dom. Är hon dessutom lika arbetslös som hon ser ut så blir dessutom dagsböterna symboliska.

Skadeståndskrav från flygbolaget kan drabba henne väldigt mycket hårdare. Förhoppningsvis hamnar hon även i något register över psykfall som flygbolagen vägrar sälja biljetter till.

Med största sannolikhet så är hon arbetslös ja.

Är inte alla godhetsknarkare akademiker, studenter?
2018-07-24, 11:49
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man undrar lite om vilka de övriga passagerarna på planet var. Antar att mest rörde sig om svenska kärringar*. För hade det funnits någon redig turkisk gubbe som tvingades sitta & svettas på plattan i timmar så hade han nog sänkt hen-aktivisten med en rak höger.

Tänkte precis samma sak innan jag såg filmen.

Den finns här på Nyheteridag att titta på om man inte kan se den på facebook....

https://nyheteridag.se/aktivist-tillats-stoppa-plan-hindrade-utvisning-av-afghan/

Av vad jag kan se av passagerarna (orkade inte titta på hela filmen) så är de flesta utlänningar och många dessutom män. Det enda som egentligen hände var väl att någon skrek att hon skulle sätta sig ner så de kunde åka.
Senast redigerad av sajebis 2018-07-24 kl. 11:55.
2018-07-24, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle1973
Vad kan turkarna som en svensk inte kan?

vad kunde svenska poliser göra då ? De fick snällt lämna planet med svansen mellan benen och ta den gråtande mannen med sig tillbaka till förvaret. De kunde inte göra annat med risken att hamna i blåsväder av media och aktivister. Eller internutredning pga tjänstefel eller annat djävulskap som de hittar på.

Tror du på att sånt kan hända i Turkiet ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in