2018-07-21, 19:52
Medlem
HighKingOfNoldors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderndator
Om man tittar på utbildningsstarterna den 20 augusti så hittar man bland många andra befattningar "Amfibiesoldat" och "Skyttesoldat Amfibie".
Båda har samma beskrivning, samma utbildningsort och båda är 9 månader. Någon som vet vad som skulle skilja dessa tjänster åt?
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/utbildningsstarter/gmu/?start=2018-08-20#a=active&bAmfibieregementet=Amfibieregementet&t ab=startdate

Alla soldater på Amfibieregemnetet är amfibiesoldater och kan alltså ha vilken befattning som helst. T.ex. ledning, understöd och mekaniker. Amfibieskyttesoldater är skyttesoldater och det är också en av befattningarna.

Själv fick jag inte någon befattning utan blev bara inskriven som amfibiesoldat, men inskrivaren sa att det är troligast att jag blir amfibieskytte, eftersom det är där de behöver flest.
Citera
2018-07-22, 18:11
Medlem
moderndators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighKingOfNoldor
Alla soldater på Amfibieregemnetet är amfibiesoldater och kan alltså ha vilken befattning som helst. T.ex. ledning, understöd och mekaniker. Amfibieskyttesoldater är skyttesoldater och det är också en av befattningarna.

Själv fick jag inte någon befattning utan blev bara inskriven som amfibiesoldat, men inskrivaren sa att det är troligast att jag blir amfibieskytte, eftersom det är där de behöver flest.
Yep, jag vet att man som amfibiesoldat kan ha vilken befattning som helst i kåren då alla är just amfibiesoldater. Men det blir enligt mig bara märkligt att de hade mer specifika befattningar valbara bredvid amfibiesoldat. Vore ju smartare att bara ha tjänsten amfibiesoldat tillgänglig eftersom man då ändå har möjlighet att bli vad som helst eller bara de specifika befattningarna tillgängliga. Blir inte lika förvirrande då imo.
Men men, i-landsproblem nr 1.
Citera
2018-07-22, 18:17
Medlem
moderndators avatar
Imorgon är det inryck för en hel drös med befattningar! Hoppas ni är taggade. Vill bara passa på att önska alla nya rekryter som läser detta ett stort lycka till!
Citera
2018-07-24, 11:05
Medlem
Så bör jag ta upp min adhd när jag mönstrar? Och i så fall när och med vem?

Någon som har erfarenhet av att folk kommit vidare till GU-BU även fast dom hade adhd och berättade om det under mönstringen?
Citera
2018-07-24, 14:14
Avslutad
Nån som vet om Livgardet kommer ha en introduktionshelg för oss som börjar GU 17 september?
Citera
2018-07-24, 14:21
Medlem
maxatdunders avatar
Nån som har koll på eller kan ge fysiska exempel vad som förvantas i kustjägarKompaniet? Ja fattar att den psykiska är viktigare men eftersom kustjägare gillar att "skryta" så undrar jag vad de orkar och hur de svettas?
Citera
2018-07-24, 15:15
Medlem
moderndators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Nån som har koll på eller kan ge fysiska exempel vad som förvantas i kustjägarKompaniet? Ja fattar att den psykiska är viktigare men eftersom kustjägare gillar att "skryta" så undrar jag vad de orkar och hur de svettas?
http://www.kustjagarna.se/bli-kustjagare/#krav-kustjagare
Citera
2018-07-24, 15:50
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderndator
http://www.kustjagarna.se/bli-kustjagare/#krav-kustjagare

Inte så höga krav, känns ju som vilken random gym-nisse klarar av det där.

Sett till förhållande så känns ju kustjägare vara det tuffaste yrket att uppnå efter amfi/jägare?
Citera
2018-07-24, 18:01
Medlem
moderndators avatar
Citat:

Sett till förhållande så känns ju kustjägare vara det tuffaste yrket att uppnå efter amfi/jägare?
Visst, 40 armhävningar och situps och milen på 49 min kanske inte är skyhöga krav. Men kom ihåg att detta endast är minimikrav och för att ens ha en chans att bli antagen gäller det att ligga över dessa resultat. Värt att notera är också att du inte får vila hur länge du vill emellan momenten, det sker i tempot som instruktörerna tycker är lämpligt.
Precis som du säger är det mycket psykiskt och under antagningstesterna genomförs också psykologiska utvärderingar av de sökande.
Men stirra dig inte blind på antagningskraven, blir man antagen så har man hela utbildningen framför sig vilket borde vara en större utmaning. Några offentliga krav stod ju i länken. Distanspaddling ska paddlas snabbmarsch skall genomföras och stridshinderbana ska springas. Glöm heller inte bort övning neptuni, för att ens få kalla sig kustjägare måste denna övning genomföras och man måste bli godkänd.
Ifall kustjägare är det tuffaste yrket efter amf/jägare vet jag inte. Folk upplever tufft olika.

Läs gärna denna chatt: https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/kampanj/chatt1/kustjagar-chatt/
Citera
2018-07-24, 18:02
Bannlyst
Hej! Är det någon som vet mönstringskraven för att bli medic?
Citera
2018-07-24, 21:12
Medlem
Citat:

SOG har även dom ganska låga fysiska krav som går/gick att läsa som var liknande. Men utöver de mätbara kraven på armhävningar och milen kommer uttagning som är marsch, snabbmarch, vattenfys och andra tester.

Och kustjägare är ganska mycket jävligare än Amfskytte
Citera
2018-07-25, 16:05
Bannlyst
Hur viktigt är det att man fyller i uniformsstorleken på rekryteringsmyndighetens hemsida? Förut kunde jag skriva alla mått men nu har alternativet försvunnit ifrån min sida?

Får man testa olika storlekar på kläderna när man kommer dit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in