2018-07-23, 20:16
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag tror tvärtom.
Jag tror att dessa ligger för lågt i detta val.

Håller helt med. Denna gång, i detta val, kommer såväl Sentio som Yougov inte att missa SD med några tiondelar, det kommer att bli en långt större underskattning än så.

Det är det förbannade mörkertalet som återigen spökar - och kommer att fortsätta spöka ända tills valet - i opinionsundersökningarna. SD har "trängt in" i helt nya väljargrupper och har expanderat kraftigt. Från 12,9% i valet 2014 till ca 20-25% i opinionsmätningarna för närvarande. Det ställer till det för instituten.

Personligen tror jag att vi har en mycket stor skara väljare - inte minst kvinnorna - som ligger fruktansvärt lågt med allt vad SD heter, såväl inför grannar, bekanta, arbetskamrater, sitt sociala umgänge etc, etc. Dessa förstagångsväljare hos SD är knäpptysta. Inga OI kan fånga upp dem, inga - eller få - arbetskamrater vet om att de jobbar med en SD-väljare, ingen vid grillen på parmiddagen vet att Maggan 56 och Bosse 57 som är gymnasielärare kommer att rösta SD för första gången...

Jag förstår hur 8711 resonerar när han uppger ca 25% i valet - och det kan absolut bli så att han får helt rätt och vi andra helt fel. Det kan vara så att SD:s valresultat blir 23-25%. Då får vi andra skämmas lite grann.. Men det stämmer inte överens med kartan jag håller i näven och verkligheten omkring mig. Kartan visar inte det som verkligheten visar. GPS:en är inte uppdaterad med den senaste kartan. Och när kartan är fel ska man alltid följa verkligheten... Jag lyder min gamla geografilärare, Rune, som visste vad han snackade om.

Siffror på 20-25% i nuläget stämmer inte överens med mina erfarenheter det senaste halvåret när jag samtalat med, lyssnat till och "tjuvlyssnat" på folk från Karlstadtrakten i norr och söderut. Halva Småland snackar SD... Jag begriper helt enkelt inte hur SD ska kunna få 22, 24 eller 26% i valet? Betänk sedan mörkertalet i de nya grupperna som SD nu nått in i. Hur stort är inte det?

Jag skulle vara mer än nöjd med ett SD på 24-25%. Det vore minst sagt remarkabelt att återigen se ett SD i stort sett fördubbla sig i ett riksdagsval. Men jag misstänker att Sentio och Yougov börjar få problem att fånga in SD-väljare - partiet har växt så lavinartat att det nu har blivit en stor jäkla mardröm att mäta SD korrekt. Och deras nya väljare i helt nya väljargrupper underlättar ju inte processen direkt.

SD kommer att chocka den 9 september. De kommer att chocka stort. Mycket stort.
2018-07-23, 20:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Regeringen får ju väldigt mycket kritik nu, framförallt Löfven, Johansson och även MSB och katastrofen Eliasson. Sverigedemokraterna har gjort bra utspel i frågorna där man poängterat att pengar som gått till massinvandring och afghaner istället borde ha gått till beredskap, infrastruktur och brandflygs-möjligheter istället.

I tidningarna skrivs det öppet att man skäms över Löfven, att Eliasson och MSB är värdelösa.

Någonstans måste ju väljarna gå om dom ska lämna S och regeringen, då är Sverigedemokraterna i en enorm framgång ett väldigt hett alternativ. Så jag tror det kommer bli bra även det här för Sverigedemokraterna

Här kan finnas en mätproblematik. Det är inte omöjligt att en del S väljare går till soffan. Då kan SD gynnas av att vara bättre på att mobilisera till valdagen och få fler procentenheter genom att valdeltagandet sjunker för S. Just valdeltagandeproblematiken och mobiliseringen är svår att ta höjd för i opinionsundersökningar.
2018-07-23, 20:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Här kan finnas en mätproblematik. Det är inte omöjligt att en del S väljare går till soffan. Då kan SD gynnas av att vara bättre på att mobilisera till valdagen och få fler procentenheter genom att valdeltagandet sjunker för S. Just valdeltagandeproblematiken och mobiliseringen är svår att ta höjd för i opinionsundersökningar.

Jag håller med men jag tänker inte på hur bra mobiliseringen är som orsak. Många äldre har röstat S hela livet och kan inte rösta på någon annan, det längsta de kan sträcka sig är att avstå från att rösta när de tycker så illa om politiken som förs.
2018-07-23, 21:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag håller med men jag tänker inte på hur bra mobiliseringen är som orsak. Många äldre har röstat S hela livet och kan inte rösta på någon annan, det längsta de kan sträcka sig är att avstå från att rösta när de tycker så illa om politiken som förs.

Ja, de lär inte gå över till SD, men däremot kan SD ändå gynnas av låg S-mobilisering. Detta är svårt att förutsäga, nästan lika svårt som att förutsäga vad som döljer sig i svarsalternativet Vet ej. En del av dessa kan var SD, men en del kan vara soffliggare också. SD har sannolikt gynnats av god mobilisering de senaste valen, hur det blir denna gång återstår att se. Min poäng är emellertid att "soffliggarfaktorn" gör prognoserna osäkra, för all partier så klart.
2018-07-23, 21:24
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

SD kommer att chocka den 9 september. De kommer att chocka stort. Mycket stort.

Som opinionsläget avtecknar sig idag, några veckor före valet, förefaller sannolikheten mycket stor, att detta inträffar!
2018-07-23, 21:41
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Som opinionsläget avtecknar sig idag, några veckor före valet, förefaller sannolikheten mycket stor, att detta inträffar!
Det känns som att misstroendet mot regeringen är så stor att alla andra partier, utom S, V och C får nya väljare... 30+ är inte omöjligt längre
2018-07-23, 22:26
Medlem
Missnöjet har ökat och karavaner av Polska brandbilar, internationell hjälpinsats och kringfaktorer ser i nuläget inte ut att ge Sossarna någon propagandaseger. En del väljer dock att rösta soc för dom har alltid gjort det.
Men jag känner missnöjet med skola, polis, vårdköer, sysslolösa araber och afghaner på stan. Nu förstår folk att hårda tider väntar. Festen är över.

Nu måste vi beakta tidpunkterna för när OU görs, för tröttheten och uppgivenheten skall smälta in och det tar några veckor. Sossarnas valarbetare är väl minst lika trötta som ministrarna.

Dom som tänker rösta SD är inte trötta utan hoppas på en verklig förändring. Siffrorna för SD bör efter en liten svacka åter stiga. Frågan är bara hur högt man vågar lägga SD. Kommer Sifo får vi ett fejkat resultat men övriga, även Inizio, förstår nog att dom måste släppa upp SD ytterligare och sedan har vi att se ifram mot själva valkvällen, i glad förvissning om ett lågt valdeltagande och fullständig förvirring. "Let It Be".
2018-07-24, 00:29
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Kartan visar inte det som verkligheten visar.

Har liknande erfarenheter, men är mer restriktiv i mina bedömningar. Detta eftersom jag tror att idiotin är rootad i svensken efter åratal av hjernevask. Visst kommer SD växa ordentligt men det är inte alla som är less på den negativa utvecklingen som kommer rösta på SD. De kommer ändå av vana, skrämseleffekt, valfläsk, och ren okunskap rösta på sjuklövern i tron att de kommer fixa problemen. Minns låten "frågor till far":

Citat:
Säg mig hur kunde ni låta det ske? Ni blunda’ för det som en blind kunnat se
...
De flesta utav er var dumma som få, men några utav er var värre ändå
...
Känns det bra, käre far? Är du stolt? Är du glad? Och var kommer du stå i vår strid av idag?

Håller fortfarande på mina 22.8% som skulle vara ett riktigt bra resultat. Visst är det många nyvaknade, men många har ett politiskt guldfiskminne, eller oförmåga att tänka systemkritiskt, att se hur saker hänger ihop.

Hoppas jag har fel. Det som möjligen skulle kunna ha hänt är att kvinnorna osynligt, i tysthet, likt ett fiskstim under vattnet, har gjort en helomvändning. Detta skulle ha varit svårt att uppfatta i OU fram till valet, eller till och med när man är ute och tar temperaturen själv.
2018-07-24, 00:42
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Ja, absolut. Det finns många faktorer som spelar in. En annan stor faktor är ju att Sverigedemokraterna är i stor framgång mellan valen medan S väntas göra sitt allra sämsta val någonsin med enorma marginal dessutom. Sen påverkar saker alltid kortsiktigt, men man ska tänka på att det ändå är en och en halv månad kvar till valet, det är ganska mycket tid. Det vi gör idag har dom flesta glömt om ett par veckor i stressen och det enorma informationsflödet vi har i det moderna internetlivet.

Vill man vara glad på valdagen röstar på SD, vill man vara sur och ledsen röstar man på S. Det i sig tror jag blir en viktig faktor, man vill rösta på en vinnare. Sverigedemokraterna har en vision om att kämpa om att bli landets största parti.
2018-07-24, 01:53
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Har samma fenomen i min familj och bekantskapskrets. Alla dessa rösta på Sverigedemokraterna. Även deras kollegor som är invandrare men kvalificerade för jobben. Tjejer som jobbar inom äldreomsorgen där man är bra trötta på massinvandringen och att arbetsplatserna fylls av folk som inte kan svenska och inte kan hantera varken dom äldre eller medicinerna. Jag vet flera fall där bara en person får dela ut och ordna med medicinerna, för dom andra kan och får inte med sin bristfälliga eller obefintliga utbildning på området.

Det här är en kraftigt växande grupp SD-väljare som säkert är en del av ökningen vi sett bland kvinnor i opinionsmätningarna där Sentio och Yougov nu ger SD 18-20% bland kvinnor.

Ja flera OU har sagt det att SD ökar kraftigt bland kvinnor.
2018-07-24, 02:02
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Ja flera OU har sagt det att SD ökar kraftigt bland kvinnor.

Det var Sifo i våras som bokstavligen konstaterade att kvinnorna strömmar till SD. Detta bekräftades senare även av SCB.
2018-07-24, 07:44
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Det var Sifo i våras som bokstavligen konstaterade att kvinnorna strömmar till SD. Detta bekräftades senare även av SCB.

Fast både Sifo och SCB har låga siffror för kvinnor gällande Sverigedemokraterna. Tror helt säkert att det är där den största underskattningen sker hos dessa institut. Det är stor skillnad på deras 11-13% och liknande mot 18-20% i Sentio och Yougov angående kvinnor som röstar på Sverigedemokraterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in