2018-07-24, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Är det någon som blivit tillfrågad i en OU nyligen? Det är snart en månad sedan jag själv fick några frågor, antar att det är semester även i OU-branschen. Kommer väl igång nästa vecka igen?

Skall även bli kul att se vilken ny shill som skickas in här i tråden, nu när den gamla "tog slut".

Jag fick frågor från Yougov igår, däribland fråga om vilket parti jag skulle rösta på.
2018-07-24, 09:25
Medlem
Fot.Notens avatar
Svarade på Inizio igår.
/Ingrid
2018-07-24, 10:42
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fot.Noten
Svarade på Inizio igår.
/Ingrid

Som andra redan tagit upp i denna tråd verkar det som om Inizio numera kommer att komma i början av månaden i stället för i mitten som tidigare. I stället för att drunkna i mängden mätningar runt den 12-16 så väljer uppenbarligen Inizio att presentera sina resultat runt den 1-3.

Sedan lär vi väl få se en kaskad med mätningar i augusti varje vecka fram till valet. Ska bli riktigt intressant att se hur "spretigt" de olika opinionsinstituten kommer att mäta SD ju närmare valet vi kommer - eller om gapet sluts till bara några få procentenheters skillnad. Skulle det bli glapp på 8, 10, 12 eller fler procentenheter mellan olika institut då kommer några att få skämmas riktigt ordentligt på valnatten...
Senast redigerad av Smoothman 2018-07-24 kl. 10:44.
2018-07-24, 12:26
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Sverigedemokraterna har en vision om att kämpa om att bli landets största parti.

Ett av få, om inte det enda, med någon form av Vision överhuvudtaget i så fall.

Utesluter inte att SD hamnar i spannet 30-35%.
2018-07-24, 12:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Ja, absolut. Det finns många faktorer som spelar in. En annan stor faktor är ju att Sverigedemokraterna är i stor framgång mellan valen medan S väntas göra sitt allra sämsta val någonsin med enorma marginal dessutom. Sen påverkar saker alltid kortsiktigt, men man ska tänka på att det ändå är en och en halv månad kvar till valet, det är ganska mycket tid. Det vi gör idag har dom flesta glömt om ett par veckor i stressen och det enorma informationsflödet vi har i det moderna internetlivet.

Vill man vara glad på valdagen röstar på SD, vill man vara sur och ledsen röstar man på S. Det i sig tror jag blir en viktig faktor, man vill rösta på en vinnare. Sverigedemokraterna har en vision om att kämpa om att bli landets största parti.

Jo, bandwagon-effekten skall inte underskattas.

Det är nog riktigt att det som händer de sista veckorna före valet är viktig. I vissa avseenden viktigast. SD tycks ha medvind i OU och kan kanske till och med fördubbla sig och hamna på 23-24%, men det beror mycket på egen och andras mobilisering. I årets val tyder OU på att tre faktorer blir viktiga:

1) Politiskt stöd för respektive parti.

2) Mobilisering på valdagen.

3) Hur man bedömer möjligheterna för de partier som ligger runt spärren.

Det är svårt att se i OU om SD har något att vinna på hur småpartiernas väljare gör på slutet, men åker ett eller flera partier ut, och det kan inte uteslutas, så kommer de partier som är kvar att vinna å det mandatmässigt, särskilt större partier. Egentligen är det vilka mandateffekter som valet får som är det verkligt viktiga och inte hur många % röster man får. Men det är väl en annan diskussion.
2018-07-24, 13:01
Medlem
WordWarriors avatar
Någon var tidigare i tråden inne på det faktum att SD börjat attrahera kvinnliga väljare i högre utsträckning, och att detta kan höja den så kallade Bradelyeffekten. Jag håller med. Tror det är mer stigmatiserande för kvinnor än för män att öppet komma ut som SD-anhängare.

Jag tror därför att SD ligger högre än i senaste Sentio och Yougov. Valresultatet lär komma att chocka många... Huruvida de är största parti redan behöver knappt ens diskuteras. Det här blir ett paradigmskifte i svensk politik.
2018-07-24, 13:25
Medlem
Strossels avatar
Ytterligare en liten röstning :-)

http://www.rapport24.com/riksdagsval2018-2018.html

Frågan är var det ska sluta.
Proppen verkar ha lossnat nu.
2018-07-24, 13:29
Medlem
Jiyus avatar
Det har varit mycket om just kvinnorna och hur mycket de svängt i riktning SD eller inte. Egentligen är jag lite sent ute (har velat skriva detta ett tag nu), men med nedanstående text vill jag argumentera att man bör vara försiktig att underskatta SD-potentialen hos vårdpersonal, och att det mycket väl kan vara så att kvinnor inom vården paradoxalt nog är bland de kvinnor som har de bästa förutsättningarna att svänga rejält som grupp: de är många, och de ser konsekvenserna - de behöver bara börja prata om det. (Skolpersonal är en annan sådan möjlig grupp, men jag har färre kontakter där.)

Många kvinnor jobbar som sagt inom hälso- och sjukvården med att ta hand om, vårda och behandla människor. Personer inom dessa yrken förmodas ofta vara goda, vänster och politiskt korrekta, uppoffrande med mera, varför det ibland undras hur mycket just de kan svänga i riktning SD - kan de jobba med patienter och anse inte borde vara i landet? Då är det mycket viktigt att påminna sig om att man kan ha en viss politisk åsikt på ett övergripande plan, men agera skilt från denna på ett professionellt (och personligt) plan: Man kan ge den vård en patient har laglig rätt till, samtidigt som man anser att de inte bör ha denna lagliga rätt, eller inte borde vara här överhuvudtaget.

Kanske är det så att vårdpersonal i överlag är mer själv- (och skatte-)uppoffrande än andra. Men glöm inte att dessa kvinnor (och män) får se resursbristens konsekvenser inom vården som utomstående aldrig får se eller ens kan känna till, såvida de inte har vänner/anhöriga som är vårdpersonal och skvallrar eller själva far väldigt illa inom vården. Kom ihåg att för varje patient ni hör skräckhistorier om där orsaken är resursbrist, finns flera (ibland tiotals) vårdpersonal som varit inblandade och kunnat se exakt samma orsak - och säkerligen redan varit med om fler, liknande fall. Det finns även fall åt "andra hållet" som i kombination med ovanstående kan väcka känslor av orättvisa - nykomna äldre anhöriginvandrare (över pensionsåldern) som på sina få år här redan har hundratals anteckningar i sina journaler från besök och inneliggande vård inklusive operationer (med det menar jag inte enkla ingrepp på mottagning), invandrare med uppehållstillstånd från länder varifrån andra söker asyl som åker hem till landet för att genomgå operationer (och kommer hem med sårinfektioner med resistenta bakterier som vi får sköta här...)... Jag har både sett och hört några otroliga historier som jag på grund av sekretessen inte skulle hunna delge ens med väldigt förvrängda detaljer, då de är så unika och bisarra. Till detta tillkommer självklart kulturella skillnader, med allt vad de innebär i patientmöten.

(Det finns kanske vissa som då undrar, varför inte ta lagen i egna händer och inte ge vård i enighet med sina politiska åsikter? Det blir ju mycket knepigt, även för den som inte har egna moraliska hinder mot detta. Det går ju inte att motivera inför arbetsgivare - eller IVO/domstol! - att man inte utförde en åtgärd som en svensk hade fått med "nä, jag ville inte för jag tycker inte att patienten har rätt till den". Ta en äldre anhöriginvandrare med uppehållstillstånd och nyupptäckt bröstcancer som behöver opereras, där patienten alltså har laglig rätt till denna operation på samma villkor som svenskar. Vem ska ta beslutet att neka den, och på vilka grunder - grunder som ska hålla medicinskt och/eller rättsligt?)

Utanför tråden, men jag förvånas* att det är så väldigt tyst om det kommande valet... visst, det är semester, men jag tror att alla oavsett politisk tillhörighet känner att här valet kommer att bli stort. (* Nej, jag är så klart inte förvånad, jag förväntade mig inget annat. Jag är oförvånat uppgiven.)
2018-07-24, 13:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Det känns som att misstroendet mot regeringen är så stor att alla andra partier, utom S, V och C får nya väljare... 30+ är inte omöjligt längre

Inga OU har hittills presenterats som antyder ett sådant resultat. Vi får se hur de kommande OU faller ut. Julimätningarna mitt i semestern är litet osäkra. Men fram i mitten på augusti torde det vara möjligt att veta litet mer.

Men givet den hittillsvarande opinionsutvecklingen för SD, så förefaller det osannolikt att SD får så särskilt mycket mer än 25%.
2018-07-24, 14:06
Medlem
Sgt.Blands avatar
Jag svarade nyss på Yougovs OU och det fanns nio partier att rösta på, de åtta i riksdagen samt FI. Min röst ligger numera hos AFS så jag fick lägga den på övrigt istället. Svårt att spekulera hur mycket SD tappar till AFS, om något, när inte AFS särredovisas. Tror och hoppas att SD istället kan plocka röster från S fram till valet. Gissar att det kan finnas ett rätt stort mörkertal som brukar rösta S men som inte pallar med deras inkompetenta ledning lämgre.
2018-07-24, 14:40
Medlem
SKOP juli

SD 20,7 mot 19,0 i maj (nytt al-time high för SD-SKOP)
V stort framåt

KD o Mp ut ur riksdan

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2018/07/SKOPs-Valjarbarometer-24-juli-2018.pdf
2018-07-24, 14:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
SKOP juli

SD 20,7 mot 19,0 i maj (nytt al-time high för SD-SKOP)
V stort framåt

KD o Mp ut ur riksdan

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2018/07/SKOPs-Valjarbarometer-24-juli-2018.pdf
Det skulle motsvara ett valresultat på 30,6% om SKOP är lika fel ute som innan valet 2014.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in