2018-07-23, 17:23
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Du saknar nog kapacitet att förstå hur motsägelsefullt du resonerar. Om du hävdar att jag alltid har fel och en jämt kan gå på motsatsen och jag har en ”agenda” att påverka, så innebär det att jag egentligen ALLTID har rätt, men medvetet hävdar motsatt motsatt utgång för att påverka i den riktningen?

Du ger mig alltså cred för att veta alla utgångar i val. Jag vet inte om jag ska tacka ödmjukt eller tycka synd om dig.

Han menar att utfallet kommer att bli motsatt vad du säger. Om det beror på att säger vad du tycker eller säger vad du säger för att påverka spelar ingen roll. Utfallet blir detsamma oavsett motiv. Ungefär som Sifo, de mäter SD dåligt oavsett om det är pga inkompetens eller pga av en agenda. Resultatet är lika uselt oavsett motiv. Du är trådens egna lilla Sifo.
2018-07-23, 17:39
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Kritiken mot regeringen, främst mot Löfven, Johansson och Eliasson på MSB är nu återigen massiv. Man är svårt kritiserade för att man inte haft beredskap, att Sverige inte har egna brandflygplan, att det saknas 2500 brandmän. Experter uttalar sig om att det är uselt, krönikörer skriver att dom skäms över Löfven. Väljarna som lämnar S måste ju gå någonstans, även Sverigedemokraterna lär ju få sig sin beskärda del

Med ett månadssnitt på 22,0% med underskattning som det varit vid varje val.

Att SD kommer att backa i opinionsmätningarna under augusti månad betraktar jag som väldigt osannolikt. Självfallet kan det uppkomma oförutsedda händelser som missgynnar SD, men dessa "händelser" måste då vara synnerligen grova för att dra ned SD. Misstänker att det krävs oerhört mycket innan folk lämnar.

Om allt rullar på som hittills med bra tryck och heta debatter när valrörelsen drar igång på allvar, tror jag vi kommer att få se gradvisa höjningar hos opinionsinstituten under hela augusti ända fram till valet - med platåer vissa veckor.

Ett månadssnitt för SD på ca 24% strax innan valet? Inte omöjligt... i synnerhet inte om S fortsätter ned i avgrunden och moderaterna backar ytterligare och sedan stagnerar helt
2018-07-23, 17:55
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Att SD kommer att backa i opinionsmätningarna under augusti månad betraktar jag som väldigt osannolikt. Självfallet kan det uppkomma oförutsedda händelser som missgynnar SD, men dessa "händelser" måste då vara synnerligen grova för att dra ned SD. Misstänker att det krävs oerhört mycket innan folk lämnar.

Om allt rullar på som hittills med bra tryck och heta debatter när valrörelsen drar igång på allvar, tror jag vi kommer att få se gradvisa höjningar hos opinionsinstituten under hela augusti ända fram till valet - med platåer vissa veckor.

Ett månadssnitt för SD på ca 24% strax innan valet? Inte omöjligt... i synnerhet inte om S fortsätter ned i avgrunden och moderaterna backar ytterligare och sedan stagnerar helt

Nä, inte backa. Men kanske att man i vissa har mindre justeringar som kan gå lite ner innan det går upp igen eftersom juni var en sådan rekordmånad. Se senaste Yougov som exempel, som visserligen är ett ganska extremt exempel med sådana höga nivåer. Men sånt kan hända, det är ingen verklig förändring varken upp eller ner.

Men överhuvudtaget har jag länge sagt 23%+ och menar att Sverigedemokraterna idag sedan en tid ligger omkring 25% och att det mycket väl kan räcka till att bli Sveriges största parti
2018-07-23, 18:24
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Med ett månadssnitt på 22,0% med underskattning som det varit vid varje val.

Oavsett månadssnittet kommer SD med största sannolikhet, att bli största riksdagspartiet den 9 sep.
2018-07-23, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Oavsett månadssnittet kommer SD med största sannolikhet, att bli största riksdagspartiet den 9 sep.
Det är jag helt övertygad om.
Om de passerar 30% däremot, är osäkert.
2018-07-23, 18:46
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det är jag helt övertygad om.
Om de passerar 30% däremot, är osäkert.

Omkring 25% tror jag är en gräns som blir svår att komma över just nu. Det är där Sverigedemokraterna ligger för tillfället och ska hålla sig kvar runt närmaste månaden och veckorna fram till valdagen den 9 september
2018-07-23, 18:50
Medlem
Citat:
Omkring 25% tror jag är en gräns som blir svår att komma över just nu. Det är där Sverigedemokraterna ligger för tillfället och ska hålla sig kvar runt närmaste månaden och veckorna fram till valdagen den 9 september
Tja, 25.7% är högsta i Juli, och detta institut hade SD på tok för lågt 2014.
2018-07-23, 18:59
Medlem
8711s avatar
Citat:
Tja, 25.7% är högsta i Juli, och detta institut hade SD på tok för lågt 2014.

Precis. Dock tror jag att Sentio och Yougov ligger rätt inför det här valet. Då underskattningen nog avtagit åtminstone litegrann. Sentio och Yougov har ju en uppenbar vilja att mäta Sverigedemokraterna rätt, vilket man lätt kan misstro andra institut angående som val efter val ligger sämst till och ligger klar sämst även inför det här valet angående Sverigedemokraternas siffror och valresultat.
2018-07-23, 19:03
Medlem
Citat:
Dock tror jag att Sentio och Yougov ligger rätt inför det här valet.
Jag tror tvärtom.
Jag tror att dessa ligger för lågt i detta val.
2018-07-23, 19:04
Medlem
8711s avatar
Citat:
Jag tror tvärtom.
Jag tror att dessa ligger för lågt i detta val.

Jag hoppas du har rätt, som jag brukar säga. Jag går alltid in lite försiktigt i mina förhoppningar
2018-07-23, 19:31
Medlem
8711s avatar
Verkar bara bli tre mätningar i juli om ingen mer kommer nu sista veckan. Så det blev som förra året ändå, att dom flesta institut tog semester i juli. Man skulle kunna tycka det vore rimligt att alla kom med mätningar ett valår, men tydligen inte
2018-07-23, 19:44
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
Frågan kanske har varit uppe redan, men hur tror ni att skogsbränderna kommer påverka SD:s opinionssiffror? Jag ser två motsatta utfall:

1. Folket sluter upp bakom regeringen pga krisen, de vill ha stabilitet och röstar på Löfven/sossarna.

2. Folket blir missnöjda med den bristande krisberedskapen (vi måste t.ex ta hjälp utifrån) och straffar regeringen genom att rösta på SD och Alliansen.

Regeringen får ju väldigt mycket kritik nu, framförallt Löfven, Johansson och även MSB och katastrofen Eliasson. Sverigedemokraterna har gjort bra utspel i frågorna där man poängterat att pengar som gått till massinvandring och afghaner istället borde ha gått till beredskap, infrastruktur och brandflygs-möjligheter istället.

I tidningarna skrivs det öppet att man skäms över Löfven, att Eliasson och MSB är värdelösa.

Någonstans måste ju väljarna gå om dom ska lämna S och regeringen, då är Sverigedemokraterna i en enorm framgång ett väldigt hett alternativ. Så jag tror det kommer bli bra även det här för Sverigedemokraterna

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in