Citat:
Håller helt med. Denna gång, i detta val, kommer såväl Sentio som Yougov inte att missa SD med några tiondelar, det kommer att bli en långt större underskattning än så.
Det är det förbannade mörkertalet som återigen spökar - och kommer att fortsätta spöka ända tills valet - i opinionsundersökningarna. SD har "trängt in" i helt nya väljargrupper och har expanderat kraftigt. Från 12,9% i valet 2014 till ca 20-25% i opinionsmätningarna för närvarande. Det ställer till det för instituten.
Personligen tror jag att vi har en mycket stor skara väljare - inte minst kvinnorna - som ligger fruktansvärt lågt med allt vad SD heter, såväl inför grannar, bekanta, arbetskamrater, sitt sociala umgänge etc, etc. Dessa förstagångsväljare hos SD är knäpptysta. Inga OI kan fånga upp dem, inga - eller få - arbetskamrater vet om att de jobbar med en SD-väljare, ingen vid grillen på parmiddagen vet att Maggan 56 och Bosse 57 som är gymnasielärare kommer att rösta SD för första gången...
Jag förstår hur 8711 resonerar när han uppger ca 25% i valet - och det kan absolut bli så att han får helt rätt och vi andra helt fel. Det kan vara så att SD:s valresultat blir 23-25%. Då får vi andra skämmas lite grann.. Men det stämmer inte överens med kartan jag håller i näven och verkligheten omkring mig. Kartan visar inte det som verkligheten visar. GPS:en är inte uppdaterad med den senaste kartan. Och när kartan är fel ska man alltid följa verkligheten... Jag lyder min gamla geografilärare, Rune, som visste vad han snackade om.
Siffror på 20-25% i nuläget stämmer inte överens med mina erfarenheter det senaste halvåret när jag samtalat med, lyssnat till och "tjuvlyssnat" på folk från Karlstadtrakten i norr och söderut. Halva Småland snackar SD... Jag begriper helt enkelt inte hur SD ska kunna få 22, 24 eller 26% i valet? Betänk sedan mörkertalet i de nya grupperna som SD nu nått in i. Hur stort är inte det?
Jag skulle vara mer än nöjd med ett SD på 24-25%. Det vore minst sagt remarkabelt att återigen se ett SD i stort sett fördubbla sig i ett riksdagsval. Men jag misstänker att Sentio och Yougov börjar få problem att fånga in SD-väljare - partiet har växt så lavinartat att det nu har blivit en stor jäkla mardröm att mäta SD korrekt. Och deras nya väljare i helt nya väljargrupper underlättar ju inte processen direkt.
SD kommer att chocka den 9 september. De kommer att chocka stort. Mycket stort.