Citat:
Ursprungligen postat av
Studsboll
Förmodligen är AfS för små för att locka väljare som annars ser deras politik mer framåt än SDs, men störst risk är att de som annars skulle valt SD väljer soffan då de känner sig svikna och inte tror på någon förändring.
Det har varit mycket snack om SD över 30%; efter senaste OU med "Övriga" på 4.7% tror jag det som händer är att SD:s "early adopters" går vidare till AfS och Kasselstrand. Därför tror jag att SD kan hamna runt 25-26% (och inte 30-32%) för samtidigt som proppen gick ur vid Löfvéns tal om LAS när det gällde gruppvåldtäkter kommer förflyttningar en masse från 7K, men dom radikalare inom SD tycker att det börjar bli mesigt och går till AfS.
Det skulle inte förvåna mig längre om AfS faktiskt får 4.1% och SD hamnar på 26%. Risken eller chansen beroende på hur man ser det, är att jag tror SD har den kommande mandatperioden på sig, annars får vi se en flykt till AfS.
Jag tror det kan vara bra att få in AfS i riksdagen som ett litet parti, och att SD får 25-26% är redan tillräckligt förödande för dom andra. Då kommer vi få se Kasselstrand prata repatriering och normalisera detta i riksdagens debatter. SVT och regimmedia kommer att tappa hakorna och ju mer av detta som normaliseras desto bättre.