2018-07-22, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Min mor är ett bra exempel. Röstade 2014 på S och nu AVSKYR hon partiet. Hon är kärnväljare utan att nånsin röstat SD. Finns inte en chans hon röstar 7k igen.

Mycket positivt att läsa. Känner själv personer som aldrig har röstat SD tidigare men kommer att göra det nu.
2018-07-22, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Visst det är semestertider nu och vi kommer inte få lika många opinionsundersökningar, men faktum kvarstår: SD ligger nu på 24,1 % efter tre mätningar och är största parti. Kommer juli 2018 att bli den första månaden någonsin där SD blir största parti? Eller kommer nästkommande mätningar att putta ner dem till andraplatsen igen? Även om det är semestertider är det ändå mycket psykologi i det hela.

Och inför valet 2022 så kommer ett nytt alternativ magiskt att uppstå från ingenstans? Och då är det helt plötsligt ingen "bortkastad röst" att rösta på dem? Låter mer som önsketänk i mina öron. Vill du ha ett bättre alternativ får du dra ditt strå till stacken redan nu tycker jag. Nu finns ett parti (gissa vilket) som åtminstone ligger runt 2 % (senaste mätningen troligen betydligt högre)... ju fler satsningar som misslyckas desto mindre blir sannolikheten att vi får nya satsningar i framtiden. Just saying, gör vad du vill med din röst. Men inför valet 2022 kommer SD-botarna att kackla om att SD måste få över 40 % eller egen majoritet, och att man ska rösta på ett radikalare alternativ 2026 istället.

Nej både AFS och MED har potential att bli ett riksdagsparti 2022. Kanske med god marginal om dessa spelar sina kort rätt. Skulle tro att AFS redan nu inte är jättelångt ifrån.

Dessa skulle definitivt inte bara "magiskt uppstå". De har jobbat hårt och växer. De är radikalare än SD och om inte folk tycker SD räcker till kommer de se på alternativ. Då är det enklare att välja något som är i riksdagen. Helt naturligt.
2018-07-22, 11:42
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Förmodligen är AfS för små för att locka väljare som annars ser deras politik mer framåt än SDs, men störst risk är att de som annars skulle valt SD väljer soffan då de känner sig svikna och inte tror på någon förändring.

Det har varit mycket snack om SD över 30%; efter senaste OU med "Övriga" på 4.7% tror jag det som händer är att SD:s "early adopters" går vidare till AfS och Kasselstrand. Därför tror jag att SD kan hamna runt 25-26% (och inte 30-32%) för samtidigt som proppen gick ur vid Löfvéns tal om LAS när det gällde gruppvåldtäkter kommer förflyttningar en masse från 7K, men dom radikalare inom SD tycker att det börjar bli mesigt och går till AfS.

Det skulle inte förvåna mig längre om AfS faktiskt får 4.1% och SD hamnar på 26%. Risken eller chansen beroende på hur man ser det, är att jag tror SD har den kommande mandatperioden på sig, annars får vi se en flykt till AfS.

Jag tror det kan vara bra att få in AfS i riksdagen som ett litet parti, och att SD får 25-26% är redan tillräckligt förödande för dom andra. Då kommer vi få se Kasselstrand prata repatriering och normalisera detta i riksdagens debatter. SVT och regimmedia kommer att tappa hakorna och ju mer av detta som normaliseras desto bättre.
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-07-22 kl. 11:46.
2018-07-22, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmas
Ja AFS och tillhörande Trump/Ryssrunkar-svans är inte grädden i samhället även fast jag är inne på ert spår att SD har blivit lite för veka så är alternativen totalt otänkbara att lägga sin röst på - tyvärr.

Att även SD är EU-kritiska ligger dem i fatet. Man skulle istället försöka fokusera på hur vi kan ändra EU till att bli mer, i brist för ett bättre ord, EU-nationalistiska.

Min fetstil ovan

Är du också EU kritiskt då precis som SD?
2018-07-22, 12:09
Medlem
Fiskmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag förstår vad du menar, men jag tror detta är ett hopplöst projekt. Lika hopplöst som Euron, eftersom länderna är för olika, och att EU i sina våta imperialistdrömmar släppt in en massa skitländer som normalt enligt reglerna inte skulle platsa i EU. Där har du problmet. "EU-nationalism" kräver att vi kastar ut en massa skitländer ur EU och det lär inte hända.

EU skakas nu i sina grundvalar pga. oenigheten om migrationen. Med sådan samsyn kan du inte få "EU-Nationalism".

Tyvärr är det nog så som du säger. Men tror med bestämdhet att för SD att driva en swexit inte är gynnsam för opinionen.
2018-07-22, 12:12
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Tyvärr är det nog så som du säger. Men tror med bestämdhet att för SD att driva en swexit inte är gynnsam för opinionen.

Dom driver ett krav på en folkomröstning. Inte på en direkt Swexit, så jag tror du överskattar eventuell opinionspåverkan. Ingen SD-röstare räds väl en folkomröstning - det är ju roligt med valvakor och se tandagnisslan i SVT. Att det är just krav på en folkomröstning och inte en direkt Swexit gör att jag tror detta är en ickefråga när det gäller att driva opinion.

Blir det sen en majoritet för Swexit i folkomröstningen, då är det ju safe att driva Swexit.
2018-07-22, 12:13
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ja AFS och tillhörande Trump/Ryssrunkar-svans är inte grädden i samhället även fast jag är inne på ert spår att SD har blivit lite för veka så är alternativen totalt otänkbara att lägga sin röst på - tyvärr.

Att även SD är EU-kritiska ligger dem i fatet. Man skulle istället försöka fokusera på hur vi kan ändra EU till att bli mer, i brist för ett bättre ord, EU-nationalistiska.

Jag undrar om inte AfS bistår med att "städa upp" inom SD?

SD som måste vara "rumsrenare" än övriga partier p.g.a. massmedias "spökjakt" blir nu av med radikalare element.

Och jag tror att SD i längden vinner på det då partiet då framstår som attraktivare för de som överväger att lämna S eller Nya M.
2018-07-22, 12:18
Medlem
Fiskmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Dom driver ett krav på en folkomröstning. Inte på en direkt Swexit, så jag tror du överskattar eventuell opinionspåverkan. Ingen SD-röstare räds väl en folkomröstning - det är ju roligt med valvakor och se tandagnisslan i SVT. Att det är just krav på en folkomröstning och inte en direkt Swexit gör att jag tror detta är en ickefråga när det gäller att driva opinion.

Blir det sen en majoritet för Swexit i folkomröstningen, då är det ju safe att driva Swexit.

Ser din poäng och lägger mig platt i frågan.
2018-07-22, 12:23
Medlem
Fiskmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag undrar om inte AfS bistår med att "städa upp" inom SD?

SD som måste vara "rumsrenare" än övriga partier p.g.a. massmedias "spökjakt" blir nu av med radikalare element.

Och jag tror att SD i längden vinner på det då partiet då framstår som attraktivare för de som överväger att lämna S eller Nya M.

Intressant synvinkel och det är nog sant till viss del.

Om dessa stollar lämnar så öppnas det även upp för nytt kompetent folk, som verkligen kommer behövas om opinionerna stämmer, vilka kanske inte sökt sig till SD i annat fall.
2018-07-22, 12:36
Medlem
Citat:
Ja och nej, läs vad Nostradumbass skrev ovan. Tror i grunden att ett EU är bra och Sverige skulle förlora på att lämna MEN det drivs tyvärr framåt på helt fel sätt.

Nu är väl egentligen även SD för EU men inte som det ser ut nu och därför vill man inte vara med i EU.

Och jag får uppfattningen att du tycker likadant nämligen som det fetstilta ovan.
2018-07-22, 12:36
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekistan
Många av dem har sannolikt mer radikala åsikter än vad de vill framföra i ditt sällskap.

SD kommer få högre än 20 % men lägre än 25 % i valet 2018. Den riktiga politiska framgången för radikalhögern infaller dock vid nästa större ekonomiska kris.

Nej det tror jag inte. Många fler har tidigare antytt eller varit tydliga med att de sympatiserar med Sd. Nu är de färre.

Jag avskyr Sd, men fördömer inte personer som inte vet bättre. Jag diskuterar gärna sakpolitik och samhällsfrågor i stort och många öppnar sig för mig så det blir ärliga samtal.
2018-07-22, 12:39
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Då tillhör du i vart fall dom SD-motståndare som höjt budet från 15% till 18%... ....en klar framgång.

Jag känner inte alls att folk har ledsnat på svartmålningen, tvärtom känner jag ökat politikerförrakt och enda lösningen för partier som vill lyckas är att börja tala klarspråk om vad som är bra i Sverige och vad som är dåligt. Hur det som är bra kan bli bättre och hur det som är dåligt skal förbättras.

Ingen jag möter har någon framtidstro. Väldigt många kommer att proteströsta och önskar förändring. Därför får SD naturligtvis över 18%. SD kan till och med bli största parti.

Du rör dig kanske mest i din filterbubbla där du får dina åsikter bekräftade. Jag träffar en större variation av människor och kan snabbt känna riktiga trender.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in