2018-07-19, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Tänkte uppdatera folk som gillar att öppna fönstret. Så här svalt är det med 3 öppna fönster samt en halvöppen balkongdörr.

Typ som i kylskåpet.

https://minfil.com/Cb1cv1f1b0/pic2.jpg

Luft utifrån skall endast penetrera lägenheten ifall temperaturen utomhus är lägre än tempraturen inomhus.
Gäller att öppna och stänga vid rätt tillfällen.
Och stänga är total lockdown om man kan.....alla persienner nere, all ventilation stängd om man har självdrag.
Sen öppnar man inte innan tempraturen ute är mindre än inne.
Ingen skulle få för sig att öppna fönster på vintern när man fryser....samma sak gäller på sommaren. Hur kan folk inte fatta detta?
Senast redigerad av bul-11-33 2018-07-19 kl. 22:28.
Citera
2018-07-19, 22:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Skägg värmer eftersom du troligtvis inte lägger tyg över ansiktet.
Ja, jag känner det. Får nog raka pälsen på ryggen också om det ska hålla på så här...
Citera
2018-07-19, 23:17
Medlem
cybergrodans avatar
Det enda som funkar för att kunna sova just nu är att på eftermiddagen (jag har enbart förmiddagssol) öppna alla fönster och altandörren. På kvällen/natten har jag fönstren öppna, ett på varje sida av lägenheten. Jag har en ganska bra fläkt, men den låter för mycket så kan inte sova med den på. Jag låter den stå på cirka 30 min innan jag ska sova precis bredvid sängen (utan att ha täcke på mig). På så sätt ''fryser'' jag nästan en kort stund och lyckas då somna. Vid 5-6 tiden blir det dock extremt varmt igen pga solen och då vaknar jag, men huvudsaken är att jag lyckas somna.
Detta funkar kanske inte för alla, men är ni desperat så kanske det är värt att testa i alla fall!
Citera
2018-07-20, 07:24
Medlem
Kanske fel tråd men det ser ut som att Uppsala/Stockholm kanske kommer ha 30c+ i 20-30 dagar i sträck. Känns som om det måste vara något sorts rekord?
Citera
2018-07-20, 08:35
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Tvärtom, det skapar en luftspalt så kalsonger och trosor inte ligger direkt mot huden....huvudet kan du raka dock om du inte måste ha kepsen på sne och ändå stänga av huvudets kylningsförmåga.
Det gör dig varmare, det är vad päls är till för. Testa att raka av hala skägget och halva håret på huvudet och berätta vilken sida som känns svalare.
Citera
2018-07-20, 10:13
Medlem
Klarar man inte av den underbara värmen är tipset ganska enkelt och självklart som jag tror många Svenskar förbiser just för att de varit bestulna sådan här typ av värme hela sina liv:
Köp AC.
Finns billiga portabla.
Citera
2018-07-20, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer
Det gör dig varmare, det är vad päls är till för. Testa att raka av hala skägget och halva håret på huvudet och berätta vilken sida som känns svalare.
Hår isolerar. Många djur är håriga i varma klimat just för att det isolerar mot värmen och skyddar mot solen.
Citera
2018-07-20, 10:37
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Hår isolerar. Många djur är håriga i varma klimat just för att det isolerar mot värmen och skyddar mot solen.
Det blir svårare för vår värme att stråla ut om man har ett stort hår och ett stort skägg. En kamel är självklart hjälpt av sin päls när kamelen vandrar i öknen, men nu talar vi ju inte om kameler, jag märker att jag borde uttryckt mig mer specifikt, att det handlar om människors hår på huvudet och ansiktet, vilket jag felaktigt trodde var tydligt för alla och envar på grund av kontexten det skrevs i.
Citera
2018-07-20, 11:00
Medlem
Citat:
Det blir svårare för vår värme att stråla ut om man har ett stort hår och ett stort skägg. En kamel är självklart hjälpt av sin päls när kamelen vandrar i öknen, men nu talar vi ju inte om kameler, jag märker att jag borde uttryckt mig mer specifikt, att det handlar om människors hår på huvudet och ansiktet, vilket jag felaktigt trodde var tydligt för alla och envar på grund av kontexten det skrevs i.
Det är det som är isolering. Förhindring av värme att "stråla" genom något.
När solen lyser på huvudet hindrar håret värmen (och ljuset) att stråla genom till din kropp.

Ska man sova i ett 30 grader varmt mörkt rum med fläkten på är nog ett renrakat huvud bekvämare, av samma orsak.
Citera
2018-07-20, 11:06
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Eftersom hår ökar ytan för svett att effektivare kunna evaporera ifrån så kyls kroppen ner snabbare om det är korta hårstrån.
Citera
2018-07-20, 11:24
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Det är det som är isolering. Förhindring av värme att "stråla" genom något.
När solen lyser på huvudet hindrar håret värmen (och ljuset) att stråla genom till din kropp.

Ska man sova i ett 30 grader varmt mörkt rum med fläkten på är nog ett renrakat huvud bekvämare, av samma orsak.
Nästan alla homo sapiens bör ha mer värme att stråla ut än tvärtom, om de nu inte befinner sig i ett varmare klimat än det nuvarande svenska. Och luften är sällan helt stilla.
Senast redigerad av Blissummer 2018-07-20 kl. 11:30.
Citera
2018-07-20, 11:24
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Eftersom hår ökar ytan för svett att effektivare kunna evaporera ifrån så kyls kroppen ner snabbare om det är korta hårstrån.
Jag skrev stort hår och stort skägg. Lite snagg och stubb är som du säger bara bra. Ps. Din avatar känns som ett brott mot mänskligheten, den där ungen är så otroligt obehaglig. Ds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in