2018-07-20, 08:34
Medlem
En dagsfärsk analys av Bloomberg visar att sanktionerna biter hårt på Nordkoreas ekonomi.
Dess BNP har minskat med 3,5 % det senaste året och har inte minskat så mycket sedan 1997.
2018 kommer att bli ännu värre.
Analysen innehåller många intressanta siffror.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-07-20/sanctions-have-pushed-north-korea-s-economy-into-reverse

Kim har de senaste veckorna varit ute på turné bland produktionsanläggningar för att stressa upp effektiviteten/produktiviteten.
Till skillnad från sina företrädare i familjen har han även officiellt kritiserat många av de ansvariga på respektive anläggning för ineffektivitet.
Det verkar som om Kim börjar inse att Jucheideologin har hämmat landets utveckling.
Citera
2018-07-20, 09:46
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Slavarbete förekommer på många håll. Inte minst i globala företag i tredje världen. Det vet du väl? Slavarbete är avskyvärt var det än förekommer, tycker jag.

Du är medveten om att analoger är det som används när argumenten saknas?
Du kan precis lika bra dra fram vikingarnas trälar eller sydstaternas afrikaner. De saknar relevans för en diskussion om Nordkorea.
Citera
2018-07-20, 10:07
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
En dagsfärsk analys av Bloomberg visar att sanktionerna biter hårt på Nordkoreas ekonomi.
Dess BNP har minskat med 3,5 % det senaste året och har inte minskat så mycket sedan 1997.
2018 kommer att bli ännu värre.
Analysen innehåller många intressanta siffror.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-07-20/sanctions-have-pushed-north-korea-s-economy-into-reverse

Kim har de senaste veckorna varit ute på turné bland produktionsanläggningar för att stressa upp effektiviteten/produktiviteten.
Till skillnad från sina företrädare i familjen har han även officiellt kritiserat många av de ansvariga på respektive anläggning för ineffektivitet.
Det verkar som om Kim börjar inse att Jucheideologin har hämmat landets utveckling.
Det står ju tydligt i artikeln att nedgången beror på de hårdare sanktionerna som infördes 2017.

"The intensity of the sanctions was relatively weak in 2016 but things got very tough in 2017, when the ban on exports also included North Korea’s key products such as coal, iron ore, seafood and textiles, which resulted in a sharp drop in trade volumes," Shin Seung-cheol, head of the BOK’s national accounts coordination team, said at a briefing in Seoul.

Jag förstår faktiskt inte alls hur man kan applådera sanktioner mot ett fattigt land och vara glad åt deras sjunkande BNP. Du förstår väl att detta drabbar vanligt folk?
Citera
2018-07-20, 10:10
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Du är medveten om att analoger är det som används när argumenten saknas?
Du kan precis lika bra dra fram vikingarnas trälar eller sydstaternas afrikaner. De saknar relevans för en diskussion om Nordkorea.
Nej, inte alls. Det är du och dina meningsfränder som har speciella kriterier i er bedömning av Nordkorea. Jag tycker att vi skall ha samma kriterier överallt. Att fördöma en företeelse på ett håll men blunda för den på att annat håll, är inget annat än hyckleri.
Citera
2018-07-20, 10:14
Medlem
Citat:
Det står ju tydligt i artikeln att nedgången beror på de hårdare sanktionerna som infördes 2017.

"The intensity of the sanctions was relatively weak in 2016 but things got very tough in 2017, when the ban on exports also included North Korea’s key products such as coal, iron ore, seafood and textiles, which resulted in a sharp drop in trade volumes," Shin Seung-cheol, head of the BOK’s national accounts coordination team, said at a briefing in Seoul.

Jag förstår faktiskt inte alls hur man kan applådera sanktioner mot ett fattigt land och vara glad åt deras sjunkande BNP. Du förstår väl att detta drabbar vanligt folk?
Vad vill du ha sagt med din citering av Bloomberg?

Ibland måste det bli sämre för att det skall kunna bli bättre, det gäller inte minst Nordkorea.
Ditt försvar av diktaturregimen börjar bli väldigt genomskinligt.
Citera
2018-07-20, 10:19
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Nej, inte alls. Det är du och dina meningsfränder som har speciella kriterier i er bedömning av Nordkorea. Jag tycker att vi skall ha samma kriterier överallt. Att fördöma en företeelse på ett håll men blunda för den på att annat håll, är inget annat än hyckleri.

Vad vet du vad jag anser om storföretag och slavarbete?
Visa mig vad jag tycker.

Analoger är vänstersympatisörernas mest desperata kort, spelas alltid ut när de inte har något konkret att komma med. Starta en tråd om storföretag och slavarbete så skall jag gärna delta i den. Men den här tråden handlar om Nordkorea och inget annat. Vill man inte diskutera det ämnet så är det fritt att avstå. Ingen tvingar dig vara med. Men om du vill vara med så håller du dig till ämnet. Är du oförmögen till det bevisar du bara varför de beskäftiga är värre än de imbecilla. De senare förbrukar åtminstone inte elektroner i onödan.
Citera
2018-07-20, 10:36
Medlem
"Business as usual i den kriminella Nordkoreanska regimen"

Efter några hektiska arbetsveckor, på resande fot, och med många möten, är jag tillbaka i tråden.

Jag kommer att delge tråden en del intressant info, de närmaste dagarna, kring det faktum, att den Nordkoreanska regimen fortsätter, så gott som ALL sin olagliga handel och produktion, av allt från cigaretter och läkemedel till falskmynteri och dokument, bland annat.

Det digra arbete, som oförtrutet pågår, Internationellt, för att kartlägga och stoppa den illegala och helt skamlösa produktionen, av märkes skyddade varumärken och produkter, har fallit lite i "Skuggan", av den senaste tidens utveckling, men pågår i oförminskad styrka.

Allt sker i den Nordkoreanska statens regi, utan skrupler, och epitetet "Kriminell regim", är tragiskt nog ett understatement!

Återkommer asap!
Citera
2018-07-20, 12:50
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Vad vill du ha sagt med din citering av Bloomberg?

Ibland måste det bli sämre för att det skall kunna bli bättre, det gäller inte minst Nordkorea.
Ditt försvar av diktaturregimen börjar bli väldigt genomskinligt.

Du påstod ju att Juchesystemet var ansvarigt för nedgången i ekonomin. Men det står ju rentav i artikeln att nedgången beror på sanktionerna. Rätt skall vara rätt, eller hur.

Kritiserar du alla diktaturregimer?

Det måste vara någon sans och måtta i kritiken. Att påtala problem i ett land och anklaga "systemet" eller "regimen" för det, fast samma företeelser finns överallt i världen, det verkar minst sagt vrickat. Ni får det att låta som att dessa problem bara existerar i Nordkorea.
Citera
2018-07-20, 12:56
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Visa mig vad jag tycker.

Analoger är vänstersympatisörernas mest desperata kort, spelas alltid ut när de inte har något konkret att komma med. Starta en tråd om storföretag och slavarbete så skall jag gärna delta i den. Men den här tråden handlar om Nordkorea och inget annat. Vill man inte diskutera det ämnet så är det fritt att avstå. Ingen tvingar dig vara med. Men om du vill vara med så håller du dig till ämnet. Är du oförmögen till det bevisar du bara varför de beskäftiga är värre än de imbecilla. De senare förbrukar åtminstone inte elektroner i onödan.

Eftersom er kritik mot Nordkorea är så här extremt vinklad, så måste man ju försöka få till stånd en vettig hållning. Försök inte framställa problem som unika för Nordkorea, så är jag nöjd.

Vi har f ö slavarbete även i Sverige nuförtiden. Arbetslösa är tvingade att jobba gratis för att ha rätt till a-kassa.
Citera
2018-07-20, 13:17
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Eftersom er kritik mot Nordkorea är så här extremt vinklad, så måste man ju försöka få till stånd en vettig hållning. Försök inte framställa problem som unika för Nordkorea, så är jag nöjd.

Citat:
Visa mig vad jag tycker.

Jag får tydligen upprepa min fråga eftersom du antingen är för feg för att svara på den, eller för att du inte kan besvara den.

Visa mig vad jag tycker.

Låt mig därför tydliggöra det. Antingen visar du var jag har propagerat för slavarbete eller så ber du om ursäkt för att du kommit med ett fullständigt grundlöst påstående. Bollen är nu på din planhalva. Du har ett försök att ställa ditt misstag till rätta. Visa att du är vuxen nog och ansvarskännande. Eller förbered dig på vrede utav bibliska proportioner.
Citera
2018-07-20, 13:56
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag får tydligen upprepa min fråga eftersom du antingen är för feg för att svara på den, eller för att du inte kan besvara den.

Visa mig vad jag tycker.

Låt mig därför tydliggöra det. Antingen visar du var jag har propagerat för slavarbete eller så ber du om ursäkt för att du kommit med ett fullständigt grundlöst påstående. Bollen är nu på din planhalva. Du har ett försök att ställa ditt misstag till rätta. Visa att du är vuxen nog och ansvarskännande. Eller förbered dig på vrede utav bibliska proportioner.

Jag ber förstås om ursäkt om jag tolkade dig fel. Men du skrev så här:
Citat:
Enligt en rapport publicerad i Washington Post är var tionde nordkorean att betrakta som ”modern slav”.

Artikel i WoPo.

Men gissningsvis är det propaganda producerad av CIA, skickligt utplacerat av förment oberoende NGOs. Inte kan väl de verkliga förhållandena vara så här vidriga i Jucheutopia?

Du kan ju själv berätta vad du ville ha sagt, så slipper jag tolka dig fel igen.
Citera
2018-07-20, 14:12
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Jag ber förstås om ursäkt om jag tolkade dig fel. Men du skrev så här:

Du kan ju själv berätta vad du ville ha sagt, så slipper jag tolka dig fel igen.

Bra att du är ärlig. Det finns aldrig någon anledning att tolka mig. Jag framför alltid i klartext det jag vill ha sagt.

Jag påstår inte med ett ord att det finns slavarbete i Nordkorea. Jag påvisar att Washington Post har publicerat en artikel, baserad på en rapport, att det förekommer. Samt att den rapportens trovärdighet sannolikt kommer att ifrågasättas. Inte med en stavelse, inte ens en mora, har jag andats om slavarbete inom storföretag. Något jag är medveten om att det förekommer, speciellt i länder med stor andel barnarbete. Jag anser det vara fullkomligt förkastligt och ett vidrigt beteende gentemot sina medmänniskor. Men jag är också tillräckligt insatt för att veta att de inblandade företagen (H&M från Sverige exempelvis, eller Apple från USA [något att fundera på för alla iPhone ägare] och Uniqlo från Japan) ofta blir vilseledda av underleverantörers underleverantörer när de försöker genomföra inspektioner.

Företag som tar etiskt och moraliskt ansvar anlitar därför NGOs och andra för att hjälpa dem ta fram sanningen. Sedan finns det förmodligen också företag som inte gör det, och då bör de avslöjas, kölhalas och bojkottas. Inte nödvändigtvis i den ordningen.

Arbetet som troligtvis ligger närmare dig än mig värderingsmässigt tog också upp mitt inlägg. Men han (hen?) förmådde göra det utan att komma med grundlösa påståenden. Det är så man för en ömsesidigt givande diskussion. Är man inte intresserad av en diskussion finns det heller ingen anledning att ge sig in i samtalet. Gör man det ändå kan motivet endast vara att man vill störa, leda in på stickspår eller på annat vis blockera diskussionen. Medverkar du i denna tråd med de motiven?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in