2018-07-20, 14:51
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Bra att du är ärlig. Det finns aldrig någon anledning att tolka mig. Jag framför alltid i klartext det jag vill ha sagt.

Jag påstår inte med ett ord att det finns slavarbete i Nordkorea. Jag påvisar att Washington Post har publicerat en artikel, baserad på en rapport, att det förekommer. Samt att den rapportens trovärdighet sannolikt kommer att ifrågasättas. Inte med en stavelse, inte ens en mora, har jag andats om slavarbete inom storföretag. Något jag är medveten om att det förekommer, speciellt i länder med stor andel barnarbete. Jag anser det vara fullkomligt förkastligt och ett vidrigt beteende gentemot sina medmänniskor. Men jag är också tillräckligt insatt för att veta att de inblandade företagen (H&M från Sverige exempelvis, eller Apple från USA [något att fundera på för alla iPhone ägare] och Uniqlo från Japan) ofta blir vilseledda av underleverantörers underleverantörer när de försöker genomföra inspektioner.

Företag som tar etiskt och moraliskt ansvar anlitar därför NGOs och andra för att hjälpa dem ta fram sanningen. Sedan finns det förmodligen också företag som inte gör det, och då bör de avslöjas, kölhalas och bojkottas. Inte nödvändigtvis i den ordningen.

Arbetet som troligtvis ligger närmare dig än mig värderingsmässigt tog också upp mitt inlägg. Men han (hen?) förmådde göra det utan att komma med grundlösa påståenden. Det är så man för en ömsesidigt givande diskussion. Är man inte intresserad av en diskussion finns det heller ingen anledning att ge sig in i samtalet. Gör man det ändå kan motivet endast vara att man vill störa, leda in på stickspår eller på annat vis blockera diskussionen. Medverkar du i denna tråd med de motiven?
Betyder det att du ställer dig tveksam till om huruvida det förekommer slavarbete i Nordkorea?
Citera
2018-07-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du påstod ju att Juchesystemet var ansvarigt för nedgången i ekonomin. Men det står ju rentav i artikeln att nedgången beror på sanktionerna. Rätt skall vara rätt, eller hur.

Var skrev jag att Juchesystemet är ansvarigt för nedgången i ekonomin?
Läs om och läs rätt, tolka inte vad jag skriver, läs vad jag skriver.
Där andra ser problem, tycks du vara förblindat av diktaturregimens propaganda.
Citera
2018-07-20, 18:59
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Var skrev jag att Juchesystemet är ansvarigt för nedgången i ekonomin?
Läs om och läs rätt, tolka inte vad jag skriver, läs vad jag skriver.
Där andra ser problem, tycks du vara förblindat av diktaturregimens propaganda.

Detta skrev du:
Det verkar som om Kim börjar inse att Jucheideologin har hämmat landets utveckling.

Detta var din egen slutsats av att Kim försöker öka effektiviteten i produktionen för att motverka sanktionerna. Sånt som alla företag gör hela tiden utan att skylla på "systemet".

Ni anklagar ju systemet för allt mellan himmel och jord. Det är riktigt löjligt.

Nej, jag är inte förblindad av någon propaganda, varken Västs eller någon annans. Jag lärde mig att analysera och ifrågasätta redan i skolan och den kunskapen har varit otroligt värdefull hela mitt långa liv.
Citera
2018-07-20, 19:31
Medlem
Citat:
Detta skrev du:
Det verkar som om Kim börjar inse att Jucheideologin har hämmat landets utveckling.

Detta var din egen slutsats av att Kim försöker öka effektiviteten i produktionen för att motverka sanktionerna. Sånt som alla företag gör hela tiden utan att skylla på "systemet".

Ni anklagar ju systemet för allt mellan himmel och jord. Det är riktigt löjligt.

Nej, jag är inte förblindad av någon propaganda, varken Västs eller någon annans. Jag lärde mig att analysera och ifrågasätta redan i skolan och den kunskapen har varit otroligt värdefull hela mitt långa liv.
Skärp dig!
Du läser ju inte vad jag skriver!

Jag har inte dragit någon slutsats om produktivitetseffektivisering p.g.a att motverka sanktioner. Var skriver jag det?
Du tolkar lik förbannat!

Nordkoreas ineffektiva produktionsapparat är känt sedan lång tid, långt före sanktionernas tid.
Att nu Kim lll åker runt o bannar ansvariga för olika industrier för ineffektiv produktion är unikt.
Kim III har insett att det inte kan fortsätta som det har gjort år efter år, han har förmodligen insett att Jucheideologin har hämmat Nordkoreas utveckling.

Jag hoppas att du var den sista eleven på den skola där du påstår dig ha blivit lärd i att analysera och att ifrågasätta, den utbildningen gick uppenbart fel, väldigt fel.
Citera
2018-07-21, 03:29
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Betyder det att du ställer dig tveksam till om huruvida det förekommer slavarbete i Nordkorea?

Jag anser det vara skillnad på slavarbete och straffarbete. Det senare kräver straffutdömning av domstol. Jag är inte helt säker på att rapporten gör samma skillnad, utan buntar ihop det hela till slavarbete. De verkar också inkludera den nordkoreanska arbetskraft som går på export i definitionen (Polen, Ryssland, Kina). Det torde basera sig på arbetsvillkor som anses acceptabla i Väst, de är tveklöst sämre betalda än den lokala arbetskraften, annars hade de inte hyrts in. Men vad betyder det i reella termer? Vi vet inte, vi har för lite kunskap om arbetsvillkor, löner och liknande i Nordkorea. Att de aktivt söker sig till dessa arbetstillfällen, även om förmännen plockar delar av deras lön (se, kapitalism i sin mest brutala utövning) till sig själva anser de uppenbarligen det vara värt att betala det priset. Så utifrån nordkoreanska värderingar kan jag se det som ett problem att definiera det som slavarbete. Vi saknar helt enkelt en bra term för "kraftigt missbrukad frivillig arbetskraft"

Straffarbete var ett straff man tidigare också utdömde i Sverige. Men det ansågs inhumant och avskaffades. Att det finns kvar i Nordkorea tyder på att deras syn på straffet ligger kvar på den nivån vi hade i Sverige då straffet existerade. Detta kan naturligtvis diskuteras utifrån sin historicitet och moraliska aspekter, men i slutändan är det en intern fråga för Nordkorea. Diskuterar den nordkoreanska ledningen de här frågorna? Gör de det sker det internt, bakom lyckte dörrar och deras åsikter delges inte oss andra. Men med tanke på de framsteg som skett genom mötet Trump - Kim och sedermera Pompeos besök är de rimligen medvetna om att det är en tidsfråga innan HR frågor hamnar på dagordningen. Det är fullt möjligt att NK:s förhandlingstaktik som går ut på att köpa sig tid kan bero på att de vill städa upp i den hanteringen för att visa upp ett bättre ansikte utåt den dagen det blir oundvikligt. Alla är fokuserade på kärnvapnen. Tanken som föresvävat mig är att de nyttjar det till att vidta andra nödvändiga åtgärder medan världen fokuserar på dessa stridsspetsar och missiler.
Citera
2018-07-21, 09:48
Medlem
Håller regimen på att tappa greppet om befolkningen?

North Korea Cracks Down on Soldiers Viewing South Korean Videos
RFA rapporterar att filmer och serier från Sydkorea börjar sippra in i de militära leden. Man har därför skapat en ”Grupp 109” för oannonserade inspektioner viket har skapat spänningar inom militären.
De påkomna kan räkna med kraftfull bestraffning.
https://www.rfa.org/english/news/korea/videos-07202018162020.html/ampRFA?__twitter_impression=true

Andrei Lankov skriver:
A new crackdown? North Korea’s fashion police are making a comeback.
https://www.nknews.org/2018/07/a-new-crackdown-north-koreas-fashion-police-are-making-a-comeback/?c=1532079456314&utm_content=bufferc8c82&utm_mediu m=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffe r
Citera
2018-07-21, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Håller regimen på att tappa greppet om befolkningen?

North Korea Cracks Down on Soldiers Viewing South Korean Videos
RFA rapporterar att filmer och serier från Sydkorea börjar sippra in i de militära leden. Man har därför skapat en ”Grupp 109” för oannonserade inspektioner viket har skapat spänningar inom militären.
De påkomna kan räkna med kraftfull bestraffning.
https://www.rfa.org/english/news/korea/videos-07202018162020.html/ampRFA?__twitter_impression=true

Andrei Lankov skriver:
A new crackdown? North Korea’s fashion police are making a comeback.
https://www.nknews.org/2018/07/a-new-crackdown-north-koreas-fashion-police-are-making-a-comeback/?c=1532079456314&utm_content=bufferc8c82&utm_mediu m=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffe r

Finns det någon legitim anledning till varför de ej får lyssna på tex sydkoreansk musik eller titta på sydkoreanska filmer?..
Citera
2018-07-21, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectuo
Finns det någon legitim anledning till varför de ej får lyssna på tex sydkoreansk musik eller titta på sydkoreanska filmer?..

Det betraktas av regimen som imperialistisk propaganda vilket inte är tillåtet i Nordkorea.
Diktaturregimen tillåter inte invånarna att göra den bedömningen själva.
Citera
2018-07-23, 22:13
Medlem
arbetets avatar
Nu har man påbörjat nedmonteringen:

North Korea Begins Dismantling Key Facilities at the Sohae Satellite Launching Station

A 38 North exclusive with analysis by Joseph S. Bermudez Jr.

In an important first step towards fulfilling a commitment made by Kim Jong Un at the June 12 Singapore Summit, new commercial satellite imagery of the Sohae Satellite Launching Station (North Korea’s main satellite launch facility since 2012) indicates that the North has begun dismantling key facilities. Most notably, these include the rail-mounted processing building—where space launch vehicles are assembled before moving them to the launch pad—and the nearby rocket engine test stand used to develop liquid-fuel engines for ballistic missiles and space launch vehicles. Since these facilities are believed to have played an important role in the development of technologies for the North’s intercontinental ballistic missile program, these efforts represent a significant confidence building measure on the part of North Korea.
https://www.38north.org/2018/07/sohae072318/
Citera
2018-07-24, 02:37
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu har man påbörjat nedmonteringen:

North Korea Begins Dismantling Key Facilities at the Sohae Satellite Launching Station

A 38 North exclusive with analysis by Joseph S. Bermudez Jr.

In an important first step towards fulfilling a commitment made by Kim Jong Un at the June 12 Singapore Summit, new commercial satellite imagery of the Sohae Satellite Launching Station (North Korea’s main satellite launch facility since 2012) indicates that the North has begun dismantling key facilities. Most notably, these include the rail-mounted processing building—where space launch vehicles are assembled before moving them to the launch pad—and the nearby rocket engine test stand used to develop liquid-fuel engines for ballistic missiles and space launch vehicles. Since these facilities are believed to have played an important role in the development of technologies for the North’s intercontinental ballistic missile program, these efforts represent a significant confidence building measure on the part of North Korea.
https://www.38north.org/2018/07/sohae072318/

Det här är ju en del av åtagandena som Trump/Pompeo fått fram i samtalen med Kim/Ro, därför är det en smula förvånande att de inte försöker plocka fler PR poäng på det här genom att bjuda in västerländska journalister för att bevittna nedmonteringen.
Citera
2018-07-24, 03:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Det här är ju en del av åtagandena som Trump/Pompeo fått fram i samtalen med Kim/Ro, därför är det en smula förvånande att de inte försöker plocka fler PR poäng på det här genom att bjuda in västerländska journalister för att bevittna nedmonteringen.
Trump försöker iaf:

Donald J. Trump
‏Verifierat konto @realDonaldTrump

Citat:
A Rocket has not been launched by North Korea in 9 months. Likewise, no Nuclear Tests. Japan is happy, all of Asia is happy. But the Fake News is saying, without ever asking me (always anonymous sources), that I am angry because it is not going fast enough. Wrong, very happy!

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1021380986452545537
Citera
2018-07-24, 06:57
Medlem
frank-costellos avatar
Reuters skriver att under tisdagen ska den sydkoreanska nyhetsbyrån Yonhap rapporterat att Sydkoreas försvarsdepartement sagt att man planerar att reducera antalet vakter och utrustning vid den demilitariserade zonen, längs sin gräns mot Nordkorea.

Departementet ska i en rapport till en parlamentskommitté sagt att man planerar att ta bort några vaktposteringar och utrustning som ett första försök, och att man sedan skulle överväga att expandera reduceringen, för att på så sätt förverkliga en överenskommelse om "att transformera den demilitariserade zonen till en fredszon." Enligt Yonhap ska detta vara något som man kommit överens om under ett möte mellan länderna i april. Försvarsdepartementet ska ännu inte kommenterat rapporten.
https://www.reuters.com/article/us-northkorea-southkorea-dmz/south-korean-defense-ministry-to-reduce-guard-posts-along-north-korean-border-yonhap-idUSKBN1KE06D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in