2018-06-23, 03:29
Medlem
arbetets avatar
BREAKING:

Två militärövningar till ställs in:

IMMEDIATE RELEASE

Press Statement on Military Exercises on the Korean Peninsula

Statement by Dana W. White Chief Pentagon Spokesperson
On June 22, Secretary of Defense James N. Mattis met with Secretary of State Mike Pompeo, Chairman of the Joint Chiefs of Staff General Joe Dunford, and Assistant to the President for National Security Affairs Ambassador John Bolton to discuss efforts to implement the results of the Singapore Summit between President Trump and Chairman Kim.

To support implementing the outcomes of the Singapore Summit, and in coordination with our Republic of Korea ally, Secretary Mattis has indefinitely suspended select exercises. This includes suspending FREEDOM GUARDIAN along with two Korean Marine Exchange Program training exercises scheduled to occur in the next three months. In support of upcoming diplomatic negotiations led by Secretary Pompeo, additional decisions will depend upon the DPRK continuing to have productive negotiations in good faith.
https://www.defense.gov/News/News-Releases/News-Release-View/Article/1558403/press-statement-on-military-exercises-on-the-korean-peninsula/
Citera
2018-06-23, 08:45
Medlem
humanlifes avatar
Flera inställda militärövningar och planer på stora samarbetsprojekt med Kina och Ryssland betyder början på en mycket ljusare framtid för Nordkorea och folket där.

Alla borde lyckönska dem till detta!

Jag hoppas att ni som fortsätter anklaga Nordkorea för allt mellan himmel och jord också inser detta och lägger ert barnsliga tramsande. Ni kan säkert hitta hatobjekt på andra håll. Varför inte Saudi-arabien t ex?
Citera
2018-06-23, 14:53
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
I artikeln beskriver han också hur Kim lurade Sovjetunionen på lån för att bygga de minst sagt sjuka Kimstatyerna samt höghus i Pyongyang för att imponera på befolkningen.
Nu får du väl ändå ge dig... Lån till att bygga statyer? Du eller Lankov som svamlar? Koppar, tenn och hantverksskicklighet är allt som behövs, och det har dom redan gott om. Och, du behöver inte oroa dig för att statyerna ska bli sjuka. Jag kan lova dig att dom tas om hand på allra bästa sätt...

Kan man inte exportera armeringsjärn så passar det förstås perfekt att bygga massor av höghus istället. Arbetskraft finns det gott om, delvis pga sanktionerna. Fast, du kanske trodde att dom liksom vi använder polska gästarbetare på byggena. Vad vet jag...

Citat:
Det finns ju skäl till att traktorer är sällsynta och att oxe med träplog är det vanligaste förekommande och att all sådd och skörd utförs manuellt.

Jag råkade åka omkring en del på den nordkoreanska landsbygden mitt under plöjningssäsongen nu i våras och och såg minst lika många traktorer som oxar i arbete. Om dom sen låter traktorerna vila när det blir dags för skörd låter jag vara osagt. Du vet säkert bättre...

Citat:
Med lite tur har bonden fått en plog i metall.

Ja, och saknar han oxe så varför inte spänna dig och LEMMOR framför plogen. Riktiga parhästar...

Citat:
Det är synd om människorna...

Förvisso. Men, man får tacka för att styvnaden i nedre delen av korken faktiskt lättar något efter alla huvudskakningar under läsandet av era inlägg. Måste dock ge LEMMOR en eloge för att han iallafall försöker verka trovärdig även om han upprepar sig i inlägg efter inlägg på ett sätt som skulle få färgen att blekna i vilken skrift av Kim Jong-il som helst.

Hade det inte varit för de flesta andra skribenternas relativt höga nivå hade jag redan lämnat den här tråden för länge sedan...
Citera
2018-06-24, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Flera inställda militärövningar och planer på stora samarbetsprojekt med Kina och Ryssland betyder början på en mycket ljusare framtid för Nordkorea och folket där.

Jag hoppas att ni som fortsätter anklaga Nordkorea för allt mellan himmel och jord också inser detta och lägger ert barnsliga tramsande. Ni kan säkert hitta hatobjekt på andra håll. Varför inte Saudi-arabien t ex?

Barnsligt tramsande???

Jag tycker att problematiken kring Nordkorea och deras historia, är allt annat än något man kan ta med "En klackspark", det är något vi alla skall ta på absolut största allvar, och verkligen "Lägga våra fingrar och näsor" i, och inte ignorera eller, som Du själv sagt i flera inlägg, "Lämna Nordkorea ifred och låt dom lösa sina frågor på egen hand". DET, om något är ett barnsligt sätt att se problemet Nordkorea på.

Min åsikt och vad jag hoppas på, är för 100:ade gången, att allt som nu sker i östra Asien, och kring Nordkorea, kommer att innebära ett transfererat och öppet Nordkorea, och alla brott man begår mot sin befolkning, och begår i Internationella relationer, såsom handel och planerade bedrägerier, äntligen får ett slut.

Vi kan väl bara hoppas på att den framtida utvecklingen blir så framgångsrik för alla som kommer att bli parter i "Den nya framtiden" på Koreahalvön, och att den Nationalekonomiska konvergensen, man teoretiskt drar upp idag, även i praktiken kommer att innebära en korrekt fördelning mellan de olika länderna och regionerna, så kanske Nordkorea får en likviditet som möjliggör att dom kan återbetala sina utlandsskulder, och bygga socioekonomiskt välstånd för sin befolkning, på demokratiska marknadsekonomiska grunder, i stället för tyranni och slaveri, till att börja med!

Totalt OT:

"Nya hatobjekt", vad har det med denna tråd att göra??

Om Du vill dra in MÖ, i denna tråd, visar Du återigen, på agendan att HELA tiden söka efter mothugg hos de som inte delar Din agenda avseende MÖ.

Den agendan har alla som läst Dina inlägg där, förstått för länge sedan.

Ensidigt försvarar Du "Gasdiktatorn" i Syrien och "Opiumrökarna" i Persien.

Så den diskussionen får Du fortsätta där.

Fråga exil Iranier om dom vill "Hem till nuvarande diktatur"? Nej blir svaret.

Fråga "Exil Syrianer" om dom vill "Hem till Assad"? Nej blir svaret.

Citera
2018-06-24, 12:44
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:

Vad är det för fel på demokrati. Det är den stora frågan för oss övriga angående Nord Korea.

Angående Saudiarabien...det gör vi redan.
Citera
2018-06-24, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Nu får du väl ändå ge dig... Lån till att bygga statyer? Du eller Lankov som svamlar? Koppar, tenn och hantverksskicklighet är allt som behövs, och det har dom redan gott om. Och, du behöver inte oroa dig för att statyerna ska bli sjuka. Jag kan lova dig att dom tas om hand på allra bästa sätt...

Kan man inte exportera armeringsjärn så passar det förstås perfekt att bygga massor av höghus istället. Arbetskraft finns det gott om, delvis pga sanktionerna. Fast, du kanske trodde att dom liksom vi använder polska gästarbetare på byggena. Vad vet jag...

Jag råkade åka omkring en del på den nordkoreanska landsbygden mitt under plöjningssäsongen nu i våras och och såg minst lika många traktorer som oxar i arbete. Om dom sen låter traktorerna vila när det blir dags för skörd låter jag vara osagt. Du vet säkert bättre...

Ja, och saknar han oxe så varför inte spänna dig och LEMMOR framför plogen. Riktiga parhästar...

Förvisso. Men, man får tacka för att styvnaden i nedre delen av korken faktiskt lättar något efter alla huvudskakningar under läsandet av era inlägg. Måste dock ge LEMMOR en eloge för att han iallafall försöker verka trovärdig även om han upprepar sig i inlägg efter inlägg på ett sätt som skulle få färgen att blekna i vilken skrift av Kim Jong-il som helst.

Hade det inte varit för de flesta andra skribenternas relativt höga nivå hade jag redan lämnat den här tråden för länge sedan...

Ett synnerligen kunnigt och väl underbyggt inlägg!

Till att börja med:

Börja med, att läsa in och ta del, av all information som finns kring den Nordkoreanska regimens prioriteringar, genom historien, vad gäller sitt oöverträffade "Monumentbyggande".

Studera i sammanhanget, "Mansudae", den anläggning som med sina tusentals "Konstnärer och arbetare", sedan 1959, producerat, statyer - propagandakonst - monument - symboliska artefakter av rent politisk och propagandistisk art. Allt i syfte att skapa exakt det som regimen velat åstadkomma, "Avgudadyrkan" och "Utstuderade indoktrinerande monument", med ett enda syfte, att få en "Vördsam och undertryckt befolkning" som konstant bär på en inre rädsla för överheten och auktoriteten.

Dessutom har regimen tjänat stora pengar på export av produktionen vid Mansudae, till vänligt sinnade stater och andra diktaturer.

Prioriteringen av denna strategi och monumentbyggandet i Nordkorea, har vid flera tillfällen inneburit, genom åren, att arbetare i både gruvor och andra anläggningar samt militären, lyfts ur produktionen för att prioritera betong och anläggningsarbeten för minnesmonument och andra propagandabyggen över regimen och familjen Kim.

Detta har medfört att leveranser av bland annat kol, både för export och nationell försörjning av industrin, uteblivit, med katastrofala följder som resultat. Finansieringen av dessa ofruktsamma - meningslösa monument, har Du som jag förstår, ingen kunskap om.

Du bör också försöka läsa in allt material som finns att tillgå, då det gäller Nordkoreas agrikulturella historia , fram till idag, och särskilt då de enorma svårigheter internationella organisationer eller företag haft, vid försöken att få ett fruktsamt samarbete till stånd med regimen, oftast slutat i en återvändsgränd eller "Gått helt i diket". Samarbetssvårigheterna har varit allt för stora, och kravet på resultat och transparens från de Internationella organisationerna, har aldrig accepterats av regimen.

Som tidigare sagt, så är jag inte i denna tråd av anledningen att, få vare sig "Fanclub" eller "Medalj" av den kriminella regimen Pyongyang.

Jag har bara ett syfte här, att få upp ögonen på de som fortfarande har ett "Romantiskt eller partiskt ensidigt förhållande till Nordkorea, av rent ideologiska skäl".

Jag grundar mina inlägg och min "Rakryggade" - "Okuvliga - Stenhårt kritiska hållning", på mångårig erfarenhet av hur regimen fungerar, framförallt deras "Track-Record" på den "Internationella brottsliga banan".
Senast redigerad av LEMMOR 2018-06-24 kl. 13:33.
Citera
2018-06-24, 13:47
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Barnsligt tramsande???

Jag tycker att problematiken kring Nordkorea och deras historia, är allt annat än något man kan ta med "En klackspark", det är något vi alla skall ta på absolut största allvar, och verkligen "Lägga våra fingrar och näsor" i, och inte ignorera eller, som Du själv sagt i flera inlägg, "Lämna Nordkorea ifred och låt dom lösa sina frågor på egen hand". DET, om något är ett barnsligt sätt att se problemet Nordkorea på.

Min åsikt och vad jag hoppas på, är för 100:ade gången, att allt som nu sker i östra Asien, och kring Nordkorea, kommer att innebära ett transfererat och öppet Nordkorea, och alla brott man begår mot sin befolkning, och begår i Internationella relationer, såsom handel och planerade bedrägerier, äntligen får ett slut.

Vi kan väl bara hoppas på att den framtida utvecklingen blir så framgångsrik för alla som kommer att bli parter i "Den nya framtiden" på Koreahalvön, och att den Nationalekonomiska konvergensen, man teoretiskt drar upp idag, även i praktiken kommer att innebära en korrekt fördelning mellan de olika länderna och regionerna, så kanske Nordkorea får en likviditet som möjliggör att dom kan återbetala sina utlandsskulder, och bygga socioekonomiskt välstånd för sin befolkning, på demokratiska marknadsekonomiska grunder, i stället för tyranni och slaveri, till att börja med!

Totalt OT:

"Nya hatobjekt", vad har det med denna tråd att göra??

Om Du vill dra in MÖ, i denna tråd, visar Du återigen, på agendan att HELA tiden söka efter mothugg hos de som inte delar Din agenda avseende MÖ.

Den agendan har alla som läst Dina inlägg där, förstått för länge sedan.

Ensidigt försvarar Du "Gasdiktatorn" i Syrien och "Opiumrökarna" i Persien.

Så den diskussionen får Du fortsätta där.

Fråga exil Iranier om dom vill "Hem till nuvarande diktatur"? Nej blir svaret.

Fråga "Exil Syrianer" om dom vill "Hem till Assad"? Nej blir svaret.

Nordkorea har behandlats väldigt illa av Väst i flera decennier. Det är inte rätt, det strider mot folkrätten och demokratiska principer. Folket i Nordkorea kan inte lösa sina problem om de står inför ständiga hot om militärt angrepp från supermakten.
Ett barn kan förstå att landet måste satsa för fullt på sitt försvar.
Ett barn kan förstå att det drabbar andra områden.

Så lägg ner ditt trams nu. Hatet mot Nordkorea har varit orättfärdigt från början till slut. Det måste bli slut på sådana här hatkampanjer!

Nu skall vi istället hoppas på att Nordkorea utvecklar sitt land och folket får mer välstånd och demokrati. Jag tror att de kan det och jag tror att de kan samarbeta med Sydkorea på ett konstruktivt sätt.

Världen har inte råd med sådana här konflikter när det finns så stora problem att lösa. Klimatkrisen, orättvisorna i världen. Bara för att nämna några. Vi måste visa att vi ÄR Homo Sapiens! Att vi kan rädda livet på vår enda planet. Och det kan vi bara göra om vi byter maktkamp och konkurrens mot fred och samarbete.

Det verkar som du misstror koreanerna om att kunna sköta sitt land själva! Ändå är det ju precis det som är demokrati, att Nordkoreanerna får bestämma i sitt land, utan inblandning, utan hot utifrån.
Senast redigerad av humanlife 2018-06-24 kl. 13:51.
Citera
2018-06-24, 14:38
Medlem
Citat:
Nordkorea har behandlats väldigt illa av Väst i flera decennier. Det är inte rätt, det strider mot folkrätten och demokratiska principer. Folket i Nordkorea kan inte lösa sina problem om de står inför ständiga hot om militärt angrepp från supermakten.
Ett barn kan förstå att landet måste satsa för fullt på sitt försvar.
Ett barn kan förstå att det drabbar andra områden.

Så lägg ner ditt trams nu. Hatet mot Nordkorea har varit orättfärdigt från början till slut. Det måste bli slut på sådana här hatkampanjer!

Nu skall vi istället hoppas på att Nordkorea utvecklar sitt land och folket får mer välstånd och demokrati. Jag tror att de kan det och jag tror att de kan samarbeta med Sydkorea på ett konstruktivt sätt.

Världen har inte råd med sådana här konflikter när det finns så stora problem att lösa. Klimatkrisen, orättvisorna i världen. Bara för att nämna några. Vi måste visa att vi ÄR Homo Sapiens! Att vi kan rädda livet på vår enda planet. Och det kan vi bara göra om vi byter maktkamp och konkurrens mot fred och samarbete.

Det verkar som du misstror koreanerna om att kunna sköta sitt land själva! Ändå är det ju precis det som är demokrati, att Nordkoreanerna får bestämma i sitt land, utan inblandning, utan hot utifrån.

Du saknar ALLA nödvändiga detaljer och referensramar, för vad som hänt historiskt på Koreahalvön.

Jag kan ursäkta okunskap, men jag kan inte ursäkta oviljan att lära, om man vill diskutera Nordkorea, seriöst.

Saknar man kunskap om historien, kan man inte heller förstå eller fatta rätt beslut för framtiden.

HUR, skall Nordkoreanerna få möjlighet att införa demokrati, om nuvarande regim tillåts bestå? Kan Du förklara det för mig?

Du har NOLL insikt om vad det innebar när Ryssland etablerade "Marionettdockan Kim I", i Nordkorea, endast i ett syfte, att säkra Kommunismens expansion och utbredning, och möjligheten att införa tyranni och "Juchesystemets destruktiva" politik. Focus var HÄMND och åter HÄMND, från Kim I:s sida, och man hade på agendan att kriga till sig Sydkorea och att "Kasta ut USA" och omintetgöra den fantastiska utvecklingen som Sydkorea och USA åstadkommit tillsammans.

Regimen i Nordkorea, MÅSTE reformeras i grunden, och därefter, kan en utveckling av demokratisk modell börja byggas, det är en uppgift som är SÅ ENORMT KOMPLEX, jämfört med vad vi hittills skådat i världshistorien när det gäller fallna diktaturers transferering till "Demokratier".

Du ser inte VERKLIGHETEN!
Citera
2018-06-24, 15:27
Medlem
arbetets avatar
Intervju med Pompeo. Hela samtalet transkriberad. Klipper in lite om vad han säger om Kim. Finns mer dock:
QUESTION: What is he like, Mr. Secretary, when the cameras aren’t on and the door is closed? When you first went to Pyongyang, what was – what – does he have a sense of humor? Did he joke with you?

SECRETARY POMPEO: Yeah, he does have a sense of humor. He’s conversant in things Western, so he’s paying close attention to what takes place. I’m confident he’ll be watching this show. He’s watching things that Americans are saying. He’s looking to determine if, in fact, America is serious about this.

If he does this, if he takes this step and reorients, sets a new strategic direction for North Korea where they focus on the economy and their people as opposed to their war-making machine – if you make it that strategic change, does he have a reliable partner in America who will behave the way that President Trump committed that we would when they met in Singapore?

So he’s bright. He knows the file. He knows the topic very, very well. He’s not turning to others for guidance. It is Chairman Kim who was clearly articulating what you heard him say when he was in Singapore, that he is prepared to fully denuclearize.

QUESTION: Secretary Pompeo, when you sit down with someone like Chairman Kim or President Xi, you’re sitting down with people who have human rights records which are awful. But FDR sat down with Stalin, and Nixon with Mao, and President Reagan with Gorbachev. What’s in your mind when you’re going through with someone who you know the body count is high but with whom we have to deal?

SECRETARY POMPEO: Yeah, we know the histories. This administration has been very clear about defending human rights. Everywhere we go we talk about it, when we meet with countries that aren’t complying with human rights in the way we would want, that aren’t consistent with our value sets. We’ve done that with Chairman Kim. I know the President has spoken about that with Xi as well.

But you have to remember those human rights challenges existed long before this administration came in, when our policies with respect to those countries were very different; that is, previous efforts to improve on those human rights conditions had failed. We are confident that the biggest threat to the United States, Chairman Kim’s nuclear program, is the place we need to begin. And if we are successful, if we can get the outcome we hope to have, we think we create a greater probability that human rights conditions not only in North Korea but around the world may well improve.
https://www.state.gov/secretary/remarks/2018/06/283452.htm
Citera
2018-06-24, 15:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du saknar ALLA nödvändiga detaljer och referensramar, för vad som hänt historiskt på Koreahalvön.

Jag kan ursäkta okunskap, men jag kan inte ursäkta oviljan att lära, om man vill diskutera Nordkorea, seriöst.

Saknar man kunskap om historien, kan man inte heller förstå eller fatta rätt beslut för framtiden.

HUR, skall Nordkoreanerna få möjlighet att införa demokrati, om nuvarande regim tillåts bestå? Kan Du förklara det för mig?

Du har NOLL insikt om vad det innebar när Ryssland etablerade "Marionettdockan Kim I", i Nordkorea, endast i ett syfte, att säkra Kommunismens expansion och utbredning, och möjligheten att införa tyranni och "Juchesystemets destruktiva" politik. Focus var HÄMND och åter HÄMND, från Kim I:s sida, och man hade på agendan att kriga till sig Sydkorea och att "Kasta ut USA" och omintetgöra den fantastiska utvecklingen som Sydkorea och USA åstadkommit tillsammans.

Regimen i Nordkorea, MÅSTE reformeras i grunden, och därefter, kan en utveckling av demokratisk modell börja byggas, det är en uppgift som är SÅ ENORMT KOMPLEX, jämfört med vad vi hittills skådat i världshistorien när det gäller fallna diktaturers transferering till "Demokratier".

De kanske skulle gå igenom samma process som Sydkorea. Vad tycker du?

Jag tycker dock att de kan hoppa över alla de år som Sydkorea var en brutal diktatur även om det var under dessa år som landet blev industrialiserat och ökade sitt välstånd. Inte ens för att sydkoreanerna idag inte tycks se tillbaka till den tiden på ett negativt sätt utan snarare det motsatta.
Citera
2018-06-24, 15:38
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Nej du, det är du som inte har lärt av historien! Hur har demokrati utvecklats i de länder som har det? Har det givits till oss av makter utifrån? Eller kanske någon makt uppifrån?

Nej, så klart inte. Det är folken som krävt demokrati, det är därför vi har det. Våra förfäder har kämpat, demonstrerat och strejkat för allt som vi har uppnått. Allmän rösträtt, mer jämlikhet, rätt att kandidera i val osv, osv. Allt detta kan du tacka en stark arbetarrörelse för. Vi har verkligen inte fått något gratis.

Och du vänder på förhållandena på Koreahalvön. Du pratar gärna om Nordkoreas hot mot Syd, men det stora hotet har ju hela tiden kommit från USA. Det är ju USA som är den överlägsna parten. Men detta har du gillat!

Hur kan det vara rätt av USA att hota ett land, men fel av Nordkorea? Vilket hyckleri!
Och det vore ju rena rama självmordet om NK hade attackerat Syd. Det vore som att beställa bomber från USA.

Nu är tack och lov USA:s hot borta och det finns skäl att tro att de inte kommer att återuppta de hotfulla militärövningarna och den aggressiva retoriken mot Nord. Och ett formellt fredsavtal är på väg. Antagligen har inte USA råd att "bekämpa kommunismen" i fortsättningen. Jag förstår att du våndas svårt av detta.
Jag för min del gläds åt detta, för det betyder att det blir färre krig och att fler folk får möjlighet att skapa demokrati i sina länder.

Jag hävdar bestämt folkens rätt att bestämma över sina respektive länder. För det är demokrati. Jag hävdar bestämt rätten att välja även i de stora frågorna, såsom val av ekonomiskt system. Vill de ha kapitalism eller socialism? Det är upp till dem! Enligt folkrätten skall inte andra lägga sig i deras val. Att få bestämma även i de stora frågorna, det är verklig demokrati för mig.

Väst måste faktiskt sluta tvinga på andra länder sin vilja. Det har vi gjort i flera hundra år och det är inte okej. Vi har skapat en massa elände, plundrat och förslavat folk. Nu måste vi respektera varandras olika val och olikheter. Vi måste samarbeta trots våra olikheter, för samarbete behövs.
Senast redigerad av humanlife 2018-06-24 kl. 15:44.
Citera
2018-06-24, 15:40
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Vad är det för fel på demokrati. Det är den stora frågan för oss övriga angående Nord Korea.

Angående Saudiarabien...det gör vi redan.
Det är just demokrati som jag förespråkar, att folket i ett land får bestämma så mycket som möjligt utan inblandning utifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in