2018-07-19, 15:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Herr kioskmongo. Hemma hos mig är det just nu 29. Det har varit mellan 28-30 i flera dagar. Var det något mer du ville spekulera kring?

Jag bor inte på en parkbänk.

Spydiga jävel, fortsätt du att svettas.

Jag mår kanon med min enkla lösning på att få in sval nattluft när man ska sova.
På dagen är det mest bad i havet som svalkar gott.

Denna sommar är kanon och vi får hoppas vi får många sådana minst lika varma.
Citera
2018-07-19, 15:34
Medlem
Fyllefyllots avatar
Skummade mig genom de hundra första inläggen och använder det som "sample" när jag konstaterar att folk inte verkar veta att det finns portabla AC man kan ha hemma för en billig peng. Visst, en riktigt som man inte behöver fylla på med massa is och skit konstar några tusenlappar men va fan, slå ut det på 10 år. Även om det är jävligt varmt just nu så är det ändå så pass varmt under sommaren att det blir jobbigt. Bor man i typ Stockholm eller ännu mer söderut har man anvädning av AC typ 4 månader per år, så 40 månder på 10 år. En hundring i månaden då för att ha det svalt och skönt på sommaren, en no brainer, helt klart.

Bor i en tvåa själv och har givetvis AC, köper nog en till nästa år.
Citera
2018-07-19, 15:42
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Spydiga jävel, fortsätt du att svettas.

Jag mår kanon med min enkla lösning på att få in sval nattluft när man ska sova.
På dagen är det mest bad i havet som svalkar gott.

Denna sommar är kanon och vi får hoppas vi får många sådana minst lika varma.

Jag håller helt med dig. Har man bara en AC hemma så är det kanonväder.
Citera
2018-07-19, 15:47
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Skummade mig genom de hundra första inläggen och använder det som "sample" när jag konstaterar att folk inte verkar veta att det finns portabla AC man kan ha hemma för en billig peng. Visst, en riktigt som man inte behöver fylla på med massa is och skit konstar några tusenlappar men va fan, slå ut det på 10 år. Även om det är jävligt varmt just nu så är det ändå så pass varmt under sommaren att det blir jobbigt. Bor man i typ Stockholm eller ännu mer söderut har man anvädning av AC typ 4 månader per år, så 40 månder på 10 år. En hundring i månaden då för att ha det svalt och skönt på sommaren, en no brainer, helt klart.

Bor i en tvåa själv och har givetvis AC, köper nog en till nästa år.

Nu har visserligen priserna sjunkit något, men din kostnadskalkyl är inte så adekvat. En hyffsad portabel AC av den kaliber jag antar du menar kostar mellan 2999-7999. Sedan kostar den i el.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/redan-hoga-elpriser-fortsatter-att-oka
Citera
2018-07-19, 15:53
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Nu har visserligen priserna sjunkit något, men din kostnadskalkyl är inte så adekvat. En hyffsad portabel AC av den kaliber jag antar du menar kostar mellan 2999-7999. Sedan kostar den i el.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/redan-hoga-elpriser-fortsatter-att-oka

Absolut, men det är ju inte så att det kostar 2000kr i månaden i EL. Köp en AC för 3k då så har du ju elen på köpet.
Citera
2018-07-19, 16:45
Medlem
VincentLels avatar
Har en mössa på mig som jag dränker i kallvatten då och då. Sen har jag påsar på fötterna som jag sedan sätter i en balja kallvatten.

Sen kör jag även öppet fönster så mycket som går 24/7 och en fläkt i fönstret. Mest för att försöka få lite frisk luft.

Sedan lite kallduschar ibland. Beror på hur mycket jag är ute, sitter mest vid datorn men blir så jävla yr i värmen.
Citera
2018-07-19, 17:30
Medlem
Jag har just baddat ansiktet med kolsyrat vatten... Det sticks lite och doftar citron. Ganska uppfriskande faktiskt.
Citera
2018-07-19, 17:44
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Varit och badat hela dagen. Det måste ha varit över 27 grader i vattnet. Hur skönt som helst.
Citera
2018-07-19, 17:59
Medlem
Bor i hörnlägenhet i ett trähus, solen kommer åt de sydliga fönstren kl 09 för att komma runt husknuten runt kl 12 och steker sedan på alla västliga fönster inkl balkong ända fram till 19. Mot syd har vi två stora fönster och mot väst har vi tre stora fönster. Mot öst har vi dörren.

Vilken bör vara våran taktik? Jag har hittills haft ALLA fönster+dörren öppet på vidgavel dygnet runt i en månad framförallt för att jag gillar frisk luft, har sedan inte ens funderat på om det är svalare. Har diverse mörkläggning/persienner för att hejda direkt solljus in.
Citera
2018-07-19, 18:01
Medlem
Blöt en huvudbonad och ha på huvudet, själv har jag en buff i funktionsmaterial som kan användas på huvudet,halsen.
Och för jössenamn....stäng fönstren och dra ner persiennerna.

Personer som vädrar dygnet runt måste tro att man öppnar fönster när det är -20 ute för att få varmare inne?
Samma princip gäller vid värme, kallare ute än inne? Då stänger man ju naturligtvis fönstret, men när det är varmare ute än inne så gäller inte samma princip?
Total bunker dagtid med stängda fönster och nerdragna persienner, kvällstid efter tempraturen ute är lägre än inne så öppnar man korsdrag.
Gärna en fläkt vid fönsterglipan som blåser in den friska nattluften.
Citera
2018-07-19, 18:10
Medlem
Håller med föregående personer ang ac! Köpte en med 10000btu förra året, ca 5000kr, står i sovrummet och kyler det plus halva min lgh (100kvm) till hotellkänsla på kyla. Rummen längst bort når den inte men det beror på planlösning! Slå till om ni har pengar o vill få bättre livskvalitet i värmen! Lätt värt pengarna! Elräkningen har inte påverkats nämnvärt så det behöver man inte oroa dig för, hellre några kr mer i el än att må dåligt o svettas
Citera
2018-07-19, 18:14
Medlem
Ormhunds avatar
Svettas man mindre om man är rakad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in