2018-07-19, 12:43
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Du har inte provat någon av dem?

Gör just nu den enklaste varianten. Den med två 50cl flaskor bakom fläkten. Blev lite sugen på att testa att göra en låda med en laptopfläkt, då jag har tre halvdöda laptops liggandes hemma, men det blir nog först senare. Min frys är lite liten och har nyss köpt en massa frysvaror. Ingen större plats för is.

Edit; Eller du kanske tänkte på köpvarianterna? Inte testat dem, nej. De duger nog för en person vid ett tillfälle så att säga.
Senast redigerad av Expohunter 2018-07-19 kl. 12:46.
Citera
2018-07-19, 12:46
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Gör just nu den enklaste varianten. Den med två 50cl flaskor bakom fläkten. Blev lite sugen på att testa att göra en låda med en laptopfläkt, då jag har tre halvdöda laptops liggandes hemma, men det blir nog först senare. Min frys är lite liten och har nyss köpt en massa frysvaror. Ingen större plats för is.
Jag tänkte eventuellt prova att skruva ihop två radiatorer med en vattenpump emellan och droppa den ena i ett fyllt badkar med kallvatten och den andra hänga utanför med fläktar påskruvade som går på max men det blir så jävla mycket fukt i luften som inte går att bli av med vilket är ett problem.
Citera
2018-07-19, 12:48
Medlem
I-van-Toers avatar
Nu börjar värmeböljan avta något i mitt område men här är ett enkelt tips. Ta en massa iskuber, typ 50 st, och lägg dem i skål så att ungefär hälften sticker upp ovanför kanten (stapla dem så att de inte faller ur). Glöm inte att fylla på nytt vatten i isformarna så att du kan byta ut isen när den smält. Ställ skålen framför en fläkt på en lite upphöjning (ta några böcker) så att skålen står mitt framför fläkten. Det kyler garanterat mer när du sitter framför än att fläkten bara rör runt den varma luften.
Citera
2018-07-19, 12:51
Medlem
Blygfisens avatar
En mobil AC är det enda som hjälper.

De flesta över 2.000kr har samma kylförmåga, dock skall man satsa att lägga ut minst 3.000kr för att få ner ljudnivån enligt erfarenhet.

Aldrig någonsin att jag sitter i ett hem på sommaren utan AC igen.
Citera
2018-07-19, 12:55
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygfisen
En mobil AC är det enda som hjälper.

De flesta över 2.000kr har samma kylförmåga, dock skall man satsa att lägga ut minst 3.000kr för att få ner ljudnivån enligt erfarenhet.

Aldrig någonsin att jag sitter i ett hem på sommaren utan AC igen.
En portabel luftkonditionering är absolut det bästa man kan köpa om man inte har möjlighet/råd att köpa en värmepump med kylning.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1565

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=526
Citera
2018-07-19, 12:57
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Nu har det varit tämligen vindstilla i Stockholm senaste dagarna och temp innomhus brukar ofta vara högre än inomhus, Enkel fysik.

Det behövs ingen vind för att värmen ska bli lägre vid vädring på natten.
Nu är det förvisso bara 27 grader här idag men jag har genom vädringsdisciplin lyckats hålla inomhustempen dräglig under hela värmeböljan.
Enkel fysik.
Gäller att börja i tid direkt det börjar bli obehagligt varmt ute och inte lyssna på någon mupp som föreslår korsdrag när man har 30 grader ute och 26 grader inne.
Citera
2018-07-19, 13:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Blir inte mycket till vädring utan vind som för in den svalare luften. Jag har öppet hela nätterna och temperaturen sjunker bara ett par grader.
Citera
2018-07-19, 14:00
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer
En portabel luftkonditionering är absolut det bästa man kan köpa om man inte har möjlighet/råd att köpa en värmepump med kylning.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1565

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=526

Förbjudet att montera värmepump när man bor i hyresrätt dock, vilket är synd då värmepump är det bästa.

Jag köpte denna för 2år sedan "Midea Comfee MPS1-07CRN1-ERP" , fungerar ännu men gasen börjar dock ta slut (har kört den dygnet runt vissa dagar)
Citera
2018-07-19, 14:04
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Nu är det förvisso bara 27 grader här idag men jag har genom vädringsdisciplin lyckats hålla inomhustempen dräglig under hela värmeböljan.
Enkel fysik.
Gäller att börja i tid direkt det börjar bli obehagligt varmt ute och inte lyssna på någon mupp som föreslår korsdrag när man har 30 grader ute och 26 grader inne.

Jag bor i ett hus byggt -55, en lägenhet på toppvåningen med ett tak som består av svart plåt. Det går inte att bara öppna fönstret och hoppas på att få det kylskåpsbehagligt.

Värmen ackumuleras under dygnet och sitter kvar, även på natten med öppna fönster.

Eftersom det verkar som att det finns skeptiker i tråden får jag väl bjuda på en bild;
https://minfil.com/N7i2vcf8b3/pic.jpg

Den förste som säger att jag får skylla mig själv och kan flytta, får en digital karatespark i nyllet.
Citera
2018-07-19, 14:41
Medlem
Citat:
Kuddar i frysen? Det låter lite kufiskt. Har du lust att berätta vad det är för kuddar? Vanliga dunkuddar rakt in?
Nya vanliga syntetkuddar....prova får du se.
Citera
2018-07-19, 15:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Kan man justera kroppen till de höga temperaturerna genom att ha mycket kläder på sig? Om man har jeans och långärmat på sig och är utomhus mycket då blir man supervarm. Då kanske man vänjer sig vid skiten och efter ett par dagar tycker man inte alls det är varmt?

Det tar 3 veckor för kroppen att vänja sig vid varm temperatur (8 veckor att vänja sig vid kallt väder). Tricket är att ha rätt kläder på sig (inte bomullskläder), inte ha för hög effekt på AC:n och se till att dricka mycket vatten och äta ordentligt med salt. Ät en sallad eller dylikt till lunch, undvik alkohol etc.

Källa: bor och jobbar i Andalucien, om ett par veckor blir det 47 grader här (mesar).
Citera
2018-07-19, 15:17
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Mineralvatten. Helt nödvändigt, köpte en liter igår, är på väg efter en liter nu. Gärna en sort med flera olika mineraler. Man blir av med den där läbbiga värken i benen och musklerna får tillbaka en hel del av orken.

Kranvatten är i regel nyttigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in