2018-07-18, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ajdå jag glömde nämna att Hallandspesten har undersökt Halmstads kommun. Det gäller alltså bara Halmstad, inte Halland.

Mycket starka siffror för SD och jag tror att vi i denna landsändan kan få den effekten att framgång föder framgång i opinionen.

Men hur kan Sifo hålla så låg siffra som 18,5% senast? Nu är det ju försent för detta institut att svänga upp siffrorna, dom vågar ju inte justera chockartat.

När övriga partier, LO och kanske massmedia "ber" folket att inte rösta SD, hur påverkar detta? Är det detta som är "sista skriket"?

Tack för att du delar med dig av intressant info från Halmstad Jag känner tyvärr inte till Halland närmare, men spontant föreställer jag mig att situationen kanske kan jämföras med grannlandskapet i söder, dvs Skåne, där SD ju är särskilt starka i flera mindre och mellanstora kommuner.

Om det finns liknande paralleller i Halland så kanske siffrorna för landskapet kan skjuta rejält i taket. Time will tell.

Sen får LO ”be” och vädja hur mycket de vill och Löfven/Arnstad spotta ut sina fascistanklagelser - nu kokar det rejält ute i landet. Vad sossarna än gör blir det bara dynga.
Senast redigerad av MidlifeMommy 2018-07-18 kl. 23:38.
2018-07-18, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack för att du delar med dig av intressant info från Halmstad Jag känner tyvärr inte till Halland närmare, men spontant föreställer jag mig att situationen kanske kan jämföras med grannlandskapet i söder, dvs Skåne, där SD ju är särskilt starka i flera mindre och mellanstora kommuner.

Om det finns liknande paralleller i Halland så kanske siffrorna för landskapet kan skjuta rejält i taket. Time will tell.

Sen får LO ”be” och vädja hur mycket de vill och Löfven/Arnstad spotta ut sina fascistanklagelser - nu kokar det rejält ute i landet. Vad sossarna än gör blir det bara gödsel.

Politiska trender diffunderar väl från Europa in i Sverige söderifrån? Skåne påverkas av Danmark. Sedan vandrar det uppåt genom Halland, Småland och Blekinge. SD kommer att vara överlägset störst i dessa landskap i valet. Man får hoppas att också Västergötland har hunnit nyktra till till valdagen.
2018-07-18, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
SD backar. Samtidigt verkar V ha gått om C.

Vi får hoppas att SD inte tappar farten nu inför avslutningen.

Hur mycket jag än avskyr det som vänstern och deras kommunistiska rötter står för, så känner jag glädje över att C tappar mark.

Måtte Annie Lööf straffas av väljarna för sitt haveri.

Sjöstedt känns åtminstone som en hygglig karl. Hon är bara en falsk kappvändare.
2018-07-18, 23:31
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Jag ifrågasätter inte resultatet av undersökningen, men jag blir illamående bara av tanken på att SD-väljare måste undersökas för att se hur de fungerar, eller vad det är för fel på dem.

Jag ser det såhär: I verkligheten är det vi som undersöker dem. De kan tro att de utför någon slags samhällstjänst när de ska undersöka SD-väljare. Men det sker bara i en låtsasvärld. En bubbla. I själva verket är det vi som inspekterar bubblan från alla håll, plockar upp den, bollar runt med den och kan ha den som en slags skämtartikel i vårat medvetande.
2018-07-18, 23:31
Medlem
Smoothmans avatar
Yougov, Juli 2018

V 9,8% (+0,5)
S 21,2% (-0,8)
MP 3,9% (+0,1)
SD 25,7% (-2,8)
C 8,6% (+1,5)
L 5,4% (+1,1)
KD 3,8% (+0,7)
M 15,9% (-1,4)
Fi 1,0% (-0,4)
Övriga 4,7% (+1,3)

1 526 personer intervjuades under perioden 13-15 juli.

Att Yougov skulle "hamna" närmare och synka med Sentios senaste mätning (25,6%) var inte helt oväntat. Höjningen på 5,5 PE till 28,5% under en kort 30 dagars period kändes knepig... Det som däremot är högst remarkabelt är att S och M går så bedrövligt dåligt. Inga av dessa partier tycks "lyfta" och få vind i seglen. SD fortfarande klart största parti i såväl Sentio som Yougov, vilket är glädjande.

Att SD nu - knappt två månader före valet och innan valrörelsen dragit igång på allvar - ligger kring 26% är inget dåligt utgångsläge. Ett valresultat på 27-28% är definitivt inte osannolikt. Något som gör mig oerhört nyfiken är de där 4,7 procenten på "övriga" - vad döljer sig där? Ska bli oerhört intressant att se den kolumnen under augustimätningarna. Det är möjligt att det bara är brus, men något säger mig att AfS mycket väl kan göra ett bättre val än många av oss tror.

Sossar och moderater måste slita sitt hår...
Senast redigerad av Smoothman 2018-07-18 kl. 23:35. Anledning: Tillägg
2018-07-18, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Med tanke på att F! är särredovisat och att SD rasat så gissar jag att AfS ligger på 3-3,5 här.

Moderaternas kollaps i opinionen bekräftas den här mätningen och Kristersson måste nog avgå någon gång efter valet. Positivt!
Hur bra är Yougov på att mäta valet*. Nu skulle vi ha Crispan här

Edit: *Moderaterna hade jag egentligen tänkt skriva. Har för mig att Yougov inte tillhör de bättre på dessa. Men man kan ju alltid hoppas
Senast redigerad av Fnysington 2018-07-18 kl. 23:47.
2018-07-18, 23:42
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Både Moderaterna och Socialdemokraterna kommer antagligen göra sina sämsta val på decennier.

Min bekantskap bestod till största del av Moderater.

Jag hör inte direkt att någon kommer att rösta på dom längre, en del gav upp redan 2014.

Och dessa väljare vill ha en konservativ politik, och i brist på annat väljer de SD.

Sen tror jag att många är intresserade av att "prova något nytt", och när siffrorna för SD är så pass höga kan man ju knappast ligga fel även om man inte kommer att berätta för alla man känner hur man ska rösta.
2018-07-19, 00:09
Medlem
8711s avatar
Yougovs nivåer går väldigt upp och ner. Det förstår väl alla när toppar kommer på 28,5% att det förmodligen inte är en verklig siffra och förändring, utan slumpmässigt och antagligen för högt. Detta korrigeras nu till mer normala nivåer. Men ändå klart högre än månaden innan denna topp.

Yougov, Sverigedemokraternas siffror:

April: 22,1%
Maj: 23,0%

-------------- Tillfällig extrem topp.

Juli: 25,7% (+2,7)

Den klart höjda nivån är alltså väldigt tydlig.
2018-07-19, 00:12
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Yougov, Juli 2018

V 9,8% (+0,5)
S 21,2% (-0,8)
MP 3,9% (+0,1)
SD 25,7% (-2,8)
C 8,6% (+1,5)
L 5,4% (+1,1)
KD 3,8% (+0,7)
M 15,9% (-1,4)
Fi 1,0% (-0,4)
Övriga 4,7% (+1,3)

1 526 personer intervjuades under perioden 13-15 juli.

Att Yougov skulle "hamna" närmare och synka med Sentios senaste mätning (25,6%) var inte helt oväntat. Höjningen på 5,5 PE till 28,5% under en kort 30 dagars period kändes knepig... Det som däremot är högst remarkabelt är att S och M går så bedrövligt dåligt. Inga av dessa partier tycks "lyfta" och få vind i seglen. SD fortfarande klart största parti i såväl Sentio som Yougov, vilket är glädjande. Sossar och moderater måste slita sitt hår...

Att SD nu - knappt två månader före valet och innan valrörelsen dragit igång på allvar - ligger kring 26% är inget dåligt utgångsläge. Ett valresultat på 27-28% är definitivt inte osannolikt.

Det är ju en självklar förändring, se mitt inlägg ovan. Ingen kan väl rimligen ha trott på en uppgång på 5,5 procentenheter på en månad och att hela den skulle behållas? Att 2,7 procentenheter och mer behålls med ett överhopp på denna månad är ju väldigt bra, som jag visar tydligt i mitt ovanstående inlägg. Sen talar folk om "tillbakagång", riktigt larvigt. Ja, mot den extrema toppen, men också en klar ökning mot senaste månadernas normalnivåer som varit mellan 20-23% i Yougovs mätningar.
2018-07-19, 00:17
Medlem
Som vanligt är jag sen med att studera siffrorna från Yougov, jag återkommer om jag har något att tillföra, vi kan inte bara studera en mätning, vi måste istället försöka finna trenderna. 28,5% var naturligtvis inte korrekt för SD, nu är det mera "rätt" vi vill väl ändå ha rättvisa eller??

Spontant är jag glad att både S och M sakta sjunker, det är nog en tendens som är säkerlagd, även om M underskattas. SD:s siffor är stabila i grunden men det blir ofta lite knölar under madrasserna som drar dom osäkra åt lite olika håll. Den så kallade "prinsessan på ärten"-effekten.

Jag förutser nu att motvinden är över för SD och att det sker en långsamt tillväxt. Jag tror att Sossarna är uträknade, inget valfläsk smakar just nu tillräckligt gott för folket. Däremot tror jag faktiskt----jag går emot expertisen här---M är underskattade, naturligtvis ligger inte detta parti under 20%. Ni fattar väl att M har starka kort även om dom inte används, Hanif Bali, Ann Heberlein, Forsell, Svantesson, en tjock partisekreterare, och den lurige listige UK. Jag önskar att SD hade sådana luriga politiker. Politik är att luras. Politik är att lova och inte hålla.

Jag tror att SD blir störst i valet, trots vad övriga OI försöker lura i oss. Snart kommer väl någon underlig undersökning som vissar Sossar på 26% vilket idag är helt orealistiskt.
2018-07-19, 00:26
Medlem
Personligen tror jag YouGov överskattar SD + AFS och underskattar M och S.

Skulle verkligen var fjärde person rösta på SD? Inte en chans.
Skulle M ha fallit så lågt att de ligger nere på 16? Nä
Skulle Afs öka så snabbt på några månader att de ligger över spärren? Löjligt

En bra grej med valet blir också att några opinionsinstitut kommer få ta sitt pick och pack och dra. För dessa skillnader mellan undersökningar är skamligt.

Självklart kommer folk att vända sig mot de undersökningar som bäst passar sin världsbild.

Logiskt sett och summa av alla undersökningar så sticker YouGov ut alltför mycket för att det ska vara rimligt. Det mest logiska är att gå efter medel.
2018-07-19, 00:33
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Personligen tror jag YouGov överskattar SD + AFS och underskattar M och S.

Skulle verkligen var fjärde person rösta på SD? Inte en chans.
Skulle M ha fallit så lågt att de ligger nere på 16? Nä
Skulle Afs öka så snabbt på några månader att de ligger över spärren? Löjligt

En bra grej med valet blir också att några opinionsinstitut kommer få ta sitt pick och pack och dra. För dessa skillnader mellan undersökningar är skamligt.

Självklart kommer folk att vända sig mot de undersökningar som bäst passar sin världsbild.

Logiskt sett och summa av alla undersökningar så sticker YouGov ut alltför mycket för att det ska vara rimligt. Det mest logiska är att gå efter medel.

Snittet för SD juni 2014 var dubbla mot juni 2010. Snittet för SD 2018 var dubbla mot juni 2014. Inget talar för att fördubblingstrenden är bruten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in