2018-07-18, 15:57
Medlem
maxatdunders avatar
När börjar de trilla in siffror för juli?
2018-07-18, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
När börjar de trilla in siffror för juli?
De är redan redan redovisade.
YouGovs mätning kommer tillsammans med Aug-mätningen.
2018-07-18, 18:00
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-P
Nej SD behöver inte vara det minsta oroliga. Med tanke på att SD håller på att byta ut sitt väljarunderlag så kan partiet mycket väl få runt 30%. Även om de förlorar delar av sitt gamla underlag så kommer det ändå att bli plus i kanten.

SD förlorar bara 1 -2 % till mer radikala partier men dessa väljare har alltid tyckt att SD är för liberalt och sossigt och när de ger upp om att ändra SD kanske de hittar nya alternativ. Men SD tar 4 x de väljarna från sjupartiet.
2018-07-18, 20:21
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
SD förlorar bara 1 -2 % till mer radikala partier men dessa väljare har alltid tyckt att SD är för liberalt och sossigt och när de ger upp om att ändra SD kanske de hittar nya alternativ. Men SD tar 4 x de väljarna från sjupartiet.

SD har tidigare gått framåt som starkast vid de tillfällen när det har stormat som mest i medierna och skillnaden mellan SD och övriga partier har varit som tydligast.
Det är många som ogillar invandringen och kriminalpolitiken som fortfarande är kvar hos sjuklövern därför att SD har en hel den inkompetenta företrädare, framför allt på kommunal nivå.
Om SD liknar sjuklövern är det mindre incitament för någon att byta över till SD.
2018-07-18, 21:41
Medlem
Yougov Juli

SD 25,7 och klart störst

Yougov: Ökad polarisering – V och SD ser ut att bli valets stora vinnare

https://www.metro.se/artikel/yougov-%C3%B6kad-polarisering-v-och-sd-ser-ut-att-bli-valets-stora-vinnare
2018-07-18, 21:59
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DID63
Yougov Juli

SD 25,7 och klart störst

https://www.metro.se/artikel/yougov-%C3%B6kad-polarisering-v-och-sd-ser-ut-att-bli-valets-stora-vinnare

SD backar. Samtidigt verkar V ha gått om C.

Vi får hoppas att SD inte tappar farten nu inför avslutningen.
2018-07-18, 22:15
Medlem
Qwertyzs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=Ga7eSmjmEEo (Almedalen 2018: Sverigedemokraternas väljare - vilka är de?)

^ vet inte om ovanstående länk har postats i tråden tidigare, men jag kan tänka mig att klippet kan vara intressant att titta på för vissa i tråden i väntan på nya opinionsundersökningar. Har inte hunnit kolla på klippet själv ännu dock.
Senast redigerad av Qwertyz 2018-07-18 kl. 22:18.
2018-07-18, 22:15
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
SD fortfarande störst men det ser ut som att de tappar till Alternativ för Sverige.
Visst kan det vara så, men föregående månad visade lite väl stor ökning för SD. Det var antagligen junimätningen som visade lite för högt för SD.
2018-07-18, 22:43
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DID63
Yougov Juli

SD 25,7 och klart störst

M nere på 16%. S på 21%. KD och MP ute. SD 25% och övriga +4%. Jag kan köpa det där som valresultat. Skulle jag gissa valresultatet idag skulle jag hamna nära detta.

Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
SD fortfarande störst men det ser ut som att de tappar till Alternativ för Sverige.

Sannolikt och förhoppningsvis. Det vore toppen inför eventuellt extra val om AfS redan är inne i riksdagen.
2018-07-18, 22:44
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyz
https://www.youtube.com/watch?v=Ga7eSmjmEEo (Almedalen 2018: Sverigedemokraternas väljare - vilka är de?)

^ vet inte om ovanstående länk har postats i tråden tidigare, men jag kan tänka mig att klippet kan vara intressant att titta på för vissa i tråden i väntan på nya opinionsundersökningar. Har inte hunnit kolla på klippet själv ännu dock.

Jag ifrågasätter inte resultatet av undersökningen, men jag blir illamående bara av tanken på att SD-väljare måste undersökas för att se hur de fungerar, eller vad det är för fel på dem.
2018-07-18, 22:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Jag ifrågasätter inte resultatet av undersökningen, men jag blir illamående bara av tanken på att SD-väljare måste undersökas för att se hur de fungerar, eller vad det är för fel på dem.
Svenska statsfinansierade universitetsmänniskor gör en detaljstudie, för att kartlägga "vem som röstar SD". Har dom gjort motsvarande studie för övriga partier? Självklart inte, den svenska akademiska världen är att betrakta som en del av vänstern. Dra in finansieringen.
2018-07-18, 23:11
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
M nere på 16%. S på 21%. KD och MP ute. SD 25% och övriga +4%. Jag kan köpa det där som valresultat. Skulle jag gissa valresultatet idag skulle jag hamna nära detta.

Om Sd får 25% blir jag överlycklig, likaså om Mp åker ur riksdagen.

Sds tillbakagång denna gång var tämligen väntad, de har inte haft "samma flyt" senaste tiden. Tror däremot tyvärr att Mp är på uppgående iom att de numera endast snackar miljö, dvs de lär hanka sig kvar. Det mest intressanta denna gång var nog Moderaternas fortsatta kräftgång, de måste hitta på något radikalt och det snabbt. Och det enda "radikala" de kan hitta på är att bjuda in Sd i värmen men det lär inte ske innan valdagen. Arma idioter!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in