Citat:
Ursprungligen postat av
Studsboll
Novus är en telefonbaserad mätning. Vad man får för svar beror på vem man frågar och hur man frågar. Novus ville väl inte hamna i samma sitts som SIFO med en underskattning på 10 procentenheter. Tror inte SD varken minskat eller ökat sedan sist utan håller sig konstant runt 30% som klart största parti eftetsom sosseriet är helt slut bland massorna, i synnerhet i norra Sverige har det svängt totalt under mandatperioden.
Delar din uppfattning. Novus hade en ordentlig underskattning på SD i förra valet, får se vad den hamnar på i årets val. Min käpphäst i denna tråd de senaste två åren har varit
mörkertalet. Känner att jag tjatat sönder detta ämne så jag låter det vara nu. Om lite drygt två dygn får vi ändå svart på vitt hur stort det var. Alla "hidden voters" och "shy voters" kommer äntligen att visa sig i siffrorna som presenteras på skärmarna.
Är helt övertygad om att den överraskning och chockartade stämning vi kommer att få uppleva under valvakan - inte minst hos SVT - kommer att sakna motstycke inom svensk media och svensk politik. Finns inget hittills som ger mig skäl att ändra min prognos: SD närmare 30% än 25%. Minst 27,6% med andra ord. Mörkertalet är massivt.