Citat:
Ursprungligen postat av
medianox
Det är som sagt nog ingen här i tråden som "tror" att Nujens "medvetet" finansierat en terrorist. Men vad du, jag, den ena eller den andra "tror" spelar i sammanhanget ingen roll alls. Nujens borde ha förhörts av polisen. Punkt. Vad orsaken är till att de inte föhörts om sitt samröre med Akilov och hans landsmän kommer med största sannolikhet så småningom fram. Mitt bet är att familjen skyddats av politiker som haft insyn i brottsutredningen via SÄPO:s politiska råd. Törs du slå vad?
Jag kan inte komma på någon anledning till varför en politiker skulle vilja stoppa en utredning av detta slag. Har du några teorier? (Frågan är seriöst menad. Jag brukar kunna tänka mig plausibla förklaringar, det gjorde jag t ex i Mona Sahlin/livvakten-fallet. Men här kan jag inte komma på något.)
Insynen i Säpo sker väl via några riksdagsledamöter som utnämns av partierna? Är det offentligt vilka dessa är? Som jag har fattat det granskar de Säpo i efterhand, inte under pågående arbete.
Ansvarig minister för Säpo, vem är det? Alla ministrar kan väl inte ha tillgång till Säpos material? Och i detta fall under pågående utredning?
Kan Özz Nujen uppfattas som så nära knuten till Socialdemokraterna att S inte vill att han ska utredas? Utredningen började ju i april 2017 och höll på i månader tills förundersökningen offentliggjordes nu i våras. Är det tillräckligt nära valet för att någon skulle vilja stoppa utredning av vad Nujen-klanen kan veta om Akilov och hans landsmän genom att han ar arbetat på deras bygge?