2018-07-17, 19:15
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Nej, vallero, du har inte alls utvecklat varför du tror på en möjlig politisk inblandning. Din tro att politiker hursomhelst kan påverka rättsvårdande myndigheter är ganska naiv, för att inte säga rent konspiratorisk. Du måste tala om för oss hur du tror att dina politiker i så fall har betett sig. Har de privat ringt till myndighetscheferna och talat om för dem att de skall låta familjen Nujen vara ifred - för annars...?
Hur skulle jag kunna svara på exakt hur det gått till? Du påstår ju samma sak utan att ens ange en anledning. Som jag dessutom tidigare bad dig utveckla!
Varför skyddar man Nujens enligt dig?
Citera
2018-07-17, 19:35
Medlem
Citat:
Det är som sagt nog ingen här i tråden som "tror" att Nujens "medvetet" finansierat en terrorist. Men vad du, jag, den ena eller den andra "tror" spelar i sammanhanget ingen roll alls. Nujens borde ha förhörts av polisen. Punkt. Vad orsaken är till att de inte föhörts om sitt samröre med Akilov och hans landsmän kommer med största sannolikhet så småningom fram. Mitt bet är att familjen skyddats av politiker som haft insyn i brottsutredningen via SÄPO:s politiska råd. Törs du slå vad?

Jag kan inte komma på någon anledning till varför en politiker skulle vilja stoppa en utredning av detta slag. Har du några teorier? (Frågan är seriöst menad. Jag brukar kunna tänka mig plausibla förklaringar, det gjorde jag t ex i Mona Sahlin/livvakten-fallet. Men här kan jag inte komma på något.)

Insynen i Säpo sker väl via några riksdagsledamöter som utnämns av partierna? Är det offentligt vilka dessa är? Som jag har fattat det granskar de Säpo i efterhand, inte under pågående arbete.

Ansvarig minister för Säpo, vem är det? Alla ministrar kan väl inte ha tillgång till Säpos material? Och i detta fall under pågående utredning?

Kan Özz Nujen uppfattas som så nära knuten till Socialdemokraterna att S inte vill att han ska utredas? Utredningen började ju i april 2017 och höll på i månader tills förundersökningen offentliggjordes nu i våras. Är det tillräckligt nära valet för att någon skulle vilja stoppa utredning av vad Nujen-klanen kan veta om Akilov och hans landsmän genom att han ar arbetat på deras bygge?
Citera
2018-07-17, 19:57
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
De senaste dagarnas inlägg visar, att många förstått att något gått riktigt snett i polisens utredning av Akilovs terrordåd på Drottninggatan - i stort sett alla utom just signaturen vallero. Sedan jag började skriva här på FB har han postat inte mindre än 33 inlägg, som nästan alla går ut på att familjen Nujen bara har gjort sig skyldiga till ett trivialt skattebrott. Det är synd att så mycket av medlemmarnas energi skall behöva läggas på att debattera med en person, som uppenbarligen inte förstår hur vårt rättssystem fungerar eller hur lagstiftningen är tänkt att fungera.

Det stora problemet för polis och åklagare - både i Sverige och internationellt - har varit att i domstol kunna bevisa att penningtransaktioner (såväl av företag som privatpersoner) som misstänks finansiera terrorism verkligen har gått (eller skall gå) till terrorverksamhet. Därför är den nya lagstiftningen på området inriktad på att få finansiärerna fällda på ekonomiska oegentligheter.

I Akilovs fall torde bevisbördan för åklagaren i grund och botten väga ganska lätt. Här har vi ju en person som bevisligen har utfört och dessutom erkänt att han begått en terrorhandling när polisens brottsutredning inleds. Allt krut borde då läggas på att i polisens förundersökning i detalj utreda alla de omständigheter som faktiskt ledde fram till terrordådet. Alla personer och/eller företag som stött Akilov ekonomiskt under hans vistelse i Sverige borde alltså ha förhörts av polisen, i synnerhet någon som satt in 85 000 kronor på hans bankkonto. Att så inte skett är en rättsskandal. Visar det sig dessutom att politiker via SÄPO styrt polisens utredningsarbete har vi också en politisk skandal som heter duga under uppsegling.

Ja precis. Fakta är ju helt klara.

1. Akilov är terrrorist. Erkänt och dömd så mycket bättre blir det inte.

2. Nöjen har överfört större summor pengar till honom innnan han genomfört ett terrordåd. För att förenkla för framtida undersökningar har de varit så vänliga att göra direkta banköverföringar från egna konton till Akilovs personkonto.

Den enda möjligheten att klara sig ifrån att bli dömd som terrorfinansiär är att erkänna skattebrott istället så mycket man bara kan och hoppas att man blir trodd. Ja så skulle det åtminstone gått till om utredningen skötts som den ska.

Som jag nämnt tidigare tror jag att om detta hänt i ex. USA hade han om han haft tur fått 6-8 år för skattebrottet om han samarbetat fullständigt och erkänt allt. Om inte hade han inte kommit ut på väldigt väldigt länge.
Citera
2018-07-17, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag kan inte komma på någon anledning till varför en politiker skulle vilja stoppa en utredning av detta slag. Har du några teorier? (Frågan är seriöst menad. Jag brukar kunna tänka mig plausibla förklaringar, det gjorde jag t ex i Mona Sahlin/livvakten-fallet. Men här kan jag inte komma på något.)

Insynen i Säpo sker väl via några riksdagsledamöter som utnämns av partierna? Är det offentligt vilka dessa är? Som jag har fattat det granskar de Säpo i efterhand, inte under pågående arbete.

Ansvarig minister för Säpo, vem är det? Alla ministrar kan väl inte ha tillgång till Säpos material? Och i detta fall under pågående utredning?

Kan Özz Nujen uppfattas som så nära knuten till Socialdemokraterna att S inte vill att han ska utredas? Utredningen började ju i april 2017 och höll på i månader tills förundersökningen offentliggjordes nu i våras. Är det tillräckligt nära valet för att någon skulle vilja stoppa utredning av vad Nujen-klanen kan veta om Akilov och hans landsmän genom att han ar arbetat på deras bygge?

Säkerhetspolisen är en myndighet underställd justitiedepartementet. Den tidigare SÄPO-chefen Anders Thornberg svarade alltså direkt under justitieministern Morgan Johansson. Men i frågor som direkt berör rikets säkerhet får man utgå ifrån att även statsministern Stefan Löfven löpande informeras. Som jag sagt tidigare ser jag själv ingen direkt anledning för dessa båda herrar att personligen skydda familjen Nujens medlemmar från polisförhör. Men partipolitik är inte riktigt mitt område, så jag avstår från att spekulera om några orsaker. Jag går helt på uppgiften, att affären Nujen-Akilov är en "het potatis" för just SÄPO.
Citera
2018-07-18, 07:32
Medlem
Citat:
Säkerhetspolisen är en myndighet underställd justitiedepartementet. Den tidigare SÄPO-chefen Anders Thornberg svarade alltså direkt under justitieministern Morgan Johansson. Men i frågor som direkt berör rikets säkerhet får man utgå ifrån att även statsministern Stefan Löfven löpande informeras. Som jag sagt tidigare ser jag själv ingen direkt anledning för dessa båda herrar att personligen skydda familjen Nujens medlemmar från polisförhör. Men partipolitik är inte riktigt mitt område, så jag avstår från att spekulera om några orsaker. Jag går helt på uppgiften, att affären Nujen-Akilov är en "het potatis" för just SÄPO.

Jag vill tillägga att jag inte känner till familjen Nujens eventuella kopplingar till något politiskt parti. Men har Stefan Lofven kunnat utse en person som Ardalan Shekarabi till civilminister i sin regering, är väl allt möjligt. För ett år sedan var kanske Özz Nujen till och med påtänkt som en lämplig socialdemokratisk integrationsminister, vad vet jag? I Almedalen såg jag honom dock iförd en tröja med Feministiskt initiativs emblem.
Citera
2018-07-18, 07:47
Medlem
Luxuss avatar
Väldans tyst i media om detta nu. När hörde nån något senast?
Citera
2018-07-18, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
"nu"?
Just nu?
Jag tycker det har varit ekande tyst om denna skandal med att en känd advokat-komikerfamilj, Nujens, betalat in stora summor pengar till massmördaren Akilovs privata konto.

Jag tycker, när jag tittar i backspegeln, att tystnaden i MSM startade i samma stund som Katerina Janouch i januari berättade om vad Nujens har sysslat med. Att det var just KJ som släppte denna flera kilomegaton tunga kärnladdning över det ankdammiga, folkhemska Sverige, tror jag till stor del också kan förklara den PK-istiska MSM -tystnaden. Resonemanget skulle alltså vara:
"Ok, Nujens har betett sig illa, men det är ingenting mot hur illa hemska Katerina Janouch har betett sig: hon angriper Makten genom att använda vår bäst integrerade kurd och komiker, Özz Nujen, för att mobilisera sina mörksenskrafter mot muslimer.
Om detta med Nujens må vi inte berätta.."

Nåt sånt.
Citera
2018-07-18, 11:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Özz & Måns Möller jobbar på som vanligt. Så det kommer fortfarande in stålar som kanske behövs till ett eventuellt skattetillägg. Men jag antar att även detta är inbokat sedan ganska långt tillbaka.

Citat:
Torsdag 2 augusti gästar Sveriges mest dynamiska och underhållande komiker-duo Özz Nûjen och Måns Möller Pumphuset i Borstahusen för ett intimt gig
.
Boka gör man genom att skicka ett mail till niclas@pumphuset.nu
http://pumphuset.nu/event/ozz-mans-pa-pumphuset/
Citera
2018-07-18, 12:01
Medlem
LordLancasters avatar
Pumphuset är alltså ett "kulturhus" enligt webbplatsen. Sådana brukar vara svårt bidragsberoende. Men det är väl i grunden skattepengar som ligger bakom 90 % av UschNejens karriär så det är kanske inte så konstigt.

Vore intressant att se hur många som faktiskt bokar biljetter till det där giget. Att specifikt betala för att se Özz och Måns har jag svårt att se att många gör i dagsläget.
Citera
2018-07-18, 12:02
Medlem
Verkisto2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus

MainStreamMedia har väl varit, är fortsätter vara, knäpptysta om hela Nujen-Akilov härvan?

Inte ens NyaTider https://www.nyatider.nu/ har, så vitt jag kan se, skrivit något om det hela?
Citera
2018-07-18, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
"nu"?
Just nu?
Jag tycker det har varit ekande tyst om denna skandal med att en känd advokat-komikerfamilj, Nujens, betalat in stora summor pengar till massmördaren Akilovs privata konto.

Jag tycker, när jag tittar i backspegeln, att tystnaden i MSM startade i samma stund som Katerina Janouch i januari berättade om vad Nujens har sysslat med. Att det var just KJ som släppte denna flera kilomegaton tunga kärnladdning över det ankdammiga, folkhemska Sverige, tror jag till stor del också kan förklara den PK-istiska MSM -tystnaden. Resonemanget skulle alltså vara:
"Ok, Nujens har betett sig illa, men det är ingenting mot hur illa hemska Katerina Janouch har betett sig: hon angriper Makten genom att använda vår bäst integrerade kurd och komiker, Özz Nujen, för att mobilisera sina mörksenskrafter mot muslimer.
Om detta med Nujens må vi inte berätta.."

Nåt sånt.

Nåt sånt är det.

I Sverige få bara rätt personer säga rätt saker. Det brinner på alla plan i detta land, både bildligt och bokstavligt.

Det är något fel med en klan som får fristad i Sverige och uppmuntras av olika intressen att häckla den hand som föder dem. Ännu märkligare är att advokatsamfundet på eget initiativ gör en utomrättslig utredning för att skydda den advokat som varit med och finansierat terroristen Akilovs vistelse i Sverige.

Det blir riktigt kul om Anne Ramberg blir justitieminister, vilket hon uttryckt att hon vill, då begreppen om vem som är brottsling och vem som är ett brottsoffer kommer ytterligare förvirra oss hederliga medborgare. Nu vet vi att i Anne Rambergs värld är advokater värda att skydda, då en advokat ska inte utsättas för en normal hantering i rättsväsendet, typ så som andra simpla brottslingar och skattesmitare får tåla.
Citera
2018-07-18, 14:05
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Jag vill tillägga att jag inte känner till familjen Nujens eventuella kopplingar till något politiskt parti. Men har Stefan Lofven kunnat utse en person som Ardalan Shekarabi till civilminister i sin regering, är väl allt möjligt. För ett år sedan var kanske Özz Nujen till och med påtänkt som en lämplig socialdemokratisk integrationsminister, vad vet jag? I Almedalen såg jag honom dock iförd en tröja med Feministiskt initiativs emblem.

Man kan tycka vad man vill om Shekarabi men han har en lång karriär bakom sig inom S, känns ganska naturligt att han har en ministerpost. Özz är en helt annan sak, tom en helt annan sak än Bah Kuhnke.
Finns inte på kartan att Özz skule kunna få en ministerpost, helt utan erfarenhet och med tanke på att han anses kontroversiell av så många.

Är mycket märkligt att ingen, vad det verkar, utredning av de svarta pengarna gjorts. Men jag har å andra sidan ingen koll på hur SkV arbetar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in