2018-07-15, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Då ser tabellen oförtjänt vacker att kolla på. Får nästan be GIF Sundsvall om ursäkt för segern, hur man kan va så pisskassa matchen igenom men ändå få med sig tre poäng är galet.

Men återigen: Vilket jävla mål av Rashidi!

Norling instruerade tydligen spelarna att vara lite "smarta" så att de inte tog ut sig mer än nödvändigt i den tryckande hettan. Vi blev dock lite passiva av det skälet. Vi tog det lite för lugnt. Hörde det i en intervju på AIK Play efter matchen.

Tredje bortamatchen på en vecka, 30 grader vid matchstart och ett flertal slitna spelare som nog hade mått bra av att få sitta på bänken idag. Fanns inte riktigt energin för att springa i 90 minuter. Så det blev gammal klassisk, cynisk, AIK-fotboll: ligga rätt i positioner, inte släppa till målchanser (nåja) och så gör vi själva mål på vårt enda farliga avslut. Samma melodi som gav oss segern mot Shamrock. Giffarna var dock betydligt farligare när de väl närmade sig straffområdet.

En förståelig taktik givet det tajta spelschemat. Vi vann medan MFF kryssade och Häcken åkte på stryk. Kryss brukar annars vara gångbart under kvalspelet för vår del. Så man kan inte vara annat än nöjd med utfallet. Länge sedan jag skrek så högt som när Rashidis skott skruvade in sig i krysset med 93:20 på matchuret.

Rashidi kan för övrigt bli en riktig publikfavorit. Snabb, teknisk, gillar att utmana och en vass vänsterfot på det. Helt okej defensivt också.
2018-07-15, 23:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av landofmorons
Skillnaden är, vilket man definitivt kan utläsa av denna tråd är att blåvitt berör.

Fyfan vilka bitterfittor det finns här på flashback. Var glada för tre poäng. Ingen förväntade sig att blåvitt skulle konkurrera om guldet i år.

Sant att ingen förväntade sig att blåvitt skulle vinna guld i år.
Men också sant att ingen förväntande sig att vi skulle få kämpa om att stanna i AS, vara ner i bottenstriden samt spelas satans dåligt. Det förväntade sig få också, jag ser gärna mitt IFK vara ett mittenlag en säsong om spelet ser bättre ut.
2018-07-16, 06:58
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Om inte folk från typ kransen(pendlingsavstånd) kan ta sig in till GBG(om dom inte redan jobbar/studerar i GBG, vilket ändå rätt många utanför staden gör) för att kolla på matchen på en Måndag så kommer dom inte göra det på Lördag heller, framförallt inte då många har familjeobligationer på helgerna, tid med barn, frun, eller flickvän etc, resa bort till sommarstället med mera. En del av problemet är attityd, förväntningar och kravbild.

Det är soffpotatis syndromet som är det huvudsakliga problemet, varför folk väljer soffan framför att faktiskt se matcherna live varierar väl, det kan ju vara som för dig, att ni fortfarande är fast i 90-talet, det är 20-30 år sedan, det enda som är intressant och relevant med det är när man pratar om historiska meriter, det har ingen bäring på nutid, move on.

Malmö har väl en fördel i att föreningen är det enda reella alternativet för många fotbollsintresserade i och runtomkring staden, närmaste laget är väl Trelleborg, men hur många av de boende i regionen håller på dom, det är väl en och annan själ, men enligt mig är ju den närmaste riktiga konkurrentent Helsingborg, som i princip är deras Ellos. Vi har trots allt några riktiga lokalkonkurrenter i staden, sedan är det inte som i Stockholm, men det är ju inte heller som i Malmö.

Med det sagt, jag tycker att vi borde kunna ha ett högre snitt, det finns ca 1 miljon människor inom en 3-mils radie från GBG Central station, 3 mil, det är inte någon lång sträcka, låt säga att 200 000 av dessa har ett reellt fotbollsintresse, dom är potentiella kunder, 50 000 går bort då dom håller på något annat lag, då behöver vi gå på typ 2 matcher var per säsong för att vi skall ha lapp på luckan.

För mig personligen är nog Lördagar den enskilt sämsta dagen i veckan att ha matcherna på, och jag närvarade inte igår, veckodagarna är 100 gånger bättre, och det tror jag de flesta håller med om, även dom som inte bor i närheten av Ullevi, jobbar man inne i staden kan t ex dom som har flexibla arbetstider jobba lite längre på matchdagen(Måndagen), längre måndag+match, men hemma tidigare på typ fredag. Win-win.

Helt enkelt klockrent beträffande matchdagar etc.
När jag flexade jobbade jag alltid längre på måndagen, fick mer gjort och gick direkt till Gamla. Betydligt lättare att motivera hemmavid att man går på match när man redan varit borta hela dagen på jobb med, tar man lördag/söndag försvinner iaf halva dagen p.g.a. match, det är svårare för många. Nu är damen här förstående och köper det men det är inte det lättaste för alla.
Lägg till att det redan går massa helger för bortaresande så är veckodagsmatcherna guld för att inte fler lediga dagar ska försvinna.

Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Ska Häcken bli årets besvikelse återigen? Två poäng mer än "krisande" Blåvitt.

Det är dessutom så att MFF har bara tre pinnar mer med en match mer spelad (nu har dom iofs fått sin beskärda del av mediakritik) men det är fler än vi som krisar.
Att Häcken inte får kritik i framförallt gbg-media är ju allmänt känt. Hela GP håller ju på den klubben i allsvenskan.

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Sant att ingen förväntade sig att blåvitt skulle vinna guld i år.
Men också sant att ingen förväntande sig att vi skulle få kämpa om att stanna i AS, vara ner i bottenstriden samt spelas satans dåligt. Det förväntade sig få också, jag ser gärna mitt IFK vara ett mittenlag en säsong om spelet ser bättre ut.

Nej,guld väntade sig ingen.
Jag hävdar dock med bestämdhet att vi iom fjolårets tiondeplats och med en iaf på¨pappret sämre trupp denna säsong skulle få svårt att hamna annat än nåt pinnhål längre ner vilket innebär platsen vi nu har.

Att spelet skulle se uselt ut många gånger förväntade sig många med (iaf dom av oss som inte alltid tror/kräver guld och gröna skogar).
2018-07-16, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Helt enkelt klockrent beträffande matchdagar etc.
När jag flexade jobbade jag alltid längre på måndagen, fick mer gjort och gick direkt till Gamla. Betydligt lättare att motivera hemmavid att man går på match när man redan varit borta hela dagen på jobb med, tar man lördag/söndag försvinner iaf halva dagen p.g.a. match, det är svårare för många. Nu är damen här förstående och köper det men det är inte det lättaste för alla.
Lägg till att det redan går massa helger för bortaresande så är veckodagsmatcherna guld för att inte fler lediga dagar ska försvinna.

Det är dessutom så att MFF har bara tre pinnar mer med en match mer spelad (nu har dom iofs fått sin beskärda del av mediakritik) men det är fler än vi som krisar.
Att Häcken inte får kritik i framförallt gbg-media är ju allmänt känt. Hela GP håller ju på den klubben i allsvenskan.

Nej,guld väntade sig ingen.
Jag hävdar dock med bestämdhet att vi iom fjolårets tiondeplats och med en iaf på¨pappret sämre trupp denna säsong skulle få svårt att hamna annat än nåt pinnhål längre ner vilket innebär platsen vi nu har.

Att spelet skulle se uselt ut många gånger förväntade sig många med (iaf dom av oss som inte alltid tror/kräver guld och gröna skogar).

Jag kräver inte guld och gröna skogar. Vilken blåvitt som helst som är någurlunda verklighetstrogen förstår det. Däremot så måste vi hela tiden utvecklas och ha SM-guld som mål.
Tycker faktiskt inte truppen är så mycket sämre än förra året, visst atm kanske iom att vi inte värvat när vi tappat 3 startspelare.
Men vad säger, med detta spel, att vi kommer utvecklas till nästa säsong? Som ändå måste anses vara målet? Att vara bättre nästa säsong. Jag tycker inte att Poya spelar så mycket bättre fotboll än vad Jörgen gjorde.
2018-07-16, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Jag kräver inte guld och gröna skogar. Vilken blåvitt som helst som är någurlunda verklighetstrogen förstår det. Däremot så måste vi hela tiden utvecklas och ha SM-guld som mål.
Tycker faktiskt inte truppen är så mycket sämre än förra året, visst atm kanske iom att vi inte värvat när vi tappat 3 startspelare.
Men vad säger, med detta spel, att vi kommer utvecklas till nästa säsong? Som ändå måste anses vara målet? Att vara bättre nästa säsong. Jag tycker inte att Poya spelar så mycket bättre fotboll än vad Jörgen gjorde.

Man får ju tänka på att även om omsättning/satsning anpassats att de ändå borde ha en bättre utväxling på pengarna, tveksamt skött administrativt under flera år , är ju inte precis så att Sundsvall har mer pengar eller Kalmar.
2018-07-16, 20:55
Medlem
simonvps avatar
Det var den horsäsongen! Kommer bli SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ jävla kul att se Solna ta hem detta.....

......
2018-07-16, 21:00
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Det var den horsäsongen! Kommer bli SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ jävla kul att se Solna ta hem detta.....

......

Är det din slutsats efter Solnas match igår och vår match idag?
2018-07-16, 21:01
Medlem
Cents4s avatar
Bajens försprång man skaffade sig inför uppehållet ser ut att vara som bortkastat. Kunde gått än värre ikväll om inte Wiland räddat straffen. Tror faktiskt man kommer ha häng på toppen ett tag till men att man kommer mattas av mot slutet av säsongen. Bänken räcker inte till helt enkelt.
2018-07-16, 21:04
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe

Ja, vi vinner inte guld iaf. Inte tillräckligt bra. Solna förlorar ju inte och förstärker ju truppen helt vansinnigt.

De kommer vara 10-15 poäng före oss när säsongen är över, for sure.

Spelar ingen roll att insatsen är ok idag. Vi saknar spets och kan inte avgöra sånna här matcher. Detta lag är topp 5, om ens det...
2018-07-16, 21:07
Medlem
Cents4s avatar
Citat:

Tyvärr så är AIKs sista minuten mål igår typiskt för ett potentiellt guldlag, Malmö hade t.ex 6 stycken på övertid förra säsongen. Det säger en del tycker jag. Sedan har man en jävla bredd som heter duga. Tar man inte guld i år är det ett fiasko enligt mig med tanke på hur mycket pengar Björn Wesström tankat.
2018-07-16, 21:11
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Ja, vi vinner inte guld iaf. Inte tillräckligt bra. Solna förlorar ju inte och förstärker ju truppen helt vansinnigt.

De kommer vara 10-15 poäng före oss när säsongen är över, for sure.

Spelar ingen roll att insatsen är ok idag. Vi saknar spets och kan inte avgöra sånna här matcher. Detta lag är topp 5, om ens det...
Gnaget får gärna fortsätta ha sin förlust-nolla intakt. Man tar för få trepoängare i nuvarande takt. Fortsätter man med det finns en jävla fin chans för såväl oss som Peking.. Oavsett vad, hur fan kan man ge upp så enkelt?
2018-07-16, 21:18
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Gnaget får gärna fortsätta ha sin förlust-nolla intakt. Man tar för få trepoängare i nuvarande takt. Fortsätter man med det finns en jävla fin chans för såväl oss som Peking.. Oavsett vad, hur fan kan man ge upp så enkelt?

Skriver i affekt...

Nej men på riktigt, jag tror verkligen inte att detta håller. Offensiva fyran har blivit för trubbig och lagen har börjat bli bättre på att läsa oss. 2/12 poäng på fyra senaste är för dåligt också för ett topplag. Flytet från våren har jämnat ut sig.

Svårt...vi kan ju såklart lika gärna torska idag...Wiland är helt fenomenal. Samtidigt skapar vi ändå mest borta mot ett formstarkt Ellos och är nära att bryta ner dem. Ellegards räddning på Sanders läge är helt jävla sjuk.

Aja, bara hoppas att din profetia om Solnas kryss går in. Det kanske kanske kan bli vår livlina...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in