2018-07-15, 16:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tror heller inte att det är fråga om flera GM.
Jag är mindre övertygad om SD, och det har lite med vad jag antar ligger i bakgrundsmotiv.
LW varnog överlag trevlig och väldigt utåtriktad fast hon tydligen hade egenheter som kunde reta folk rejält. En i tråden som sade sig ha jobbat med henne beskrev henne som jobbig och egenkär. Inte lite jobbig och lite egenkär, utan LW var bland de jobbigaste och mest självupptagna människor denne hade träffat. Och LW har jobbat i yrken där man vanligt råkar på människor som hardiverse problem men kollega tycker LW är bland de jobbigaste hen mött...
Mun fundering är om någon ilsknat till ordentligt om denne känt sig ignorerad eller överkörd av LW i något känslugt sammanhang. Något relationsbaserat men inte behöver vara fråga om ett sexuellt förhållande. Det skulle lika väl kunna vara en kvinna. Dock tror jag det är mindre troligt att det skulle vara arbetsplatsrelaterat, även om nu personen som skrev detta just var fd kolmega. Men på arbetsplatser brukar konflikter fångas upp innan det eskalerar till att någon har ihjäl någon annan.

En annan tanke är om någon som velat ha något seriöst förhållande tyckt sig uppmuntrad men blivit avvisad, på sätt som i ena eller andra avseendet inte var vidare snyggt.

Ja, just det. Det inlägget minns jag nu när du påminner mig.

Jag kan ana att LW hade en stark personlighet och säkert saknas inte motiv från andra att bli irriterad eller känna rivalitet t ex, bara för att nämna några tänkbara motiv.

Men för mig blir det lite väl mycket konstigt att det skulle vara fler än en som skulle vilja LW så illa att man använder hot och knoggnuggning i ett fasthållet grepp (jag tror nog på anmälningarna från LW även om de inte ledde till något) och sedan ytterligare en som är beredd att gå längre. Till att döda.

Men visst. Konstigare saker har hänt. Och jag tror som du att LW säkert kunde irritera en och annan. Hon var ju också en attraktiv kvinna. Bara det i sig kan vara en anledning. Någon som fått ett nej, men inte klarade det.
Citera
2018-07-15, 16:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
PM från källa med insyn i utredningen
Även Moralensväktare har postat inlägg om detta

Ja, eller hur.
Har suttit och letat efter detta inlägg, men hittar det inte.
Minns det som att MV gjorde ett inlägg ochdet stod som en mening under ett inlägg om något annat, mer som ett stöd till ditt inlägg. Det gör att det kan vara svårare att hitta. Kan förstås minnas fel...

Men det borde ha varit i anslutning till ditt.
Får se om jag hittar det (eller någon annan).
Citera
2018-07-15, 16:41
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Väktaren har postat inlägg, dock med ett par (väsentliga) skillnader.

Vilka är skillnaderna?
Jag postade att vittne sett SD i det aktuella området den aktuella tiden.
Citera
2018-07-15, 16:43
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Vilka är skillnaderna?
Jag postade att vittne sett SD i det aktuella området den aktuella tiden.

1. Ögon och öron.
2. Namngiven och icke-namngiven.

Mao. ganska avgörande skillnader.
Citera
2018-07-15, 16:54
Medlem
Sockerhalss avatar
Polisen i Örebro får stöd utifrån
2:36 min
Publicerat onsdag 11 juli kl 05.41

Dela
Läget för Örebropolisen är nu så ansträngt att ledningen begärt stöd från nationellt håll.

Det är den senaste tidens händelser med dubbelmorden i bostadsområdet Vivalla i Örebro och mordet på Lena Wesström tidigare på våren som gör att polisen i Örebro helt enkelt har svårt att hinna med allt arbete.

Det är Noa, Nationella operativa avdelningen som sedan i måndags är på plats med utredare för att stötta i arbetet.

– Vi har vänt oss till Noa för att hitta nyckelkompetenser som vi behöver i de här utredningarna som kräver resurser och god kompetens, säger Dan Hjertstand som är ställföreträdande polisområdeschef i Örebro län.

Det feta: Alltså behövs "nyckelkompetenser som vi behöver i de här utredningarna som kräver resurser och god kompetens". (Även mordet på Lena alltså).
Det innebär ju att vanliga polisen inte klarar att lösa fallet,som jag ser det. Kan det vara ett beställt mord. En eller flera gm som inte finns i Lenas närhet. N.W har ju en hel del tvivelaktiga kompisar. Då kommer ju dna peka på personer som inte går att spåra. Om inte mordskaparen erkänner. Blir väl en hel del pengar efter Lena som täcker en mordskuld gott och väl...Äsch. Nu "fantiserar jag igen".
Fler än jag som har långa utläggningar här med sina egna fantasier, så håll till godo.
Citera
2018-07-15, 17:02
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
SDs hus ej längre avspärrat. LWs hus avspärrat men det lyser där inne.
Polisbil cirkulerar i området.

Släckt i SDs hus och i HDs radhus.

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
I UWs hus då?

Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Kollade inte, men det har aldrig varit avspärrat tidigare.

Så var status för en vecka sedan. Är det någon som sett om det blivit någon ändring på den fronten? Typ avspärrningar, folk som sommargrillar, bilar på uppfarter, polisbilar som cirkulerar, fler grävningar som gjorts av polisen i trädgård?

Jag är inte nyfiken på ett personligt plan, men kan vara intressant i rent utredningssyfte att få en bild av hur läget är så här två månader efter mordet.
Citera
2018-07-15, 17:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, just det. Det inlägget minns jag nu när du påminner mig.

Jag kan ana att LW hade en stark personlighet och säkert saknas inte motiv från andra att bli irriterad eller känna rivalitet t ex, bara för att nämna några tänkbara motiv.

Men för mig blir det lite väl mycket konstigt att det skulle vara fler än en som skulle vilja LW så illa att man använder hot och knoggnuggning i ett fasthållet grepp (jag tror nog på anmälningarna från LW även om de inte ledde till något) och sedan ytterligare en som är beredd att gå längre. Till att döda.

Men visst. Konstigare saker har hänt. Och jag tror som du att LW säkert kunde irritera en och annan. Hon var ju också en attraktiv kvinna. Bara det i sig kan vara en anledning. Någon som fått ett nej, men inte klarade det.

"Tror säkert", varför uttrycker du dig så försiktigt och vagt?

Självklart kunde hon irritera "en och annan". Någon har ju trots allt tagit ihjäl henne vad det verkar som. Knappast av att ha råkat krama ihjäl en LW som var omtyckt och älskad av alla, eller vad tror du?

Stark personlighet behöver inte betyda att man är ignorant, eller rent av hänsynslös, mot andra. Ta som exempel att hon frekvent ville ändra på när barnen skulle vara hos henne om hon kommit på något hon "måste" vara med på? Gör man sådant i god tid brukar det väl lika ofta funka att byta som inte. Men hon kanske ofta var ute i sista minuten? Använde anklagande argument för att få igenom sin vilja? Här finns ytterligare inlägg som säger att hon kunde vara enormt driven i att hon inte kunde ta ett nej. Det är ju inte alltid heller ett tecken på "stark personlighet" i positiv mening.

Hon kanske gjort likadant i andra sammanhang, ställde in planerade överenskomna aktiviteter i sista stund för att något, eller någon, roligare hade dykt upp?

Vem har hotat LW? Det finns anmälan om ofredande, vilket kan vara vad som helst, som hon tog tillbaka. Hon verkar inte ha kommunicerat till SD dock om att hon ansåg skalpgnugget vara misshandel, eftersom han fick reda på det först efter några veckor efteråt när han skulle höras om händelsen. Då han också verkat avfölja henne i samband med att han fick reda på det.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-15 kl. 17:17.
Citera
2018-07-15, 17:17
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Men NOA? Brukar inte de hålla på med ekonomisk brottslighet, penningtvätt och korruption vilket kan vara vettigt om man vill ta helhetsgrepp på gäng-/organiseradbrottslighet? Finns det något i omständigheterna kring mordet som är relevant för NOA?
Det har varit uppe här. Utredningsarbete fanns med på listan. Nu vet jag inte vad för utredningsarbete.
Citera
2018-07-15, 17:29
Medlem
Draifoss avatar
Flera användare postar information från säkra källor med insyn i utredningen (oftast är källan någon polis eller åklagare som postaren skall vara bekant med).

I bästa fall handlar det väl bara om att några som har ett horn i sidan till SD passar på att jäklas lite med honom. Kanske har han flirtat med fel grannfruar.

I sämsta fall handlar det att poliser och/eller åklagare i Örebro faktiskt sitter och läcker. I så fall läcker man dessutom på ett högst medvetet och selektivt sätt, där syftet verkar vara att till varje pris få SD att framstå som misstänkt.

Jag tror att utredningen kom in snett i det här fallet redan från början, och att polisledningen nu har tappat kontrollen. Förklaringen till att man nu ber rikspolisen om hjälp kan mycket väl vara att den lokala ordningsmakten blev fartblind när man bl.a. trodde sig ha hittat blodiga kläder hos SD, och att man nu har målat in sig i ett hörn.
Senast redigerad av Draifos 2018-07-15 kl. 17:33.
Citera
2018-07-15, 17:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
"Tror säkert", varför uttrycker du dig så försiktigt och vagt?

Självklart kunde hon irritera "en och annan". Någon har ju trots allt tagit ihjäl henne vad det verkar som.
Stark personlighet behöver inte betyda att man är ignorant, eller rent av hänsynslös, mot andra. Ta som exempel att hon frekvent ville ändra på när barnen skulle vara hos henne om hon kommit på något hon "måste" vara med på? Gör man sådant i god tid brukar det väl lika ofta funka att byta som inte. Men hon kanske ofta var ute i sista minuten? Använde anklagande argument för att få igenom sin vilja? Här finns ytterligare inlägg som säger att hon kunde vara enormt driven i att hon inte kunde ta ett nej. Det är ju inte alltid heller ett tecken på "stark personlighet" i positiv mening.

Hon kanske gjort likadant i andra sammanhang, ställde in planerade överenskomna aktiviteter i sista stund för att något, eller någon, roligare hade dykt upp?

Jo, självklart har någon blivit tillräckligt irriterad eftersom hon nu är död.

Men vi kan ju inte veta om det hade med med hennes personlighet direkt att göra. Det kan räcka för vissa mördare att en person säger nej, väljer att fullfölja en anmälan, avslöja en otrohet för den andra partnern eller att vilja skilja sig. Det finns många sådana exempel.

Jag tycker inte att man säkert kan veta hur saker och ting legat till; att man ska kalla henne ignorant, hänsynslös eller annat av det vi läst. Offret kan inte själv ge sin berättelse eller berätta hur det låg till. Man kan se att hon är passionerad i geocashingen, och att hon har lagt en stor del av sin tid på detta. Hur hon egentligen skött om barnen vet vi inte. Kanske har hon lagt (för) mycket tid på sina egna sporter och aktiviteter för att det ska vara bra för familjelivet. Men vi vet bara det som stått i hennes och andras loggar.

Den blogg (retroaktivt daterade) som hennes fd man ska ha skrivit (?) tar jag inte som fakta. När man ligger i skilsmässa eller är nyskild finns ju naturligtvis en anledning till det. Och ofta, även om det inte är alltid, så har personerna som är involverade olika synpunkter på hur den fd partnern sköter om barnen. Och självklart kan UW haft rätt. Men det krävs två för en tango.

Detta ligger också såpass långt tillbaka i tiden. Hon är inte nyskild.

Att man kan irritera någon, kanske mer än så ska inte vara ett skäl till att bli mördad. Men kan vara ett motiv förstås.

Men som sagt. Jag ser just nu bara en person som för mig är intressant och som dessutom tydligt visat att han blir "irriterad" på henne.

Och hon drog INTE tillbaka sin sista anmälan....
Citera
2018-07-15, 18:01
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Polisen i Örebro får stöd utifrån
2:36 min
Publicerat onsdag 11 juli kl 05.41

Dela
Läget för Örebropolisen är nu så ansträngt att ledningen begärt stöd från nationellt håll.

Det är den senaste tidens händelser med dubbelmorden i bostadsområdet Vivalla i Örebro och mordet på Lena Wesström tidigare på våren som gör att polisen i Örebro helt enkelt har svårt att hinna med allt arbete.

Det är Noa, Nationella operativa avdelningen som sedan i måndags är på plats med utredare för att stötta i arbetet.

– Vi har vänt oss till Noa för att hitta nyckelkompetenser som vi behöver i de här utredningarna som kräver resurser och god kompetens, säger Dan Hjertstand som är ställföreträdande polisområdeschef i Örebro län.

Det feta: Alltså behövs "nyckelkompetenser som vi behöver i de här utredningarna som kräver resurser och god kompetens". (Även mordet på Lena alltså).
Det innebär ju att vanliga polisen inte klarar att lösa fallet,som jag ser det. Kan det vara ett beställt mord. En eller flera gm som inte finns i Lenas närhet. N.W har ju en hel del tvivelaktiga kompisar. Då kommer ju dna peka på personer som inte går att spåra. Om inte mordskaparen erkänner. Blir väl en hel del pengar efter Lena som täcker en mordskuld gott och väl...Äsch. Nu "fantiserar jag igen".
Fler än jag som har långa utläggningar här med sina egna fantasier, så håll till godo.

Vilka är ”en hel del tvivelaktiga kompisar”? Vad har dessa kompisar för förflutet och hur vet du detta?
Om du sitter inne med information kring ett helt gäng ungdomar som du misstänker har mördat Lena så borde du tipsa polisen.
Senast redigerad av LimeTime 2018-07-15 kl. 18:49.
Citera
2018-07-15, 18:06
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Flera användare postar information från säkra källor med insyn i utredningen (oftast är källan någon polis eller åklagare som postaren skall vara bekant med).

I bästa fall handlar det väl bara om att några som har ett horn i sidan till SD passar på att jäklas lite med honom. Kanske har han flirtat med fel grannfruar.

I sämsta fall handlar det att poliser och/eller åklagare i Örebro faktiskt sitter och läcker. I så fall läcker man dessutom på ett högst medvetet och selektivt sätt, där syftet verkar vara att till varje pris få SD att framstå som misstänkt.

Jag tror att utredningen kom in snett i det här fallet redan från början, och att polisledningen nu har tappat kontrollen. Förklaringen till att man nu ber rikspolisen om hjälp kan mycket väl vara att den lokala ordningsmakten blev fartblind när man bl.a. trodde sig ha hittat blodiga kläder hos SD, och att man nu har målat in sig i ett hörn.

Vet inte om jag är en av de som du avser i ditt inlägg. Det jag fått reda på från min källa är varken till fördel eller nackdel för SD. Eller iofs kanske till fördel då uppgiften om de blodiga kläderna inte stämmer.
Jag tycker mig ha läst att flera med mig har uppgivit att de inte har något personligt intresse av att se SD fälld. Anser du att man måste ha egna motiv för att se SD som mest trolig gärningsman?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in