2018-07-15, 15:43
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hoppas att de är klara med pusslet snart.

Tick, tack, tick, tack...

Kanske pusslet läggs från början nu när NOA bidrar med stöttning i utredningen? Alltid bra med friska krafter och ögon utifrån.

Edit. Förtydligande.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-07-15 kl. 16:10.
Citera
2018-07-15, 15:53
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Emedan det med säkerhet är mej ni syftar på kan jag försäkra att jag är mer än väl insatt i dom olika misstankegraderna.
..

Jasså! Varför skriver du då saker som inte stämmer rörande vad skälig misstanke innebär?
Citera
2018-07-15, 15:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kanske pusslet läggs från början nu när NOA tar över utredningen? Alltid bra med friska krafter och ögon utifrån.

Oj, det har jag missat.
Skulle de ta över?
Kanske det händer något nu, trots skjutningar och förrymda fångar?
Citera
2018-07-15, 15:58
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Men du får gärna verifiera "källan" med något mer än det, eftersom det annars är risk för trådsanningar.

Annars är det bättre att skriva något i stil med "sägs ha sett", "verkar ha sett" eller dylikt, och inte formulera det som en absolut händelse. För det finns det i dagsläget inga publicerade bevis på.

PM från källa med insyn i utredningen
Även Moralensväktare har postat inlägg om detta
Citera
2018-07-15, 16:00
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Oj, det har jag missat.
Skulle de ta över?
Kanske det händer något nu, trots skjutningar och förrymda fångar?

Japp, de ska enligt uppgift stötta i utredningen, se inlägg med källhänvisning:

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-07-15 kl. 16:08.
Citera
2018-07-15, 16:01
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
PM från källa med insyn i utredningen
Även Moralensväktare har postat inlägg om detta

Väktaren har postat inlägg, dock med ett par (väsentliga) skillnader.
Citera
2018-07-15, 16:06
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Kanske pusslet läggs från början nu när NOA tar över utredningen? Alltid bra med friska krafter och ögon utifrån.

Finns det någon källa på att NOA "tar över utredningen"? Verkar inte riktigt falla innanför deras område:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nationella_operativa_avdelningen

Jag uppfattade inte att de (NOA) var riktade till denna utredning, utan som en förstärkning till avdelningen för Grova Brott. Inte minst på grund av alla gängmord/skjutningar och dylikt. Är det då inte naturligast de sköter gäng/klankrigen och därmed släpps mer resurser från Örebropolisen till bland att mordet på LW. Vad säger MoralensVäktare?
Citera
2018-07-15, 16:08
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Finns det någon källa på att NOA "tar över utredningen"? Verkar inte riktigt falla innanför deras område:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nationella_operativa_avdelningen

Jag uppfattade inte att de (NOA) var riktade till denna utredning, utan som en förstärkning till avdelningen för Grova Brott. Inte minst på grund av alla gängmord/skjutningar och dylikt. Är det då inte naturligast de sköter gäng/klankrigen och därmed släpps mer resurser från Örebropolisen till bland att mordet på LW. Vad säger MoralensVäktare?

De verkar åtminstone stötta i utredningen, vilket får antas vara ett gott professionellt tillskott.

Och i artikeln nämns specifikt mordet på L*na W*sström, så utifrån detta verkar NOA öven stötta i det specifika fallet, antingen direkt eller indirekt. Hur och med vilka nyckelkompetenser framgår dock inte.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-07-15 kl. 16:19.
Citera
2018-07-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Från USA:s ambassad:

Källa: https://se.usembassy.gov/sv/visas-sv/visa-waiver-program-se/?_ga=2.41213986.1422157654.1531613888-1968870530.1531613888

Verkar som att det räcker med att ha blivit arresterad. Men jag har alltid trott att det gäller om man tidigare blivit arresterad i USA.

Men nog åsyftas ändå om man tidigare har blivit arresterad i USA? Det går ju att tolka olika givetvis, så som det formuleras i länken, men själva termen 'arresterad' implicerar väl om inte annat att man menar gripen/anhållen i USA?
Tycker det faller på sin orimlighet att USA skulle kunna 'ha koll' på vilka som grips i andra länder.
Covfefen till trots.😏
Citera
2018-07-15, 16:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Nej, alla människor blir inte mördare. Tack och lov.
Därför tror jag inte heller på att det är fler inblandade. Enbart en person, det är min tro.

Motivet som jag kan tänka mig är "förlorad kontroll" över LW och kanske lite mer som han kanske tycker att hon är skyldig till. T ex att han nu har fått två anmälningar på sig och den andra som hon inte drog tillbaka. En "prick i protokollet". Och kanske har hon ett finger med i spelet att HD slutligen ansöker om skilsmässa och flyttar ut? Sen kan kanske det vara någon slags svartsjuka inblandat, som droppen på kontrollförlusten som nu måste återupprättas.

Kontrollförlusten återupprättas genom att visa sin makt, genom att kanske hota och skrämma. Ibland räcker inte det. Kanske LW visade en styrka som SD inte kunde kontrollera. Han gick överstyr...

Kanske tycker han nu att han återupprättat balansen, maktbalansen är återställd.
Han ser inte ut som en förlorare....

Jag tror heller inte att det är fråga om flera GM.
Jag är mindre övertygad om SD, och det har lite med vad jag antar ligger i bakgrundsmotiv.
LW varnog överlag trevlig och väldigt utåtriktad fast hon tydligen hade egenheter som kunde reta folk rejält. En i tråden som sade sig ha jobbat med henne beskrev henne som jobbig och egenkär. Inte lite jobbig och lite egenkär, utan LW var bland de jobbigaste och mest självupptagna människor denne hade träffat. Och LW har jobbat i yrken där man vanligt råkar på människor som hardiverse problem men kollega tycker LW är bland de jobbigaste hen mött...
Mun fundering är om någon ilsknat till ordentligt om denne känt sig ignorerad eller överkörd av LW i något känslugt sammanhang. Något relationsbaserat men inte behöver vara fråga om ett sexuellt förhållande. Det skulle lika väl kunna vara en kvinna. Dock tror jag det är mindre troligt att det skulle vara arbetsplatsrelaterat, även om nu personen som skrev detta just var fd kolmega. Men på arbetsplatser brukar konflikter fångas upp innan det eskalerar till att någon har ihjäl någon annan.

En annan tanke är om någon som velat ha något seriöst förhållande tyckt sig uppmuntrad men blivit avvisad, på sätt som i ena eller andra avseendet inte var vidare snyggt.
Citera
2018-07-15, 16:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Japp, de ska enligt uppgift stötta i utredningen, se inlägg med källhänvisning:

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Tack!

Med tanke på alla missar i början av utredningen och allt annat som stört (förmodligen) utredningsarbetet så känns det bra.

Också bra att folk utifrån tittar på fallet med möjligen lite mer objektiva ögon?

Svår sits för alla inblandade i denna soppa att det drar ut på tiden med alla svar (vilket NOA inte kanske kan göra något åt). Det måste ju göra det svårare hela vägen bakåt, med ökad belastning på åklagare och utredare som sitter med många pågående fall som inte kan gå vidare pga av svar som dröjer.

Kan bli lite väl många bollar i luften.
Citera
2018-07-15, 16:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Tack!

Med tanke på alla missar i början av utredningen och allt annat som stört (förmodligen) utredningsarbetet så känns det bra.

Också bra att folk utifrån tittar på fallet med möjligen lite mer objektiva ögon?

Svår sits för alla inblandade i denna soppa att det drar ut på tiden med alla svar (vilket NOA inte kanske kan göra något åt). Det måste ju göra det svårare hela vägen bakåt, med ökad belastning på åklagare och utredare som sitter med många pågående fall som inte kan gå vidare pga av svar som dröjer.

Kan bli lite väl många bollar i luften.

Men NOA? Brukar inte de hålla på med ekonomisk brottslighet, penningtvätt och korruption vilket kan vara vettigt om man vill ta helhetsgrepp på gäng-/organiseradbrottslighet? Finns det något i omständigheterna kring mordet som är relevant för NOA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in