2018-07-04, 02:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gzerd
Om man granskar bibeln

I gamla evangeliet så är gud sträng som bara sådär förbannar. Gud sätter villkor ( De tio plågorna )
och om det inte uppfylls så förbannar gud och dödar oskyldiga. Gud gör massmord av ett syndafall bara för att det fanns så många onda personer. Men det är ju guds skapelse med fri vilja som gud tydligen inte kan acceptera konsekvensen, vad är det för gud?

I nya evangeliet så har vi en helt annan gud som inte sätter grymma villkor, och det är denna gud som kristna tillber Men om gamla evangeliet bara hade funnits så skulle kristendomen inte funnits. Vi skulle inte haft några kyrkor för det är ju genom Jesus vad han säger som prästen predikar gud.

Så hur sant låter det att gud skulle finnas som raskt byter attityd

Om människan påstås var guds avbild på jorden och människan kan ändra sig och bli mer civiliserad på äldre dar så skulle väl samma kunna sägas om gud?
Citera
2018-07-14, 13:15
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gzerd
Tidigare hade vi Nordisk mytologi, hur kunde den regionen bara sådär dömas ut och bytas till Kristendomen. En tro kräver inga bevis än att hävda att det var asagudarna som skapade vår värld.

Vad var det som egentligen hände som fick asagudarna att blekna bort som förlorade sin auktoritet av förtroende, så gick folk över till en enda gud som har skapat allt.

Så, kan ni bevisa att Nordisk mytologi fortfarande är falsk religion?

Skulle tippa på att asatron klingade av för att nya modernare tider tog vid efter vikingatiden och där omkring. Att det fortfarande fanns ett behov av på högre makter men att det hela bara bytte skepnad.

För min del tror jag att en högre makt, i västvärlden idag kallad Gud, dyrkas och nyttjas för sina egna syften och ändamål runt om i världen. Alltså att det är samma ursprungskraft som har anammats av olika tider, folkslag och religioner. En kraft som är lika samma vare sig det gäller asatron eller Islam.

Människor har bara olika behov av och skilda uttryck för hur de tolkar denna kraft.

Det är min tro.
Citera
2018-07-14, 13:18
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisti
Något som slog mig när jag kikade in i tråden "bevisa att gud existerar" var att guds existens varken kan bevisas eller motbevisas.

Så, nu vill jag pröva min tanke, varsågod och försök motbevisa guds existens.

Notera: Vilken guds existens ni väljer att motbevisa spelar ingen roll, vare sig det är den abrahamitiska guden, de hinduistiska gudarna elle åskguden Thors existens.

Det går inte att bevisa varken eller. Det är väl därför det kallas gudstro

Men det är såklart ändå intressant med folks argument i saken.
Citera
2018-07-14, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop
Det går inte att bevisa varken eller. Det är väl därför det kallas gudstro

Men det är såklart ändå intressant med folks argument i saken.
Japp. Om bombpatrullen får larm om en bomb i ett hus, och söker igenom huset utan att finna bomben, så är sannolikheten stor att ingen bomb finns i huset, men det är inte bevisat. Så ser jag på saken.
Citera
2018-07-14, 14:08
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp. Om bombpatrullen får larm om en bomb i ett hus, och söker igenom huset utan att finna bomben, så är sannolikheten stor att ingen bomb finns i huset, men det är inte bevisat. Så ser jag på saken.

En bomb är ju lite mer konkret än gudstro

Tror inte att man kan bevisa att Gud finns för någon annan, utan det får var och en känna efter själva inom sig.

Sedan jag själv började tro på, eller snarare upptäckte, att det finns en kraft som jag kan använda för olika önskningar, så är jag mer än tacksam eftersom mitt liv förändrats till det bättre.
Jag väljer dock inte att kalla det för Gud.

Och jag kan nog inte övertyga någon annan om att det finns.
Citera
2018-07-14, 14:13
Medlem
Citat:
En bomb är ju lite mer konkret än gudstro

Tror inte att man kan bevisa att Gud finns för någon annan, utan det får var och en känna efter själva inom sig.

Sedan jag själv började tro på, eller snarare upptäckte, att det finns en kraft som jag kan använda för olika önskningar, så är jag mer än tacksam eftersom mitt liv förändrats till det bättre.
Jag väljer dock inte att kalla det för Gud.

Och jag kan nog inte övertyga någon annan om att det finns.
Jag har ingen aning om en bomb är mer konkret än gudstro. Vissa påstår sig se Gud nästan överallt.
Dock går det att definiera bättre vad en bomb är. Många gudstroende är dålig på att definiera Gud, tycker jag. Det är väldigt svårt att motbevisa något som inte definierats riktigt.
Citera
2018-07-14, 16:07
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Bara för att ingen sett ett lejon i skogen så betyder det inte att det inte finns lejon i skogen?
Citera
2018-07-14, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Bara för att ingen sett ett lejon i skogen så betyder det inte att det inte finns lejon i skogen?
Japp.
Citera
2018-07-14, 20:29
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Så varför pratas det om lejon i skogen?
Citera
2018-07-14, 21:13
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Jag har ingen aning om en bomb är mer konkret än gudstro. Vissa påstår sig se Gud nästan överallt.
Dock går det att definiera bättre vad en bomb är. Många gudstroende är dålig på att definiera Gud, tycker jag. Det är väldigt svårt att motbevisa något som inte definierats riktigt.

Skulle nog vara lättare att tro på en bombexpert som säger att han hittat en bomb än påven som påstår att Gud finns. Även fast jag nu själv tror på någon slags gud/kraft.
Citera
2018-07-14, 23:35
Medlem
Citat:
Skulle nog vara lättare att tro på en bombexpert som säger att han hittat en bomb än påven som påstår att Gud finns. Även fast jag nu själv tror på någon slags gud/kraft.
Analogin var bara för att visa hur jag ser på saken, inget mer.
Citera
2018-07-15, 01:17
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Vi kan inte bevisa guds existens eller icke existens.
Gud existerar eller gud existerar inte totalt oberoende av vad vi tror.
Min personliga åsikt är att mänskligheten är mer framgångsrik med en tro på gud än en icketro på gud.
(med gud menar jag Abrahams gud, altså judendom kristendom och islam, även om jag ogillar islam)
Senast redigerad av Pressombudsmannen 2018-07-15 kl. 01:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in