Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-14, 22:48
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Finns ingen detaljerad fråga i FUP:en till Akilov varför han fått de här insättningarna från Nujenklanen.

Det borde vara av yttersta intresse för utredarna att kartlägga vilka Akilov arbetade tillsammans med, han var redan radikaliserad vid tidpunkten han befann sig på Gotland. De som betalat honom skulle självklart ha blivit förhörda.
Vilka var det mer än Akilov som utförde svartjobben ? Uzbeker ? Radikala ? Varför Nujen och hans släkt klarat sig från utredarnas granskning är ytterst märklig.

Ser det som orimligt att Nujenklanen medvetet finansierat ett terrordåd, men när de nu bidragit till Akilovs uppehälle borde de redogöra för hur och varför de anlitade Akilov - samt vilka fler som var inblandade i svartbygget.
Självklart att de utrett det du säger. Enligt Akilov så jobbade han med "landsmän" som städare.
Varför är detta så viktigt? Absolut ingenting pekar på att hans ströjobb har någonting med hans förvridna psyke att göra. Utbetalningen från DN och RDs gemensamma konto ska självfallet utredas i detalj, men jag tror ändå inte att det har med terrorbrottet att göra. Däremot skattefusk.
Är jag ensam om denna analys?
Citera
2018-07-14, 22:51
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Teoretiskt kan det vara så att Özz ljuger när han säger att polisen inte varit i kontakt med dom. Men jag har svårt se poängen med en sådan lögn.
Det behöver inte vara en lögn. SKV arbetar i det tysta. Och det är inte direkt ett polisiärt ärende.
Citera
2018-07-14, 22:55
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Teoretiskt kan det vara så att Özz ljuger när han säger att polisen inte varit i kontakt med dom. Men jag har svårt se poängen med en sådan lögn.
Men det där sa han väl i februari? Domen mot Akilov vann laga kraft för bara två veckor sedan. Det kan hända att Nujens fått med polisen att göra efter det. Man kan tänka sig att det var en tröskel som polisen ville ha överstånden innan man tog itu med Nujens affärer, för att inte röra ihop två separata ärenden, terror kontra skattefiffel/svartbygge. Man tar det viktiga först och ser till att dra det i mål utan onödiga störmoment.

Hur mycket vita byggfirmor de än drar till tomten nu, tror jag det blir svårt att försöka upprätta en laglig täckning för byggena. Transaktionshistoriken lär tala sitt tydliga språk. Vi har bara sett Akilov, och det bara för att han begick ett terrorbrott senare. Jag blir inte förvånad om det kryllar av Wojtekar och Ahmedar som mottagare av större och mindre summor som är "lite svåra" att förklara. Det var slarvigt att betala till Akilovs konto. Slarv är en vana, det finns inget skäl att anta att denna vana uppstod inför och sedan lades bort efter just dessa transaktioner.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2018-07-14 kl. 22:58.
Citera
2018-07-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Men hur vet man att de inte blivit kallade till förhör?
Utredningen rörande Akilov lär inte ta hänsyn till Nujens möjliga skattefiffel utan detta lämnas till annan instans.
Där är man nu. Det kan ta tid. Om ingen aktion sker från myndigheter så kommer det otvivelaktligen att tas upp av granskande journalistik. Det verkar finnas en svårighet att förstå skillnaden mellan dessa två saker.
Om de blivit förhörda och friats från misstanke om terrorfinansiering så håller jag för troligt att de skulle gjort det till allmän kännedom.
Citera
2018-07-14, 23:15
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Om de blivit förhörda och friats från misstanke om terrorfinansiering så håller jag för troligt att de skulle gjort det till allmän kännedom.
Terrorfinansiering? Alla verkar greppa saken från fel ände. Nujens myser i denna förvirring.
Citera
2018-07-14, 23:16
Medlem
zurfarns avatar
Citat:

Nä, kanske inte. Men du är förvånansvärt naiv.

Och du vill tona ner det hela till skattefusk. Ett litet skattefusk som alla innevånare i Sverige ägnar sig åt.

Vallero, vi har hört det där förut. Många gånger. Ofta från vänstersidan, som vill bevaka sina "förmåner".
Citera
2018-07-14, 23:21
Medlem
Citat:
Terrorfinansiering? Alla verkar greppa saken från fel ände. Nujens myser i denna förvirring.
Du tror alltså inte att Nujens betalningar till Akilov hade någon betydelse för hans möjligheter att försörja sig? Sista halvåret innan dådet hankade han sig fram med ströjobb mot kontant betalning, kanske var Nujens inblandade även i detta?
Citera
2018-07-14, 23:26
Medlem
Citat:
Självklart att de utrett det du säger. Enligt Akilov så jobbade han med "landsmän" som städare.
Varför är detta så viktigt? Absolut ingenting pekar på att hans ströjobb har någonting med hans förvridna psyke att göra. Utbetalningen från DN och RDs gemensamma konto ska självfallet utredas i detalj, men jag tror ändå inte att det har med terrorbrottet att göra. Däremot skattefusk.

Du har uppenbart inte läst FUP:en, och förstår inte att Akilovs umgänge kan ha haft betydelse för hans radikaliseing. Akilov har för övigt inget "förvridet psyke", han är djupt troende muslim och anser att han inte gjort något fel.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6908681

Om du nu tycker att det var ett vettigt beslut av utredarna att inte förhöra Nujenklanen gällande sina affärer med Akilov, så tror jag inte att vi kommer längre. Att jag och flertalet i tråden inte tror att Nujens finansierat terrordådet avsikligt, verkar inte heller gått fram.
Citera
2018-07-14, 23:37
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Du har uppenbart inte läst FUP:en, och förstår inte att Akilovs umgänge kan ha haft betydelse för hans radikaliseing. Akilov har för övigt inget "förvridet psyke", han är djupt troende muslim och anser att han inte gjort något fel.
Aha, nu ser jag ljuset. Akilov är oskyldig. Har du en diagnos eller är du bara rättroende muslim?
Citera
2018-07-14, 23:47
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Aha, nu ser jag ljuset. Akilov är oskyldig. Har du en diagnos eller är du bara rättroende muslim?

Nu får du ge dig, Vallero. Du är nog den störste förnekare jag upplevt här på FB sen många år. Du spelar ett besserwisserspel som inte går hem. Inte i den här tråden. Den här är nånting som du inte skulle ha petat i. Du fattar inte vad det handlar om. Så enkelt är det.
Citera
2018-07-14, 23:52
Medlem
Citat:

Helt i sin ordning att du växlar från att missförstå till att bli oförskämd. Inte alls oväntat.
Tror som sagt att vi avslutar den här diskussionen, ser inte ut att leda någon vart.
Citera
2018-07-14, 23:53
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Du tror alltså inte att Nujens betalningar till Akilov hade någon betydelse för hans möjligheter att försörja sig? Sista halvåret innan dådet hankade han sig fram med ströjobb mot kontant betalning, kanske var Nujens inblandade även i detta?
Ja, Nujens bidrog till Akilovs försörjning. Om detta råder inga tvivel. Men ifall detta betyder att Nujens gjorde något annat än att skattefuska är en annan sak. Är det svårt att greppa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in