2018-07-14, 17:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Detta handlar inte om att förbjuda en organisation med en viss åsikt, åsikterna är irrelevanta. Jag hade velat förbjuda Moderaterna om de öppet hotade med att hänga folkförrädare. Jag hade velat förbjuda Socialdemokraterna om deras partistyrelse kastat gasflaskor och bengaliska eldar mot menigsmotsåndare. Detta handlar om kriminell verksamhet och inget annat.

Det är enskilda personer som begår brott, i Sverige har vi som tradition att inte bestraffa kollektivt, således kan inte en organisation göras anvarig för de brott en enskild person begår.

Givetvis måste det få vara tillåtet att agitera för dödsstraff genom hängning för vissa brott lika mycket som det är tillåtet att skapa opinion för motsatsen.

Det måste få vara tillåtet att arbeta för att folkförräderi skall vara ett brott lika mycket som det är tillåtet att anse att andra företeelser skall utgöra brott.

Apropå kriminell verksamhet så bör kanske de etablerade riksdagspartierna ligga hyfsat lågt i sin kritik då det finns och har funnits dömda brottslingar inom de allra flesta partierna, sannolikt samtliga. Vissa brott mer tillåtna än andra, vem avgör det i så fall?

Jag försvarar inte nazism, däremot nazisters rätt att som alla andra organisera sig och framföra sina åsikter.
Citera
2018-07-14, 17:55
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är enskilda personer som begår brott, i Sverige har vi som tradition att inte bestraffa kollektivt, således kan inte en organisation göras anvarig för de brott en enskild person begår.

Givetvis måste det få vara tillåtet att agitera för dödsstraff genom hängning för vissa brott lika mycket som det är tillåtet att skapa opinion för motsatsen.

Det måste få vara tillåtet att arbeta för att folkförräderi skall vara ett brott lika mycket som det är tillåtet att anse att andra företeelser skall utgöra brott.

Apropå kriminell verksamhet så bör kanske de etablerade riksdagspartierna ligga hyfsat lågt i sin kritik då det finns och har funnits dömda brottslingar inom de allra flesta partierna, sannolikt samtliga. Vissa brott mer tillåtna än andra, vem avgör det i så fall?

Jag försvarar inte nazism, däremot nazisters rätt att som alla andra organisera sig och framföra sina åsikter.
Fast organisationen NMR uppmanar till våld. Partistyrelsen är med och organiserar misshandel av fredliga demonstranter. Enligt dig spelar det alltså ingen roll om en organisation har 100% brottsliga medlemmar i organisationens namn eftersom medlemmarna bara är individer och bör straffas på individnivå?

Såklart en organisation ska få framföra sina åsikter, det är en rättighet. Men det är en skyldighet att hålla sig till lagen. Hot och våld är olagligt.

Klart det finns brottslingar inom samtliga partier, men inte brottslingar i partiets namn med en uppviglande partistyrelse.
Citera
2018-07-14, 17:57
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Det blir lite tokigt att förbjuda båda, motsägelsefullt.

Att idag förbjuda vissa organisationer leder sannolikt till att fler organisationer på sikt kommer att förbjudas. Finns ingen gräns för var det slutar.
Om grunden för att förbjuda är våld mot andra är det konsekvent.
Citera
2018-07-14, 18:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Fast organisationen NMR uppmanar till våld. Partistyrelsen är med och organiserar misshandel av fredliga demonstranter. Enligt dig spelar det alltså ingen roll om en organisation har 100% brottsliga medlemmar i organisationens namn eftersom medlemmarna bara är individer och bör straffas på individnivå?

Såklart en organisation ska få framföra sina åsikter, det är en rättighet. Men det är en skyldighet att hålla sig till lagen. Hot och våld är olagligt.

Precis, det är de enskildas brottsliga handlingar som skall lagföras, att förbjuda organisationen är att inskränka föreningsrätten.

Det finns redan idag en lagstiftning som kan användas mot kriminella i till exempel NMR, det behövs inget förbud mot en viss organisation. Ett sådant förbud förändrar ingenting till det bättre. Medlemmar och sympatisörar går under jorden om dess förening klassas som olaglig, det gör inte saken bättre, tvärtom.

Att ta till odemokratiska metoder för att komma åt odemokratiska element är motsägelsefullt.
Citera
2018-07-14, 18:04
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Men nu är det "rasism" lagförslaget handlar om, inte "våld". Då räcker det med att inte vilja dränka vita människor i Mordors alla orcher för att inräknas bland de oönskade.
Citera
2018-07-14, 18:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya

Det är redan idag i princip olagligt att använda våld mot annan, ett förbud mot rasistiska organisationer förändrar inget i sak.

Om det är våldsamma organisationer man vill komma åt så är det ju inte rasistargumentet som skall användas, ganska tokigt.

Finns våldsamma organisationer även på andra kanter men som inte hyser rasistiska åsikter, de kommer man inte åt genom en lag som förbjuder organisationer med rasistiska åikter.

Således handlar det enbart om ett rent och skärt åsiktsförbud och inte alls om våld.
Citera
2018-07-14, 18:07
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Du syftar på den aggressiva kvinnan som grep tag i en av deras flaggor? Håll dig till sanningen, kräk. Och du har som totalitär regimvänlig dräng inte mycket på fötterna, du.
Ja han försökte väl skymma hennes engagemang med sin flagga. Jag undrar vad han hade gjort om hon hoppat in med sin regnbågsflaggan i hans fjantiga demonstration? Håll dig till sanningen själv du!
Citera
2018-07-14, 18:09
Bannlyst
Citat:
Försvara sig? Så man försvarar sig genom att förstöra en fredlig demonstration med knogjärn, bengaliska eldar, stavar och gasflaskor?

Jag börjar tro att DU trollar ned tanke på hur dåligt du lyssnar. Jag har källor för allt jag säger men du spelar dum och förnekar allt.

Lögner, lögner, lögner. Du skriver alltså om NMR som delar ut flygblad. Det är "terrorister, angriper fredliga demonstrationer". Schysst kvalitet på tråden (jag är ironisk).

Och så dina d-a källor. Jo jag ser dessa i varenda ett av dina inlägg, dvs, du styrker ju ingenting du svamlar om.
Citera
2018-07-14, 18:09
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Men du är ju bara larvig. Det är inte terrorism att visa upp sig och dela ut flygblad eller att försvara sig mot våldsbejakande hatare. Du däremot är regimvänlig medlöpare och ynklig.

Ljuger som fan gör du också. Du hittar ju på lite hela tiden som du trollar sönder tråden.
Så om Muslimerna delar ut flygblad om att otrogna typer som du borde förgöras så är det okej?
Citera
2018-07-14, 18:11
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Precis, det är de enskildas brottsliga handlingar som skall lagföras, att förbjuda organisationen är att inskränka föreningsrätten.

Det finns redan idag en lagstiftning som kan användas mot kriminella i till exempel NMR, det behövs inget förbud mot en viss organisation. Ett sådant förbud förändrar ingenting till det bättre. Medlemmar och sympatisörar går under jorden om dess förening klassas som olaglig, det gör inte saken bättre, tvärtom.

Att ta till odemokratiska metoder för att komma åt odemokratiska element är motsägelsefullt.
Det finns ingen rätt att bedriva vilken typ av organisation man vill. Föreningsrätten är något helt annat. Organisationer kan bedömas olagliga av t.ex. förvaltningsrätten, det är fullt demokratiskt. Jag håller dock helt med om att regeringens förslag är sinnessjukt, låt mig få citera mig själv:

Citat:
Hål i huvudet. Att förbjuda de organisationer som använder sig av våld och hot för att tysta och skrämma folk - JA. Det bör klassas som terrorism, oavsett vilken ideologi som står bakom beteendet. Men att förbjuda åsikter, det är direkt farligt. Det blir en regering ā la Orwells 1984.
Citera
2018-07-14, 18:13
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Lögner, lögner, lögner. Du skriver alltså om NMR som delar ut flygblad. Det är "terrorister, angriper fredliga demonstrationer". Schysst kvalitet på tråden (jag är ironisk).

Och så dina d-a källor. Jo jag ser dessa i varenda ett av dina inlägg, dvs, du styrker ju ingenting du svamlar om.
Jag har styrkt allt. Jag kan återigen hänvisa till min källa gällande det våldsamma angreppet på en fredlig demonstration:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Antirasistdemonstrationerna_i_Kärrtorp_2013
Citera
2018-07-14, 18:23
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Trams.
Man kan inte förbjuda ett 20%+ part när man inte ens har stöd för det i lagen.
Att ens försöka vore politiskt självmord.

Vlaams Blok förbjöds samma år som det fick 24% av rösterna till det flamländska parlamentet (12% i det samlade belgiska). Knappt ett pip från den samlade pressen i Belgien och resten av Europa.

Så nej, det är inte politiskt självmord (EDIT: så länge man har massmedierna på sin sida). Däremot är det naturligtvis riskabelt att förbjuda organisationer eftersom de då har en helt legitim orsak att ta till väpnat våld. Men det gjorde alltså inte Vlaams Blok och jag tror knappast att SD skulle göra det heller.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vlaams_Blok
Following a 1989 agreement, known as the cordon sanitaire, the party was effectively blocked from entering any level of government. The Court of Appeal in Ghent in April 2004 ruled that some of the party's organizations had breached the 1981 anti-racism law and that the party sanctioned discrimination. The ruling was made definite on 9 November 2004, and the party shortly after reorganised itself as the Vlaams Belang.[4] By 2004, the party had arguably become the single most popular Flemish party in Belgium, supported by about one in four of the Flemish electorate,[5] as well as being one of the most successful radical right-wing populist parties in Europe as a whole.[6]
Senast redigerad av Raglefant 2018-07-14 kl. 18:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in