2018-07-14, 15:47
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldschool-jag
Förstår. Du, flummare. Har du stor erfarenhet utav medicinerna? Vill hitta det absolut optimala, tänker många gånger om det finns bättre än Conserta till och med. Nu kan det här låta pundigt men är endast för medicinska doser i mitt fall för att få bukt med allt det jag lider utav utan medicin. Nu fick jag min diagnos sent inpå livet och nästan trott att det är såhär livet ska vara, många gånger undrar man ju om man är trög, dum och självkänslan fallerar.

Det har gått två timmar sedan jag dubblade mitt intag för första gången. I vanliga fall kan jag gå runt på stan och på riktigt tro att uppmärksamheten är på mig, alla tittar, dömer, och då dyker massa tankar upp i huvudet och det är så det varit jämnt. Utöver det mycket tankspriddhet, ingen sinnesro. Nu känner jag mig lugn, lite som "I do not give a fuck", kan läsa utan att vandra iväg och så.

Är det en lång process med hitta dos och så, har Du många gånger trott en dos varit rätt men sedan ändå bytt, kanske till och med hela medicinen?
Jag och läkare har misstankar om neuropsykiatriska problem med bla ADD. Jag har ingen diagnos än. Jag har Voxra i väntan på utredning som hjälper ganska milt mot ADD men det är främst en antidepressiv. Men jag har provat Ritalin och Elvanse hyffsat många gånger (inte ihop med Voxra, dom får absolut inte mixas). Jag har flera personer med ADHD och ADD i min närhet samt sjuksköterskor och psykologer, vi diskuterar detta flitigt till vardags. Men jag skulle aldrig våga berätta för läkarna att jag redan provat Ritalin och Elvanse mest för att skydda mina närstående. Det är ett stort problem med medicinläckage.

Det är så långt min erfarenhet sträcker sig.

Det verkar vara vanligt att läkaren vill höja dosen eller byta medicin för hen vill få ut bättre effekt fastän man själv tror att "nu har jag nått full effekt". Ibland går man upp i dos såpass mycket att patienten själv säger ifrån att nu blev det för mycket.

Det kan ta lång tid innan man hittar helt rätt tyvärr.

Om du vill få Elvanse eller Attentin istället för Concerta eller Ritalin för att det är snällare mot kroppen är det säkraste kortet att skylla på biverkningar, tex huvudvärk eller domningar av händer eller fötter eller annat. För att få byta från långtidsverkande Concerta och Elvanse till korttidsverkande Ritalin och Attentin verkar svårigheter att somna vara effektivast att skylla på.

Det finns även andra icke centralstimulerande medel som kan fungera. Samt diverse centralstimulerande medel som inte är avsedda för ADHD/ADD utan egentligen till exempelvis narkolepsi eller parkinson.
Senast redigerad av flummare 2018-07-14 kl. 15:50.
Citera
2018-07-14, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
Jag och läkare har misstankar om neuropsykiatriska problem med bla ADD. Jag har ingen diagnos än. Jag har Voxra i väntan på utredning som hjälper ganska milt mot ADD men det är främst en antidepressiv. Men jag har provat Ritalin och Elvanse hyffsat många gånger (inte ihop med Voxra, dom får absolut inte mixas). Jag har flera personer med ADHD och ADD i min närhet samt sjuksköterskor och psykologer, vi diskuterar detta flitigt till vardags. Men jag skulle aldrig våga berätta för läkarna att jag redan provat Ritalin och Elvanse mest för att skydda mina närstående. Det är ett stort problem med medicinläckage.

Det är så långt min erfarenhet sträcker sig.

Det verkar vara vanligt att läkaren vill höja dosen eller byta medicin för hen vill få ut bättre effekt fastän man själv tror att "nu har jag nått full effekt". Ibland går man upp i dos såpass mycket att patienten själv säger ifrån att nu blev det för mycket.

Det kan ta lång tid innan man hittar helt rätt tyvärr.

Om du vill få Elvanse eller Attentin istället för Concerta eller Ritalin för att det är snällare mot kroppen är det säkraste kortet att skylla på biverkningar, tex huvudvärk eller domningar av händer eller fötter eller annat. För att få byta från långtidsverkande Concerta och Elvanse till korttidsverkande Ritalin och Attentin verkar svårigheter att somna vara effektivast att skylla på.

Hm, jag äter också antidepressiva, nämnde det också för psykiatrikern. Tänkte att du nämnde att det absolut inte får mixas?? Tillför inte adhd preparaten dopamin och voxra serotonin, eller har fel kanske.
Citera
2018-07-14, 15:53
Medlem
flummares avatar
Citat:
Hm, jag äter också antidepressiva, nämnde det också för psykiatrikern. Tänkte att du nämnde att det absolut inte får mixas?? Tillför inte adhd preparaten dopamin och voxra serotonin, eller har fel kanske.
Det är just Voxra som inte får kombineras med centralstimulerande för det är redan amfetaminbesläktat och ökar risken för epilepsianfall. Voxra påverkar dopamin och noradrenalin till skillnad från andra antidepressiva som påverkar serotonin (SSRI) och eventuellt också noradrenalin (SNRI).
Senast redigerad av flummare 2018-07-14 kl. 15:56.
Citera
2018-07-14, 15:56
Medlem
Citat:
Det är just Voxra som inte får kombineras med centralstimulerande för det är redan amfetaminbesläktat och ökar risken för epilepsianfall. Voxra påverkar dopamin och noradrenalin till skillnad från andra antidepressiva som påverkar serotonin och eventuellt också noradrenalin.

Ok, tänker såhär i efterhand att den skulle passa mig då då.. Har man för lite av det ena gör det andra ingen skillnad ju... Frustrerande.
Citera
2018-07-14, 16:01
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ok, tänker såhär i efterhand att den skulle passa mig då då.. Har man för lite av det ena gör det andra ingen skillnad ju... Frustrerande.
Voxra är inte så effektivt mot ADHD/ADD. Det skrivs oftast ut i väntan på utredning (eller för depression eller rökavvänjning) för man måste inte ha ADHD/ADD-diagnos för att få lov att skriva ut det.
Citera
2018-07-14, 16:14
Medlem
Citat:
Voxra är inte så effektivt mot ADHD/ADD. Det skrivs oftast ut i väntan på utredning (eller för depression eller rökavvänjning) för man måste inte ha ADHD/ADD-diagnos för att få lov att skriva ut det.

Förstår. Grejen är den att jag varit helt tom i flera år, från tidiga tonåren, i dag 25 år. Det bara måste saknas antingen serotonin, dopamin eller noradrenalin. Äter i dag SSRI men det ökar ju bara serotonin. Är därför väldigt mån om att då kunna kombinera med ett preparat som gör att man ej saknar något av dessa tre. Pallar inte känna såhär längre.
Citera
2018-07-14, 16:25
Medlem
flummares avatar
Citat:
Förstår. Grejen är den att jag varit helt tom i flera år, från tidiga tonåren, i dag 25 år. Det bara måste saknas antingen serotonin, dopamin eller noradrenalin. Äter i dag SSRI men det ökar ju bara serotonin. Är därför väldigt mån om att då kunna kombinera med ett preparat som gör att man ej saknar något av dessa tre. Pallar inte känna såhär längre.
Du kan föreslå att provbyta från SSRI till SNRI. Exempelvis Effexor eller Remeron. Så får du även noradrenalinboost.

Det finns ju som sagt en hel del fler mediciner än Concerta, Ritalin, Elvanse och Attantin för ADHD också.

Kronisk tomhet och paranoia om att andra iaktar eller dömer dig skulle också kunna vara frågan om borderline, men det behöver absolut inte vara så. Den senaste forskningen kring borderline är inne på att ADHD-medicin kanske kan hjälpa även mot det.
Citera
2018-07-14, 17:29
Medlem
Jag är extremt verbalt hyperaktiv. Blir man lugnare av ADHD medicin?
Citera
2018-07-15, 01:48
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-nu
Jag är extremt verbalt hyperaktiv. Blir man lugnare av ADHD medicin?

Jag blir inte det, men jag har add och är väldigt introvert annars. Alltså, jag blir i några timmar lugnare inombords, men mer verbal.
Citera
2018-07-22, 08:24
Avstängd
ElIzzards avatar
Lite info om bluffen med dessa s.k. läkemedel mot adhd.
http://jannel.se/LV.ADHD.droger.pdf
Citera
2018-07-22, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard

Ren skräp. Finns otroligt många som blir hjälpta också. Problemet är att folk blir överdiagnostiserade och får stimulanter i onödan och i för höga doser. Barn råkar mest illa eftersom de inte vet själva vad som är bäst. Som vuxen person bör man ta till mediciner om man testat precis allt innan. Även sett till att man blivit ordentligt fysiskt utredd så att inget annat ger adhd symptom. Märker man effekt av medicin så gör man. Får man dålig effekt eller för mycket biverkningar är det bara att sluta. Svårare än så är det inte. Ingen läkare tvingar en att äta medicin utan man gör det för sin egen skull.
Citera
2018-07-22, 18:07
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Ren skräp. Finns otroligt många som blir hjälpta också. Problemet är att folk blir överdiagnostiserade och får stimulanter i onödan och i för höga doser. Barn råkar mest illa eftersom de inte vet själva vad som är bäst. Som vuxen person bör man ta till mediciner om man testat precis allt innan. Även sett till att man blivit ordentligt fysiskt utredd så att inget annat ger adhd symptom. Märker man effekt av medicin så gör man. Får man dålig effekt eller för mycket biverkningar är det bara att sluta. Svårare än så är det inte. Ingen läkare tvingar en att äta medicin utan man gör det för sin egen skull.

Några belägg att det skulle bli bra presterar du naturligtvis inte.

När blev knark läkemedel?

Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in