2018-07-14, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Tänker nu delge mitt scenario. Det jag tror på nu:
NW var hemma hos Lena,kanske kom dit under kvällen. De blev osams. NW fick tag i nåt "vapen" och jagade ut Lena. Hon blev naturligtvis livrädd och sprang ut. NW efter. Därför gick inte dörren igen ordentligt(om den nu stod öppen). Oavsett hann ingen låsa. Han slog ihjäl henne nånstans nära planket.
OM det var frätskador så kan han gått hem igen och hämtat soda t.ex. Sen springer han hem till pappa och tar med sej Lenas mobil eller tappar den . Den är ju pingad mellan Lenas och UW:s bostäder.
NW och UW misstänkliggör Stefan. Enl. tråden var UW den förste polisen pratade med. De hämtade in SD direkt. Måste varit efter någons tips. NW ser lycklig ut på en bild strax efter Lena hittats.
Jag tror att åklagaren har köpt UW:s ord rakt av. Därför var hon så envis att få fast SD.
Jag tror även att dna-svaren som väntas(om några finns) kommer fälla eller visa på sonen.
Därför är det så tyst. Man tar inte in honom eller går ut med information förrän man är riktigt säker. Så, jag tror att NW kanske idag finns med bland misstänkta. Vi får se. men detta tror jag i nuläget. Jag hoppas jag har fel.
Jag tror även att detta är den version Stefan lämnat till sin advokat. SD kan omöjligt ha några tankar om nån random GM. Alltså finns inte så många att välja på. SD vet hurdant förhållandet varit mellan mor och son.

Jag har haft nästan samma teori, där va LW sist ut genom dörren, springer efter
för att prata, lugna ner situationen eller så är hon helförbanad.

Stämmer med plank och skrik, vi får även med klantet med mobilen.
Om det har hällts något över kroppen i efterhand så tror jag det varit med
vuxen hjälp.

Har man säkrat DNA så blir nog det också lite struligt, en blandning mellan
LWs å UWs plus hans egna, men det där kan jag inte, vore något för Hamilkar.

Obs, en teori som jag hoppas är fel.

Nu lägger jag ner i väntan på fakta.
Citera
2018-07-14, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Tänker nu delge mitt scenario. Det jag tror på nu:
NW var hemma hos Lena,kanske kom dit under kvällen. De blev osams. NW fick tag i nåt "vapen" och jagade ut Lena. Hon blev naturligtvis livrädd och sprang ut. NW efter. Därför gick inte dörren igen ordentligt(om den nu stod öppen). Oavsett hann ingen låsa. Han slog ihjäl henne nånstans nära planket.
OM det var frätskador så kan han gått hem igen och hämtat soda t.ex. Sen springer han hem till pappa och tar med sej Lenas mobil eller tappar den . Den är ju pingad mellan Lenas och UW:s bostäder.
NW och UW misstänkliggör Stefan. Enl. tråden var UW den förste polisen pratade med. De hämtade in SD direkt. Måste varit efter någons tips. NW ser lycklig ut på en bild strax efter Lena hittats.
Jag tror att åklagaren har köpt UW:s ord rakt av. Därför var hon så envis att få fast SD.
Jag tror även att dna-svaren som väntas(om några finns) kommer fälla eller visa på sonen.
Därför är det så tyst. Man tar inte in honom eller går ut med information förrän man är riktigt säker. Så, jag tror att NW kanske idag finns med bland misstänkta. Vi får se. men detta tror jag i nuläget. Jag hoppas jag har fel.
Jag tror även att detta är den version Stefan lämnat till sin advokat. SD kan omöjligt ha några tankar om nån random GM. Alltså finns inte så många att välja på. SD vet hurdant förhållandet varit mellan mor och son.
Var NW hemma hos Lena och dom bråkade borde de yngre barnen ha hört något och inte bara somnat om för att sen upptäcka på morgonen att mamma var borta.

Vore det UW så kanske bråk startat hemma hos Lena, om dom gick ut för att fortsätta sitt bråk hade säkert barnen varit vakna till mamma kom hem.

Om det var SD fanns det säkert en anledning till att Lena ville göra det i lönndom för barnen och därför gick ut för att prata. Först var det ganska lugnt men något blev väldigt tokigt när dom kom mot staketet.
Citera
2018-07-14, 09:45
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Du är nog den som har läst honom mest.
Tycker du att han har ändrat sitt sätt å skriva eller ser det likadant ut
som det gjorde innan mordet?

Intressant fråga. Utan att gå in på några detaljer i hans loggar, så skulle jag nog spontant säga att han verkar använda samma (åtminstone likartat) sätt att skriva som före mordet.

(En reflektion som jag faktiskt gjort, är att nästan samtliga geocachare som cirkulerat i LW's "krets" varit väldigt verbala och uttömmande i sina loggtexter, till skillnad mot vanliga geocachare som till största delen bara gör en kort notis att de funnit cachen).

Jag tycker nog att SD lägger upp aningens färre selfies numera, men den ändringen har egentligen uppkommit de senaste 2-3 veckorna och beror kanske mer på att han vet att andra ser honom, kopplat till häktningarna. Dessutom verkar han vara ner försiktig med att skriva ut namn/geocachealias på de personer som på något sätt är delaktiga i hans egna burkletarturer.

Jag är, precis som de flesta andra i tråden, förundrad över hur han kan fortsätta att skriva i så pass "glättig" ton, och tycker att han syns vara något av en överenergisk skrävlare med egocentrisk läggning. Ingen människa jag frivilligt skulle vilja umgås med.

MEN däremot ligger han inte som en "klar förstaplacering" över misstänkta GM på min lista. Något saknas för att få min fulla övertygelse, och detta tror jag skulle kunna härledas till händelseförloppet direkt vid LW's anmälan om försvinnande. Jag lägger min tillit till resultat från NFC nu, och hoppas frågetecknen rätas ut då.
Citera
2018-07-14, 09:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Jag får inte ihop hans beteende.
En fd nära älskare och vän är bragd om livet, han själv är misstänkt och han bara lullar på. Jag ryser. Även OM han är oskyldig.
Men sen dyker bilder på Mats Alm och Peter Madsen upp och påminner om att det finns de som är så iskalla.

Detta fall gör snart så JAG hamnar i skillsmässa. Har fastnat på hjärnan. Måtte de lösa fallet och fälla den skyldige.

Ja, jag håller med. Man blir liksom fast... Men det som fascinerar är kanske inte bara frågan vem och hur utan mest kanske - VARFÖR.
För de flesta människor är att döda någon ett så stort steg, att det inte händer (om det inte är krig eller liknande situationer)

Och svaret kanske ligger i just den misstänktes beteende som vi kanske (för vi kan ju inte veta allt om en person bara genom några små glimtar här och där, tvärtom skulle jag säga).

Jag kommer även att tänka på Edvin (Mantorp- morden).
Han fortsatte med sitt liv som inget, gäspade och somnade i bilen när han gripits och skrattade och tramsade på rättstspyk. Som ingenting hade hänt....

Om han är skyldig kanske han bara vill leva livet, intensivt och livsbejakande. Han vet inte när allt kan ändras?
Eller om han är oskyldig, varför inte ta vara på livet? Det har ändå gått någon månad. Man behöver inte sörja offentligt. Och när någon som man hållit av dör plötsligt och brutalt, då vet man att livet kan plötsligt ryckas undan...

Citera
2018-07-14, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Som jag skrev i inlägget är det förbjudet att filma på offentligt område. För att få tillståndet att filma får kameran bara ta vårt inhägnande område. I detta fall var det iof otur men möjligt hade vårt tillstånd blivit indraget om vi inte följt alla regler.
Ps har för mig att dom tog GM några veckor senare... ds
Sorry för OffT, men ser mitt inlägg som en sakupplysning.

Om du skall posta nåt som berör regelverk vore det bra om du uttryckte dig tydligare.
Det är naturligtvis rent nonsens att påstå att det är förbjudet att "filma på offentligt område".
Det är däremot förbjudet att utan tillstånd från länsstyrelse använda en fast monterad kamera som täcker in offentlig plats och då skall också i normalfallet infoskylt om kameraövervakningen finnas väl synlig.
Citera
2018-07-14, 09:57
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Nej ingen har jagat ut henne, det finns ett vittne som hört henne prata med en man samtidigt som hon gått åt plankethållet.

Med en dåres envishet (med Moralensväktare på ”semester” och därmed mindre chans att få ett svar) undrar jag igen:
Vet vi (genom pratvittnet) att det var LW som vittnet hörde?
Kände hen LW? Kunde hen identifiera den kvinnliga rösten?

Det vore en bra början att få detta bekräftat.
Citera
2018-07-14, 09:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nej ingen har jagat ut henne, det finns ett vittne som hört henne prata med en man samtidigt som hon gått åt plankethållet.
Jag tror inte heller att GM har jagat ut henne. Snarare att GM har gått iväg med LW efter sig.

Sedan som jag minns det sade väl inte röstvittnesmålet något om att rösterna skulle ha gått mot bullerplanket? Som jag har uppfattat det kan de lika gärna kan ha gått åt det håll där polisen fann ett föremål som tros ha med LW att göra (ev. mobilen).

Uppgifter har ju som bekant en förmåga att förändras i den här tråden, som i "viskleken". Det vore bra om du kunde länka till originalinlägget om att röster skall ha hörts.
Senast redigerad av Draifos 2018-07-14 kl. 10:04.
Citera
2018-07-14, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Intressant fråga. Utan att gå in på några detaljer i hans loggar, så skulle jag nog spontant säga att han verkar använda samma (åtminstone likartat) sätt att skriva som före mordet.

(En reflektion som jag faktiskt gjort, är att nästan samtliga geocachare som cirkulerat i LW's "krets" varit väldigt verbala och uttömmande i sina loggtexter, till skillnad mot vanliga geocachare som till största delen bara gör en kort notis att de funnit cachen).

Jag tycker nog att SD lägger upp aningens färre selfies numera, men den ändringen har egentligen uppkommit de senaste 2-3 veckorna och beror kanske mer på att han vet att andra ser honom, kopplat till häktningarna. Dessutom verkar han vara ner försiktig med att skriva ut namn/geocachealias på de personer som på något sätt är delaktiga i hans egna burkletarturer.

Jag är, precis som de flesta andra i tråden, förundrad över hur han kan fortsätta att skriva i så pass "glättig" ton, och tycker att han syns vara något av en överenergisk skrävlare med egocentrisk läggning. Ingen människa jag frivilligt skulle vilja umgås med.

MEN däremot ligger han inte som en "klar förstaplacering" över misstänkta GM på min lista. Något saknas för att få min fulla övertygelse, och detta tror jag skulle kunna härledas till händelseförloppet direkt vid LW's anmälan om försvinnande. Jag lägger min tillit till resultat från NFC nu, och hoppas frågetecknen rätas ut då.

Ok, tack för din analys.

Att han är en rekorderlig skitstövel råder det ingen tvekan om, mördare eller inte mördare.
Ödmjukhet verkar inte vara hans bästa gren precis.

Jag delar din förhoppning om raka frågetecken.
Citera
2018-07-14, 10:12
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag håller med. Man blir liksom fast... Men det som fascinerar är kanske inte bara frågan vem och hur utan mest kanske - VARFÖR.
För de flesta människor är att döda någon ett så stort steg, att det inte händer (om det inte är krig eller liknande situationer)

Och svaret kanske ligger i just den misstänktes beteende som vi kanske (för vi kan ju inte veta allt om en person bara genom några små glimtar här och där, tvärtom skulle jag säga).

Jag kommer även att tänka på Edvin (Mantorp- morden).
Han fortsatte med sitt liv som inget, gäspade och somnade i bilen när han gripits och skrattade och tramsade på rättstspyk. Som ingenting hade hänt....

Om han är skyldig kanske han bara vill leva livet, intensivt och livsbejakande. Han vet inte när allt kan ändras?
Eller om han är oskyldig, varför inte ta vara på livet? Det har ändå gått någon månad. Man behöver inte sörja offentligt. Och när någon som man hållit av dör plötsligt och brutalt, då vet man att livet kan plötsligt ryckas undan...

Det förundrar - och stör mej - att så lite info om SD:s bakgrund/uppväxt sipprat ut. Där kanske förklaringen till hans beteende ligger.

Jag kan inte låta bli att dra paralleller till Gyllensvaan. En utåt sätt tämligen fungerande människa som kan utföra fruktansvärda handlingar.
Och då inte i krig, för att försvara sina barn eller nåt annat ”rationellt” utan bara ... för att ...

Edit:
Nu menar jag inte att mordet på LW är ett lustmord.
Perallellen är att man inte vet vad som kan dölja sej bakom en skapligt normal fasad.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2018-07-14 kl. 10:18.
Citera
2018-07-14, 10:16
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
QUOTE=Tufsankatt|64639493]Var NW hemma hos Lena och dom bråkade borde de yngre barnen ha hört något och inte bara somnat om för att sen upptäcka på morgonen att mamma var borta.
Du bortser från att barnen var vana vid bråk och tjafs.

Citat:
Tufsankatt: Vore det UW så kanske bråk startat hemma hos Lena, om dom gick ut för att fortsätta sitt bråk hade säkert barnen varit vakna till mamma kom hem.
Resonemanget att endast om UW bråkat med LW och ingen annan så skulle barnen hållt sig vakna är befängd

Citat:
Tufsankatt: Om det var SD fanns det säkert en anledning till att Lena ville göra det i lönndom för barnen och därför gick ut för att prata. Först var det ganska lugnt men något blev väldigt tokigt när dom kom mot staketet.

SD och inte den lite mindre smarta UW skulle alltså vara så listig att han förstod att genom att få ut LW innan bråket inte skulle väcka barnen?
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-14 kl. 11:05.
Citera
2018-07-14, 10:22
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Med en dåres envishet (med Moralensväktare på ”semester” och därmed mindre chans att få ett svar) undrar jag igen:
Vet vi (genom pratvittnet) att det var LW som vittnet hörde?
Kände hen LW? Kunde hen identifiera den kvinnliga rösten?

Det vore en bra början att få detta bekräftat.

Jepp, vi får nog vänta på Moralensväktare men varför ens nämna vittnet om det inte berörde LW.
Citera
2018-07-14, 10:27
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Jepp, vi får nog vänta på Moralensväktare men varför ens nämna vittnet om det inte berörde LW.

Det känns ändå som att det hade stått tydligt att pratvittnet ”hörde LW och en man” om det hade varit så.
Det troliga är väl att det är LW som varit ute och gått då, men det är inte fastslaget, och fram till dess att det konfirmeras eller dementeras så lämnar åtminstone jag det öppet.

Om det inte är LW så kan det vara så att kvinnan och mannen är potentiella vittnet.
Det är inte helt ovanligt att det finns oidentifierade vittnen, som av en eller annan anledning inte vill ge sej till känna.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2018-07-14 kl. 10:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in